A szelfiző legalább az ismerősei körében híres akar lenni

forrás: Prím Online, 2015. augusztus 17. 09:27

Egy friss kutatás szerint a fiatal felnőttek heti öt órát töltenek azzal, hogy a legkülönbözőbb élethelyzetekben fotókat készítsenek magukról, közösségi oldalakra töltsék fel és kommenteljék őket.

A fiatal felnőttek nagy része naponta többször, minden élethelyzetben, utcán, bulizás vagy nyaralás közben, barátokkal vagy egyedül készít szelfit, amit azonnal posztol is a közösségi oldalakra. A szelfikészítéshez elengedhetetlen az okostelefon első kamerája, valamint egy szerkesztőprogram.

Szvetelszky Zsuzsa szociológus véleménye szerint a fiatalok egész napja azzal telik, hogy szelfiket készítenek, a képek közül kiválogatják a legjobbakat, feltöltik a közösségi oldalakra, kommentelik és lájkolják az ismerőseik fotóit. Aki felteszi a szelfit, egyfajta nyilvánosságot szeretne magának, legalább az ismerősei körében „híres” akar lenni. A képek feltöltése egyúttal az ismerőseink, a csoportunk tesztelése is – azt kérdezzük tőlük, hogy "hogy nézek ki?", vagy "mit szólsz ahhoz, ha így nézek ki?" Az ezekre a kérdésekre adott válaszokból tanulhatunk, bár természetesen mindenki arra vágyik, hogy elismerő, elragadtatott kommentek érkezzenek - s rendre ilyeneket is kap, amelyekről ő maga is tudja, hogy a válaszok nagy része hamis vagy udvarias reakció.

 



Képszerkesztő programokkal a fotókon sokat lehet javítani, a szociológus szerint azonban nem nagyon érdemes sokkal szebb képet festeni magunkról, mint amilyenek a valóságban vagyunk, mert az irónia tárgya lehet a társaságban.

A szociológus szerint a jelenség viszonylag friss ahhoz, hogy messzemenő következtetéseket lehessen levonni belőle, de a szelfikészítés és a képek posztolása, lájkolása nagyon bonyolult folyamatokat indít el a csoport-szociálpszichológia szintjén és a személyközi kapcsolatokban is, magyarázta Szvetelszky Zsuzsa. Olyan kérdések vetődnek fel, hogy vajon egy ismerős megsértődik-e, ha valaki nem lájkolja a szelfijét, vagy éppen az sértődik meg, aki nincs jóban azzal, akinek a fotóját lájkolják.

Kisházi Gergely munkapszichológus hangsúlyozta: a szelfik nagyon sok mindent elárulnak rólunk, egy HR-es számára fontos információt hordoznak. Akinek van állása, annak a szervezeti kultúra függvényében érdemes elgondolkodnia azon, milyen képeket oszt meg magáról. Aki pedig éppen munkát keres, ha már szelfiket tölt fel magáról, akkor jól teszi, ha tudatosan válogatja ki azokat az önarcképeket, amelyek azt az információt sugallják, hogy megfelelő lenne egy-egy adott állás betöltésére.

Egy múlt évi amerikai kutatás szerint alapvetően generációs kép rajzolódik ki abból, hogy milyen korosztály körében divat a szelfi. A Z- és az Y-generáció körében sem haladja meg a szelfikészítők aránya az ötven százalékot, az idősebbek pedig sokkal ritkábban tesznek fel önarcképeket magukról a közösségi oldalakra, magyarázta Pintér Róbert, a Budapesti Corvinus Egyetem adjunktusa, internetkutató.

 

Forrás: hirado.hu / Kossuth Rádió, Napközben

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Az LG új tévéivel sosem látott megoldások költöznek a nappaliba

Ha azt gondoltuk volna, hogy a tévék már nem képesek tovább fejlődni, hát tévedtünk. Mesterséges intelligencia, elképesztő grafikus teljesítmény és kábelmentes kialakítás – az LG legújabb televíziói számos felhasználási lehetőséget és minden eddiginél lenyűgözőbb vizuális élményt kínálnak.

2024. április 16. 19:47

Már 250 SafeCross okoszebra védi a magyar gyalogosok biztonságát

2024. április 13-án, Debrecenben ünnepélyes családi rendezvényen adta át a Pearl Enterprises Kft. az általa fejlesztett 250. SafeCross okoszebrát.

2024. április 16. 18:10

Doom-klón és új játékok jelentek meg a HomeLAB-3-asra

A Neumann Társaság HCC szakosztályának pályázatán a több mint negyven évvel ezelőtt megjelent, házilag összeszerelhető magyar Homelab-3 hobbikomputerre készültek jóval későbbi vagy világszerte elterjedtebb számítógépekről ismert játékok, így például a Doom vagy a Wizard of Wor klónjai. A programozás fejlődését szemlélteti, hogy lelkes kóderek több generációval újabb platformok játékait tudták sikeresen adaptálni az ősgépre, csúcsra járatva annak képességeit.

2024. április 16. 16:36

Európában csökkent, Magyarországon változatlan a tévénézésre fordított idő

A televíziózás továbbra is meghatározó napi szabadidős tevékenység hazánkban annak ellenére, hogy Európa legtöbb országában, de a világ számos táján is csökken a televízió népszerűsége. A Föld népessége napi szinten 2 óra 25 percet tévézik. Az európaiak majdnem egy órával többet, átlagosan 3 óra 22 percet, míg mi, magyarok az ezredforduló óta töretlenül legalább négy órát ülünk a televízió képernyője előtt egy átlagos napon – derült ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) friss elemzéséből.

2024. április 16. 14:55

A Stanford Egyetem professzora szerint példaértékű a Széchenyi-egyetem és az ipar együttműködése

Nagyra értékeli a Széchenyi István Egyetem elmúlt években megvalósult fejlődését dr. Glenn Tiffert, az amerikai Stanford Egyetem Hoover Intézetének professzora, aki az ellátási láncok biztonságossá tételéről tartott telt házas előadást a Győri Innovációs Parkban április 9-én. A kutató szerint az intézmény példaértékűen működik együtt az ipari szereplőkkel, segítve a hallgatók gyakorlatorientált képzését.

2024. április 16. 13:14

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50

A 2024-es év fordulópont lehet az IT munkaerőpiacon?

2024. március 20. 10:09