Az ár számít, a környezettudatosság csak másodlagos a hazai nyomdaipari megrendeléseknél
A hazai nyomdáknak még nem hoz akkora forgalomnövekedést a környezettudatos működés, mint a nyomdai vállalkozásoknak Európa más területein.
Ennek ellenére a zöld gondolkodás alapértékké vált az elmúlt évtizedben nálunk is, és a modernizáció, az új technológiákra való átállás révén évről-évre csökken a káros anyag kibocsátás a magyar nyomdaiparban. Egyúttal a szektor környezettudatos erőfeszítéseinek elismeréseként hat évvel ezelőtt megalapították idehaza a GPwA – Zöld Díjat, amelyet idén októberben is átadnak az Év Zöld Papírkereskedője, az Év Zöld Nyomdája és az Év Zöld Csomagolóanyag-gyártója kategóriákban.
„Még nem lehetünk száz százalékosan elégedettek a magyar helyzettel. Miközben a hazai nyomdák, néha erőn felül igyekeznek megfelelni a környezetvédelmi kritériumoknak, addig a megrendelői oldalon a környezettudatos hozzáállás elismerése jóval kevesebbet nyom a latba, mint az alacsony ár.” – fogalmazta meg dr. Schulz Péter, a GpwA - Zöld Díj egyik alapítója.
A piaci szereplőknek is hasonló a tapasztalatuk. A Xerox Magyarország nyomdaipari üzletágvezetője, Major András szintén úgy látja, hogy a hazánkban az árközpontúság rendszerint felülírja a környezettudatos törekvések betartásának fontosságát. A közbeszerzési pályázatoknál például szembeötlő, hogy elvétve találni köztük olyat, ahol az ISO 14001 vagy az FSC tanúsítványok megléte elvárás lenne. Európa más országaiban ez gyökeresen másképp van. A német, a holland vagy a svéd megrendelőknél általában magától értetődő, hogy környezetbarát nyomathordozóra nyomtatnak és ennek megfelelően FSC, PEFC, vagy EU-Ökocímke tanúsítással rendelkező nyomdát keresnek a munkák elvégzésére, így hazánkban jelenleg azon nyomdák számára jelenthet valódi versenyelőnyt a környezettudatosság, akik jelentős mértékben gyártanak exportra.
Sajnálatos tény az is, hogy a zöld nyomdatermékek a környezettudatos gondolkodást kommunikáló multinacionális cégek hazai leányvállalatainál sem kapnak elsőbbséget. „Az ár számukra is döntő, már-már kizárólagos érv megrendeléskor. A hazai nyomdáknak pedig komoly erőfeszítéseket kell tenniük annak érdekében, hogy meggyőzzék a nagyvállalatokat arról, miért érdemes például az újrahasznosított papírt választaniuk a csak elsődleges rostokat tartalmazó papírok helyett. Csak remélni tudom, hogy egyre többen látják be a jövőben azt, hogy a környezettudatosság gazdaságilag is megtérülő befektetés.” – hangsúlyozta dr. Schulz Péter.
Mindezek ellenére a hazai nyomdaipar kitart a zöld működés mellett, és ennek megfelelően minden évben a GPwA-Zöld Díjjal ismerik el a szektor szereplőinek környezettudatos törekvéseit. Évről-évre elsősorban a papír- és nyomdaipar környezettudatosságának fejlesztése terén elért tudatformáló, példamutató eredményeket tüntetik ki. Idén október 18-án hatodik alkalommal adják ezt a díjat az Év Zöld Papírkereskedője, az Év Zöld Nyomdája és az Év Zöld Csomagolóanyag-gyártója kategóriákban.
Kapcsolódó cikkek
- Quocirca: hét éve folyamatosan vezető MPS szolgáltató a Xerox
- Egy gombnyomással fordítanak a Xerox új multifunkciós berendezései
- Űrtechnológiával vértezik fel a jövő mobiljait
- A Xerox segít megragadni a kulcsfontosságú piaci lehetőségeket az idei drupa kiállításon
- IDC: a Xerox idén is vezető munkafolyamat szolgáltató
- A Dow Jones a fenntarthatóság terén a vezető vállalatok közé sorolta a Xeroxot
- A tintasugaras nyomdagépek új korszakába lép a Xerox Magyarországon is
- Repülő nyomdagépek
- A Xerox olyan nyomtatókat alkotott, amiket bárki képes kezelni
- Lendületbe hozza a hazai dokumentumkezelési piacot a Xerox Magyarország
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Informatikai pályaorientációs napon segítik női szakértők az iskolás lányok elhelyezkedését
Lányoknak szóló informatikai pályaorientációs napot szervez a Neumann János Számítógép-tudományi Társaság Informatika Történeti Kiállítása és a Women4Cyber Hungary a szegedi Szent-Györgyi Albert Agorában. A Girls in ICT Day rendezvényen gondolatébresztő interjúk és inspiráló előadások segítenek a jövő reménybeli női informatikusainak a tájékozódásban és elhelyezkedésben. Az érdeklődőknek az eseményre nemcsak személyesen, hanem online is lehetőségük van csatlakozni.
Kerti bolt: az eMAG új, online üzlet az üzletben koncepciója több mint 100 ezer termékkel
Kerti bolt néven az eMAG új, bolt a boltban online koncepcióját indította útjára a webáruházában, amely mintegy 100 ezer-féle kertészeti terméket kínál, és kényelmesebb böngészési élményt nyújt e kategória termékei között. Értékesítési statisztikái szerint egy átlagos magyar vásárló átlagosan mintegy 24.000 forintot költ online vásárolt kertészeti termékekre – a legtöbb ilyen terméket május hónapban értékesíti a cég.
Facility managementben erősít az ICON
Három kiemelkedő épülettel, két irodaházzal és egy logisztikai ingatlannal bővült az ICON Real Estate Management ingatlanüzemeltetési portfoliója. A BEM Irodaház, a D2 Szabadkikötő, és az ELTE egyik megújult ingatlanja nem csupán az építészeti megoldásaik tekintetében példaértékűek, de a fenntarthatóság és az energiahatékonyság terén is úttörő megoldásokat alkalmaznak.