Dolgozzon helyetted a mesterséges intelligencia

forrás: Prím Online, 2017. november 27. 19:57

Az a vállalat, aki ma mesterséges intelligenciát (AI) alkalmaz, óriási versenyelőnyre tehet szert iparágában. 

A helyzetet azonban fokozza az a tendencia, hogy aki a közeljövőben nem használ napi ügyviteléhez AI megoldásokat, behozhatatlanul lemarad, bármilyen szektorban is képviselteti magát. A jövő vezető képességeire felkészítő intézet, a Spark Institute at IBS csapata összegyűjtötte azt az 5 képességet, ami az AI stratégia bevezetéséhez szükséges.

 

Miért olyan nagy sláger a mesterséges intelligencia (AI)?

Nagyon sok esetben a mesterséges intelligencia új megoldásokat kínál bizonyos üzleti problémákra, hiszen sokkal gyorsabban reagál és hatékonyabb folyamatokon keresztül jó eredményeket ér el, mint ahogy eddig azt bármilyen gépi vagy emberi munkaerő tette. Sokan attól is tartanak, hogy a robotok (humanoid megjelenésű mesterséges intelligencia megoldások) elveszik az emberek munkáját. Azonban a Spark Institute at IBS csapata inkább abból a szempontból közelíti meg a helyzetet, hogy ha az emberi szakértelmet kiterjesztjük a mesterséges intelligenciával, akkor a folyamatainkat olyannyira felturbózhatjuk, amit puszta emberi képességekkel lehetetlen lenne elérni. Jó példa erre egy biztosítótársaság által alkalmazott AI megoldás, ami 3 mp alatt bírál el egy kárigényt, ezalatt 18 csalásszűrő algoritmust futtat le az igényen, és az önrész levonása után a kártérítést el is utalja az ügyfélnek. A hatékonyság mellett az élvezetes munkavégzés is megjelenik az AI melletti érvek között. A mesterséges intelligencia megoldásokkal ugyanis olyan munkaköröket válthatunk ki, valamint automatizálhatunk, amelyek egy ember számára túl monoton, unalmas és olykor kellemetlen feladatot jelentenek. Így lehetőséget kapunk arra, hogy csak ránk, emberekre jellemző képességeinket használjuk: intuícióinkat, kreativitásunkat, személyiségünkre jellemző egyedi tulajdonságainkat.

 

A mesterséges intelligencia átszabja a piacokat?

A vezetők 65 %-a gondolja azt, hogy a mesterséges intelligencia, gépi tanulás, automatizáció az elkövetkezendő 5 évben jelentős hatással lesz vállalatuk működésére – derült ki a The Boston Consulting Group és az MIT egy 2017-es 3000 főt megkérdező kutatásából. Ráadásul kisebb vagy nagyobb mértékben, de minden szektorban változást idéz elő a felforgató technológia térnyerése. Ezzel szemben csupán 5-ből 1 vállalkozás építette be már most bizonyos üzleti folyamataiba ezeket a gyakorlatokat. A nagy különbség az AI stratégiára való hajlandóság és a tényleges megvalósítás között sokszor abból adódik, hogy nem tudjuk, milyen kompetenciák birtokában kell lennünk az új technológia bevezetéséhez.

 

 

 

Az AI bevezetéséhez szükséges 5 képesség

A Spark Institute at IBS tapasztalatai szerint egy vállalatnak az alábbi 5 meghatározó képességgel szükséges rendelkeznie, hogy készen álljon mesterséges intelligencia megoldás bevezetésére:

1.) Rugalmasság

Az első egy olyan képesség, ami a fejekben dől el: a változtatásra való hajlandóság. A szervezet rugalmassága és a cégkultúra újradefiniálása ugyanis elengedhetetlen a korábban bevett gyakorlatok megújításához. Valljuk be, talán ez jelenti a legnagyobb kihívást egy vállalat számára, de közel sem lehetetlen feladat.

 

2.) Tudás

Nagyon fontos, hogy fel tudjuk térképezni, cégünkben melyik AI megoldás bevezetése lehet a legcélszerűbb. Ehhez érdemes mély ismereteket szereznünk a mesterséges intelligencia vállalati felhasználásáról, akár külső szakértők bevonásával is. Amennyiben tanulnánk a témáról és intenzív gyakorlatalapú programot keresünk, a Spark Institute AI – Automatizáció és mesterséges Intelligencia stratégia képzést is kínál november 30 – december 1. között.

 

3.) Friss fejjel újragondolt folyamatok

Meg kell tanulniuk új szemüvegen keresztül látni, valamint az AI perspektíváknak megfelelően gondolkodni, ezáltal képesek leszünk már a stratégiába is beemelni a mesterséges intelligencia megoldásokat, esetleg e köré építeni komplett feladatköröket, új szolgáltatási területeket. Mindenképpen érdemes a "legunalmasabb", ismétlődő, olyan feladatok kiváltásával kezdenünk, amit a szervezeten belül mindenki szívesen bízna inkább gépre.

 

4.) Tágabb látókör

Sokkal szélesebb körben kell gondolkodnunk arról a piacról, ahol ma jelen van vállalkozásuk. Az AI megoldásokkal ugyanis alacsonyabb költségek mellett nagyobb volument leszünk képesek termelni és kiszolgálni.

 

5.) Technológia

Utolsó lépésként jöhet a megvalósítás: konkrét technológiai eszközökbe való befektetés, mesterséges intelligencia, gépi tanulás, adattudósok alkalmazása. A költség- és időigényes egyedi fejlesztések helyett támaszkodjunk bátran a már meglévő Cloud szolgáltatók (Amazon, Google stb.) építőeszközeire, illetve komplex iparág-specifikus megoldásaira (pl. Salesforce). 

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A márkák megítélése szenvedhet kárt a visszaeső életszínvonal miatt

Az összes vizsgált szempont szerint romlott a fogyasztói elégedettség az elmúlt egy évben a KPMG Customer Experience Excellence globális kutatása szerint. A jelenség mögött első sorban a globális megélhetési válság áll. Ugyanakkor a pandémia idején a márkák részéről tapasztalt odaadó hozzáálláshoz képest a mostani krízisjelenségek kezelésében nem érzik a fogyasztók a cégek részéről a partneri hozzáállást. Míg például a covid okozta fogyasztói nehézségeket közös összefogással lehetett megfelelően kezelni, a mesterséges intelligencia kérdésében akár a front ellentétes oldalára is rendeződhetnek a szolgáltatók és a fogyasztók – hívja fel a figyelmet jelentésében a KPMG.

2024. március 27. 13:17

Energiatakarékosság az ASUSTOR-ral!

Az áramszámlák világszerte meredeken nőnek, ASUSTOR NAS viszont segít abban, hogy adataid elérhetők legyenek és pénzt takaríts meg.

2024. március 27. 11:40

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50

A 2024-es év fordulópont lehet az IT munkaerőpiacon?

2024. március 20. 10:09

Nők az informatikában – Számít a nemek aránya a munkahelyen?

2024. március 12. 20:53

Szemünk előtt zajlik az e-kereskedelem mohácsi csatája

2024. március 6. 13:05