Látványos eredményt hoztak az e-kereskedelemben végzett fogyasztóvédelmi ellenőrzések

forrás: Prím Online, 2017. november 2. 11:48

54 százalékról 14 százalékra esett vissza a fogyasztóvédelmi jogsértést ismételten elkövető webáruházak aránya 2017-ben. A jelentős javulás az elektronikus kereskedelem fogyasztóvédelmi ellenőrzéseit szigorító, 2016 decemberében az Országgyűlés által elfogadott törvénymódosításnak köszönhető. 

A robbanásszerűen növekvő internetes kereskedelem és az ellenőrzési tapasztalatok a konzultatív hatósági szemlélet fenntartása mellett magasabb fogyasztóvédelmi bírságsáv bevezetését indokolták. Ennek eredményeként a kis- és középvállalkozásként működő webáruházak első alkalommal elkövetetett jogsértése esetén továbbra sincs bírság, a vállalkozásnak lehetősége van a feltárt hibák javítására. Az ismételt ellenőrzés során azonban ugyanazon jogsértés elkövetése miatt 200 ezertől 2 millió forintig terjedő bírságot szabhat ki a fogyasztóvédelmi hatóság. 

 

Az elmúlt évekhez hasonlóan továbbra is az ellenőrzött webáruházak 88 százalékánál talál problémát a fogyasztóvédelmi hatóság. Ilyen esetben a webáruház figyelmeztetést kap a fogyasztóvédelmi hatóságtól, hogy 30 napon belül javítsa a jogsértést. Az a tapasztalat, hogy a jogsértést elkövető e-kereskedők a hatóság figyelmeztetését követően pótolják a feltárt hiányosságokat, így idén a korábbi években tapasztalt 54 százalékhoz képest mindössze 14 százalékuknál volt szükség bírság kiszabására, amely látványos fejlődést jelent.

 

Keszthelyi Nikoletta fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár kiemelte: „A fogyasztóvédelem területén 2017-ben az e-kereskedelemmel kapcsolatos kérdések állnak a középpontban. A kormány számos intézkedése jelzi, hogy az online piacon vásárló polgárok kiemelt figyelemben és védelemben részesülnek. Az ellenőrzési tapasztalatok azt mutatják, hogy hatásos volt a fogyasztóvédelmi bírság megemelése, a vállalkozások együttműködőek, a feltárt hibákat gyakran már az eljárás folyamán, a határozat jogerőre emelkedése előtt javítják.”

 

A  Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) internet laboratóriuma és a fogyasztóvédelmi hatóság idén együttesen több mint félezer webáruházat vizsgált. Az e-kereskedelmi vállalkozások részéről tipikus hiányosságnak tekinthető a 14 napos elálláshoz kötődő részletes tájékoztatás elmaradása. Sok esetben az elállási jog gyakorlását többletfeltételekhez, például eredeti, bontatlan csomagolás meglétéhez kötik. Problémák merülnek fel az elérhetőségi adatok közlésével is, ami azért fontos, mert itt láthatja a vásárló, hogy hazai webáruháztól rendel-e, ugyanis csupán a magyar nyelvű honlap és a „.hu” végződés nem garantálja ezt.

 

Az ellenőrzési tapasztalatokra tekintettel 2018-ban ismét az e-kereskedelem áll majd a fogyasztóvédelmi vizsgálatok középpontjában.

 

Az uniós országból származó webáruházakkal szemben felmerült problémák kezelésében az NFM-n belül működő Európai Fogyasztói Központ (EFK) tud érdemi és ingyenes segítséget nyújtani. Az EFK 2017-ben mintegy 4,6 millió forint értékben érvényesítette sikeresen a magyar fogyasztók online vásárlással kapcsolatos, határon átnyúló panaszait. 

 

Az interneten történő vásárlás előtti hatékony tájékozódást segíti a www.jogsertowebaruhazak.kormany.hu honlapon elérhető adatbázis, amely az e-kereskedelmi cégek ellen hozott jogerős határozatok mellett tartalmazza azt is, ha a vállalkozás teljesítette a határozatban foglaltakat.

 

Az NFM a továbbiakban is fontos feladatának tartja, hogy aktív fogyasztóvédelmi jelenléttel és rendszeres ellenőrzésekkel járuljon hozzá a magyar vásárlók jogainak megóvásához, érdekeinek védelméhez.

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A karácsonyi vásárlás – meghitt pillantok vagy őrültek háza?

A PayPal online fizetési szolgáltató nemzetközi felmérést* készített arról, hogy miként viszonyulnak az európai fogyasztók a karácsonyi ajándékvásárlással járó kényelmetlenségekhez. A felmérés tíz országban, köztük Magyarországon, több mint 10.000 válaszadó megkérdezésével készült. 

2017. december 12. 16:13

Cisco: 6 technológiai trend 2018-ra és a rákövetkező évekre

„A Cisco előrejelzése szerint a blockchain, az autonóm eszközök és a virtuális asszisztensek lesznek az elkövetkezendő évek uralkodó technológiai trendjei a B2B világban.” – mondta Dalos Ottó, a Cisco Magyarország ügyvezető igazgatója.

2017. december 12. 14:30

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

AJI kártyák ajándékba

2017. november 20. 08:36

25 éves az LG Magyarország

2017. november 8. 15:19

Izmos Smart City felhozatallal jön a 2018-as CES

2017. október 31. 15:04

Már csak 1 hét van hátra az ’Az Év Honlapja’ pályázat lezárásáig!

2017. október 25. 08:38
cloudappsportal.com