Hamisításgátló technológiát fejlesztettek hazai tudósok

forrás: Prím Online, 2015. március 10. 09:34

A világon eddig sehol nem alkalmazott termékazonosító technológiát fejlesztettek ki magyar tudósok. Használatával hamisíthatatlanná válik minden olyan termék, amelyre a biztonsági címkét ráragasztják – hangzott el az SMark (Secure Mark) projekt budapesti bemutatóján, amelyet a Magyar Tudományos Akadémiában tartottak. A tudományos fejlesztésnek köszönhetőn a gyártó több mint 100 új munkahely létesítését tervezi Miskolcon.

A találmányt bemutató rendezvényen Dr. Czepek Gábor, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közigazgatási államtitkára elmondta: a fogyasztói bizalom erősödése gazdaságélénkítő tényező, amely jogszerű keretek között történő vásárlásra ösztönöz és hozzájárul a gazdaság fehérítéséhez. Hozzátette: a kormány célja, hogy a fogyasztók egészségét és testi épségét is veszélyeztető hamis termékek kiszoruljanak a piacról, keresletük és kínálatuk csökkenjen. „Az SMark technológia csökkenti a fogyasztók kiszolgáltatottságát, segíti a kereskedelem kifehérítését, valamint védi a gyártókat” – tette hozzá Dr. Czepek Gábor.

A világon egyedülálló termékazonosító technológiát a miskolci székhelyű Vasbeta Kft. fejlesztette ki orosz közreműködéssel, valamint az ELTE Matematikai Intézetének szakmai együttműködésével. A projekthez a fejlesztők több, mint fél milliárd forintos támogatást nyertek a Gazdaságfejlesztési Operatív Program (GOP) keretében. A projekt 2015-ben zárul. Az időtállóság érdekében már megkezdődött a technológia továbbfejlesztése a Szegedi Tudományegyetemmel együttműködve.

 



Az SMark biztonsági címkék révén bármilyen tárgyi termék – legyen az egy gyógyszer, divatáru, alkatrész, motorolaj, élelmiszer, műszaki cikk, vagy éppen egy hivatalos papír-alapú dokumentum (közjegyzői okirat, stb.) – eredetisége egyszerűen beazonosítható. A folyamat lényege, hogy a terméket egyrészről egy – roncsolás-mentesen el nem távolítható –, fémezett fóliacsíkkal látják el, melynek újbóli megalkotása kivitelezhetetlen, ezért a leghatékonyabb termékjelölőnek számít. Másrészről a fóliacsík mellett feltüntetésre kerül a termék kétdimenziós, úgynevezett QR-kódja is, ami az árucikk azonosítására, jellemzőinek (szériaszám, gyártás és lejárat ideje, és egyéb információk) tárolására szolgál.


Az egyedi termékmegjelölő és a termékazonosító informatikai összekapcsolásával létrejön az SMark biztonsági címke, amelyeket okostelefonnal leolvasva, a vevő is el tudja végezni a termékhitelesítést. A rendszer képes arra is, hogy ha egy adott terméket ellopnak, akkor annak azonosításakor mindez kiderüljön.

Ribárszky Tamás, a rendszer egyik magyar feltalálója szerint az SMark címkék – az online ügyiratkezelésben már ismert elektronikus aláíráshoz hasonlóan –, hitelességet és eredetiségigazolást biztosítanak a termékeknek. A biztonsági címke sorozatgyártása a közeljövőben elindul, amelynek köszönhetően várhatóan több mint 100 új munkahely létesülhet Miskolcon.

Az eseményen megjelenő Nagy Tamás nemzetközi borakadémikus, a tokaji borvidéken található Szent Tamás Szőlőbirtok és Pincészet munkatársa elmondta: a borvilág számára is fontos a termékek nyomon követhetősége, ezért jelentős potenciált látnak az SMark fejlesztésben, amelynek címkéit az egyik boruk már viseli. A pincészet négy kontinensen van jelen, így a fejlesztéssel majdnem az egész világ egy időben megismerkedhet.

 

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Informatikai pályaorientációs napon segítik női szakértők az iskolás lányok elhelyezkedését

Lányoknak szóló informatikai pályaorientációs napot szervez a Neumann János Számítógép-tudományi Társaság Informatika Történeti Kiállítása és a Women4Cyber Hungary a szegedi Szent-Györgyi Albert Agorában. A Girls in ICT Day rendezvényen gondolatébresztő interjúk és inspiráló előadások segítenek a jövő reménybeli női informatikusainak a tájékozódásban és elhelyezkedésben. Az érdeklődőknek az eseményre nemcsak személyesen, hanem online is lehetőségük van csatlakozni.

2024. április 18. 16:54

Kerti bolt: az eMAG új, online üzlet az üzletben koncepciója több mint 100 ezer termékkel

Kerti bolt néven az eMAG új, bolt a boltban online koncepcióját indította útjára a webáruházában, amely mintegy 100 ezer-féle kertészeti terméket kínál, és kényelmesebb böngészési élményt nyújt e kategória termékei között. Értékesítési statisztikái szerint egy átlagos magyar vásárló átlagosan mintegy 24.000 forintot költ online vásárolt kertészeti termékekre – a legtöbb ilyen terméket május hónapban értékesíti a cég.

2024. április 18. 09:59

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50

A 2024-es év fordulópont lehet az IT munkaerőpiacon?

2024. március 20. 10:09