NMHH: a Vodafone nem a törvényi előírásoknak megfelelően végezte el a tavalyi adategyeztetést

forrás: Prím Online, 2018. augusztus 27. 16:41

Új adategyeztetésre számíthat több százezer Vodafone-os kártyás előfizető, akiknek az adatait tavaly a mobilszolgáltató nem a törvényi előírásoknak megfelelően ellenőrizte, vagyis azokat az ügyfelek friss adatközlése helyett a saját nyilvántartásában lévő adatokból kiindulva egyeztette. 

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) emiatt 40 millió forintra bírságolta a szolgáltatót, és ezt a határozatát augusztus végén a másodfokú hatóság is helybenhagyta. A többi mobilszolgáltató alapvetően a hatósággal együttműködve törekedett az adategyeztetéssel kapcsolatos jogszabályi előírások betartására. 

 

A hírközlési hatóság megvizsgálta, hogy a szolgáltatók hogyan teljesítették 2017-ben a kártyás előfizetőkre vonatkozó, törvényben előírt adategyeztetési feladataikat. Az átfogó vizsgálat megállapította, hogy a Vodafone Zrt. nem a törvényi előírásoknak megfelelően végezte el az adategyeztetést az érintett előfizetői kör mintegy egyharmadánál, és a nem egyeztetett SIM-kártyákat is csak egy héttel a határidő után kapcsolta le. Az NMHH emiatt 40 millió forintra bírságolta a szolgáltatót, és kötelezte, hogy a jogszabálynak megfelelő módon pótolja az elmaradt adategyeztetéseket. A Vodafone fellebbezett a hatóság júniusi döntése ellen, amelyet azonban a másodfokú hatóság – néhány, az ügy érdemét nem érintő módosítással – augusztus 24-én helybenhagyott. 

 

A hatóság összes szolgáltatóra vonatkozó vizsgálatából kiderült emellett, hogy a Telenor Zrt.-nél eljárás indítása nem volt indokolt, a Magyar Telekom Nyrt. pedig eleget tett a hatósági felhívásban foglaltaknak, így bírság kiszabása nélkül zárult az ügye. 

 

A jogsértés részletei

A Vodafone jogsértése abban áll, hogy az első adategyeztetés során több százezer előfizető esetében a már korábban, csupán a szerződéskötéskor megadott adatokat egyeztette újra a központi nyilvántartás adataival, így minden harmadik előfizetője ügyében jogsértő módon járt el. A szolgáltató eljárása ugyanis nem biztosította azt a törvényben előírt célt, hogy egyértelműen azonosítani lehessen az adott SIM-kártyához tartozó előfizetőt. Így sérült a közérdek, a jogalkotói cél, az államnak a visszaélések megakadályozásához fűződő nemzetbiztonsági érdeke. A szolgáltató eltérő jogértelmezésre hivatkozott, de erről az álláspontról a hatóság – most már jogerőre is emelkedett – határozatában megállapította, hogy nem felel meg a vonatkozó jogszabályi rendelkezéseknek. Emellett a nem egyeztetett kártyák lekapcsolását a törvényi határidőhöz és a versenytársakhoz képest is jelentős, többnapos késéssel fejezte be, meg sem kísérelve a törvény által szabott július 1-jei végrehajtást.

 

A Vodafone jogsértései az előfizetők széles körű érintettsége miatt súlyosnak minősülnek, ezen felül a szolgáltató közvetlenül sértette a jogalkotói célokat, és akadályozta azok teljesülését. A szolgáltató által választott jogsértő adategyeztetési mód – a versenytársaival szemben – lényegesen kedvezőbb helyzetet eredményezett, mivel jelentősen csökkentette számára a törvény végrehajtásából származó adminisztratív feladatokat is. A hatóság megállapította, hogy a másik két szolgáltató valamennyi egyéb teendőjét az adategyeztetés megfelelő végrehajtásának rendelte alá, jelentős humán és anyagi erőforrást vonva be. 

 

A bírságmérték megállapításának szempontjai

A hírközlési hatóság, amelynek feladata a tisztességes és hatékony piaci verseny fenntartásának elősegítése, az eljárás során figyelembe vette a feladat természetét és újszerűségét a szolgáltatókra nézve, de mivel a feladat ugyanaz volt minden szolgáltató számára, egymáshoz viszonyítva meg lehetett ítélni azt, hogy elvárható módon hajtják-e azt végre. A bírság mértékének meghatározásakor az NMHH a fokozatosság és arányosság elve mentén mérlegelte a jogsértés súlyát, jelentőségét, időtartamát, az elért vagyoni előnyt, a piacra gyakorolt hatást, az okozott érdeksérelmeket és a bírságösszeg visszatartó erejét. 

 

A szolgáltatók adategyeztetésre felhívó SMS-eit minden évben komolyan kell vennie az előfizetőknek

Az adategyeztetést ettől az évtől kezdve minden évben a szerződéskötéstől számított fordulónapig kell elvégezni. Ez minden feltöltőkártyás előfizetéssel rendelkező kártyatulajdonos számára más és más időpontban válik aktuálissá, attól függően, ki mikor kötötte meg a szerződését első alkalommal. Tavaly, az első adategyeztetés alkalmával ez a határidő még egységesen június 30-a volt. Az adategyeztetés online is elvégezhető mindhárom nagy szolgáltatónál a cégek honlapján, és csupán pár percbe telik.

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A Fujitsu európai partnerkapcsolatra lép a Nuixszal

A Fujitsu kibővítette partnerkapcsolatát a nyomozati analitikai és hírszerzési szoftvereket szállító Nuixszal az adatvédelmi, valamint a bűnözés és csalás elleni megoldások piacán. A Fujitsu európai portfóliójába felvett Nuix termékekkel az ügyfelek megbízhatóan értelmezni tudják működési területük bármilyen adatát.

2023. március 29. 14:15

Tízezer látogató a RETRÓ kiállításon!

A hajdúszoboszlói Bocskai Múzeum RETRÓ kiállítását láthatták az érdeklődők két héten át a debreceni FÓRUM bevásárlóközpontban. A látogatószám azt mutatja, hogy szívesen kalandoztak az érdeklődők az 1970-80-as években. Az idősebbek a gyerekkorukat elevenítették fel, míg a 40 évnél fiatalabbak egy ismeretlen világba csöppentek. Olyan ikonikus tárgyak idézték meg a ’70-80-as évek hangulatát, mint a vonalas telefon, a SOKOL rádió, a trapper farmer, a pille szék vagy épp egy szódás szifon. Tárlatvezetések, múzeumpedagógiai foglalkozások, egy múltidéző kvízjáték és még egy Soltész Rezső élőkoncert is színesítette az amúgy sem unalmas kiállítást. 

2023. március 29. 12:47

Így válassza ki a megfelelő vezeték nélküli technológiát

A vezeték nélküli technológia ma már az emberek és a vállalkozások mindennapi életének szerves részét képezi. Csakúgy, mint mondjuk az elektromosság esetében, akkor döbbenünk rá a vezeték nélküli technológia fontosságára, amikor probléma adódik a hálózatunkkal. Éppen ezért most minden eddiginél fontosabb, hogy a szervezetek úgy alakítsák vezeték nélküli megoldásaikat, hogy azok megfeleljenek az üzletük sajátos igényeinek és elvárásainak.

2023. március 29. 11:21

Szoftverfejlesztéssel termelik a pénzt, oktatásba fektetik

Új magyar szoftverfejlesztő céget alapított a Green Fox Academy egykori alapítógárdájának két tagja. A Bobcats Coding szoftverfejlesztési projektekhez ad bérbe az adott területhez leginkább értő szakembereket vagy csapatokat. Az elsősorban nemzetközi piacot célzó cég már meg is kapta első külföldi megbízását, és folyamatosan toborozza a fejlesztőket. Különös vonzerejük, hogy egy jó ügyért is dolgoznak: a mindenkori profit 30%-át egy hazai oktatási alapba fektetik.

2023. március 29. 09:56

Marad vagy múlik az online kereskedelem térhódítása?

Az elmúlt években elképesztő mértékű átalakuláson ment keresztül az e-kereskedelem, nem csak Magyarországon, de szerte a világban. A Covid okozta korlátozások, lezárások kényszerűen megváltoztatták a fogyasztási szokásokat, a személyes vásárlási alkalmak jelentősen visszaestek, egyik napról a másikra megnőtt az igény az online jelenlétre. Mások mellett erről is szó lesz május 11-én, a magyar e-kereskedelem napján, melynek apropójából hamarosan összegyűlnek a szektor fontos szereplői.

2023. március 28. 20:16

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Megvannak a digitális marketingről szóló legjobb szakdolgozatok

2023. március 27. 12:43

Az Alzánál egyszerűbb lett az áruvisszaküldés és a reklamáció

2023. március 21. 09:59

Töretlennek tűnik a csaló e-mailek és SMS-ek terjedése – van megoldás

2023. március 14. 20:32

IT Akadémiát indított a BME VIK és a Qualysoft

2023. március 9. 14:08