Ne otthon bosszankodjunk, ha lassú a net

forrás: Prím Online, 2015. december 12. 10:12

Mit tehet a fogyasztó, ha jól működő internetet akar, meglepő számlákat azonban nem? Erre is kereste a választ a Napközben.

Nem mindenki elégedett az internetszolgáltató által biztosított adatátviteli sebességgel, bár annak idején a felek szerződésben rögzítették a feltételeket. Ezeket azonban Kispál Edit, a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének szóvivője szerint a vevők sohasem olvassák el, a szerződéskötéskor nem is teszik eléjük. A fogyasztó két-három oldalas dokumentumot ír alá, amelyben legalább három helyen szerepel, hogy megismertük, és ezzel tudomásul vettük az általános szerződési feltételeket.

A teljes szerződést előre is el lehet kérni, és a szolgáltatók honlapján is fent vannak a szerződésminták. Az általános szerződési feltételek azonban ebben a szektorban 80-100 oldalt tesznek ki, nem valószínű tehát, hogy ha ezt megkapnák a fogyasztók, előrébb lennének, akkor sem olvasná el senki – mondta. Kispál Edit szerint azonban egy-két sarkalatos pontot mindig érdemes megnézni, például, hogy mi történik, ha a vevő késve egyenlíti ki a számláját, vagy hogy a cég mikor korlátozhatja, mondhatja fel a szolgáltatást. Arra is figyelni kell, mikor jár le egy határozott idejű szerződés, mert előfordulhat, hogy automatikusan meghosszabbodik határozatlan idejűre, de más, magasabb összegű számlát tartalmazó díjcsomaggal.

A fogyasztóvédelmi szövetség szóvivője szerint nem csak a szolgáltató, a vásárlók is minél hamarabb le akarják tudni a szerződéskötés folyamatát, és ma már egyre gyakoribb a telefonon kötött kontraktus. Utóbbinak annyi előnye van, hogy hangfelvételt kell róla készíteni, amit a vevő egyszer díjmentesen kikérhet. Többször előfordult, hogy ennek alapján a fogyasztó bizonyítani tudta, hogy nem az hangzott el, amit a szolgáltató cég állít.

Kispál Edit szerint azt is fontos tudni, hogy a garantált és a kínált sávszélesség nem ugyanaz, ennek ellenére sokan összekeverik a két fogalmat. Hangsúlyozta, hogy a szövetség tapasztalatai szerint a garantált sávszélességet szinte kivétel nélkül biztosítani tudják a szolgáltatók.

Az is gyakori, hogy a fogyasztók azért érzik lassúnak az internetet, mert nem veszik észre, hogy a házban nem csak ők használják a vonalat, hanem esetleg a kamasz gyerekeik is, akik videókat töltenek le, netes játékokat játszanak, hatalmas adatforgalommal, ami rögtön belassítja a netet.

Gáspár Ernő, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) rádiómonitoring osztályának vezetője pedig arról beszélt, előfordul, hogy nem az internetszolgáltatás lassú, hanem a böngészett oldal webszerverének a kiszolgálása vontatott.

Az NMHH munkatársa azt is megjegyezte, nagyon sokan nem kellő gondossággal választanak maguknak internetet, például nem mérik fel, hogy milyen igényeik vannak, mire is kell nekik az internet, és milyen sávszélességet érdemes vásárolniuk.  Ezt főleg annak nehéz megfogalmaznia, akinek még nem volt internetje.

Kispál Edit azt tanácsolja, ha valaki hibát észlel, akkor ne otthon bosszankodjon, hanem jelentse be a szolgáltatónak, hiszen anélkül nem tud továbblépni. Ádám Szilveszter, az NMHH hírközlés-felügyeleti főosztályának helyettes vezetője hangsúlyozta, a szolgáltatónak csak az előfizetők által bejelentett hibákat kell kivizsgálniuk. A cégeknek 48 órájuk van megállapítani, hogy valóban hiba keletkezett-e, és ha igen, annak mi az oka, ha pedig a szolgáltató a felelős a rendellenességért, akkor a javítást 72 órán belül el kell végeznie.

Ádám Szilveszter kiemelte, ha a szolgáltató a hibabejelentések ellenére nem orvosolja a problémákat, illetve ha azok újra és újra felbukkannak, akkor erre hivatkozva a hűségidős szerződéseket is fel lehet mondani – anélkül, hogy a fogyasztónak kötbért kellene fizetnie. Persze ennek is feltétele, hogy legyen hibabejelentés – tette hozzá.

Gáspár Ernő felhívta rá a figyelmet, hogy az NMHH új webes portálján, a szelessav.net-en mindenki megmérheti vonalának a teljesítményét, és sok érdekes információt, tanácsot is olvashat az internethasználatról.

forrás: Napközben/Kossuth Rádió / hirado.hu

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A Fujitsu telepítette a világ leggyorsabb szuperszámítógépét az univerzum eredetének kutatására

A németországi Regensburgi Egyetem munkatársai mélyrehatóbban kutathatják az univerzum eredetét az új Arm-alapú Fujitsu A64FX processzorral dolgozó Fujitsu PRIMEHPC FX700 szuperszámítógéppel. Az egyetem QPACE4 (QCD Parallel Computing Engine 4) projektje még eredményesebb munkát végezhet a világ szuperszámítógépeinek TOP500-as listáján első helyen álló Fugaku szuperszámítógéphez fejlesztett technológiával.

2020. július 15. 19:07

Az ABB páneurópai kísérleti program keretében segíti az e-mobilitási technológia digitális fejlesztését

Az ABB csatlakozott a további 31 résztvevőt tömörítő eCharge4Drivers konzorciumhoz, melynek célja, hogy a főbb európai nagyvárosokban tervezett bemutatókon keresztül minél jobban megismerje a fogyasztók az e-járművek töltési infrastruktúrájával kapcsolatos szempontjait.

2020. július 15. 17:12

A kkv-k globális helyzetéről szóló jelentés, 2020

A COVID-19 világjárvány kialakulása, annak egészségügyi és a szociális távolságtartásra vonatkozó szabályai, valamint az ebből következő gazdasági válság új kihívásokat támasztott a kis-, és középvállalkozásokkal* szemben. A Facebook, a Világbank és a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) közös együttműködés keretében, a közösségi oldalt felhasználói körében készítette el a Future of Business Survey-t, melyben több mint 50 ország mintegy 30 ezer kkv-vezetője nyilatkozott a koronavírus kis-, és középvállalkozásokra nyújtott hatásairól.

2020. július 15. 15:54

Kulcs-Soft a Kékszalagon – Fókuszban az utánpótlás támogatása

Litkey Farkas, tizenháromszoros Kékszalag győztes az elmúlt 5 évben a Kulcs-Soft Nyrt. szponzoráltjaként állt rajthoz Európa legnagyobb tókerülő versenyén. A cég bejelentette, hogy ebben az évben is támogatni fogja a győzelemre esélyes hajót, így a vitorlás az 52. Kékszalagon változatlanul magán fogja viselni a Kulcs-Soft logóját. 

2020. július 15. 14:25

A jövő vállalatának működését a vevő diktálja

A szolgáltató cégek számára képez versenyképes tudású vállalatszervezési szakértőket a Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) legújabb Lean szolgáltatásfejlesztő szakirányú továbbképzése. A lean szemlélet segítségével olyan vállalati működés alakítható ki, amelyben a vevő számára teremtett érték a legfontosabb mérce. Az új elgondolás elégedettebb ügyfeleket, magasabb kiszolgálási színvonalat és gördülékenyebb vállalati folyamatokat ígér.

2020. július 15. 13:10

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Újdonságok a szegedi informatikatörténeti kiállításon

2020. július 3. 18:53

Új funkcióval bővült a WIWE

2020. június 15. 16:23

Fél évig ingyenes az Adverticum „DataMe DMP adatok" szolgáltatása

2020. április 30. 09:47

Az LG történetének legjobb üzemi eredményét érte el 2020. első negyedében

2020. április 29. 17:15
online sportfogadás