Tiltakoznak az ismétlési és internetes zeneszolgáltatási jogdíjak megszüntetése ellen

forrás: Prím Online, 2019. június 12. 17:29

Mintegy 3000 magyar színész, zenész, táncos és artista petíció aláírásával tiltakozik a szerzői jogi törvény módosításáról szóló, az ún. médiatörvény keretében benyújtott törvénytervezet azon szakaszai ellen, amelyek megszüntetnék az előadóművészeket illető televíziós ismétlési jogdíjakat. A módosítás egy másik szakasza törölné azt a közös jogkezelési mechanizmust is, amely lehetővé teszi az internetes zeneszolgáltatás után járó előadóművészi jogdíjak megállapítását és beszedését is. Néhány nap alatt a magyar művészek eddig még soha nem tapasztalt széleskörű összefogása jött létre. Aláírásukkal arra kérik az előterjesztőket: vonják vissza a több mint tízezer előadót sújtó javaslatokat.

A petícióhoz a Szerzők Egyesülete és az Artisjus kezdeményezésére magyar zeneszerzők és szövegírók is csatlakoztak, kifejezve szolidaritásukat előadóművész kollégáikkal.

 

Az ismétlési jogdíj megszüntetése kizárólag a magyar színészeket, zenészeket, táncosokat fosztja meg e bevételi forrástól. A módosítás emellett semmissé tenné azt a nemzetközi sikert is, amivel az EJI (Előadóművészi Jogvédő Iroda Egyesület) a világon elsőként egy globális internetes zeneszolgáltatóval szemben elérte, hogy a magyar előadók felvételeit csak az egyesület engedélyével lehet használni. A tét több tízmillió stream (netes meghallgatás), és az ezek után az ugyancsak döntően magyar előadóknak járó jogdíj. A kimagasló siker eredményét a törvényjavaslat visszájára fordíthatná és a multinál hagyná a magyar művészeknek járó jogdíjat.

 

A nemzetközi kötelezettségeket is érintő módosító javaslat tartalmát a szakmai és érdekképviseleti szervezetek nem ismerhették meg előzetesen, így véleményüket sem tudták az országgyűléshez történő benyújtás előtt az előterjesztőkkel megismertetni.  

 

Bánsági Ildikó színművész elfogadhatatlannak tartja, hogy jogoktól fosszák meg az előadóművészeket. „Az előterjesztők az alkotómunka értékét minősítik, amikor az előadónak kifizetett nagyon csekély, - évente átlagosan összesen 36 ezer forint - ismétlési jogdíjat túlzottnak tekintik. Ezzel nemcsak az alkotómunkát, hanem a közönséget is leértékelik, azokat az embereket, akik többször is szívesen megtekintik a kimagasló művészi teljesítményét.” 

 

Póka Egon zeneművész, a Kőbányai Zenei Stúdió művészeti szakképző iskola egyik alapítója és vezetője elmondta: „Nem értem az intézkedések okát, hiszen az ismétlési jogdíj, amely zenészeket, énekeseket is érint, nem jelentős összeg a felhasználók számára. Az internetes zenei jogdíjak eltörlése pedig végképp érthetetlen, hiszen ezt még csak most kezdték fizetni a felhasználók. A jogdíjösszegek igen szerények, így ezt nem lehet túlzó mértékűnek tekinteni, viszont az előadóművészek két jogát egyszerre veszik el, azaz „egy fürdővízzel két gyereket öntenek ki”. 

 

Az ismétlési jogdíj intézményét 35 évvel ezelőtt harcolták ki a magyar előadóművészek, 10 évvel később pedig a magyar parlament törvénybe is iktatta. Az évtizedek óta mindenki számára elfogadható módon működő ismétlési jogdíj jó az előadóművészeknek és jó a televízióknak is, mivel az ismétlések révén az új műsorok árának töredékéért jutnak garantáltan sikeres produkciókhoz. Egyébként a két nagy kereskedelmi televízió, a TV2 és az RTL Klub ezen a jogcímen soha nem fizetett jogdíjat.  A 2018-as jogdíjkifizetés során az MTVA 150 millió forint jogdíj fizetése mellett csaknem ötezer műsort, 218 ezer műsorpercet ismételt meg, az egy percre jutó jogdíj mértéke 695 Ft volt.

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A Gartner értékelte a Samsung KNOX 3.2 platformját

Samsung KNOX mobil biztonsági megoldása, amely számos készüléken előre telepítve megtalálható, sorozatban negyedik alkalommal kapott kiváló értékelést a Gartner[1] „Mobil Operációs Rendszerek és Készülékbiztonság: Platformok összehasonlítása[2]” című jelentésében. A Samsung Knox 3.2-t 30-ból 27 kategóriában „Erősnek” ítélték, továbbá az egyetlen gyártó a piacon, amely megkapta minden vállalati biztonsági kategóriában ezt a kiváló minősítést.

2019. június 17. 10:01

Megnyugodhatnak a call centeresek: munkájukat egyelőre nem veszélyeztetik a robotok

Tektonikus erejű változásokat hozott a digitalizáció a vállalatok ügyfélszolgálati működésébe, hiszen míg korábban néhány csatornán – telefonon, vagy e-mail-ben zajlott az ügyfelek és a cégek közötti kommunikáció, addig mára az eszközök száma szinte végeláthatatlan. Statisztikák szerint azonban a különböző elektronikus ügyfélszolgálati megoldásokat – például közösségi média, chatbot, SMS - használók 41 százalékának telefonon is kapcsolatba kell lépnie a vállalattal az ügyintézés során. Bortnyák Adorján, a Geomant ügyvezető partnere szerint a jövőt a különböző csatornák közötti átjárás, ugrálás, és nem a gépek uralma jelenti. 

2019. június 17. 08:55

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Több mint 1000 milliárd forintot költenek el Magyarországon az e-kiskereskedelemben

2019. június 4. 11:26

GKI e-TOPLISTA: Magyarország legnagyobb forgalmú webáruházai

2019. május 28. 12:05

A Vodafone bemutatta, mire képes Budapest első állandó 5G bázisállomása

2019. május 23. 15:50

Magyarország első állandó, élő 5G bázisállomását indította el a Vodafone Zalaegerszegen

2019. május 20. 11:20
online sportfogadás