Szám és biztosíték kíséri az árut az online árukövetési rendszerben

MTI Sajtóadatbank, 2014. december 11. 09:24

Az Elektronikus Közúti Áruforgalmi Ellenőrző Rendszer (EKAER) egy elektronikus felület, amelyen keresztül be kell majd jelenteni a kockázatos termék fuvarozását, és ezen keresztül követhető nyomon a biztosíték aktuális egyenlege is. Egyebek mellett ezt tartalmazza az EKAER-ről szóló nemzetgazdasági miniszteri rendelet tervezete, amely szerdán jelent meg a kormány honlapján.

Az adózás rendjéről szóló törvény a legutóbbi módosítása során –- 2015. január elsejei hatállyal – egészült ki a termékek közúti fuvarozásával kapcsolatos bejelentési kötelezettségeket tartalmazó szabályokkal. Ezekhez kapcsolódik a mostani rendelet tervezet.


Az EKAER rendszerbe történő belépéshez, az ügyfélkapun keresztül lehet felhasználónevet és jelszót igényelni. Ezek birtokában már használható a rendszer, amely minden kockázatos termék fuvarozásához ad egy számot. 

   

A módosított törvény szerint e szám mellett rögzíteni kell a rendszerben a feladó adatait, a felrakodás címét, a címzett adatait és a lerakodás helyét is. Emellett rögzíteni kell a rendszerbe a lerakodási helyet jogszerűen használó vállalkozás adatait is. Belföldi fuvarnál közölni kell az átvételi címre érkezést, míg külföldi fuvarnál a felrakodás megkezdését is.
   
Az eddigi szabályok a kockázatos áruk szállításának a hatóság általi nyomon követését szolgálják. A módosított adóeljárási törvény azonban előírta azt is, hogy annak a fuvarozónak, aki kockázatos árut szállít, kockázati biztosítékot kell nyújtania. 
   
A biztosíték mértékét a rendelet tervezet a kockázatos áru – adó nélküli – értékének 15 százalékában határozza meg. Amennyiben a fuvarozónak nincs elegendő biztosítéka – az egyenlege nem éri el a fuvarozni kívánt áru nettó értékének a 15 százalékát –, akkor az EKAER hibaüzenetet küld. A biztosíték kiegészítéséig a fuvarozás nem kezdhető meg, mivel a rendszer még az adott fuvart azonosító EKAER számot sem generálja.
   
A tervezet rögzíti azt is, hogy ki lehet garantőr, aki a kockázati biztosítékot nyújtja a fuvarozónak. A meghatározás így szól: az Európai Unió tagállamában, illetve az Európai Gazdasági Térségről szóló megállapodásban részes államban székhellyel rendelkező pénzügyi intézmény, pénzforgalmi intézmény, vagy befektetési vállalkozás. 
   
A kormány honlapján megjelent – egy másik nemzetgazdasági miniszteri rendelet tervezet formájában – a kockázatos termékek listája is. Ezek két táblázatban szerepelnek, amelyek közül az első az élelmiszereket tartalmazza. Ebben helyet kapott a gyümölcs, a gabona, a liszt, a növényolajipari termékek mellett a kolbász és a cukor is.
   
A második táblázat – egyebek mellett – építő- és tüzelőanyagokat, műtrágyákat, szénhidrogéneket és ruhaneműket tartalmaz. Hegedüs Sándor, az RSM DTM Zrt. adótanácsadó cég partnerének az MTI-hez eljuttatott véleménye kevésnek tartja a két rendelet tervezet társadalmi vitájára rendelkezésre álló 30 órát. Úgy véli, érdemes lenne átgondolni a törvényhozónak, hogy a szabály életbe léptetésének határidejét – ahogy erre a pénztárgépek üzembe helyezésekor már volt precedens –, kitolja, vagyis ne lépjen az hatályba a jövő év első napján. Elképzelhető lenne a fokozatos hatályba léptetés is, például a szállított termékek típusa szerinti differenciálás alapján.
   
A kockázatos termékek két listájáról Hegedüs Sándor azt mondta, hogy több más – ott nem szereplő – termék is kockázatot jelent az áfafizetés szempontjából. Ilyenek lehetnek például a mobiltelefonok, az integrált áramkörű eszközök, a mikroprocesszorok, a videójátékok és -konzolok, továbbá táblagépek és laptopok is.
 
Képek: educafe.hu, mpgeke.hu

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A Continental hatékony hajtószíjakkal látja el a Goldwind szélturbinákat

A Continental technológiai vállalat látja el hajtószíjakkal a kínai Xinjiang Goldwind Science and Technology gyártóvállalat által előállított szélturbinákat. Az egyedülálló és szabadalmaztatott konstrukcióban a németországi Dannenbergben gyártott szíjak lehetővé teszik, hogy a rotorlapátokon fogaskerekek vagy hidraulika nélkül lehessen állítani. A Continental tervezői két, már kipróbált és bevált fogasszíj-technológia optimális kombinációjának segítségével fejlesztették ki a szíjakat. 2018-ban a Continental közel két millió eurót fektetett be alsó-szászországi helyszínén, hogy meg tudjon felelni a kínai vállalat évi több mint 100 kilométernyi hajtószíjat kitevő szükségletének.

2020. június 6. 16:27

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Fél évig ingyenes az Adverticum „DataMe DMP adatok" szolgáltatása

2020. április 30. 09:47

Az LG történetének legjobb üzemi eredményét érte el 2020. első negyedében

2020. április 29. 17:15

Gigafelvásárlás az oktatási piacon

2020. április 21. 10:32

Az ABB ingyenessé tette a digitális szolgáltatásokat

2020. április 20. 09:20
online sportfogadás