A sikeres Sprint tervezés 8 lépése

forrás: Prím Online, 2019. szeptember 2. 11:24

Az agilis projektmenedzsment, illetve a Scrum módszertan alkalmazása a vállalat működését gyorsabbá, rugalmasabbá és hatékonyabbá teszi. Ennek Achilles-sarka a Sprintek alapos, mindenre kiterjedő megtervezése, amely a tartósan működőképes Scrum záloga. 

Napjainkban minden eddiginél fontosabbá vált, hogy a vállalatok a lehető leggyorsabban reagáljanak a piac változásaira, a megrendelők igényeire. A gyors és rugalmas alkalmazkodás képessége ugyan a legritkább esetben fejlődik ki magától, jó hír azonban, hogy el lehet sajátítani. A megoldás az olyan agilis módszertanok meghonosítása, mint amilyen például a Scrum. 

 

Bár a Scrum messze több, mint egy szimpla módszertan vagy keretrendszer, hiszen egy paradigmaváltást is feltételez, egy gondolkodásmódot is jelent, ugyanakkor megvannak a maga konkrét szabályai és ceremóniái. A Scrum keretében végzett munka például Sprintekre oszlik, ezek olyan 2-4 hetes időszakok, amelyek során a munkában részt vevő Scrum Csapat megvalósítja a projekt végcéljaként létrejövő termék elkészítéséhez, kifejlesztéshez kapcsolódó bizonyos, előre kijelölt feladatokat. Ezeket a termék létrehozásával kapcsolatos összes feladatot tartalmazó Product Backlogból emelik át az adott Sprint feladatait összesítő Sprint Backlogba a Sprint Planning során. 

A Scrum keretein belül végzett munka sikerének záloga és alapfeltétele a soron következő Sprint körültekintő megtervezése. A Sprint Tervezés célja, hogy 


  • összeálljon egy jól áttekinthető és megvalósítható Sprint Backlog;
  • készüljön egy terv ennek végrehajtására és bemutatására;
  • a Scrum Csapat minden egyes tagja motivált és elkötelezett legyen ennek teljesítésére.

 

A sikeres Sprint Tervezéshez a már említett Product Backlogon kívül egy Sprint Cél is szükséges, amit a Scrumban a megbízót képviselő Product Owner határoz meg. További feltétel, hogy a Scrum összes szereplője vegyen részt a tervezésben. Ha mindez teljesül, és a tervezés során kellő figyelmet fordítanak az itt felsorolt tényezőkre, a végeredmény egy jól megtervezett Sprint és egy sikeres Scrum lesz. 

 

1. Milyen hosszú legyen a Sprint?

Jellemzően a Product Owner minél rövidebb, a fejlesztőcsapat pedig minél hosszabb Sprintet szeretne. Túl sok időt nem érdemes az ideális időtartam meghatározására fordítani: induljunk egy olyan idővel, amit ideálisnak és kényelmesnek gondolunk, és ha szükséges, később módosítsunk rajta. 

 

2. Kapacitástervezés

Ahhoz, hogy valóban teljesíteni tudjuk a Sprinthez kapcsolódó feladatokat és határidőket, fel kell mérni a valós kapacitásokat. Ezért nagyon fontos, hogy a Scrum Csapat tagjai gondolják végig, mely napokon nem érnek rá, mikor mennek szabadságra, mikor van olyan egyéb elfoglaltságuk (más projektek stb.), amikor nem tudnak a szóban forgó projekten dolgozni. Az eredmény megmutatja, melyek azok a napok, amikor a tagok 100%-ban rendelkezésre állnak. 

 

3. A Sprint Cél kijelölése

A Sprint Cél motiválja és egyesíti a csapatot, ez az, amiért a Scrum Csapat tagjai nap mint nap bejárnak a munkahelyükre és dolgoznak a feldataikon. A Sprint Célt mindig a Product Owner határozza meg. 

 

4. A Sprint Backlog definiálása a Product Backlog alapján

A Product Backlog a projekt összes feladatát tartalmazza, amelyek végeredménye maga a projekt céljának a megvalósítása. Az egyes Sprintek tervezése során a Csapat ezekből választja ki, milyen feladatok kerüljenek be az adot Sprint Backlogjába. Itt a legelső lépés, hogy a csapat tagjai átbeszélik, az adott Backlog-elem pontosan miről szól. Ha mindenki számára egyértelmű, mit takar az éppen tárgyalt elem, a Csapat eldönti, bekerüljön-e a Sprint Backlogba, vagy sem. 

 

5. A Definition of Done felülvizsgálata, módosítása

A Definition of Done kulcsfontosságú a Scrum során, mert ennek alapján tudja eldönteni a Csapat, hogy az adott elem készen van-e, vagy további fejlesztésre szorul. Ezt minden Sprint előtt érdemes ellenőrizni, és ha egy visszajelzés vagy követelmény indokolja, felül kell írni.

 

6. A feladatszintű tervezés

A Sprint Planning jelentős részét, akár felét is kiteheti az elvégzendő munka feladatokra, taskokra bontása. Ez tulajdonképpen azt jelenti, hogy minden egyes Sprint Backlog-elemhez hozzárendelnek egy megoldási tervet. Érdemes inkább alultervezni a feladatokat, ugyanis egy kéthetes Sprint során korántsem két hét a valós, munkára fordítható idő. Ha levonjuk a ceremóniákra szánt időt, a kávé- és ebédszüneteket, kiderül, hogy a nettó fejlesztési idő nem napi 8 óra, amivel általában a megbízók, megrendelők kalkulálnak. Reálisabb a napi 4 óra tiszta munkaidő, egy kéthetes Sprint során pedig kb. nettó 6 nap az a valós időtartam, amivel reálisan számolhatunk. 

 

7. A csapattagok terhelésének vizsgálata

Ha a taskokat megterveztük, ellenőrizzük, nincs-e a Csapaton belül olyan, akire aránytalanul nagy terhelés jut. Illetve éppen ellenkezőleg: potyautasként túlságosan kevés a rá eső feladatok száma. Az ilyen aránytalanságok kiszűrésével növekszik a Csapat hatékonysága, ami javítja a munka minőségét, és segít tartani a határidőket. 

 

8. Elköteleződés a terv iránt

A Sprint során végzett munka akkor igazán eredményes, ha a Scrum Csapat minden tagja szívvel-lélekkel elköteleződik a kialakított terv iránt. Ezért fontos az esetleges félreértések tisztázása, a téves feltételezések korrekciója. 


 

Fotó: Pixabay


Fontos, hogy a Sprint Tervezés fenti menete nem kőbe vésett recept. A Scrum módszertan alkalmazásánál alapvető szempont, hogy a ceremóniák menetét a Csapat saját igényei és képességei figyelembevételével módosíthatja, magára szabhatja. (Természetesen maga a folyamat a projekt egészét tekintve nem a tervezéssel kezdődik.) 


Ha úgy érzi, cége alkalmazkodóképességét, hatékonyságát, rugalmasságát érdemes lenne fejleszteni, és felkeltettük az érdeklődését az agilis projektmenedzsment és a Scrum iránt, válassza a Proman Consulting Scrum Master vagy Product Owner gyakorlati képzését. A Proman Consulting egy hiteles, szakmailag felkészült tanácsadó cég, amelynek színvonalas, magas szintű elméleti és gyakorlati tudást garantáló képzései startupoktól a középvállalatokon át a nagyobb multikig sokféle cég működését tették már hatékonyabbá. 



Kulcsszavak: trend tervezés Sprint

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Idén először ismerik el a zöld vállalatirányítást

A zöld szempontok szerint történő vállalatirányítási megoldásokat ismeri el az IFUA Green Controlling Díj, amelynek pályázatát német mintára az idén először hirdeti meg Magyarországon az IFUA Horváth & Partners.

2021. március 9. 09:46

Nőtt a női vezetők száma a Schneider Electricnél

Tovább bővült az elmúlt egy évben a női felsővezetők száma a Schneider Electric hazai érdekeltségeinél, a budapesti központban például már a menedzsment negyedét adják a hölgyek. A vállalat ismét szerepel a Bloomberg Nemi Egyenlőségi Indexében (Gender Equality Index - GEI) és globális szinten 2025-re 30 százalékra bővítené a nők arányát a felsővezetésben. 

2021. március 8. 16:27

A Menedzserszövetség sokszínűségi kampánya

A Menedzserszövetség kiemelten fontos feladatának érzi, hogy felhívja a figyelmet a női vezetők szerepére, ezért 2021. március 8.-án az Instyle-al közösen kampányt indít “Legyen Divat a Női Vezető!” címmel.

2021. március 8. 14:58

A lakosság a legnagyobb energiafogyasztó

A világ teljes energiafogyasztásának egyharmadát Kína és az Amerikai Egyesült Államok adja, ha egyaránt figyelembe vesszük a lakossági és ipari felhasználást. Magyarországon viszont mindkét államénál nagyobb a lakosság energiafelhasználási aránya: míg hazánkban 32 százalék, addig az Egyesült Államokban csupán 18 százalék. Az Eurostat adatai szerint a legtöbb környező országénál is többet fogyaszt a magyar lakosság: Ausztriában 23, Csehországban 26, Szlovákiában pedig mindössze 20 százalék ez az arány. A számok alakulását az is befolyásolja, hogy hazánkban jóval alacsonyabb az ipari célú felhasználás, míg a cseheknél sokkal több az energiaintenzív ipari termelés.

2021. március 8. 12:22

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Mától Budapest nagy részén elérhető a Vodafone 5G hálózata

2021. március 4. 16:27

Idén 20 éves az Adverticum

2021. február 8. 14:49

Kinőtte a határokat a Codecool

2021. február 1. 14:47

A DokiApp-ot választották az év applikációjának

2021. január 18. 14:59