AI-jaj, ez itt és most a robotok őskora!

Laszlo Horvath, 2017. június 27. 19:27

Miközben készülődtem arra, hogy összeszedjem a gondolataimat arról, amit alig egy hónapja tapasztaltam az IoT World rendezvényen, az Apple Watchom rám zörög: a Verge magazin szellőztette pletykák után az Apple bejelentette, hogy AI-val (mesterséges intelligenciával) felszerelt chipet készül betenni az új iPhone-ba, az iPhone 8-ba – amiről mellesleg az a másik pletyka járja a technológiai blogok között, hogy az Augmented Reality (AR) tömeges elterjedéséhez fog vezetni a beépített AR/VR (Virtual Reality) képességeinek köszönhetően.

A pletykából közben valóság lett: valóban, az iPhone 8 már erre, az AR/VR felé kacsintgat – ha lassabban is fut majd az új okostelefon mintha a Qualcomm–mal való vita nélkül menne.

 
Aztán elrohanok egy találkozóra: a kissé ügyefogyott kinézetű, saját építésű Google autonóm autóra (Firefly by Waymo) már oda se figyel a vezetés közben nézegető Szilícium völgybeli utas, a Kun Béla korabeli kommunista páncélautókra emlékeztető önvezető Lexus már nagyon unalmas (és több cég is ezt használja teszteléshez) – viszont tegnap láttam az első mikrobuszt, ami ugyancsak vezette saját magát. Ez már igencsak a tömegközlekedés felé vezet, és ha ehhez a jelenséghez hozzáadjuk a „ride share”-cégek innovációját, akkor perceken belül gombnyomásra A-ból a B-be lehet eljutni, anélkül, hogy autó várjon az emberre a garázsban (amit lakószobává lehet majd átépíteni, ezzel kábé 15-20%-ot adva a méregdrága Szilícium völgyi piachoz).
Vagyis a szenzorok egymással beszélgetve minden szintjén megváltoztatják az életünket, különösen a várva várt 5G megjelenésére készülve.
 
A nemrég lezajlott IoT World 2017 konferencia legfontosabb tanulsága, hogy az IoT és az AI egyesültek: az Internet of Things, a szenzorok világa kommoditássá lett, és a verseny az intelligens “agyak” körül zajlik, s ettől az élet egyre kevesebb olyan kötelességet ró ránk, mint például bevásárlás, mert azt a hűtő elvégzi majd a drónokkal és szállító robotokkal, email/mobil üzenetek segítségével.
 
És mindez már készen áll: teljes a kör, az értéklánc minden eleme megtalálható már, csak arra várunk, hogy tömegpiacra vigye ezt a gondolkodást valaki.
 
Mely cégek azok, amelyek arra lesznek képesek hamarosan, hogy mindenki számára kényelmessé és elérhetővé tegyék a technológia már megbízhatóan bevethető újdonságait? Melyik az a cég, amelyik új minőséget alkot a számtalan apró találmány termékké szintetizálásából? Kik azok a magyar szakemberek, akik nem csak kívülről, messziről nézik ezt az IoT világot, hanem belülről, a domináns úttörők vezércsapásában termelnek értéket és sokszorozzák meg az emberi képességeket? Ne adj isten valami olyat tesznek le az asztalra, amitől gyorsabban, biztonságosabban, egyszerűbben zajlik le ez az átalakulás.
 
Éppen Canberrában, az ausztrál fővárosban volt alkalmam azon elgondolkozni, hogy melyik város lesz a vezetője és a bajnoka a Smart City platform kiépítésének, ennek az új generációs, minden ipart átfogó élet – minőség – ugrásnak. San Francisco és a Szilícium völgy, akik nagyon komolyan veszik az egyre kevésbé titkos programokat (lasd az Apple Titánja, Tesla önvezető programja, a kissé megtépázott Uber újításai, a Lyft, az Intel vásárlásai ezen a területen? Avagy Detroit és a Big Three (akiknek a piaci értéke még sosem volt ennyire bizonytalan, hiszen az újításokból elő versenytársak egy év alatt többet tesznek le az asztalra, mint a kényelmesen éldegélő dinoszauruszok egy évtized alatt? Avagy Virginia, amely állam nem kíván beavatkozni és szabályozni semmit az autonóm közlekedés ügyében, hivatalos politikává emelve a piac mindenhatóságát? Esetleg a megtáltosodott, megújult Pittsburgh a Carnegie Melon szuperegyetem laborjaiból? Talán Szöul? Singapore? Peking? Éppen gyárat épít ott a Tesla. Esetleg a logisztikában / közlekedésben kiemelkedő Pozsony? Bármelyik város ezek közül nyerhet – csak akarni kell, és a technológusokat terelni ebbe az irányba.
 
Bárhol is történik meg ez a váltás először, az eredmények a világ kényelmesebbé tételében lélegzetelállítóak lesznek. És már ugrásra kész a technológia, a hűtők már fel tudják tölteni magukat, az autók elvezetik az utasokat, a 3D printelt drónjai a tengerészgyalogosoknak napokon belül megjelennek éles helyzetben a terrorellenes háborúkban – mert ez a technológia mindent áthat, a békés termeléstől a civilizációs védelemig mindent meghatároz.
 
Az internet forradalma utáni legnagyobb értékképző alkalom lehet az IoT az AI / Deep Learninggel kombinálva, az okos gépekkel megtűzdelt világunkban - a kisbabák életjeleit okosan figyelő baby monitortól a szívinfarktust előre jelző okosóráig, hogy az emberiség egyre jobban, egészségesebben, hosszabban élhessen. Az Amazon-gyártotta Echo és Alexa, a Google Home, a szeretett és intim Siri, amiket már ma majdnem húszmillióan a pénztárcájuk kinyitásával is megbíznak a szóban történő vásárlással – nem is olyan rossz ez a szép új, beszélő és értő robotos világ – már most sem, a robotok őskorában…
 
 

Kulcsszavak: AI VR IoT

Hirek.com - Kiemelt hír ROVAT TOVÁBBI HÍREI


A SmugMug felvásárolja a Flickr-t

Bár nem nyilatkoztak arról, hogy mi volt az ár, tegnap bejelentették, hogy egyesül két fotómegosztó szolgáltató: a SmugMug megvásárolja a Flickr-t a Verizon digitális média leányvállalatától. 
 

2018. április 21. 16:26

Elsőként Magyarországon - korlátlan nemzetközi hívások EU-s számokra a Vodafone-nál

A Vodafone Magyarország megújult Red csomagjai az országban elsőként tesznek lehetővé korlátlan nemzetközi hívást EU-s számokra belföldről, így biztosítva mintegy 500 millió európai ember korlátlan elérését. A Vodafone célja, hogy a magyar piacon úttörő ajánlattal hozzájáruljon a távolságok leküzdéséhez és a személyes kapcsolatok erősítéséhez Európában. 

2018. április 11. 15:03

Több mint 15 százalékkal nőtt a Huawei bevétele 2017-ben

Több mint 15 százalékkal, 603,6 milliárd kínai jüanra (92,5 milliárd dollár) nőtt a Huawei Technologies éves árbevétele 2017-ben az előző évihez képest. A most közzétett, auditált pénzügyi jelentés szerint a kínai vállalat nettó profitja tavaly mintegy harmadával (28,1 százalék) volt magasabb az előző évinél, és elérte a 47,5 milliárd kínai jüant (7,3 milliárd dollár). 

2018. április 5. 11:10

A webáruházak körében az online marketing az abszolút győztes

A hazai webáruházak 93%-a használ valamilyen online marketing eszközt, szemben az offline megoldásokkal, amelyeket csak az online áruházak fele vesz igénybe. A keresőoptimalizálás és a fizetett hirdetések a favoritok az online marketing eszközök közül. Nemcsak a legnagyobb arányban használják ezeket, hanem a leghatékonyabbnak is bizonyulnak a webáruházak szerint. A közösségi médiában való megjelenés már szinte alapvető, és tízből nyolc webáruház van jelen a Facebookon. Az évben pedig továbbra is a karácsony és a Black Friday időszakában indít marketing kampányt a legtöbb webáruház – derül ki az eNET webáruházak marketingtevékenységét vizsgáló kutatásából.

2018. március 7. 10:51

Közel az idő, amikor már nem lesz kormány

No nem az ország élén, hanem az autókban. És pedál sem.  A Volkswagen a Genfi Autószalonban bemutatkozó I.D. VIZZION tanulmányában fogalmazta mega jövő egyéni mobilitásáról alkotott elképzelését. Elektromos hajtásrendszere különösen tisztává teszi e modellt a forgalomban, míg az automatizált vezetés biztonságossá és jóval kényelmesebbé avatja. Az I.D. VIZZION immár kormánykerék és látható kezelőelemek nélküli utastere az utazás és az időtöltés teljesen újszerű élményét kínálja.

2018. február 20. 13:25

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

A Media Markt és Lumenet az Év Internetes Kereskedői 2018-ban

2018. június 6. 15:17

Forbes: 1,1 milliárd dollárral nőtt a Huawei márkaértéke egy év alatt

2018. május 29. 09:52

100 millió dolláros tőkeinjekciót kapott a HMD Global

2018. május 22. 15:16

A Magyar Telekom 2018. első negyedéves eredményei

2018. május 9. 17:23
cloudappsportal.com