Tényleg a távmunka a jövő megoldása?

forrás: Prím Online, 2018. december 10. 13:11

Sokak számára nem lehet kérdés, hogy az otthonról végzett munka előnyt élvez az irodai tevékenységgel szemben. Hiszen a modern technológiának köszönhetően korlátlanul kommunikálhatunk és problémákat oldhatunk meg anélkül, hogy kitennénk a lábunkat az ajtón.

A Kelly Services kutatása azonban árnyaltabb képet mutat. A cég 10 európai ország 14 ezer álláskeresőjét kérdezte meg, hogyan képzelik el a munka jövőjét.

Megkérdezték az álláskeresőket, mennyire fontos számukra az otthonról végzett munka lehetősége. Csupán 20%-uk felelte, hogy fontos, míg 35%-uk közömbös álláspontra helyezkedett. A kép azonban árnyaltabbá válik, ha országonként vizsgáljuk a kérdést. Magyarországon és Lengyelországban a válaszadók több mint fele számára fontos vagy nagyon fontos volt a távmunka lehetősége, míg Franciaországban, Oroszországban és az Egyesült Királyságban ez az arány 20% alatt volt.

 

A távmunka nem prioritás

Meglepő, de számos európai munkavállaló számára nem adott a távmunka lehetősége, ami azt jelentheti, hogy a munka modern világáról alkotott képünk nem felel meg a valóságnak. Leginkább a portugál, a francia és a brit válaszadók vélekedtek úgy, hogy nem tudnának távmunkában dolgozni. A magyar és lengyel dolgozók számíthattak leginkább arra, hogy távmunkát kínálnak nekik.

 

A modern mobil munkaerőről alkotott elképzeléseink dacára a kutatások azt mutatják, hogy a távmunka sokak számára nem jelent piroritást. A dolgozók jelentős része inkább váltogatott vagy állandó munkahelyről dolgozna.

 

A távmunka kontra irodai munka kérdésében Magyarországon született a legszélsőségesebb érték: csak 4% válaszolt úgy, hogy szívesebben dolgozna otthonról. Az orosz, német, lengyel, olasz és brit válaszadók túlnyomó többsége viszont az otthoni és az irodai munka kombinációját választaná.

 

 

Miért az iroda?

Az irodai munkát választók fő indoka az volt, hogy emberek között szeretnek dolgozni: 66% említette a könnyebb interakciót és 45% nyilatkozott úgy, hogy élvezi a közösségi életet. Fontos tényező volt, hogy az iroda segít elválasztani egymástól a munka és a magánélet világát.

 

A válaszadók 32%-a szerint az irodában könnyebb elismerést kapni a kollégáktól és a vezetőktől, 29% pedig úgy vélte, az irodában produktívabb a munkavégzés.

 

A láthatatlan távmunkás

A távmunkát választók elismerték, hogy ennek a megoldásnak árnyoldalai is vannak, különösen, ami a jutalmazást illeti. Csupán 31%-uk vélte úgy, hogy egyenlően kezelik az irodai dolgozókkal, és  27%-uk gondolta, hogy a távmunka miatt kisebb az előléptetés esélye.

 

A kulcs a munka-magánélet egyensúlya

A kutatási eredmények alapján hangsúlyozhatjuk, hogy a munkáltatóknak törekedniük kell a munka-magánélet egyensúlyának kialakítására és megőrzésére. A válaszadók 89%-a gondolja, hogy ez az egyensúly a sikeres munkavégzés kulcsa, de csupán 62% elégedett a jelenlegi helyzettel. Több mint 90% válaszolta, hogy a kollaboratív környezet elengedhetetlen a sikerhez, míg sok távmunkás panaszkodott elszigeteltségről, illetve az elismerés hiányáról. 

 

Pro vagy kontra: nincs egyértelmű válasz

Szólnak érvek a távmunka mellett és ellen is. A vezetők számára adottak a lehetőségek, hogy kialakítsák a különféle munkalehetőségek rugalmas és dinamikus elegyét, amely megfelel az adott munkavállaló stílusának és értékválasztásainak. Nem elegendő azonban a tárgyi feltételek megteremtése: olyan kultúrát kell kialakítani, amely mindenkit támogat és jutalmaz, a munkavégzés helyétől függetlenül.     

 

Ez a cikk a Kelly Services kutatása alapján készült, ami során 14.000 munkavállalót kérdeztek meg Európa 10 országában arról, hogy miként vélekedik a távmunka adta lehetőségekről. A Kelly Services Hungary 14 éve jelent partnert Magyarországon a munkaerőpiaci megoldásokban. Innovatív megoldásokat keres a munkaerő közvetítésben és kölcsönzésben a szakterületekre specializálódott toborzási szakemberei segítségével.  

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Átlagosan háromezerért taxiznak a budapestiek

Ugyan még mindig inkább telefonon rendelnek taxit a fővárosiak, de egyre többen használnak valamilyen taxirendelő mobilalkalmazást is - derül ki a Főtaxi megbízásából készített kutatásból. Az elvárásoknak megfelelően új, hasznos funkciókkal bővült a taxitársaság applikációja, így akár már közvetlenül is felhívhatjuk a sofőrt az alkalmazáson keresztül, ha nem találjuk az autót.

2019. augusztus 18. 12:11

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

A Magyar Telekom 2019. második negyedéves eredményei

2019. augusztus 8. 11:32

Új tulajdonosa van a UPC-nek

2019. augusztus 1. 12:20

A Bosch és a Daimler megvalósítja a vezető nélküli, automatizált parkolást

2019. július 31. 16:53

Rekordbevétel az LG-nél

2019. július 30. 17:03
online sportfogadás