Internet Hungary: egymás vállán fognak sírni a taxisok és az Uber sofőrök?

Czipperer Dia, 2016. szeptember 29. 13:21

Az önvezető autó már az igen közeli jövőben valósággá válik, ahogyan az is, hogy számtalan munkakört intelligens robotok fognak végezni. Megijedni azonban nem kell: eddig még egy nagy technológiai forradalom sem okozott tartós foglalkoztatottság csökkenést. Rengeteg új, eddig még nem létező munkakör fog születni. A siker kulcsa a digitális korban a folyamatos átképzés, és a magas hozzáadott értékű, nem rutinszerű munkára való fókuszálás – hangzott el az Internet Hungary konferencián.

Húsbavágó kérdések kerültek terítékre az idei Internet Hungaryn. A digitalizáció gyökeres változásokat okoz rengeteg iparágban, ám ez inkább jót jelent, mint rosszat. A 2000 szakmai érdeklődőt vonzó rendezvényen elhangzott, hogy a nagy technológiai váltásoknál a történelem során soha nem vált be a pesszimista jóslat, azaz csökkent 10% körülire a foglalkoztatottság. Példák sora bizonyítja, hogy a fejlődés miatt megszűnő munkakörökkel párhuzamosan folyamatosan újak jönnek létre.

 

Az egyik ilyen példa a múltból az bankautomaták elterjedése, amely számos banki alkalmazott munkáját tette feleslegessé. Az egy fiókra jutó alkalmazottak száma így csökkent is, viszont ezzel párhuzamosan a kirendeltségek száma nőtt, így összességében nem csökkent a banki területen dolgozó munkaerő létszáma. A másik hasonló példa a számítógépek elterjedése az irodai munkavégzésben, ami nem tette feleslegessé az emberi munkaerőt, hiszen például a naponta beérkező rengeteg e-mailt, fel kell valakinek dolgoznia.

 

Alkalmazkodás, átképzés, magas hozzáadott érték a siker kulcsa

 

Szakértők szerint a digitális korban a siker kulcsa az alkalmazkodás, és a folyamatos átképzés – értendő ez egy átlagpolgárra és egy ország teljes gazdaságára is. Az automatizáció, a robotok és a mesterséges intelligencia elsősorban a rutinszerű munkákat fogják kiváltani – például a betanított, összeszerelő munkát. Éppen ezért kell egy országnak az oktatásba fektetni és a magas hozzáadott értékű, nem rutinszerű munkahelyek megteremtésére helyeznie a hangsúlyt.  

 

A Tescoban már jönnek a robotkasszák

 

Azt, hogy az automatizáció már elkezdett beszivárogni a mindennapi életünkbe a Tesco Internet Hungaryn tett bejelentése is jól mutatja. A multinacionális élelmiszer üzletlánc ugyanis arról számolt be, hogy Budaörs után több hazai áruházban is bevezeti a Scan & Go technológiát. Ennek lényege, hogy a vásárlók a bejáratnál felvehetnek egy kis eszközt, amivel saját maguk olvashatják be a vásárolt termékek vonalkódját, fizetéskor pedig a kijelölt kasszáknál egy összesítő vonalkódot kapnak, ami nagyban meggyorsítja a fizetést. A rendszert Győrben, Budapesten a Fogarasi úti áruházban, Szegeden, Debrecenben kezdik el hamarosan használni.

 

A konferencián előadott Christopher Mattheisen, a Magyar Telekom vezérigazgatója is, aki arról beszélt, hogy mostanra lett minden adott ahhoz, hogy a digitalizáció teljesen átformálja a hagyományos gazdasági és társadalmi berendezkedést. A sharing economy (megosztás alapú gazdaság) számos feltétele megvolt már például tíz éve is, azonban az internet sebessége, és a digitális eszközök elérhetősége mára jutott el arra a szintre, hogy szolgáltatások egész sorát lehessen digitális alapokra helyezni.

 

Magyar startupok a porondon

 

Még a múlt évinél is nagyobb érdeklődés mellett zajlott az Internet Hungary startup-versenye, amelyre 54 projekt nevezett. Az Innovation Hungary 2016 siófoki döntőjében hét projekt prezentálhatta végül elképzéseit 3-3 percben. Az innováció-intenzív kisvállalatok elképzeléseit kilenc tagú zsűri értékelte, köztük 4 amerikai szakértő és egy, évtizedek óta nemzetközi, szilícium-völgyi cégekben dolgozó, magyar származású menedzser is tagja volt. A zsűri több szempont szerint értékelt: az összesítésben a legmagasabb pontszámot a Seon nevű projekt kapta, amely internetes vásárlásokkal kapcsolatos fizetési csalások megelőzésére fejlesztettek.

 

A második a Beerides nevű startup lett, amely ingyenes repülőtéri autó parkolást biztosít, majd az így tárolt járműveket bérbe adja, amíg gazdájuk külföldön van. A harmadik helyet a Teamly alkalmazás szerezte meg, amely a dolgozók munkahelyen töltött idejét méri, méghozzá játékos formában, illetve projekt-menedzsment során hatékonyságnövelést is hoz. A nyertesek jogi és üzleti tanácsadás és médiamegjelenés mellett pénzdíjakat, sőt, egy Las Vegas-i bemutatkozási lehetőséget is kaptak a januári CES konferencia előtt. A nyeremények összérték jelentősen meghaladta az egymillió forintot.

 

A közönség különdíjast is választott: a ROIminer nevű cég az online hirdetések hatékonyságát növeli egyedi fejlesztésű megoldásával.

Hirek.com - Kiemelt hír ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Átadták az Év Informatikai Vezetője díjat

A hagyományokhoz híven idén is a Vezető Informatikusok Szövetsége (VISZ) éves konferenciáján, az INFOhajón adták át az Év Informatikai Vezetője díjat, valamint a 35 év alatti informatikai vezetők számára 2016-ban alapított Braun Péter-díjat.

2019. augusztus 30. 17:43

A Fujitsu felveszi a harcot a digitális csalás és kalózkodás ellen

A Fujitsu könnyen kezelhető DocumentFlow csalásellenes webalkalmazása blokklánc-technológiával ellenőrzi bármely digitális fájl vagy tartalom – dokumentum, video- vagy hangfájl, kép vagy szinte bármely alkalmazásból származó állomány – érvényességét. A DocumentFlow a Fujitsu szolgáltatásként nyújtott „Flow” blokklánc portfoliójának új tagja – a számlacsalás elleni védekezést segítő InvoiceFlow alkalmazással együtt.

2019. augusztus 26. 13:59

Mit mér és mire panaszkodik a magyar netező?

Négyéves a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) szélessávú szolgáltatásokat összehasonlító portálja, a Szélessáv.net, amely az elmúlt egy évben 211 kihelyezett mérőeszközzel több mint 1,3 millió mérést végzett el. Ezzel kapcsolatban a hatóság egy reprezentatív felméréséből az is kiderült, hogy 2018-ban az internetezők – 58 százaléka – leginkább az otthoni internetes telefonálásra panaszkodott, amit a videotelefonálásra (56%) és az online filmnézésre (52%) vonatkozó elégedetlenség követett.

2019. augusztus 19. 09:35

A Magyar Telekom 2019. második negyedéves eredményei

A Magyar Telekom ma közzétette 2019. második negyedévre vonatkozó Nemzetközi Pénzügyi Jelentési Szabványok (IFRS) szerinti konszolidált pénzügyi eredményeit.

2019. augusztus 8. 11:32

Új tulajdonosa van a UPC-nek

Sikeresen lezárult a Vodafone Csoport és a Liberty Global közötti tranzakció, melynek köszönhetően a Vodafone Magyarország lett a UPC Magyarország 100%-os tulajdonosa. A két szolgáltató mostantól egy cégcsoportként közösen bővíti gigabit képes szolgáltatásait, hozzájárulva ezáltal Magyarország digitális fejlődéséhez. A Vodafone és a UPC egyelőre különálló vállalatként működnek tovább,  az ügyfeleket pedig változatlanul, az eddig megszokott ügyfélszolgálati csatornákon szolgálja ki.

2019. augusztus 1. 12:20

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Mától rendelhetők az Apple legújabb termékei

Nem omlik össze az ekereskedelem: egy év haladék az erős ügyfélhitelesítésre

2019. szeptember 11. 08:34

A budapesti ITU Telecom World kulcsszava az 5G

2019. szeptember 9. 23:51

Az ESET az egyetlen kihívó a végpontvédelem területén

2019. szeptember 3. 13:26

30 év a hazai KKV vállalkozások fejlesztéséért

2019. szeptember 1. 13:27
online sportfogadás