Az ár számít, a környezettudatosság csak másodlagos a hazai nyomdaipari megrendeléseknél

forrás: Prím Online, 2016. október 13. 12:47

A hazai nyomdáknak még nem hoz akkora forgalomnövekedést a környezettudatos működés, mint a nyomdai vállalkozásoknak Európa más területein. 

Ennek ellenére a zöld gondolkodás alapértékké vált az elmúlt évtizedben nálunk is, és a modernizáció, az új technológiákra való átállás révén évről-évre csökken a káros anyag kibocsátás a magyar nyomdaiparban. Egyúttal a szektor környezettudatos erőfeszítéseinek elismeréseként hat évvel ezelőtt megalapították idehaza a GPwA – Zöld Díjat, amelyet idén októberben is átadnak az Év Zöld Papírkereskedője, az Év Zöld Nyomdája és az Év Zöld Csomagolóanyag-gyártója kategóriákban.

 

„Még nem lehetünk száz százalékosan elégedettek a magyar helyzettel. Miközben a hazai nyomdák, néha erőn felül igyekeznek megfelelni a környezetvédelmi kritériumoknak, addig a megrendelői oldalon a környezettudatos hozzáállás elismerése jóval kevesebbet nyom a latba, mint az alacsony ár.” – fogalmazta meg dr. Schulz Péter, a GpwA - Zöld Díj egyik alapítója. 

 

A piaci szereplőknek is hasonló a tapasztalatuk. A Xerox Magyarország nyomdaipari üzletágvezetője, Major András szintén úgy látja, hogy a hazánkban az árközpontúság rendszerint felülírja a környezettudatos törekvések betartásának fontosságát. A közbeszerzési pályázatoknál például szembeötlő, hogy elvétve találni köztük olyat, ahol az ISO 14001 vagy az FSC tanúsítványok megléte elvárás lenne.  Európa más országaiban ez gyökeresen másképp van. A német, a holland vagy a svéd megrendelőknél általában magától értetődő, hogy környezetbarát nyomathordozóra nyomtatnak és ennek megfelelően FSC, PEFC, vagy EU-Ökocímke tanúsítással rendelkező nyomdát keresnek a munkák elvégzésére, így hazánkban jelenleg azon nyomdák számára jelenthet valódi versenyelőnyt a környezettudatosság, akik jelentős mértékben gyártanak exportra. 

 

Sajnálatos tény az is, hogy a zöld nyomdatermékek a környezettudatos gondolkodást kommunikáló multinacionális cégek hazai leányvállalatainál sem kapnak elsőbbséget. „Az ár számukra is döntő, már-már kizárólagos érv megrendeléskor. A hazai nyomdáknak pedig komoly erőfeszítéseket kell tenniük annak érdekében, hogy meggyőzzék a nagyvállalatokat arról, miért érdemes például az újrahasznosított papírt választaniuk a csak elsődleges rostokat tartalmazó papírok helyett. Csak remélni tudom, hogy egyre többen látják be a jövőben azt, hogy a környezettudatosság gazdaságilag is megtérülő befektetés.” – hangsúlyozta dr. Schulz Péter.

 

Mindezek ellenére a hazai nyomdaipar kitart a zöld működés mellett, és ennek megfelelően minden évben a GPwA-Zöld Díjjal ismerik el a szektor szereplőinek környezettudatos törekvéseit. Évről-évre elsősorban a papír- és nyomdaipar környezettudatosságának fejlesztése terén elért tudatformáló, példamutató eredményeket tüntetik ki. Idén október 18-án hatodik alkalommal adják ezt a díjat az Év Zöld Papírkereskedője, az Év Zöld Nyomdája és az Év Zöld Csomagolóanyag-gyártója kategóriákban.

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Informatikai pályaorientációs napon segítik női szakértők az iskolás lányok elhelyezkedését

Lányoknak szóló informatikai pályaorientációs napot szervez a Neumann János Számítógép-tudományi Társaság Informatika Történeti Kiállítása és a Women4Cyber Hungary a szegedi Szent-Györgyi Albert Agorában. A Girls in ICT Day rendezvényen gondolatébresztő interjúk és inspiráló előadások segítenek a jövő reménybeli női informatikusainak a tájékozódásban és elhelyezkedésben. Az érdeklődőknek az eseményre nemcsak személyesen, hanem online is lehetőségük van csatlakozni.

2024. április 18. 16:54

Kerti bolt: az eMAG új, online üzlet az üzletben koncepciója több mint 100 ezer termékkel

Kerti bolt néven az eMAG új, bolt a boltban online koncepcióját indította útjára a webáruházában, amely mintegy 100 ezer-féle kertészeti terméket kínál, és kényelmesebb böngészési élményt nyújt e kategória termékei között. Értékesítési statisztikái szerint egy átlagos magyar vásárló átlagosan mintegy 24.000 forintot költ online vásárolt kertészeti termékekre – a legtöbb ilyen terméket május hónapban értékesíti a cég.

2024. április 18. 09:59

Facility managementben erősít az ICON

Három kiemelkedő épülettel, két irodaházzal és egy logisztikai ingatlannal bővült az ICON Real Estate Management ingatlanüzemeltetési portfoliója. A BEM Irodaház, a D2 Szabadkikötő, és az ELTE egyik megújult ingatlanja nem csupán az építészeti megoldásaik tekintetében példaértékűek, de a fenntarthatóság és az energiahatékonyság terén is úttörő megoldásokat alkalmaznak.

2024. április 17. 18:09

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50

A 2024-es év fordulópont lehet az IT munkaerőpiacon?

2024. március 20. 10:09