Médiatanács: nem volt megfelelő a Szenzációs Négyes korhatár-besorolása

forrás: Prím Online, 2018. november 23. 16:38

Állampolgári bejelentések alapján az RTL Klub, a TV2 és a Tilos Rádió egy-egy műsorszámának helytelen korhatár-besorolása miatt is bírságot szabott ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsa az eheti ülésén. 

A testület nyertest hirdetett egy paksi frekvencia pályázati eljárásában, pályázhatóvá vált egy budaörsi és egy dabasi rádiós frekvencia, illetve véleményezhető egy szigetszentmiklósi és egy győri frekvencia pályázati felhívásának tervezete. Elfogadta a grémium a Médiatanács jövő évi piacfelügyeleti és általános hatósági felügyeleti tervét is.

 

Médiafelügyeleti bírságok túl megengedő korhatár-besorolások miatt

Állampolgári bejelentés nyomán, a médiatörvény korhatár-besorolási rendelkezéseinek megsértése miatt a Médiatanács 6 millió forint bírság megfizetésére kötelezte az RTL Klub szolgáltatóját a Szenzációs Négyes című műsorszámának szeptember eleji, első adása miatt. A testület megállapította, hogy ugyan a produkció nem szexuális témát dolgozott fel, a szereplők tánca mégis vulgáris módon utalt a nemiségre, a műsorvezetőtől, a zsűri tagjaitól és a többi szereplőtől pedig szexuális utalások hangzottak el. Így a szolgáltató által 12 éven aluliaknak nem ajánlott műsorszám káros hatással lehetett a 16 évnél fiatalabbak, legfőképpen a 12-14 éves gyermekek – ahogy a médiatörvény fogalmaz – szellemi, erkölcsi vagy fizikai fejlődésére, tehát túl megengedő volt a korhatár-besorolás. 

 

Szintén állampolgári bejelentés alapján a TV2 szolgáltatójának 1,25 millió forint bírságot állapított meg a testület a szeptember közepén közzétett Valami Amerika 3 című műsorszám korhatár-besorolása miatt.  A filmet a tizenkét éven aluliak számára nem ajánlott kategória helyett a tizenhat éven aluliak számára nem ajánlott kategóriába kellett volna sorolnia a szolgáltatónak, mivel többek között a megjelenített verbális és fizikai erőszakot tartalmazó jelenetek, szexuális utalások, valamint a halmozottan előforduló durva, trágár nyelvezet miatt az alkalmas a 12-16 éves korosztály személyiségfejlődésének kedvezőtlen befolyásolására. Ennek megfelelően mindkét műsorszámot csak 21 óra után tehették volna közzé. 

 

Ugyancsak állampolgári bejelentés nyomán szabott ki bírságot a testület a körzeti közösségi Tilos Rádió szolgáltatójára is, mert az egy szeptemberi adásnapon a Páholy című műsorszámát korhatármegjelölés nélkül tette közzé, holott a műsorszám tartalma szintén „16 éven aluliaknak nem ajánlott” besorolást tett volna indokolttá. Az adásban elhangzott szexuális utalások, a halmozottan előforduló durva, trágár nyelvezet, valamint az alkoholfogyasztás, a társadalmilag nem elfogadott szokások népszerűsítése miatt a grémium 75 ezer forint bírság megfizetésére kötelezte a rádió szolgáltatóját, amely az eljárásban elismerte a jogsértés tényét. 

 

A médiaszolgáltatók – a mozikkal ellentétben – bizonyos kivételekkel maguk kötelesek besorolni műsoraikat a médiatörvény által meghatározott korhatár-kategóriákba, ezt a Médiatanács saját utólagos médiafelügyeleti tevékenységének keretében és állampolgári bejelentésre is ellenőrizheti hivatalból. A testület a bírságok kiszabásakor minden esetben a fokozatosság és az arányosság elve alapján, az ügyek összes körülményét – köztük a szolgáltató által korábban elkövetett hasonló jogsértéseket is, és a veszélyeztetett korosztályra vonatkozó nézettségi, hallgatottsági arányokat – figyelembe véve állapítja meg a jogkövetkezmények adott formáját, mértékét. A médiatörvény 187. paragrafusa kimondja, hogy a jogkövetkezményt minden esetben – jellegétől függően – a jogsértés súlyára, ismételtségére, folyamatosságára, időtartamára, az azzal elért vagyoni előnyre, valamint a jogsértéssel okozott érdeksérelemre, az érdeksérelmet szenvedett és veszélyeztetett személyek számára, illetve az okozott kárra, személyiségi jogsérelemre tekintettel és a jogsértés piacra gyakorolt hatását is figyelembe véve állapítják meg. A döntések bíróság előtt fellebbezhetők.

 

Rádiós frekvenciákkal kapcsolatos döntések

Az egyedüli pályázó Paks FM Kft.-t hirdette nyertesnek a Médiatanács a Paks 96,3 MHz-es helyi rádiós frekvencia kereskedelmi jellegű hasznosítására szeptember elején kiírt pályázati eljárásában. A szolgáltató Paks FM néven tervezi megkezdeni adását, melyre a hatósági szerződés megkötése után, a pályázati felhívással összhangban 120 nap áll majd a rendelkezésére. A testület véglegesítette és a honlapján közzétette a Budaörs 104,8 MHz-es és a Dabas 93,4 MHz-es helyi rádiós frekvenciák pályázati felhívásait kereskedelmi jellegű hasznosításra. Az ajánlatokat a budaörsi frekvenciára 2019. január 7-én, míg a dabasira 2019. január 10-én lehet majd benyújtani. A testület közzétette véleményezésre a Szigetszentmiklós 107,0 MHz-es helyi és a Győr 96,4 MHz-es körzeti rádiós pályázati felhívások tervezeteit. 

 

Elfogadta a Médiatanács a jövő évi piacfelügyeleti és általános hatósági felügyeleti tervét

Elfogadta a testület a Médiatanács 2019-re vonatkozó piacfelügyeleti és általános hatósági felügyeleti tervét. A kiemelt témák nem változtak tavalyhoz képest, a médiaszolgáltatók és a közösségi médiumok folyamatos figyelése mellett jövőre is figyelem irányul – többek között – a reklámok hangerejére, a nagy elérésű híradók nem közérdekű bűnügyi hírei kapcsán a törvényben előírt húszszázalékos plafon vizsgálatára, illetve a hír- és magazinműsorok kvantitatív elemzésére. Szintén kiemelt vizsgálati terület lesz a televíziós gyermeksávokban a gyermekvédelmi előírások betartása, ahogy az is, hogy a szolgáltatók a hat éven aluliak számára nem ajánlott korhatár-kategóriát mennyire használják. A Médiatanács idén is tervezi annak vizsgálatát, hogy a filmekre milyen korhatár-besorolási gyakorlatot alkalmaznak a médiaszolgáltatók. A piacfelügyeleti terv elérhető a hatóság honlapján.

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Elindult Szingapúrban a mérföldkőnek számító, villamos hajtású buszok fejlesztési projektje

A szingapúri Nanyangi Műszaki Egyetemen (NTU) bemutatták a világ első, 12 méter hosszú, teljesen elektromos meghajtású, 40-üléses, önvezető buszát. A projekt sikeréhez jelentősen hozzájárult az ABB nehézjárművek töltéséhez kifejlesztett két HVC töltője is.  

2019. március 25. 13:33

Figyelemfelhívó Huawei kampány

A Magyarországon élő közel 80 ezer látássérültre hívja fel a figyelmet a Huawei legújabb videóiban. A vállalat neves színészek közreműködésével, hét különböző szituációban mutatja meg a látható és hallható érzelmek közötti különbséget. Az Orlai Produkciós Iroda művészei a Huawei mesterségesintelligencia-alapú okostelefon-alkalmazásának segítségével rövid videókban szemléltetik a hét alapérzelmet, azokra irányítva a figyelmet ezzel, akik számára a mindennapokban nehézséget okoz a látható érzelmek felismerése. A rövid felvételeken Kovács Patrícia, Szabó Kimmel Tamás és Schruff Milán rendhagyó színészi játékukkal világítanak rá, miként változtatja meg az érzékelést, ha az emberi arcon megjelenő érzelmek láthatatlanok. 

2019. március 25. 12:09

Megújult Háttér Móddal érkeznek a Samsung 2019-es QLED TV-i

A Samsung 2019-es QLED TV-iben elérhető új Héttér Mód lehetővé teszi, hogy a felhasználók világhírű művészi alkotásokat jelenítsenek meg a kijelzőn a televízió kikapcsolt állapotában. A Háttér Mód hírekhez, időjárási adatokhoz vagy akár családi képekhez, zenékhez is közvetlen hozzáférést biztosít akkor is, amikor a felhasználók éppen nem aktívan nézik a televíziót. A 2019-es QLED TV-k kijelzőjén olyan neves művészek alkotásai is megjeleníthetők Háttér Módban, mint Tali Lennox vagy a Scholten & Baijings dizájnerei. 

2019. március 25. 11:17

Az IT és a digitális stratégia nem ugyanaz, még ha ezt is gondolják sokan

Sokszor elhangzott már, hogy a digitális átalakulás most már tényleg itt van és elengedhetetlen ahhoz, hogy versenyképes maradjon egy vállalat. A The Economist Intelligence Unit a DXC Technology támogatásával felmérést készített világszerte több mint 600 nagyvállalati vezető közreműködésével - a felmérés készítői arra voltak kíváncsiak, hogy ezek a cégvezetők mit tartanak a digitális átalakulás, a kulcstechnológiák és a szervezeti változások legfontosabb mozgatórugóinak, illetve milyen üzleti tervekkel készítik elő a vállalatok digitalizációját. A válaszadók háromnegyede mondta, hogy a digitális stratégia kiemelt helyen szerepel a tervei között. Egyes szektorokban, mint a pénzügy és a technológia még ennél is magasabb ez az arány.

2019. március 25. 10:21

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

MagyarBrands díjas a Cellum

2019. március 21. 11:06

Hogyan netezzünk biztonságosan?!

2019. március 7. 12:31

Perre megy a Huawei

2019. március 7. 11:06

A Cellum biztonságos wallet platformja támogatja az új indonéz e-money rendszer, a LinkAja kialakítását

2019. március 1. 10:54
cloudappsportal.com