Friss adatok a márciusi Google frissítés hatásairól

forrás: Prím Online, 2019. április 3. 14:13

A mostani algoritmus-frissítés a hazai vállalkozásokat is érintette, a friss adatok szerint a vállalkozások közel 60%-ának változott a forgalma a keresőóriás algoritmusának frissítését követően. Az ALH Consulting elemzése szerint most az olcsó és inkorrekt megoldásokat használó cégek jártak rosszul.

A világhálón kereskedő vállalkozások ki vannak szolgáltatva a keresőmotorokat hangoló mérnököknek, hiszen az algoritmus dönti el, hogy melyik vállalkozás lehet az első találati oldalon, és ki az, aki láthatatlan marad a versenyben. A Google nem csinál abból titkot, hogy a megfelelő láthatóság elérése így vagy úgy, de sok erőforrást igényel: a megvásárolt hirdetések, a napjainkban reneszánszát élő SEO eszközök vagy szakemberek munkája mindenképpen törődést és pénzt igényel.

 

Amikor megváltozik az algoritmus, borul az addigi sorrend

A hátrébb kerülő kisvállalkozások termékeire, szolgáltatásaira pedig nehezebben találnak rá a lehetséges vásárlók. Egy komoly látogató-csökkenés pedig akár tönkre is vághatja a gyanútlan honlap tulajdonost. A nap végén azok maradnak állva - azaz a keresési listák élvonalában -, akik folyamatosan figyelik és értik a változásokat, gyorsan reagálnak és ismerik a megfelelő megoldást.

 

A kevesebb erőforrással rendelkező kis- és középvállalkozások törékenyebbek, a tapasztalatok szerint pedig nem ritka, hogy egy algoritmus változás következtében akár a felére zsugorodik egy online értékesítő cég forgalma, ami végzetes lehet. Ez a folyamat hosszú távon egyértelműen azok malmára hajtja a vizet, akik több pénzt és időt szánnak a keresőoptimalizálásra.

 

searchengineland.com

 

Egy korábbi frissítés tapasztalatai

2015-ben úgy módosították a Google kereső algoritmusát, hogy a rangsoroláskor előnyben részesítse a mobilkészülékekre optimalizált oldalakat, azon belül is a felhasználóbarát "pinch and zoom" funkciót használó lapokat. Egy akkori felmérés szerint az 1000 megkérdezett vállalkozás 42%-a érzékelte a látogatások váratlan csökkenését, 32%-uk pedig az értékesítési számokat illetően is visszaesést tapasztalt.

 

Akkor meglehetősen furcsa választ adott a Google a csökkenésekre: „Az oldalak nem tűnnek el a keresőmotorból, és még elérhetnek jobb helyezést, ha például jobb tartalmakat hoznak létre”

 

Medic Update: ahol dolgozik a fűrész, ott hull a forgács

A keresési algoritmust 2018. augusztusában és októberében is módosították, ezek a frissítések „Medic update” és „Birthday update” néven híresültek el. A frissítés célja természetesen a keresés hatékonyságának a javítása volt, azonban valami nagyon félresikerült és sok volt a váratlan kellemetlenség. A változtatások elsősorban az egészségügyben végeztek pusztítást, és olyan mértékben borították fel a kulcsszavas keresések eredményeinek találati sorrendjét, hogy a szakmai képviseletek világszerte tiltakozni kezdtek. 

 

Hazai visszhangokkal is lehetett találkozni, a orvosokból, gyógyszerészekből, kommunikációs-média szakemberekből álló „Hiteles Egészség-Kommunikációért Egyesület (HEKE)” például azt jelezte 2018 novemberében, hogy a frissítések jelentősen rontottak az online egészség-kommunikáció minőségén: az EgészségKommandó által hitelesnek minősített weboldalak meghatározó hányadának csökkent a látogatottsága, és számos egészségügyi kulcsszóra keresve megbízhatatlan oldalak, fórumok törtek a találati lista elejére a Google bugyraiból. Mindez egyértelműen ellentétes a betegek érdekeivel.

 

A 2019. márciusi frissítés 

Március elején egy "2019 March Core Update" nevű - nem hivatalosan Florida 2-ként becézett - algoritmusfrissítés zajlott le a Google keresőmotorjában. A jelek szerint ennek a célja a sok zavart okozó Medic és Birthday update-ekben elkövetett bakik, vagy koncepcionális hibák kijavítása. Ezt támasztja alá, hogy a Search Engine Roundtable felmérése szerint a válaszadók 57%-a máris forgalomnövekedést észlelt a frissítésnek köszönhetően – a Sistrix SEO blogja szerint pedig a most érintett cégek 75%-át vaskosan érintették a tavalyi frissítések is.

 

A magyar forgalmi adatok szerint a vállalkozások itthon is megérezték a változás hatásait. Kevés a következmények értékeléséhez rendelkezésre álló adat; az  ITE.hu összegzése szerint egyes, népszerű egészségügyi oldalak furcsa módon a tavalyi és a mostani frissítéssel is veszítettek, míg a kisebb egészségügyi szolgáltatók és portálok viszont inkább javulást könyvelhettek el.

 

Az ALH elemzése arról számol be, hogy míg a nagyobb szereplők nominálisan többet veszítettek a módosításkor, a folyamatnak már középtávon is kifejezetten az olcsóbb, vagy trükköző szereplők a vesztesei. Ezzel szemben azok a vállalkozások, amelyek értik a SEO jelentőségét, jó szakértőkkel dolgoznak, felkészültek és időben reagáltak az eseményekre, nem rontottak látogatottságukon, sőt, gyakran jelentős növekedést értek el. A fejlődés iránya tehát valójában jó, ám ha egy cég továbbra is az élmezőnyben akar maradni, akkor össze kell szednie magát.

 

Mit tehetünk?

A Google szerint nem sokat. Nincsenek sablonszerű megoldások a forgalom stabilizálására. Voltaképpen már az is egy szakmai kihívás, hogy az oldal tulajdonosa megtudja, hogy pontosan min kell változtatnia az előkelőbb helyezéséért.

 

Érdemes minden online vállalkozásnak szembenéznie a történet tanulságaival. Egyrészt a Google motor változásai ellen nehéz védekezni – látható, hogy még a nagy oldalak forgalma is jelentősen csökkenhet. Az algoritmust önmagában nem igazán hatja meg a cégméret, vagy a szakmai kiválóság, azokat az oldalakat szereti, amelyekkel valóban törődnek üzemeltetői. Jó ötlet lehet tehát a weboldal átalakítása, új technológiák alkalmazása, jobb tartalmak, új struktúrák létrehozása, a linképítés is, ám mindez sok pénzbe kerülhet, amivel persze főleg a nagyok rendelkeznek. A kisebbeknek mindent maguk kell kitalálniuk és megvalósítaniuk, vagy szakértőhöz kell fordulniuk, hogy pontosan megtudhassák, hogy hol kell javítani láthatóságukon.

 

Másrészt az algoritmus módosításoknál bekövetkező forgalomcsökkenés egyvalamit biztosan jól mutat: nincs idő a tétlenkedésre, a verseny minden újabb frissítéssel élesedni fog. Eljött az ideje a weboldal nagytakarításának és az online marketing újragondolásának, azaz a tervezésnek és a fejlesztésnek, mert ebben a versenyben csak az maradhat az élen, aki naprakész, minőségi tartalmat, valamint modernebb megoldásokat tud kínálni a látogatóknak.

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A válságban tovább erősödik a digitális kommunikáció, de a kilábalás lassú lesz

Az IAB Hungary rendszeresen szervez különféle eseményeket a tagjai számára, amelyek egy-egy kiemelt trenddel, fontos piaci jelenséggel foglalkoznak. A június 3-i IAB Café a digitális reklámköltés alakulását vizsgálta, különös tekintettel a koronavírus hatásaira. A szakmai szervezet egy friss kutatást is bemutatott az eseményen.

2020. június 5. 09:21

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Fél évig ingyenes az Adverticum „DataMe DMP adatok" szolgáltatása

2020. április 30. 09:47

Az LG történetének legjobb üzemi eredményét érte el 2020. első negyedében

2020. április 29. 17:15

Gigafelvásárlás az oktatási piacon

2020. április 21. 10:32

Az ABB ingyenessé tette a digitális szolgáltatásokat

2020. április 20. 09:20
online sportfogadás