Túl sokat adunk ki magunkból!

A felhasználók több mint fele idegenekkel osztja meg bizalmas adatait

forrás: Prím Online, 2017. június 1. 09:12

A személyes információk vagy fotók megosztása az olyan közösségi oldalakon, mint például a Facebook és az Instagram, sokak számára napi tevékenységgé vált. A Kaspersky Lab által készített Értékes adataim: idegen veszélyek kutatása felfedi, hogy mennyi személyes adatot teszünk nyilvánossá az online világban.

A kutatás eredményei azt mutatják, az emberek többsége digitálisan (93%) osztja meg adatait és közel minden második felhasználó megosztaná legfontosabb személyes okmányait. A felnőttek 70%-a a gyerekeiről tesz közzé fotókat és videókat, a válaszadók 45%-a pedig a másokról készített videókat és fotókat teszi nyilvánosan elérhetővé. Úgy tűnik, a fiatal generáció van kitéve a legtöbb veszélynek, ez a korosztály nagy mennyiségű szenzitív adatot tesz hozzáférhetővé idegenek számára.  

 

 

Aggodalomra ad okot, hogy az emberek csaknem fele (44%) teszi publikussá – azaz bárki számára láthatóvá – a bejegyzéseit, személyes információit. Fontos tudni, hogy minden adat, amit nyilvánosan osztunk meg magunkról és másokról, kontrollálhatatlanul kerül a kibertérbe és olyanok számára is elérhetővé válik, akik vissza tudnak élni vele. Minden ötödik ember beismeri, hogy az érzékeny adatait megosztja olyanokkal, akiket kevésbé vagy egyáltalán nem ismert. A felhasználók veszélyeztetik magukat, lehetőséget biztosítanak a kiberbűnözőknek  például a személyazonosság lopásra vagy pénzügyi visszaélésekre. A Kaspersky kérdőívét kitöltők 37%-a tesz közzé pénzügyi- és tranzakciós részleteket, 41%-uk beszkennelt útlevelet, jogosítványt és egyéb személyes dokumentumot, további 30% a jelszavát.

 

 

Adatmegosztási szokások

 

A kutatás szerint az emberek nemcsak az adataikat osztják meg, hanem olyan készülékeket is, amelyeken az értékes adatokat tárolják. Valójában 10%-uk adta meg már PIN-kódját idegennek azért, hogy hozzáférése legyen készülékéhez, valamint 22%-uk hagyta el a készülékét védtelenül és felügyelet nélkül emberek között. Továbbá a válaszadók 23%-a adta át a készülékét egy másik személynek rövid ideig.

 

„Nagyon veszélyes szokás, ha túlzásba visszük adataink megosztását másokkal vagy akár vállalatokkal. Manapság az információ megosztása könnyebb, mint valaha és épp ez a cél hívta életre az Internet megszületését. Ugyanakkor fontos tudatni a felhasználókkal, ha értékes és szenzitív információt tesz közzé magáról és/vagy másokról, akkor egyúttal lemond a felügyelet jogáról. Mert nem lehetünk biztosak abban, hogy ki és miként fogja felhasználni ezeket az információkat. Az emberek szó szerint mások kezébe adják az életüket meghatározó személyes információkat.” – magyarázta Andrei Mochola, a Kaspersky Lab Consumer Business részlegének vezetője. 

 

A tanulmány azt mutatja, hogy a fiatal korosztály oszt meg érzékeny adatokat online a leggyakrabban. A 16-24 éves korosztály 61%-a, ezzel szemben az 55 év felettiek mindössze 38%-a aktív a közösségi portálokon. Ez az arány megmarad a pénzügyi információk közzétételénél, hiszen a fiatalok 42%-a ismerteti az online tranzakciók adatait, míg az 55 évnél idősebb korosztálynak csupán 27%-a. 

 

"Tudjuk, hogy teljesen irreális elvárás a felhasználóktól, hogy abbahagyják a fényképek, a személyes adatok és egyéb információk megosztását, de mi mégis arra ösztönözzük az embereket, hogy gondolják át, mielőtt nyilvánosan megosztanak egy fontos információt. Azt is javasoljuk a felhasználóknak, hogy gondoskodjanak adataik biztonságáról, amennyiben készülékeik vagy adataik rossz kezekbe kerülnek " - folytatta Andrei Mochola.

 

Bővebb információt a kutatás eredményeiről valamint annak teljes szövegét ezen a linken éri el.

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50

A 2024-es év fordulópont lehet az IT munkaerőpiacon?

2024. március 20. 10:09

Nők az informatikában – Számít a nemek aránya a munkahelyen?

2024. március 12. 20:53

Szemünk előtt zajlik az e-kereskedelem mohácsi csatája

2024. március 6. 13:05