Örülj a változatosnak! – új tanév, új kihívások
Itt a szeptember, a tanévkezdés kihívást jelent nemcsak diákoknak, de a pedagógusoknak is. Érdemes felidézni az első magyar középiskolai informatikatanár, Kovács Mihály tanácsát, még a hatvanas évekből: „Örülj a változatosnak, ne ijedj meg a merész fordulatoktól!” Ő sosem haladt „előzőleg kitaposott nyomokon, akárhány évben szinte kézzelfoghatóan érezte, hogy ahogyan előzőleg haladt, az már teljesen elavult, és teljesen új irányba kell indulnia.”
Ma már a pedagógusok digitális bennszülötteket tanítanak, az IKT-eszközök pedig egyre több lehetőséget kínálnak, melyeket sokszor nem is az infrastruktúra fogyatékosságai, hanem a módszertani tudás hiánya miatt nem tud mindenki kiaknázni. Épp ezért a tanácsot ma már minden pedagógusnak, a nem informatika szakos tanároknak is érdemes megszívlelniük.
Nem is véletlen, hogy egyre több uniós pályázat tűzi ki azt a célt, hogy a pedagógusok digitális kompetenciáin javítson – és a kormányzat Digitális Oktatási Stratégiája is szorgalmazza nemcsak az infrastruktúra javítását, de a pedagógusok továbbképzését is. Hiszen a jövőben a digitális írástudás nélkül lehetetlen lesz elhelyezkedni a munkaerőpiacon.
A Neumann János Számítógép-tudományi Társaság (NJSZT) a digitális írástudás terjesztésének megkerülhetetlen szervezete Magyarországon: a folyamatosan aktualizált ECDL (Európai Számítógép-használói Jogosítvány) rendszer hazai licenctulajdonosaként az elmúlt két évtizedben 493000 honfitársunk digitális írástudását tanúsította.
Az NJSZT a nem informatika szakos tanárok számára ingyenesen letölthető oktató anyagot tett hozzáférhetővé, mellyel bárki akár önállóan is bővítheti IKT-ismereteit. „És az IKT nemcsak infokommunikációs technológiákat jelent, hanem azt is, hogy mit tartunk kívánatosnak: Interaktivitást, Kreativitást Tanároknak” – bontja ki a mozaikszó jelentését Alföldi István, az NJSZT ügyvezető igazgatója.
Az IKT pedagógusoknak című tananyagra külön modul épül. Ráadásul az Infokommunikációs Technológia (IKT) pedagógusoknak - felkészítés ECDL vizsgára témakör akkreditált pedagógus továbbképzési programnak is minősül. Érdemes nem megállni egy modul elvégzésénél, mert a teljes ECDL-bizonyítvány pedig 120 kreditpontot érhet a pedagógusok kötelező továbbképzésében.
Az NJSZT úgy látja, hogy a pedagógusoknak minden lehetőséget meg kell ragadni a képzéseken való részvételre. „Nagyon örülünk például, hogy egyre többen élnek a GINOP 6.1.2 – Digitális szakadék csökkentése projekt IKER2 lehetőségével. Azoknak, akik sikeresen teljesítik az IKER2 képzést, átlépést biztosítunk a teljes értékű digitális írástudást biztosító ECDL rendszerébe.” – mondja Alföldi István – „Kedvezményesen regisztrálhatnak vizsgarendszerünkbe és két modul alól vizsgamentességet kapnak – ezek után már csak további kettőt kell választaniuk a bizonyítványhoz. A mai kor kihívásait nézve én az IKT pedagógusoknak és az IT biztonság modulokat javasolom, hiszen mindkettő nélkülözhetetlen ahhoz, hogy felszabadultan élhessenek az IT-világ lehetőségeivel. Nonprofit tudományos egyesületünk mindkét témakör aktualizálásán folyamatosan dolgozik, hisz maga az IT-világ is folyamatosan fejlődik. Mi pedig nem ijedünk meg a merész fordulatoktól!”
Kapcsolódó cikkek
- Nekem 8(bit) – kiállítás egy nemzedék kedvenc számítógépeiről
- Magyar sikerek Teheránban, a Nemzetközi Informatikai Diákolimpián
- IT biztonság közérthetően: új, ingyenes tankönyvet tesz hozzáférhetővé az NJSZT
- MI és a Robot
- Digitális téma: minden tanárnak, minden órán
- Jubileumi konferencián adták át az IKT-szektor kiemelkedő szakembereinek járó díjakat
- Gondolkodom tehát…? – jubileumi konferencia egy új korszak kezdetéről
- Az ELTE és az informatikai ipar összefogása a jövő tehetségeiért
- IKT pedagógusoknak – már ma is nélkülözhetetlen, holnap létfontosságú…
- Nem esett messze az alma a fájától
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Fényes jövő vár idén az adatközponti szektorra
Saját átalakulási folyamaton megy keresztül az adatközpontok piaca, amely magába foglalja a legmodernebb technológiák használatát a műveletek és az erőforrások elosztásának optimalizálása, valamint a biztonsági protokollok javítása érdekében.
A Philips Monitors E1 terméksorozat három új, többcélú modellel bővül
A Philips Monitors E1 sorozata ebben a hónapban három új modellel bővül. Az irodai felhasználók és távmunkában dolgozók számára szükséges összes alapvető funkcióval ellátott új modellek segítenek a felhasználóknak a kapcsolattartásban és növelik a termelékenységüket, mindezt versenyképes áron.
Országszerte elérhetővé válik a Netrevalók program
A Netrevalók program sikeres tavalyi indulása után idén az Informatikai és Könyvtári Szövetséggel kötött megállapodással országos szintűvé válik a kezdeményezés, és 27 fővárosi könyvtár mellett 48 vidéki intézmény is csatlakozik a programhoz. Így összesen már 45 településen lesz elérhető a generációk digitális edukálását célzó program. A digitális infrastruktúra fejlesztése érdekében a Magyar Telekom a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár és az Informatikai és Könyvtári Szövetség részére 100- 100 darab monitort adományoz a programban résztvevő könyvtárak számára.
Tabudöntögető témákat feszegetnek a diákok a Megoldások a holnapért programban
Kiválasztották a Samsung és az EdisonKids által meghirdetett Megoldások a holnapért kihívás legjobb 50 diákcsapatát. A fenntarthatóság, a jövő oktatása és a közösség hívószavára összesen 120 jövőformáló és kreatív pályázat érkezett az ország számos pontjáról. A továbbjutók új készségekkel és ismeretekkel gazdagodhatnak a Megoldások a holnapért speciális tanulási platformján, hogy újszerű megoldást dolgozhassanak ki az általuk felvetett problémára. Az oktatási anyagok összeállításában, a diákok tervezői gondolkodásának elmélyítésében idén ismét kulcspartner a Cellux Csoport. A csapatokat támogató tanárok mentorálásában a Hősök Tere Alapítvány ad szakmai segítséget.