NMHH: a Vodafone nem a törvényi előírásoknak megfelelően végezte el a tavalyi adategyeztetést

forrás: Prím Online, 2018. augusztus 27. 16:41

Új adategyeztetésre számíthat több százezer Vodafone-os kártyás előfizető, akiknek az adatait tavaly a mobilszolgáltató nem a törvényi előírásoknak megfelelően ellenőrizte, vagyis azokat az ügyfelek friss adatközlése helyett a saját nyilvántartásában lévő adatokból kiindulva egyeztette. 

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) emiatt 40 millió forintra bírságolta a szolgáltatót, és ezt a határozatát augusztus végén a másodfokú hatóság is helybenhagyta. A többi mobilszolgáltató alapvetően a hatósággal együttműködve törekedett az adategyeztetéssel kapcsolatos jogszabályi előírások betartására. 

 

A hírközlési hatóság megvizsgálta, hogy a szolgáltatók hogyan teljesítették 2017-ben a kártyás előfizetőkre vonatkozó, törvényben előírt adategyeztetési feladataikat. Az átfogó vizsgálat megállapította, hogy a Vodafone Zrt. nem a törvényi előírásoknak megfelelően végezte el az adategyeztetést az érintett előfizetői kör mintegy egyharmadánál, és a nem egyeztetett SIM-kártyákat is csak egy héttel a határidő után kapcsolta le. Az NMHH emiatt 40 millió forintra bírságolta a szolgáltatót, és kötelezte, hogy a jogszabálynak megfelelő módon pótolja az elmaradt adategyeztetéseket. A Vodafone fellebbezett a hatóság júniusi döntése ellen, amelyet azonban a másodfokú hatóság – néhány, az ügy érdemét nem érintő módosítással – augusztus 24-én helybenhagyott. 

 

A hatóság összes szolgáltatóra vonatkozó vizsgálatából kiderült emellett, hogy a Telenor Zrt.-nél eljárás indítása nem volt indokolt, a Magyar Telekom Nyrt. pedig eleget tett a hatósági felhívásban foglaltaknak, így bírság kiszabása nélkül zárult az ügye. 

 

A jogsértés részletei

A Vodafone jogsértése abban áll, hogy az első adategyeztetés során több százezer előfizető esetében a már korábban, csupán a szerződéskötéskor megadott adatokat egyeztette újra a központi nyilvántartás adataival, így minden harmadik előfizetője ügyében jogsértő módon járt el. A szolgáltató eljárása ugyanis nem biztosította azt a törvényben előírt célt, hogy egyértelműen azonosítani lehessen az adott SIM-kártyához tartozó előfizetőt. Így sérült a közérdek, a jogalkotói cél, az államnak a visszaélések megakadályozásához fűződő nemzetbiztonsági érdeke. A szolgáltató eltérő jogértelmezésre hivatkozott, de erről az álláspontról a hatóság – most már jogerőre is emelkedett – határozatában megállapította, hogy nem felel meg a vonatkozó jogszabályi rendelkezéseknek. Emellett a nem egyeztetett kártyák lekapcsolását a törvényi határidőhöz és a versenytársakhoz képest is jelentős, többnapos késéssel fejezte be, meg sem kísérelve a törvény által szabott július 1-jei végrehajtást.

 

A Vodafone jogsértései az előfizetők széles körű érintettsége miatt súlyosnak minősülnek, ezen felül a szolgáltató közvetlenül sértette a jogalkotói célokat, és akadályozta azok teljesülését. A szolgáltató által választott jogsértő adategyeztetési mód – a versenytársaival szemben – lényegesen kedvezőbb helyzetet eredményezett, mivel jelentősen csökkentette számára a törvény végrehajtásából származó adminisztratív feladatokat is. A hatóság megállapította, hogy a másik két szolgáltató valamennyi egyéb teendőjét az adategyeztetés megfelelő végrehajtásának rendelte alá, jelentős humán és anyagi erőforrást vonva be. 

 

A bírságmérték megállapításának szempontjai

A hírközlési hatóság, amelynek feladata a tisztességes és hatékony piaci verseny fenntartásának elősegítése, az eljárás során figyelembe vette a feladat természetét és újszerűségét a szolgáltatókra nézve, de mivel a feladat ugyanaz volt minden szolgáltató számára, egymáshoz viszonyítva meg lehetett ítélni azt, hogy elvárható módon hajtják-e azt végre. A bírság mértékének meghatározásakor az NMHH a fokozatosság és arányosság elve mentén mérlegelte a jogsértés súlyát, jelentőségét, időtartamát, az elért vagyoni előnyt, a piacra gyakorolt hatást, az okozott érdeksérelmeket és a bírságösszeg visszatartó erejét. 

 

A szolgáltatók adategyeztetésre felhívó SMS-eit minden évben komolyan kell vennie az előfizetőknek

Az adategyeztetést ettől az évtől kezdve minden évben a szerződéskötéstől számított fordulónapig kell elvégezni. Ez minden feltöltőkártyás előfizetéssel rendelkező kártyatulajdonos számára más és más időpontban válik aktuálissá, attól függően, ki mikor kötötte meg a szerződését első alkalommal. Tavaly, az első adategyeztetés alkalmával ez a határidő még egységesen június 30-a volt. Az adategyeztetés online is elvégezhető mindhárom nagy szolgáltatónál a cégek honlapján, és csupán pár percbe telik.

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Ezek a magyarországi diplomák érik most a legtöbbet

Pályakezdőként a Szegedi Tudományegyetem volt hallgatói várják el a legalacsonyabb induló fizetést és a Szent István Egyetemről kikerülők a legtöbbet, azonban 10 év tapasztalattal már a Nyíregyházi Egyetem és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem áll a skála két végén. Idén február 15-e az egyetemi képzésekre való jelentkezések határideje. A tanulók magabiztos döntését segíti a Profession.hu saját, 104 000 fős mintáján alapuló trendelemzése. 

2023. január 26. 21:05

Médiatanács: idén már a streamingszolgáltatók által közzétett tartalmakat is korhatárkarikákkal kell ellátni

A streamingszolgáltatók médiatartalmait is el kell látni a televíziós műsorokhoz hasonló korhatár-besorolással, amit a műsor előtt vagy a programkatalógusban kell jelezni – hangzott el a Médiatanács legutóbbi ülésén, ahol az M1 és a Szeged Televízió szolgáltatóival szemben indított eljárás eredményéről is döntött a testület.

2023. január 26. 19:43

A Nemzeti dal repkedő lapjait is elfoghatjuk az új Petőfis VR-játékban

Hogyan függ össze Petőfi Sándor és a virtuális valóság (angol: virtual reality, vagyis a VR)? 2023. január 1-jén ünnepeltük hazánk legnagyobb költőjének és Bács-Kiskun vármegye legjelentősebb alakjának, Petőfi Sándor születésének 200. évfordulóját. A magyar történelem egyik legfontosabb szereplője bár a múltban élt, alakja annyira valós, hogy a VR-technológia segítségével a nyomába eredhetünk a Pilvax kávéháztól kezdve egészen a Landerer nyomdáig.

2023. január 26. 18:29

MIT LinQ Catalyst Europe program a Széchenyi István Egyetemen

A győri Széchenyi István Egyetem a házigazdája annak az MIT LinQ Catalyst Europe program keretében megvalósuló workshopnak, amelynek fókusza az egészségügyi kutatási projektek feltárása, támogatása. Az eseményre a GE Healthcare-rel együttműködésben kerül sor január 25–27. között. A program célja, hogy egészségügyi innovációs projekten dolgozó kutatók számára bemutassa az MIT LinQ Catalyst Europe program középpontjában álló módszertani elemeket.

2023. január 26. 17:00

Átszervezi IT és telekommunikációs szolgáltatásait a Telekom

Február 1-től egy kézből nyújt új, IT és telekommunikációs szolgáltatásokat közép- és nagyvállalati ügyfelei számára a Magyar Telekom.

2023. január 26. 15:28

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Látássérülteknek fejlesztett eszköz nyerte az LG versenyének fődíját

2023. január 26. 14:02

Közeleg a 31. Magyar Innovációs Nagydíj felhívás beadási határideje

2023. január 16. 18:51

A Bullitt műholdas szolgáltatása lefedettlenség esetén is biztosítja az üzenetküldést

2023. január 9. 15:46

Okosabb támadások fenyegetik a képzetlen munkavállalókat

2023. január 2. 15:22