Mozgásban, megállás nélkül: a „nonstop IT” öt alapköve
Vállalat leállás nélkül? Folyamatosan működő és rendelkezésre álló rendszerek? A korábban elképzelhetetlennek tűnő koncepció egyre inkább valósággá válik, hiszen a szervezetek kezében újabb és újabb technológiai megoldások szolgálnak fegyverként az állásidő leküzdésében.
Számos különféle probléma gátolhatja azonban a folyamatos működést, amelyek orvoslásához különböző eszközöket kell bevetni. A „nonstop IT” kialakításához ezért átfogó stratégiára van szükség, amellyel kapcsolatban a SUSE szakértői most hasznos tanácsokkal szolgálnak.
A nonstop IT fogalma, illetve az a törekvés, hogy teljesen kiküszöböljék vagy a lehető legkisebbre csökkentsék az állásidőt nem számít újdonságnak. A hatékonyság növelését célzó szervezetek már jó ideje keresik a módszereket a nem tervezett leállások elkerülésére. Napjainkra pedig egyre több olyan új technológia és megoldás létezik, amelyek akkor is segítik a kritikus fontosságú rendszerek működtetését, ha fellép valamilyen szoftveres vagy hardveres hiba, emberi tévedés, külső támadás vagy egyéb hibaforrás.
A rendszerekre leselkedő veszélyek azonban sokrétűek, ezért a nonstop IT kialakításához olyan stratégiára van szükség, amely kiterjed a teljes infrastruktúrára és az összes folyamatra. Ennek kialakítása nem történik egyik napról a másikra: rengeteg tervezést igényel, és meg kell hozzá találni a megfelelő partnereket, akik képesek támogatást nyújtani a stabil és hibatűrő infrastruktúra kiépítésében.
Teremtsük meg a nonstop IT kultúráját!
A nonstop IT nem csak az informatikai osztály felelőssége. Hatással van a szervezet minden részlegére, az értékesítéstől kezdve a pénzügyön át az ügyfélszolgálatig. Ezért minden üzleti vezetőnek prioritásként kell kezelnie a megfelelő gyakorlatok közös kidolgozását és bevezetését. Először azokat a folyamatokat érdemes azonosítani, amelyek megakadályozzák a nonstop IT kialakítását, majd át kell gondolni, hogyan lehetne a leghatékonyabban módosítani azokat. Az adott probléma természetétől függően számos különféle megoldás létezhet. Elképzelhető, hogy pontos dokumentációt kell összeállítani a bonyolult procedúrákról, vagy érdemes oktatást szervezni a működési folyamatokról, hogy a munkatársak is átlássák a folytonos működéshez szükséges teendőket.
Minimalizáljuk a tervezett állásidőt!
Az állásidő tetemes részét a frissítések és hibajavítások telepítése teszi ki. A legtöbb szervezetnél a kívánatosnál jóval többször kell ilyen feladatok miatt lekapcsolni vagy újraindítani a rendszereket. Erre kínál megoldást az automatizált hibajavítás, illetve a live patching funkció. Ilyen lehetőséget többek között a SUSE is kínál, lehetővé téve ezáltal a frissítések telepítését a rendszer újraindítása nélkül. A vállalatok így előre tervezhetnek, és mindig futtathatják rendszereiket, amikor szükség van rájuk.
Készüljünk a nem tervezett állásidőre!
Egy rendszer sem tökéletes, mindenhol előfordulhatnak kiesések. De segíthet, ha proaktív megközelítéssel állunk hozzá, beleértve a megelőző jellegű karbantartást, biztonsági mentést és előkészítést. Az üzletfolytonossági és katasztrófa utáni helyreállítási megoldások használatával kiküszöbölhető az alkalmazások leállása, illetve az adatvesztés. Az átfogó monitoring és felügyeleti megoldások pedig a hardveres és szoftveres hibák azonosításában és elhárításában nyújtanak hatékony támogatást. Ennél a kérdéskörnél fontos szempont, hogy milyen operációs rendszert használunk. Ha egyszerűbb a rendszerek felügyelete, illetve a backup rendszerek felállítása és fürtözése, az a nem tervezett leállások elkerülésére vagy átvészelésére is kihat.
Biztonságot és rendelkezésre állást mindenhová!
Ha a biztonsági incidensekkel mindig csak akkor foglalkozunk, amikor már megtörténtek, sosem fogjuk tudni biztosítani az IT-rendszereink rendelkezésre állását. Olyan biztonsági intézkedésekre is szükség van tehát, amelyek abban segítenek, hogy megelőzzük a gondokat, és csírájában fojtsuk el a problémákat. Érdemes például fontolóra venni, hogy az egész szervezetben alkalmazzunk titkosítást, illetve olyan, folyamatos adatvédelmet biztosító módszereket, amelyek a rendszer minden változtatásáról másolatot készítenek, így az összes verziót megőrizhetjük. Szintén erősítik a biztonságot a behatolásokat megelőző megoldások, például a malware és phishing támadásokat elhárító eszközök, amelyek dokumentálják és csökkentik akár a komolyabb sebezhetőségekkel járó veszélyeket is.
Használjuk a megfelelő technológiákat!
A nonstop IT kialakítása és fenntartása számos egyéb eszközzel és lépéssel segíthető. Hasznosak lehetnek például az olyan technológiák, mint a SUSE Linux Enterprise Serverben található System Rollback funkció, amellyel a szervezetek pillanatképeket készíthetnek a rendszerek aktuális állapotáról, és ezeket vissza is állíthatják egy esetleges hiba vagy katasztrófa esetén. Ha pedig kiterjesztjük az általunk használt operációs rendszerek életciklusát, akkor a migrációval és rendszerfrissítéssel járó kockázatokat, költségeket és leállásokat is csökkenthetjük.
Kapcsolódó cikkek
- Az YK2-höz hasonló krízishelyzetet is okozhat a nyári-téli időszámítás eltörlése?
- Alice szerint az IT igenis lányos szakma
- Van egy ember a cégnél, akit ritkán látni, de ha baj van, azonnal hívhatjuk
- Erős éve lesz az informatikai szektornak
- One Ingram: az IT szektor hatékonyságnövelő újdonságai egy helyen
- Több nőt az IT szektorba!
- Tudod mit teszel jövő nyáron?
- Új vezetők, tovább erősödő Ingram Micro
- A cégvezetők többsége optimista, mégis stagnálhatnak az IT fejlesztések
- Fokozódó veszély a brutális mennyiségű adatforgalom
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A SPAR automata boltot nyitott a Z-generációnak: egyszerre valós és virtuális
Mesterséges intelligencián alapuló, pénztáros és eladók nélküli SPAR automata üzlet működött két napon át Budapesten, Európa legnagyobb Sneakerness fesztiválján. Az elsősorban a Z-generáció tagjainak szánt szolgáltatás teszt-üzemmódban dolgozott, de a mobil „Satellit Store S” koncepció később országszerte megjelenhet majd egy-egy különleges eseményen, fesztiválon.
Továbbra sem kell aggódniuk az informatikusoknak
Az IT iparág hatalmas lendületet vett az elmúlt években, és az informatikai szakemberekre még mindig nagy a kereslet, a mesterséges intelligencia, a szoftvertervezés- és fejlesztés, valamint a kiberbiztonság terén különösen. A fizetések éppen ezért továbbra is magasak, a Python fejlesztő akár havi bruttó 2.000.000 Ft-ot is kereshet. A vállalatok azonban megfontoltabbak lettek a szakemberek alkalmazását illetően, és egyre nagyobbá vált a senior kollégák iránti kereslet. Mi a helyzet a piacon, és most mit lehet látni 2024-re vonatkozóan? A Bluebird piaci körképe.