Úsznak a cégek a műanyagban, mi lehet a megoldás?
A túlzott műanyaghasználat napjainkra globális méretű problémává nőtte ki magát, és egyre súlyosabb, illetve látványosabb környezeti károkat okoz. A jelenlegi helyzet már nemcsak a növényeket és az állatokat, hanem az emberi létet is súlyosan fenyegeti. Mégis, az adatok szerint évente több mint 300 millió tonnát gyártunk világszerte ebből az olcsón előállítható és változatosan felhasználható alapanyagból, a felét ráadásul egyszeri használatra. Szerencsére egyre több vállalat kezdi tudatosítani az ezzel járó veszélyeket, és törekszik a műanyagszennyezés visszaszorítására, amelynek első lépése az aktuális műanyaghasználat arányának felmérése. A Schneider Electric szoftveres megoldása ebben segít a környezetért felelősséget érző és tenni akaró szervezeteknek.
Bolygónk lakossága folyamatosan nő, ezzel arányosan pedig a termelt hulladék, illetve ezen belül a műanyagszemét mennyisége is. Az 1950-es évek elején megindult nagyüzemi termelés óta megközelítőleg 8,3 milliárd tonna műanyagot állítottak elő. Az óriási igényt és kínálatot a sokoldalú felhasználás, valamint az olcsó gyártás generálja. Ez a rugalmas és tartós alapanyag különféle termékek formájában jelen van a háztartásokban, a fogyasztási cikkekben, de az ipari felhasználása is jelentős: bekerül például a járművekbe, a számítástechnikai eszközökbe vagy akár tető is készülhet belőle. Ugyanakkor a műanyagoknak az 50 százalékát csupán egy alkalommal használjuk fel. Az olyan termékek, mint a szívószálak, a pelenkák, az eldobható palackok vagy a különböző csomagolóanyagok nagy része az óceánokban vagy a szemétlerakókban végzi.
Kezdünk ráébredni
A műanyaggyártás rengeteg energiát igényel, a végtermékek lebomlási ideje pedig több száz vagy akár ezer év. Egyre több ezért a figyelmeztető kampány, a figyelemfelhívó cikk vagy kezdeményezés a tudatos műanyaghasználatról vagy az újrafelhasználás lehetőségeiről és pozitívumairól. Szerencsére egyes országok komoly lépéseket is tesznek az ügy érdekében. Nyolc uniós ország, illetve Norvégia és Svájc is 10 százalék alá szorította a műanyaghulladékok arányát, ami jelentős eredménynek számít. Az Európai Unió pedig idén januárban stratégiát fogadott el a műanyaghulladék csökkentésére. A cél, hogy átgondolják és fejlesszék a műanyagtermékek tervezését, gyártását és újra hasznosítását. Emellett az EU május végén javasolta, hogy tiltsák be a tíz leginkább szennyező, egyszer használatos műanyagot, köztük a fültisztító pálcikákat, az evőeszközöket és tányérokat, illetve az italokhoz vagy lufikhoz használt pálcikákat.
Tisztán kell látni
Nem csupán a kormányzatok, de a műanyag-előállítás elsődleges forrásaként a cégek is kulcsszerepet játszanak a műanyaghulladékok elleni harcban. Egyre inkább elvárás velük szemben a termelés során felhasznált anyagokkal vagy a hulladékkezeléssel kapcsolatos információk nyilvánossá tétele. Számos világvállalat pedig ennél többet is tesz a probléma enyhítése érdekében, például újrahasznosított és bioalapú anyagokkal helyettesíti a műanyagot, esetleg kivonja a termelés során keletkező veszélyes összetevőket.
Nem minden vállalat áll azonban készen az átállásra, mivel sok esetben nem ismerik a lehetőségeket, a megfelelő eszközöket, és hogy miként lássanak neki. Első lépésként tisztában kell lenni a jelenlegi műanyagtermeléssel és -újrahasznosítással kapcsolatos számokkal, hogy egyértelmű legyen, hol és milyen mértékű változtatásra van szükség. A Schneider Electric EcoStruxure Research Advisor megoldása hasznos segítséget nyújt ehhez. A felhőalapú platform a teljes szervezetre kiterjedően gyűjti és kezeli a fenntarthatósági adatokat, így a műanyagfelhasználáson túl az energia- vagy a vízfogyasztást is. Ezek ismeretében lehet kitűzni a csökkentésre vagy újrahasznosításra vonatkozó, reális célszámokat, amelyek tényleges alakulása a Schneider Electric szoftverének teljesítményriportjaival jól nyomon követhető. A hatékony változáshoz azonban elengedhetetlen a meglévő gyakorlatok átalakítása, és ennek érdekében a munkavállalók megfelelő felkészítése, illetve elkötelezése az ügy érdekében. Az elért eredmények publikálása további ösztönző lehet a műanyagfelhasználási mutatók javításában, valamint növeli az átláthatóságot. Az igazán elkötelezettek pedig egyéb módszerekkel is tehetnek a hulladék csökkentéséért és a környezet megóvásáért, például a CE100 kezdeményezéshez való csatlakozással.
Kapcsolódó cikkek
- Akár millió dolláros károk ellen is védelmet nyújthatnak a Schneider Electric új UPS-ei
- Legyél te is energiamogul!
- Környezetvédelmi honlapot hozott létre az iASK
- Kerüljön harmóniába a környezettel: az Epson megoldásai segítenek ebben
- A Schneider Electricé az év innovatív adatközponti megoldása
- SUSE OpenStack Cloud 8: szoftveresen vezérelt infrastruktúrát mindenkinek!
- Az internethez csatlakoztatott eszközök a szakértelmet is közelebb hozzák
- Sok az adat, kevés az ember
- A Schneider Electric ősztől saját programjának keretében képzi a jövő szakembereit
- Microsoft kutatás: a felhő áttörte az IT határait a hazai vállalatoknál
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Leadec megvásárolja a FISS Automatika Kft.-t
A Leadec, a világ vezető globális szolgáltatási szakértője 2023.05.31. napjával felvásárolta a FISS Automatika Kft.-t. A Leadec az akvizícióval tovább bővíti magyarországi jelenlétét, valamint erősíti kompetenciáit az elektrotechnika és az automatizálás területén.
Jelentős mérföldkő a hazai autóiparban
Idén ünnepli 30. születésnapját a Continental Veszprémben. Az elmúlt évtizedek fejlesztéseinek köszönhetően mára a technológiai vállalat telephelye globális piacokra dolgozik. Presztízs ügyfelek számára fejleszt, tesztel és gyárt különböző szenzorokat gépjármű-menetbiztonsági rendszerekhez, akkumulátorokhoz és az utazási kényelem növeléséhez.
Fenntartható ötlet nyert a Samsung és az EdisonKids versenyén
Alternatív környezettudatos ötlettel, a chipses zacskók kreatív és praktikus újrafelhasználásásával vihették haza a fődíjat a nyírségi diákok a Samsung és az EdisonKids Megoldások a holnapért kihívásán. A harmadik alkalommal megrendezett versenyen 12-18 éves tanulók mérték össze projektjeiket a közösség, a fenntarthatóság és a jövő oktatása kategóriákban. A nyolc döntős csapat közül a NUT (Napkor’s Upcycler Team) csapat elképzelése, a chipses zacskók hőálló szatyorrá alakítása bizonyult a legjobbnak. Második helyezést ért el a modulárisan építhető oktatórobot, a dobogó harmadik fokára pedig a tücsökfarm tervezői léphettek. Az első három helyezett 6 millió forint összértékben választhat Samsung eszközöket, saját maguk, felkészítőtanáruk és iskolájuk számára.
Fidelity: Nyernek az elektromos autók?
Aki napjainkban autóval végighalad egy európai belváros utcáin, azonnal számos nyomát láthatja a forgalmi trendek változásának. A külön kerékpáros sávok, az elektromos buszok, az elektromos töltőállomások és a szédült ütemben emelkedő parkolási díjak mind-mind azt jelzik, hogy a személyautók, főleg a belső égésű motorral felszereltek, már nem szívesen látott vendégek a sűrűn beépült belső kerületekben. A jövő az alternatív közlekedési eszközöké és a kibocsátásmentes erőforrásoké. A Fidelity piaci megfigyelőinek előrejelzései szerint az éghajlatkímélő meghajtási módok versenyét az elektromos autók fogják megnyerni, melyek idővel teljesen kiszorítják majd a levegőszennyező belső égésű motorokkal gyártott társaikat1.
Új nemzetközi online esemény az Eplan-tól
Milyen kihívásokkal néznek szembe a gépgyártók és a kapcsolóberendezés-gyártók napjaink globális piacain? Hogyan határozható meg a helyes irány a hatékony tervezéshez a munka korai szakaszában? A 2023. június 21-re meghirdetett Eplan L!ve 2023 rendezvény lényegre törő válaszokkal, a szoftver új verziójának legfontosabb elemeivel készül, és felvázolja, miként támogatja ügyfeleit a tervezéstől a gyártásig vezető úton lépésről-lépésre. Bevált gyakorlati példákat ismerhetünk meg a Harro Höfliger, a Kratos Industries és a Sany vállalatoktól, betekinthetünk munkafolyamataikba és tervezési módszereikbe, melyek maximális következetességet és hatékonyságot tesznek lehetővé a számukra.