Erősödő fogyasztóvédelem a digitális piacokon

forrás: Prím Online, 2018. október 16. 19:58

A digitális piacokon megjelenő új üzleti modellek korábban nem ismert és egyre összetettebb problémákat vetnek fel, amire a Gazdasági Versenyhivatal is reagál, ahogyan azt a szervezet digitális fogyasztóvédelmi stratégiája is mutatja. Az eddigi tapasztalatok alapján a szolgáltató vállalkozásoknak különösen körültekintően kell eljárniuk ügyfélkezelési gyakorlatuk és kommunikációjuk kialakításakor.

A digitalizáció a fogyasztók számára rendkívül előnyös, mert szélesebb termékválasztékot, alacsonyabb árakat, kényelmesebb megoldásokat, a fogyasztói élmény javulását eredményezi. Ugyanakkor a digitalizált megoldások sok új kihívást is magukban hordoznak, hiszen az interneten alapuló új üzleti megoldások a fogyasztók és a szolgáltatók számára is számos kérdést vetnek fel. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) közelmúltban közzétett digitális fogyasztóvédelmi stratégiája összefoglalja, hogy jogalkalmazóként a jövőben hogyan kíván reagálni a piac új kihívásaira.

 

A GVH-nak kiemelt szerepe van a hazai fogyasztóvédelemben, minden évben eljárások tucatját indítja meg a fogyasztók védelme érdekében. A hivatal figyelme az elmúlt időszakban - a nemzetközi trendeknek megfelelően - markánsan a digitális és adatalapú gazdasághoz köthető fogyasztóvédelmi ügyek irányába fordult.

 

A GVH az elmúlt időszakban számos érdekes fogyasztóvédelmi döntést hozott digitalizált piacok kapcsán. Nemrég kötelezettségvállalás elfogadásával zárult az egyik vezető internetes vállalkozás chatkliensének adatvédelmi tájékoztatásával kapcsolatos eljárás, amelynek eredményeként a cég vállalta, hogy a chatkliens telepítése és használata során módosítja a fogyasztók adatkezelésével kapcsolatos tájékoztatásait. Egy másik, szintén idén lezárt ügyében a GVH 100 millió forint bírságot szabott ki amiatt, mert az egyik legjelentősebb mobiltelefon gyártó cég nem hívta fel hangsúlyosan a fogyasztók figyelmét arra, hogy gyenge Wi-Fi-nél automatikussá válik a készülékek csatlakozása a mobilinternet-hálózatra, ami a mobil-adatforgalom növekedését és többletköltségek megjelenését eredményezheti. 

 

„Nemzetközi viszonylatban is érdekes újdonságok a tavaly év végén zárult, az úgynevezett „influencerekkel” kapcsolatos eljárások, amelyekben a GVH részletesen elemezte, hogy a rajtuk keresztül kommunikált fizetett tartalmakat, hogyan kell megjeleníteni a közösségi médiában. Szintén újdonság, hogy a GVH a jövőben kiemelt figyelmet fordít az online társkereső oldalak kereskedelmi gyakorlatának vizsgálatára, és ezzel kapcsolatban már konkrét eljárás is folyamatban van” – hangsúlyozta dr. Miks Anna, a Deloitte Legal versenyjogi csapatának vezető ügyvédje.

 

A GVH stratégiájában arról is ír, hogy a konkrét ügyeken kívül piacelemzést is tervez a digitális összehasonlító eszközök, például árösszehasonlító weboldalak és alkalmazások aktuális piaci folyamatainak, jellemzőinek, fogyasztókra gyakorolt hatásának megismerésére. 

 

„Ezekből a példákból jól látható, hogy a hatóság rendkívül aktív a digitalizált piacokon megvalósuló kereskedelmi gyakorlatok vizsgálatában függetlenül attól, hogy milyen szolgáltatási területről van szó. Ez egyrészt jó hír, mert a verseny- és fogyasztóvédelmi szabályok értelmezésében nagy segítséget nyújtanak a GVH gyakorlatában megjelenő megközelítések és alapelvek. Másrészt viszont a digitális piacokon megjelenő új üzleti modellek minden cég számára korábban nem ismert és egyre összetettebb problémákat vetnek fel, így az is fontos, hogy a szolgáltató vállalkozások minden esetben körültekintően járjanak el a gyakorlatuk kialakításakor” – tette hozzá dr. Göndöcz Péter, a Deloitte Legal Ügyvédi Iroda partnere.

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Az autóipar megmutatja, hogyan kell a gyártást digitalizálni

A gyártási folyamatok digitalizációjának sikerességét négy tényező befolyásolja – ez derült ki a Roland Berger „Az Ipar 4.0 jelenlegi helyzete” című tanulmányából. A kutatás autóipari OEM-ek és top beszállítók tapasztalataira támaszkodva mutatja be a digitális gyártás sikertényezőit. A német hátterű tanácsadócég szerint a folyamatos priorizálás, a dedikált csapatok, az összehangolt céltérképek és a munkavállalók folyamatos képzése a legfontosabb. 

2023. március 25. 10:17

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Az Alzánál egyszerűbb lett az áruvisszaküldés és a reklamáció

2023. március 21. 09:59

Töretlennek tűnik a csaló e-mailek és SMS-ek terjedése – van megoldás

2023. március 14. 20:32

IT Akadémiát indított a BME VIK és a Qualysoft

2023. március 9. 14:08

DEUTSCHE TELEKOM innovációk az idei Mobil Világkiállításon

2023. február 28. 12:48