CES 2017: A csapból is önvezető autó folyik...

Szubjektív benyomások (3)

Laszlo Horvath, 2017. február 1. 21:43

Amerikai tudósitónk, Horváth László, ezen a héten cikksorozatban tekint vissza  január legnevezetesebb informatikai eseményére, az idei CES-re. A kijelzők, tévék illetve a biztonsági kérdések majd a magyar startup-ok jó szerelésének bemutatása után a most az autóiparról, illetve annak informatikára támaszkodó teljes megújulásáról elevenít fel néhány CES-pillanatot.

A régi és az új világ sosem csatázott ilyen szépen a szemünk előtt. A Szilícium völgy technológus titánjai megunták a totojázó, szklerózisos feudális rendszert, amit a maffia gyökerű szakszervezetek, több generációs, nagyon gyenge üzleti vezetőség, és szavazatokért hazudozó korrupt kormányok jellemeznek. Elindult a Tesla, az Uber, a Lyft, és mindeközben csak lassan ébredezett a régi rend. Persze a hagyományos autóipar attól még nem változik meg, hogy miközben a fiataljait a Stanford-ra küldi okosodni abból, hogy az itteni újítok mit tudnak kitalálni, azonközben máshol azon dolgoznak, hogy minél védettebben működhessen a tektonikus zárt piaci rendszerük.

Az sem segít a reputációjuknak, hogy a VW az hivatalosan egy bűnszövetkezet, akik az amerikai környezetvédelmi hivatal törvényei ellen “véletlenül” beszereltek egy hazudó robotot minden dízel autójukba.

Arról nem is beszélve, hogy csak az Államokban 30,000 fölötti a baleseti halálozások száma – amit a technológia már évtizedek óta nullához közeli számra tudna csökkenteni – ha hagynák. Inkább jogi kifogásokat, késleltetést keresnek mintsem életmentést – ilyen kemény ez a játszma, amiben már régóta nem szerepel a felhasználó a központban.
Ezt az okosabb városok felismerték – és Palo Alto például koordinálja a közlekedési lámpákat a forgalomtól függően, a Synchrogreen technológia intelligens forgalom pattern felismerő algoritmusával elkerülve a dugókat – ugyanígy San Jose is éppen most kapcsolja fel a rendszert.
 
Ez a háttere a CES egyik leglátványosabb – most már hagyományosan – szeletének, az autóiparnak.
 
Az önvezető autók (amik már fel sem tűnnek itt a Menlo Park környéken), rendszeresen szállítanak utasokat Pittsburgh-ben, a Google Waymo (Chrysler Pacifica minivan-jére építve) is szépen tesztelget, miközben Detroit és a többiek próbálnak gyorsítani. Itt a környéken az önvezető minibusz március 30-án fog debütálni a helyi Mobility summit-on.
Az új jövevények közül a Faraday, a Lucid és a Nio a kedvenceim: gyönyörű design, hosszú utakra elegendő erös akkumulátor és - az EP9 versenyautó esetében - 194 óránkénti mérföldes sebesség határ. Tehát lehet valaki elektromos és szupergyors! És a gyorsaságon nem csak a végsebességet értem: a Nio 2015-ben alakult, és mára az elektromos szuperautó kategória vezetője lett. Fél év alatt egymilliárd dollárt kaptak befektetőktől, akik arra fogadnak, hogy a Szilícium völgy tempója nyer a szklerózisos és korrupt hagyományos autógyárakkal szemben.
 
Még egy érdekesség: a Corning cég teljes egészében üvegből készített egy Concept car-t, amit nagyon nehezen lehetett csak megközelíteni a tömegérdeklődés miatt (hál istennek sikerült bejutni a közelbe némi közelharc árán).
 
 
Végül de nem utolsó sorban, a nagyon az árnyékban működő – Commsignia-t is érdemes megemlíteni, akik Magyar gyökerekkel próbáljak felvenni a szilícium völgyi tempót egyedülálló technológiájukkal, amit bármelyik Smart City vagy autógyáros azonnal betehet a terveibe. Minden késlekedés nélkül működik, amit nem mondhatnak el a versenytársaik.

Automobil ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Mesterséges intelligencia a kamerákban

Az automatizált vezetés lépésről lépésre egyre több támogatást nyújt a sofőröknek, jövőbeni célja pedig, hogy a jármű végül átvehesse a teljes irányítást. Sőt, még ennél is több: „Az embernél jobb vezetővé kívánjuk fejleszteni az autókat, így növelve a közúti közlekedés biztonságát. Más szavakkal: a technikának még az embernél is megbízhatóbban kell működnie” – hangsúlyozta Harald Kröger, a Bosch igazgatótanácsának tagja.

2019. szeptember 18. 20:30

A Bosch mobilitási üzletága gyorsabban nő a piacnál

A Bosch 2018 eleje óta mintegy 13 milliárd euró összegben kapott elektromobilitási megrendeléseket, többek között személygépkocsik és könnyű teherautók akkumulátoros erőátviteli rendszereire vonatkozó gyártási projekteket. E sikeres megrendeléseknek és saját innovatív erejének köszönhetően a Bosch a jelenlegi nehéz körülmények között is tartja pozícióját.

2019. szeptember 13. 11:28

A Fujitsu bemutatta közlekedési fejlesztéseit a berlini Shift AUTOMOTIVE konferencián

A Fujitsu - ma bemutatott - „Future Mobility Accelerator” jövőképe a gépjárműtechnológia innovációit hasznosítva támogatja az ENSZ 17 fenntartható fejlődési célkitűzésének1 megvalósulását – és pragmatikus, gyakorlatias lehetőségekkel, kisebb környezetterhelés mellett segíti a mobilitást a jövő városi környezetében.

2019. szeptember 11. 15:40

Nő a mobilparkolás népszerűsége

Az elmúlt években dinamikusan növekedett a mobilparkolások száma az egész országban a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. weboldalán keresztül elérhető adatok alapján, melyeket a Parkl dolgozott fel. Míg 2014 júliusában kevesebb, mint 40 ezer parkolást bonyolítottak átlagosan naponta mobilról, addig idén júliusban ez a szám már majdnem 100 ezer volt, derül ki statisztikákból. Az elmúlt évek tapasztalatai alapján a csúcsidőszak az ősz, így a következő hónapokban nehezebb parkolási körülmények várhatók. 

2019. szeptember 9. 11:48

Egyre ritkábban kell "tankolni" az elektromos autókkal

Az újonnan forgalomba helyezett elektromos autók hatótávolsága tavaly átlagosan 300 kilométer volt, ami 10 százalékkal hosszabb, mint az előző évben. Ez az érték 2011-ben még 150 kilométer volt, s 2014-ben érte el a 200 kilométert. A szakértők előrejelzése szerint 2020-ban az újonnan forgalomba helyezett elektromos autók átlagosan legalább 400 kilométert lesznek képesek megtenni egyetlen töltéssel.

2018. szeptember 19. 10:12

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Kihirdették a 2019-es Az Év Honlapja pályázat díjazottait!

2019. december 3. 18:18

Megtartották Magyarország eddigi legnagyobb informatikai versenyét

2019. november 26. 11:05

Önvezető autós parkolás először Magyarországon!

2019. november 18. 14:23

Százmillió eurót fektet be az európai mesterséges intelligencia programba a Huawei

2019. november 8. 10:07
online sportfogadás