Internet Hotline: 2011 óta több mint négyezer online bejelentés nyomán intézkedtek

forrás: Prím Online, 2018. július 31. 17:11

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság új kampányban népszerűsíti 2011 óta üzemeltetett jogsegélyszolgálatát, az Internet Hotline-t. A kampány gyakran használt emojikat mutat kétféle kontextusban: az egyikben jelentésük ártalmatlan, a másikban bántó, sértő, fenyegető. 

Az elsősorban 11-16 éves gyerekeket célzó hirdetések nemcsak a problémák felismeréséhez, de a kezelésükhöz is adnak útmutatást. A kampányban kiemelt nmhh.hu/para cím az Internet Hotline oldalára vezet, ahol gyorsan és névtelenül is be lehet jelenteni a jogsértő netes tartalmakat. A hotline munkatársai közreműködnek ezek eltávolításában, vagy tanáccsal segítik a bejelentőt.  

 

A kampány központi üzenete, hogy bár elsőre úgy tűnik, hogy a gyerekek otthonosan mozognak a digitális eszközök és az újmédiás tartalmak világában, gyakran mégis bizonytalanul ítélik meg saját online cselekedeteik közösségi, etikai, akár jogi vonzatait. A kreatívok megmutatják, hogy még a gyerekek által szívesen használt emojik is lehetnek a szövegkörnyezettől, beszédhelyzettől függően bántó vagy jogsértő megnyilatkozások. A kampány ez utóbbi helyzeteket nevezi összefoglalóan parának. Nem a digitális közeg, nem az új kommunikációs forma hordozza a megfélemlítést, hanem az indulatos, bántó szándékú, vagy akár csak átgondolatlan online megszólalás.

 

 

Nem hatósági, de hatékony

A 2011 óta működő Internet Hotline (IH) az NMHH jogsegélyszolgálata, amely internetes jogsérelmek megoldásában segít a bejelentőknek. Az ügyintézés nem hatósági eljárás, a hatóság levélben kéri fel a jogsértő tartalmak eltávolítására a tartalom- vagy tárhelyszolgáltatókat. A hotline 2011 óta több mint négyezer bejelentést fogadott, tapasztalatai szerint a jogsértő tartalmak eltávolításában a magyar tartalom- és tárhelyszolgáltatók kiemelkedően együttműködőek, az esetek túlnyomó többségében hozzáférhetetlenné teszik a kifogásolt tartalmat.  A szolgálat weboldala 2017 őszén megújult, reszponzív felületén mobileszközről is könnyen lehet bejelentést tenni. Az Internet Hotline nem gyűjt adatokat a bejelentőiről, akár névtelenül is segítséget kérhet bárki.

 

Gyerek-szülő-kutatás: online zaklatást és uszítást is tapasztalnak a gyerekek 

Az NMHH fél éve átfogó kérdőíves, személyes interjún alapuló kutatást bonyolított le 2000 gyermekkel (7-16 évesekkel) és szüleikkel a médiahasználati szokásaikról, és azokról a szabályokról, amelyeket a családok alkalmaznak, hogy mederben tartsák a gyerekek médiajelenlétét. 

 

A kutatás egy részében az interneten található sértő tartalmakról szerzett tapasztalatokról is érdeklődtek. Az eredmények szerint az online megfélemlítésnek (cyberbullying) leginkább kitett csoportnak a 15-16 éves lányok bizonyultak, 27%-uk arról számolt be, hogy az elmúlt egy évben előfordult velük olyan eset, amely internetes megfélemlítésnek tekinthető.

 

A magyar gyerekeket az online gyűlöletbeszéd sem kerüli el. A kutatásban részt vevők 23%-a találkozott az elmúlt egy évben olyan tartalmakkal, megnyilvánulásokkal, amelyek származásuk, szexuális hovatartozásuk, vallásuk vagy fogyatékosságuk alapján diszkrimináltak társadalmi csoportokat. Az életkor emelkedésével párhuzamosan egyre magasabb az ilyen tartalmakkal szembesülők aránya. 

 

A felmérésben arra is kíváncsiak voltak, hogy a magyar gyerekek milyen adatokat osztanak meg magukról online. A válaszok szerint a kutatásban megkérdezett legidősebb gyerekek (15-16 évesek) 35%-a legalább négy információt megad magáról a közösségi felületein. Jellemzően megadják a nevüket, korukat, iskolájuk nevét, általában az e-mail címüket is, valamint képet is megosztanak magukról. Online jelenlétükben az elérhetőség és a megmutatkozás igénye gyakran felülírja a biztonsági megfontolásokat.

 

Az Internet Hotline friss kampányának kreatívjai mindhárom kiemelt problématerületre figyelmeztetnek: az internetes megfélemlítésre, az uszító tartalmakra és a személyes adatokkal való visszaélésekre is.

 

___________

A kampány első szakasza a célcsoport által használt online felületeken, és a szülők tájékoztatására glossy magazinokban zajlik, amihez később közterületi megjelenések csatlakoznak. A kampánykoncepció és a kreatívok a Mito munkáját dicsérik. 

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Széchenyi-egyetem: még több szakmai kihívással tér vissza az Audi Development Camp

Még több szakmai kihívással érkezik 2023-ban az Audi Development Camp, a győri Széchenyi István Egyetem és az Audi Hungaria nyári programja. Az angol nyelvű tábor projektalapú képzést biztosít hazai és nemzetközi hallgatók számára annak érdekében, hogy a motivált, szorgalmas és kihívásokat kereső diákokat megtanítsa arra, miként hozhatják ki a legtöbbet a karrierjükből.

2023. március 23. 20:59

A Kingston Technology vezeti a 2022-es rangsort a viszonteladói SSD-piacon

A memóriatermékek és technológiai megoldások terén globális piacvezető Kingston Technology Company, Inc. flash-memóriákat gyártó leányvállalata, a Kingston Digital Europe Co LLP bejelentette, hogy 2022-ben SSD-piaci részesedés szempontjából az első helyen végzett a viszonteladói szegmensben. Bár az előző évhez képest csökkent a kliens SSD-k iránti kereslet, a végfelhasználói piacon tapasztalt folyamatos árcsökkenés következtében kialakult rugalmasság és diverzifikáció fenntartotta az egészséges keresletet a Kingston kiváló minőségű SSD-megoldásai iránt. 2022-ben a Kingston az új NV2 kliens NVMe meghajtóval bővítette portfólióját, valamint konzol- és PC-gamerek számára ideális hűtőbordás modellel frissítette a díjnyertes Kingston FURY Renegade SSD-t.

2023. március 23. 19:27

Kiskaput nyitott a hirdető cégeknek a Facebook

30-40 százalékkal is jobban támogatja a Facebook algoritmusa a videókat a képeknél és a szöveges tartalmaknál, de a nem hirdetett bejegyzések nagyságrendekkel kevesebb embert érnek el a platformon. Berta Gergő, a Maximum Business Web és Marketing Ügynökség ügyvezető tulajdonosa arról beszélt, 2023 egyik nagy újdonsága, hogy a Facebook dedikált ügynökségekkel szerződik le annak érdekében, hogy minél egyedibben tudja kiszolgálni a közönséget. Az együttműködő partnerek így olyan béta fejlesztésekhez, algoritmus frissítésekhez és beállítási opciókhoz jutnak hozzá, melyeknek köszönhetően eredményesebb és költséghatékonyabb kampányokat tudnak folytatni már a tesztidőszakban.

2023. március 23. 17:58

Új csúcskategóriás okoseszközöket mutat be a Huawei Európában

Számos új csúcskategóriás terméket mutatott be a Huawei március 23-án Kínában. Az innovatív eszközök között szerepel a HUAWEI P60 Pro és a HUAWEI Mate X3 zászlóshajó okostelefon, a HUAWEI MateBook X Pro notebook, a HUAWEI WATCH Ultimate okosóra és a HUAWEI FreeBuds 5 vezeték nélküli fülhallgató. Az új termékek hamarosan Európában is elérhetőek lesznek, a bemutatót május 9-én, Münchenben tartja a gyártó.

2023. március 23. 16:33

Már toronymagasan előzik a zenei CD-k a bakelitlemezeket a Vaterán

Míg négy évvel ezelőtt a “bakelitek” voltak a legkelendőbb használt fizikai zenei kiadványok az online piactéren, a 2022-es számok a zenei CD-k előretörését mutatják, mára toronymagasan ez a legnépszerűbb zenei formátum a Vaterán. Mindez teljesen ellentétes a globális trendekkel, amelyek épp a CD hanyatlását, és a vinyles kiadványok forgalmának növekedését mutatják. A Vaterán 2019-hez képest 60 százalékkal, 2021-hez képest pedig durván hatezerrel több, mintegy 36 ezer zenei CD-vel kapcsolatos tranzakció valósult meg, vinylből viszont 42 százalékkal kevesebb.

2023. március 23. 15:50

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Az Alzánál egyszerűbb lett az áruvisszaküldés és a reklamáció

2023. március 21. 09:59

Töretlennek tűnik a csaló e-mailek és SMS-ek terjedése – van megoldás

2023. március 14. 20:32

IT Akadémiát indított a BME VIK és a Qualysoft

2023. március 9. 14:08

DEUTSCHE TELEKOM innovációk az idei Mobil Világkiállításon

2023. február 28. 12:48