Mobilmozik

Galvács László, 2015. július 22. 13:52

Immár mindhárom mobiltársaság kínálatában elérhetők videós (tévés vagy filmes) tartalmak. A Média-Kábel-Műhold c. lap összeállításából kiderül: a Telekom – többféle hálózat tulajdonosként – a platformok átjárhatóságára, a „többképernyős” tévézés élményére alapoz, a Telenor tévéműsorokat és egyedileg lekérhető tartalmakat kínáló MyTV nevű megoldása megfelel akár egy korszerű kábeles vagy IPTV szolgáltatásnak is, míg a harmadikként indult Vodafone Red Mozi – nevének megfelelően – filmeket tesz elérhetővé VOD-alapú videostreaming révén.

A vezetékes és a mobil technológiák és szolgáltatások közötti konvergencia mára mindkét irányban megvalósult. Először a két vezetékes platform – a telefonos és kábeltelevíziós hálózatok – üzemeltetői indították el portyázó hadműveleteiket a másik területén. Így vált a kábeloperátorok mai kínálatának szerves részévé az internet- és a telefonszolgáltatás. Ezzel együtt és részben erre reagálva jelent meg a hagyományos telefontársaságoknál előbb az ADSL-alapú internet, majd később az IPTV. Ráadásul a Telekom és az Invitel DOCSIS-rendszerű kábelhálózatokat is működtet, sőt a két vezetékes platform szolgáltatási kínálatát „házon belül” egységesítették. Ma már mindkét inkumbens társaság azt vallja, hogy a jövő – sőt már a jelen – húzó szolgáltatása a televízió.

 

Nincsenek egyedül ezzel a véleménnyel: a tiltottnak hitt gyümölcs édes ízét immár a három hazai, saját hálózattal rendelkező mobilcég is megtapasztalta. 

 

TV GO és Moziklub

 

A Magyar Telekom jó egy éve, 2014 májusában indította el TV-GO szolgáltatását. Ezt az otthoni tévé-előfizetéssel rendelkező ügyfelek vehetik igénybe, technológiától és díjcsomagtól függetlenül, külön díj nélkül. A lényege ugyanis nem elsősorban plusz bevétel generálása, hanem az ügyfélélmény javítása. A szolgáltatás segítségével 40 csatorna (köztük a vezető kereskedelmi tévék) műsorát követhetik az országban bárhol, többféle eszközön, így táblagépen, laptopon és okostelefonon is. A TV GO-n az élő televíziós adás követése mellett az [origo] által szerkesztett, filmekkel kapcsolatos friss híreket, cikkeket, kritikákat is lehet olvasni. Emellett a nézők hozzáférhetnek az egyedi lekéréssel működő, VOD-típusú Videotéka, illetve havidíjas sVoD konstrukcióban a Moziklub kínálatához is. Ez több mint 1200 órányi filmet és sorozatot tartalmaz, és folyamatosan bővül. A Videotékát már minden harmadik tévé-előfizető havonta legalább egyszer használja, és a Moziklubot is egyre többen veszik igénybe.

 


Rendhagyó módon a Telekomnál azok is élvezhetik a TV GO szolgáltatás előnyeit, akik nem előfizetői a cégnek: bár számukra az élő tévéadások még nem elérhetőek, ám regisztrációt követően a Videotéka kínálatából lehetőségük nyílik esetileg kölcsönözhető tartalmakat, filmeket, koncerteket, sorozatokat nézni a feltüntetett díj ellenében.

 

A szolgáltatás a TV GO weboldalon, a Google Play-ről valamint később az AppStore-ból letölthető, okostelefonokra, táblagépekre telepíthető TV GO alkalmazással érhető el. A TV GO kizárólag belföldön vehető igénybe, használatához egyszeri regisztráció, folyamatos szélessávú internetkapcsolat – vezetékes-, mobilinternetes, vagy akár wifis hozzáférés – szükséges. A tartalmak lejátszása során a szolgáltatás alkalmazkodik az éppen elérhető sávszélességhez, de minimum 600 kbit/s-ra van szükség.

 

Az én tévém

 

A Telenor 2013 novemberében, az országban elsőként indította el online videó szolgáltatását, a MyTV-t. Ahogyan a társaságnál a döntést indokolták: már jóval előbb, a szolgáltatás ötletének megszületésekor látták, hogy az okoseszközök és a mobilinternet dinamikus elterjedése hatással lesz a médiafogyasztási szokásokra is. És bár a tévézés továbbra is központi szerepet tölt be a legtöbb magyar ember életében, ma már egyre többen és egyre több videótartalmat néznek mobileszközeiken. Miért ne lehetne ötvözni ezt a két trendet?

 

A kezdeti 14 csatorna helyett, ma már 30 tévéadó élő adása érhető el, és több mint 2000 órányi tartalom is rendelkezésre áll a folyamatosan frissülő videótárban, a nagy kasszasikerektől kezdve, a régi magyar klasszikusokon át a legnépszerűbb sorozatokig.

 


A Telenor előfizetői havidíjas konstrukcióban, korlátlanul juthatnak hozzá a MyTV kínálatához. Mindenki személyre szabottan választhatja ki a számára legmegfelelőbb csomagot. A tavaly novemberi megújulás óta az Alapcsomagon felül a korábbi három helyett, már hat tematikus csomag közül választhatnak a felhasználók. Az Alapcsomag havidíja 990 Ft, a mini csomagok az Alapcsomagra előfizetve érhetők el. Ugyanakkor a Videótár és az Extra csomag az Alapcsomagtól függetlenül, önállóan is megrendelhető.

 

A használathoz 3G mobilinternetes vagy Wifi csatlakozásra, azaz minimum 384 kbit/s letöltési sebességre van szükség. A regisztráció a már előzetesen letöltött alkalmazásból, vagy weboldalról és SMS-ből is elindítható. A szolgáltatás számos Android, iOS, vagy Windows Phone okostelefonon igénybe vehető, de asztali számítógépen, vagy laptopon, sőt a Chromacastnak köszönhetően november óta akár nagyképernyős TV-n is élvezhető a MyTV.

 

A vörös mini-filmszínház

 

A Vodafone folyamatosan fejleszti Red márkanevű szolgáltatáscsomagját, ennek nyomán került bele hosszú előkésztő folyamat után, idén március 12-én a Red Mozi. Ez ugyan tévécsatornákat nem tartalmaz, viszont több ezer órányi film és sorozat érhető el. A kínálat folyamatosan bővül, többek között a hetente bekerülő Red Premier filmekkel, amelyek sok esetben akár a DVD megjelenéssel egy időben válnak elérhetővé. A filmek és sorozatok többsége külön díj nélkül nézhető, de vannak fizetős tartalmak is. Ez utóbbiak esetében a díjkategóriák 20 forinttól 1000 forintig terjednek. A „kölcsönzési idő” 48 óra, és ez idő alatt akár több részben, vagy több alkalommal is meg lehet nézni a filmeket.

 

A Red Mozi előfizetését az ügyfél öt különböző eszközzel használhatja, melyek közül kettőn akár párhuzamosan is futhat bármely tartalom. AirPlay, vagy Chromecast segítségével a Red Mozi filmjei tévén is megtekinthetőek. Természetesen nézhetőek a filmek okostelefonon és táblagépen, valamint a szolgáltatás weboldalán számítógépen is.

 


A Red Mozi a Vodafone 3G és 4G hálózatán vagy WiFi-n érhető el, és az alkalmazott adaptív streaming technológiának köszönhetően nagyon gyorsan bele lehet nézni egy-egy filmbe, vagy megkeresni egy kedvenc jelentet. Az alkalmazást okoseszközök közül Androidra és iOS-re lehet telepíteni. A Red Mozi különlegességei tartozik a nagyon könnyen áttekinthető menürendszer, válogatni akár a témák mellett stúdiók, vagy korhatár besorolások alapján is lehet; valamint többek között a nagyon könnyen kezelhető gyermekzár.

 

És az adatforgalom…

 

Mindhárom mobiltársaságnál nagyon vonzó árakkal találkozhatunk, de ez könnyen megtévesztő lehet, mert valójában a szolgáltatás tartalmi részére vonatkozik, viszont nem tartalmazza az igénybevétellel járó egyéb költségeket. A tévéműsorok vagy filmek megtekintése ugyanis adatforgalmat generál. A WiFi esetében ez még nem okoz problémát, de hálózatos mobilinterneten már húzóssá válhatnak az árak. A mobil mozizáshoz fel lehet használni az előfizetésben foglalt adatmennyiséget, továbbá a szolgáltatóknál általában külön „adatjegyeket” lehet igényelni erre a célra.

 

Számítások szerint 1 órányi tartalom megtekintése átlagosan 1 GB adatforgalommal jár, ez már nagyon jó minőségű tévézést nyújt. Az ügyfél által használt eszköz felbontása eltérő adatfogyasztást generálhat. A szolgáltatásra jellemző az adaptív streaming technológia, ami azt jelenti, hogy az éppen rendelkezésre álló sávszélességhez igazíja a minőséget, tehát minél nagyobb a sebesség, annál jobb a videó minősége.

 

Ha a Nielsen Közönségmérés adataiból indulunk ki, akkor az emberek átlagosan napi öt órát tévéznek. Ha ezt mindvégig jó minőségű mobilinternettel (WiFi nélkül) tennénk, akkor az előbbi számítások szerint napi 5, azaz havi 150 GB adatforgalom után kellene fizetnünk, az alapdíj fölött. Tessék csak utánaszámolni…

 

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2015/6. számában olvasható.)

 

Nyitókép: qumu.com

Hirek.com - Kiemelt hír ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Rekordbevétel az LG-nél

Rekordnagyságú második negyedéves és első féléves árbevételről számolt be gyorsjelentésében az LG Electronics (LG). A dél-koreai vállalatcsoport 2019 április-júniusi időszakában 15,63 ezer milliárd won (13,40 milliárd dollár) konszolidált árbevételt ért el, ami 4,1 százalékkal múlja felül az egy évvel korábbit, míg a második negyedévi üzemi eredmény 652,3 milliárd wont (559,4 millió dollár) tett ki.

2019. július 30. 17:03

A Vodafone megkapta az engedélyt a UPC felvásárlására

A mai napon az Európai Bizottság jóváhagyta, hogy a Vodafone Csoport 18,4 milliárd euróért megvásárolja a Liberty Global német, cseh, román és magyar leányvállalatát, így a UPC Magyarországot is.  Az ügylet várhatóan 2019. július 31-re zárulhat le, amikor a Vodafone Magyarország és a UPC Magyarország megkezdi közös működését. 

2019. július 18. 17:06

A 4iG megvásárolja a T-Systems Magyarországot

A 4iG Nyrt. és a Magyar Telekom Nyrt. megállapodott a T-Systems Magyarország Zrt. eladásával kapcsolatos főbb pontokról – közölték a vállalatok a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján. A felek az ügyletről szóló előzetes megállapodást a mai napon aláírták. A tranzakció a T-Systems átvilágítását, illetve a hatósági jóváhagyásokat követően az idei évben zárulhat.

2019. július 9. 11:43

A Bosch repülni tanítja az autókat

Néhány éven belül az égi közlekedés hozhat megoldást a városi dugókra: a Boston Consulting Group előrejelzése szerint 2030-ban az emberek mintegy egymilliárd repülőutat fognak megtenni pilóta nélküli légitaxikban, miután a megosztó szolgáltatások a föld feletti fix útvonalakon is megjelennek. A Bosch egy olyan modern érzékelő-technológián dolgozik, mellyel ezek a repülések nagyon biztonságosak és kényelmesek lehetnek.

2019. június 21. 14:03

Több mint 1000 milliárd forintot költenek el Magyarországon az e-kiskereskedelemben

4 év alatt több mint 2,5-szeresére nőtt a hazai online e-kiskereskedelmi piac. Több elemző is alulbecsülte a 2018. évi növekedést: míg 2014-ben csupán 273 milliárd forint volt a webáruházak belföldi online nettó forgalma, 2018-ban már elérte a 669 milliárd forintot. Az eNET minden évben tavasszal, a május 31-ei mérlegzárásokhoz közeledve készíti el a hazai internetes kereskedelemre vonatkozó átfogó elemzését, amelyet idén is hagyományosan az Ecommerce Hungary konferenciáján publikált.

2019. június 4. 11:26

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Mit mér és mire panaszkodik a magyar netező?

2019. augusztus 19. 09:35

A Magyar Telekom 2019. második negyedéves eredményei

2019. augusztus 8. 11:32

Új tulajdonosa van a UPC-nek

2019. augusztus 1. 12:20

A Bosch és a Daimler megvalósítja a vezető nélküli, automatizált parkolást

2019. július 31. 16:53
online sportfogadás