Euronics-GKI Digital: elhúzódik az idei Black Friday

forrás: Prím Online, 2018. november 15. 15:02

Az Amerikában hagyományosan egy napos Black Friday Magyarországon egyre inkább átalakul a magyar kereskedők és fogyasztók igényeinek, elvárásainak megfelelően. Az idei – immár ötödik – Black Friday mostanra az online és hagyományos kereskedelem minden fontosabb szereplőjét valamilyen formában megmozgató, a vásárlók számára valódi „kincsvadászattal” felérő eseménnyé nőtte ki magát, ahol felértékelődik a többcsatornás értékesítés szerepe is. 

Az idei Black Friday akciók során összességében várhatóan 800-840 ezer vásárló fog online is rendelni, az internetes költések összértéke pedig meghaladhatja a 40 milliárd forintot – derül ki az Euronics műszaki áruházláncpiaci jelentéséből, melyet a GKI Digital közreműködésével készített.

 

840 ezer vásárló, 40 milliárdos online költés

A jelentés szerint – az egy főre vetített, átlagosan 45-50 ezer forintos várható költés mellett – idén csak az online rendelések közel 40 milliárd forintos forgalmat eredményezhetnek a Black Friday időszak alatt. Ez az egész évre várható online kiskereskedelmi forgalom csaknem 9%-át jelenti. Mint az az Euronics számára készült reprezentatív kutatásból kiderült, 10-ből 4 online vásárló várhatóan legalább két alkalommal elcsábul majd egy-egy ajánlat kapcsán, így összességében hozzávetőleg 1,1-1,2 millió internetes vásárlás realizálódhat a leértékelések során.

 

A Fekete Péntek már nem csak egy péntek

Míg tavaly a kereskedők többé-kevésbé összezártak és egyszerre akcióztak, addig az idei évben a vásárlók akár 1-2 hétig is válogathatnak az állandóan frissülő akciós kínálatból és az üzletekbe, plázákba látogatva is keresgélhetnek a dedikált ajánlatok között. 

 

Ennek legfőbb oka, hogy az idei Black Friday akciókhoz már a kereskedelem szinte minden szegmense csatlakozott, így a november 12. és 25. közötti két hétben minden napra jut egy-egy akciós nap. 

 

Mostani értelmezésben a magyar vásárlók szemszögéből a Black Friday – az eredeti amerikai kezdeményezést szabadon értelmezve – akár 1-2 hétig tartó akciós időszakot is lefedhet. A Black Friday a kereskedők számára pedig nem feltétlenül csupán évi egy, pénteki nap. Sokkal inkább egy olyan dedikált akció(hullám), amikor nagyobb értékű termékek, szélesebb választékban kerülnek a kínálatba. 

 

“Ez a sajátos magyar piaci folyamat egyfelől kedvező, mivel a sok akcióból mi vásárlók könnyebben megtalálhatjuk a nekünk megfelelő ajánlatot anélkül, hogy mindent egyetlen napon kelljen beszereznünk. Másfelől a kereskedőknek a hatalmas zajban nehéz és igen költséges kitűnni, még az ütősebb ajánlatokkal is” – összegezte a kialakult helyzetet Hunyady László az Euronics műszaki áruházláncmarketing és értékesítési igazgatója.

 

 

Erősödik a hagyományos üzletek szerepe

Az elhúzódó akciós időszak fontosságát és a többcsatornás értékesítés felértékelődését támasztják alá a GKI Digital felmérései is: az internetezők 90%-a számára a webes vásárlás mellett kiemelten fontos, hogy el tudjon menni egy üzletbe és meg tudja nézni, át tudja venni a kiválasztott terméket akár személyesen is. Az online vásárlók 36%-a rendszeresen használja a webáruházakat készletellenőrzésre, hogy aztán célirányosan vásároljon (offline) a kereskedés útba eső üzletében is – ez utóbbi vásárlói szokás a Black Friday rendelések kézhezvételét is jelentősen gyorsítja az olyan, kiterjedt országos hálózattal rendelkező kereskedéseknél, mint amilyen az Euronics is.

 

Ez igaz a mobiltelefonokra és a háztartási gépekre is, annak ellenére, hogy ezeket a termékeket az interneten könnyű műszaki tartalmuk alapján összehasonlítani. Előnyben vannak a hagyományos üzlethálózattal rendelkező webáruházak akkor is, ha az online rendelt termékek üzletben történő átvételéről van szó. A kutatócég szerint 10-ből 6 esetben, amennyiben elérhető távolságban van egy szaküzlet vagy bolt, az online vásárlók inkább a személyes átvételt választják a kiszállítási díj megfizetése helyett.

 

Ha egy kereskedő online és hagyományos csatornával rendelkezik, egyre fontosabbá válik, hogy a csatornák képesek legyenek támogatni egymást – az online vásárlás üzletben, a bolti készletből történő átvétele mindenképp kényelmesebbé, gyorsabbá teszi a vásárlók számára a termékek beszerzését, és könnyít a logisztikai szolgáltatóknál ebben az időszakban jelentkező extra terheltségen is. Másrészt az offline áruházban nem kapható, vagy készleten nem lévő termékek online rendelésének ösztönzésével lehet növelni a vásárlási kedvet az üzletben nézelődő vásárlók körében.

 

A kereskedők nem csak árakkal, hanem hozzáadott értékes szolgáltatásokkal is tehetnek a vásárlók bevonzásáért – a hosszabbított garancia, a visszáru egyszerűsített, ünnepek utánra meghosszabbított visszaküldése ösztönzően hathat a vásárlási kedvre.

 

A Black Friday akciók során inkább még magunknak vásárolunk

Az Euronics által rendelt reprezentatív GKI kutatás rávilágít arra, hogy a magyar vásárlók a Black Friday akciók során elsősorban még nem a karácsonyi ajándékokat vásárolják, hanem saját, az akciós időszakra halasztott beszerzéseiket valósítják meg. Ennek megfelelően – bár az ünnepi szezon a Black Friday-jal indul – november végén leginkább a szórakoztató elektronikai cikkek, számítástechnikai eszközök, okostelefonok, játékkonzolok és háztartási gépek vásárlását tervezik a vásárlók. Miután a saját vásárlásokkal végeztek, még átböngészik az ajánlatokat karácsonyi ötletek és ajándékok után kutatva, de a karácsonyra szánt meglepetések vásárlásával sokan inkább megvárják a december eleji fizetést.

 

Black Friday az Euronics-nál

A szórakoztató elektronikai termékek mellett az Euronics üzleteiben  várhatóan a háztartási gépek lesznek a legnépszerűbb termékek a Black Friday során. Tavaly ezen termékek vásárlása 50%-kal haladta meg még a Black Friday átlagos hatását is, míg a TV-k és HiFi berendezések esetében ez közel 200%-os többletet jelentett. 

 

A Black Friday akciókban az Euronics teljes hálózata is aktívan részt vesz, a webáruházon kívül mind a 66 üzlet készül akciós készlettel és ajánlatokkal. Az Euronics-nál ráadásul az idei évben egy egész héten át tart majd a Black Friday. A több csatornás értékesítést kihasználva az Euronics esetében az online rendelést is át lehet venni személyesen bármelyik áruházban.

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Kutatás az elektronikus fizetésről

Az Elektronikus Fizetési Stratégia (EFS) kialakításával kapcsolatos szakmai munka részeként, az Elektronikus Fizetési Szolgáltatók Szövetsége (EFISZ) tagjai közreműködésével országos reprezentatív közvélemény-kutatást készíttetett a hazai elektronikus fizetés helyzetéről. A kutatás kitért a lakosság elektronikus fizetéssel kapcsolatos ismereteire, preferenciáira, valamint igényeire is.

2019. június 26. 16:09

Új operatív szakmai vezető a norvég befektetési csoport élén

Operatív igazgató kijelölésével erősíti befektetéseit, a Nyugat-Balaton régióban aktív norvég befektetési csoport, a Central European Aviation Claster (CEAC). A társulás első - 4,8 milliárd forintos - projektje egy nemzetközi pilóta iskola felállítása, a Hévíz-Balaton Airport területén.

2019. június 26. 12:05

A compliance digitális átalakulása

A SAS Instutite és a Consortix közös szakmai eseményének fókuszában ezúttal a törvényi megfelelés (compliance) területe állt, melynek digitális átalakulását vitatták meg résztvevő szakértők bevonásával. A pénzintézeteket célzó rendezvényen az ágazatot foglalkoztató trendek kerültek terítékre.

2019. június 26. 10:21

Nem elég a technológiai beruházás, 7 dolog szükséges még az üzleti sikerességhez a jövőben

Az Oracle és a WHU – Otto Beisheim School of Management új közös kutatása szerint az üzleti hatékonyság kétharmaddal növelhető a megfelelő technológiák alkalmazásával és a tanulmányban feltárt 7 fő faktor figyelembevétele mellett. 

2019. június 26. 09:58

KKV: folyamatosan napirenden a digitalizáció

A naprakész informatikai háttér olyan piaci környezetben teszi ütőképessebbé a kkv-kat, amelyben létfontosságú a gyors és eredményes reagálás az üzleti változásokra. Az ellenállóság mellett az ügyfelek elégedettségén is rengeteget javítanak az innovatív eszközök és megoldások – ezek a legfontosabb megállapításai a Hello Biznisz vidéki vállalkozóknak tartott meetupjainak.

2019. június 25. 17:21

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

A Bosch repülni tanítja az autókat

2019. június 21. 14:03

Több mint 1000 milliárd forintot költenek el Magyarországon az e-kiskereskedelemben

2019. június 4. 11:26

GKI e-TOPLISTA: Magyarország legnagyobb forgalmú webáruházai

2019. május 28. 12:05

A Vodafone bemutatta, mire képes Budapest első állandó 5G bázisállomása

2019. május 23. 15:50
online sportfogadás