A Médiatanács idén is figyelemmel kíséri a Való Világ új szériáját

forrás: Prím Online, 2018. november 30. 19:01

A hatóság idén is hétről hétre számszerűsíti és a Való Világ-barométer oldalán közzéteszi az RTL II valóságshow-jának egyes, gyermekekre aggályos jellemzőit: a trágárságot, a dohányzást, az alkoholfogyasztást vagy a megjelenő szexualitást. 

Ezek közül a gyakorisági rekordot a káromkodás tartja: az egyik adás negyvenöt perce alatt kilencvenegy – azaz percenként több mint két – ilyen esetet regisztrált az NMHH.

 

Az új széria BeleValóVilág powered by Big Brother című, november 15-én 23 órától közzétett éjszakai kísérőműsorában halmozottan fordult elő szexualitást ábrázoló tartalom, valamint a műsorszám közvetlenül mutatott be nemi aktust, ami pornográf tartalomnak minősül. A médiaszolgáltató a kifogásolt műsorszámot 18 éven aluliaknak nem ajánlott korhatár-besorolással látta el, a hatósági vizsgálat azonban megállapította, hogy az alkalmas lehetett a kiskorúak fizikai, szellemi vagy erkölcsi fejlődésének súlyos károsítására. Az RTL II televíziócsatorna luxemburgi joghatóság alá tartozik, ezért az ottani társhatósághoz kell jelzéssel élni. A magyar hatóság az előző széria miatt négy alkalommal is az európai hatóságokhoz fordult, nagyrészt a műsor tartalmát rendszeresen kifogásoló állampolgári bejelentések nyomán.

 

Sok a káromkodás és az erotikus tartalom

Mivel a Való Világ kilencedik szériájának nézettségi mutatói még mindig a 13 és 17 év közötti korosztályban a legmagasabbak, a hatóság a kifogásolható jelenetek sorozatos közzétételét elsősorban a kiskorúak káros tartalmakkal szembeni sebezhetősége miatt még a jogszabályok betartása mellett is aggályosnak tartja. Az NMHH így idén is heti rendszerességgel vizsgálja a Való Világ powered by Big Brother műsor 22 óra utáni összefoglalóit és a BeleValóVilág powered by Big Brother című éjszakai kísérőműsort. Az előző sorozatok tapasztalatai alapján a „VV-barométer” idén is hat változó – a szexualitás, a szexuális kontextusban megjelenő meztelenség, a trágár kifejezések, a dohányzás és a direkt, illetve indirekt módon feltűnő alkoholfogyasztás – mentén vizsgálja a november 4-én indult szériát.

 

A leggyakrabban megjelenő aggályos elemek a trágárságok, melyekből naponta átlagosan több tucat esetet regisztrál a hatóság. A háromhetes periódus alatt a legtöbb ilyen megjelenést a november 23-ai, reklámok nélkül hozzávetőleg 45 perces összefoglalóban mérte az NMHH: összesen kilencvenegy esetet. A trágár kifejezések besorolását az érvényben lévő korhatár-kategóriák törvényi kritériumrendszere, illetve a Médiatanács ajánlásában foglaltak alapján végzik a munkatársak. A szex és az erotika is gyakori problémás tartalomnak tekinthető: két adásban kimagasló esetszámban jelentkezett, több mint negyven alkalmat jegyzett le a hatóság. A villalakók továbbra sem szégyenlősek, a november 10-ei kísérőműsorban tizenötször mutattak a szerkesztők meztelen szereplőket. A hatóság az összegző statisztikákat ezúttal is hetente teszi közzé, az első három hét eredményei már megtalálhatók az NMHH honlapján.

 

A vizsgálat módszertana

A barométer a műsorban előforduló káros motívumokat kvantitatív módszerekkel elemzi. Az elemzés a káros tartalmakat jelenetenként számolja, a trágár kifejezéseket viszont elhangzásonként. A szexualitás regisztrációja során a nemiségre vonatkozó szóbeli utalások is megjelennek a számokban. Az alkoholfogyasztásnál a barométer megkülönböztet direkt és indirekt formákat. Direkt alkoholfogyasztásnál – akárcsak a dohányzásnál – az analízis a tényleges magatartást számolja, indirekt esetnek számít például, amikor a villalakók ittas élményeikről beszélnek. Az NMHH a barométerrel a józan és tudatos médiafogyasztás fontosságát és az aggályos, káros tartalmak jogszabályokon túlnyúló ártalmas hatását kívánja tudatosítani.

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Online vásárlás Magyarországon

Bár vitathatatlan tény, hogy a netes vásárlás mennyivel kényelmesebbé teszi az emberek életét, a kereskedőknek mégis érdemes a jelenség mélyére nézni és az esetleges kihívásokkal megküzdeni, megoldásokat keresni. Milyen eszközöket használnak például a magyarok online vásárlás esetén? Mennyit költenek ilyenkor? Hogyan változik a vásárlói trend az év folyamán? Férfiak vagy inkább nők veszik igénybe ezt a szolgáltatást? A Picodi.com elemzői ezeknek jártak utána a tavalyi és az idei év rendelkezésre álló adatai alapján.

2019. március 21. 10:02

„Milyen kérdést intéznék a miniszterekhez, ha képviselő lennék?”

Az Országgyűlés és a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat pályázatot hirdet gyermekintézmények számára a Gyermekek Világnapja alkalmából. A nyertes gyermekek részt vehetnek ősszel a IX. Gyermek- és Ifjúsági Országgyűlés ülésén a Parlamentben.

2019. március 20. 19:06

Újabb bevetésen az Instant Network a hurrikán sújtotta Mozambikban

Ismét bevetésen a Vodafone Alapítvány Instant Network csapata, amely ezúttal az Idai ciklon sújtotta Mozambikban segíti a kommunikációs hálózat helyreállítását. A Vodafone Magyarország rádióshálózat-üzemeltetési szakértői, Tóth Róbert és Pervai Csaba által tervezett Instant Network 3G eszközzel ingyenes, hordozható kommunikációs hálózat építhető ki a katasztrófák helyszínén. 

2019. március 20. 17:30

A K&H nyitott és segíti az innovációt

A K&H Magyarországon az elsők között megnyitotta a második pénzforgalmi irányelvvel összhangban (PSD2) az új típusú szolgáltatók számára hozzáférést biztosító K&H fejlesztői portált és tesztkörnyezetet. A portál célja, hogy segítsen eligazodni a kifejezetten banki adatok lekérdezésére, fizetés kezdeményezésre kialakított nyílt interfészen (API), valamint támogatást nyújtson a harmadik felek számára a fejlesztés időtartama alatt. A digitalizáció és az innováció a K&H üzleti stratégiájának egyik sarokköve.

2019. március 20. 15:51

NMHH-s oktatóanyagok készültek az álhírekről

Március 18. és 22. között zajlik az Európai Bizottság friss kezdeményezése, a médiaműveltség európai hete. Az alkalomból a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) fiataloknak szóló infografikákat, és ezekhez is kapcsolódó, iskolai használatra alkalmas óraterveket állított össze az álhírekről, és felnőtt olvasókra számító, támogatott online cikkeket ajánl. A tematikus héten az uniós tagállamok az álhírek felismerését is segítő médiaértés jelentőségére hívják fel a figyelmet, amelyeknek köszönhetően józan kritikával, jólinformáltan, megalapozott döntések hozhatók. A félretájékoztatással szembeni harcban – bár fontos szerepet játszanak a technológiai, szabályozási lépések –, a médiaműveltség fejlesztése továbbra is kulcskérdés marad.

2019. március 20. 14:03

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

MagyarBrands díjas a Cellum

2019. március 21. 11:06

Hogyan netezzünk biztonságosan?!

2019. március 7. 12:31

Perre megy a Huawei

2019. március 7. 11:06

A Cellum biztonságos wallet platformja támogatja az új indonéz e-money rendszer, a LinkAja kialakítását

2019. március 1. 10:54
cloudappsportal.com