Az ár számít, a környezettudatosság csak másodlagos a hazai nyomdaipari megrendeléseknél

forrás: Prím Online, 2016. október 13. 12:47

A hazai nyomdáknak még nem hoz akkora forgalomnövekedést a környezettudatos működés, mint a nyomdai vállalkozásoknak Európa más területein. 

Ennek ellenére a zöld gondolkodás alapértékké vált az elmúlt évtizedben nálunk is, és a modernizáció, az új technológiákra való átállás révén évről-évre csökken a káros anyag kibocsátás a magyar nyomdaiparban. Egyúttal a szektor környezettudatos erőfeszítéseinek elismeréseként hat évvel ezelőtt megalapították idehaza a GPwA – Zöld Díjat, amelyet idén októberben is átadnak az Év Zöld Papírkereskedője, az Év Zöld Nyomdája és az Év Zöld Csomagolóanyag-gyártója kategóriákban.

 

„Még nem lehetünk száz százalékosan elégedettek a magyar helyzettel. Miközben a hazai nyomdák, néha erőn felül igyekeznek megfelelni a környezetvédelmi kritériumoknak, addig a megrendelői oldalon a környezettudatos hozzáállás elismerése jóval kevesebbet nyom a latba, mint az alacsony ár.” – fogalmazta meg dr. Schulz Péter, a GpwA - Zöld Díj egyik alapítója. 

 

A piaci szereplőknek is hasonló a tapasztalatuk. A Xerox Magyarország nyomdaipari üzletágvezetője, Major András szintén úgy látja, hogy a hazánkban az árközpontúság rendszerint felülírja a környezettudatos törekvések betartásának fontosságát. A közbeszerzési pályázatoknál például szembeötlő, hogy elvétve találni köztük olyat, ahol az ISO 14001 vagy az FSC tanúsítványok megléte elvárás lenne.  Európa más országaiban ez gyökeresen másképp van. A német, a holland vagy a svéd megrendelőknél általában magától értetődő, hogy környezetbarát nyomathordozóra nyomtatnak és ennek megfelelően FSC, PEFC, vagy EU-Ökocímke tanúsítással rendelkező nyomdát keresnek a munkák elvégzésére, így hazánkban jelenleg azon nyomdák számára jelenthet valódi versenyelőnyt a környezettudatosság, akik jelentős mértékben gyártanak exportra. 

 

Sajnálatos tény az is, hogy a zöld nyomdatermékek a környezettudatos gondolkodást kommunikáló multinacionális cégek hazai leányvállalatainál sem kapnak elsőbbséget. „Az ár számukra is döntő, már-már kizárólagos érv megrendeléskor. A hazai nyomdáknak pedig komoly erőfeszítéseket kell tenniük annak érdekében, hogy meggyőzzék a nagyvállalatokat arról, miért érdemes például az újrahasznosított papírt választaniuk a csak elsődleges rostokat tartalmazó papírok helyett. Csak remélni tudom, hogy egyre többen látják be a jövőben azt, hogy a környezettudatosság gazdaságilag is megtérülő befektetés.” – hangsúlyozta dr. Schulz Péter.

 

Mindezek ellenére a hazai nyomdaipar kitart a zöld működés mellett, és ennek megfelelően minden évben a GPwA-Zöld Díjjal ismerik el a szektor szereplőinek környezettudatos törekvéseit. Évről-évre elsősorban a papír- és nyomdaipar környezettudatosságának fejlesztése terén elért tudatformáló, példamutató eredményeket tüntetik ki. Idén október 18-án hatodik alkalommal adják ezt a díjat az Év Zöld Papírkereskedője, az Év Zöld Nyomdája és az Év Zöld Csomagolóanyag-gyártója kategóriákban.

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Öt év alatt versenyképesebbé válhat a magyar gazdaság

A vállalatok és az ország gazdasági szempontból életképes jövője szorosan összefügg a szakképzett és motivált dolgozók megfelelő szűrésével és alkalmazásával. Viszont a legfrissebb kutatások alapján ma Magyarországon több, mint 40 százalék feletti a közepes- és nagyvállalatok fluktuációja, vagyis ötévente a teljes munkaerő bázis lecserélődik. A jelenség hátterére magyarázatot adhat, hogy a jelenleg felvett munkaerő 80 százaléka nem megfelelően kerül kiválasztásra.

2020. február 26. 13:20

A chatbot a cégvezető legjobb barátja

Employer branding, onboarding, HR-applikációk – divatos és gyakran puffogtatott kifejezések nem csak a toborzók és kommunikációs szakemberek, de a cégvezetők körében is. Mindeközben kevés vállalatot jellemez tudatosság a HR-stratégiát, a toborzásra fordított erőforrásokat és a járulékos költségeket tekintve, holott egy új kolléga kiválasztása átlagosan 50 napba és közel 1,2 millió forintba kerül a cégeknek. A kihívás és a verseny óriási, de a technológia ebben is partner: mesterséges intelligenciával a toborzásra fordított idő és a költségek is jelentősen csökkenthetők, így minden cégnek érdemes újragondolnia a hagyományos kiválasztási folyamatokat és eszközöket.

2020. február 26. 10:03

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

A Nemzeti Közműszolgáltató nevében indult adathalász támadás

2020. február 25. 13:40

Lezárult a 28. Magyar Innovációs Nagydíj pályázat nevezése

2020. február 24. 11:45

Megjelent az NMHH 2020-as felügyeleti terve

2020. február 18. 10:35

Informatikai szakembereket keres az SAP Labs Hungary

2020. február 14. 10:33
online sportfogadás