Az ár vagy a környezettudatosság miatt veszünk használt cuccot?

forrás: Prím Online, 2019. szeptember 20. 12:04

Nemzetközi kutatás alapján a vásárlók 71 százaléka számára kulcstényező a termék környezeti hatása. Itthon ugyanez az arány mutatkozik meg, a legtöbben (72%) szívesen vásárolnak olyan terméket, amellyel a környezetért is tesznek. Ennél jelentősen kevesebben (31%) többet is fizetnének egy-egy zero waste holmiért – derül ki a Vatera legfrissebb felméréséből. A kutatás rávilágított arra, hogy a felhasználókat bár jellemzi a környezettudatos gondolkodásmód, a mindennapok gyakorlatában nem nyilvánul meg ekkora mértékben, ezért a Vatera újításokat vezet be az oldalán, hogy segítse felhasználóit a tudatos döntésekben. 

Nemzetközi szinten a termékek, kiemelten azok gyártásának társadalmi hatása egyre fontosabbá válik a fogyasztók számára. 4 Az Egyesült Államokban végzett kutatások szerint a fenntarthatónak nevezett fogyasztási cikkek egyre nagyobb százalékát teszik ki a piacnak és esetükben gyorsabb növekedés tapasztalható, mint a hagyományos termékeknél.
 
„Megfigyelhető, hogy a vásárlók részéről nő az elvárás a termékekről elérhető információkkal kapcsolatban, kiemelten a termékek fenntarthatóságáról, figyelemmel kísérik az előállításához felhasznált víz, illetve energia mennyiségét és az esetleges újrahasznosított anyag tartalmát. Nemzetközi szinten ma már a környezettudatos szemlélet kulcsfontosságú az árucikkek választásánál, nem lehet figyelmen kívül hagyni” – mondta Lukács Ákos, a Deloitte fenntarthatósági és klímaváltozási üzletágának vezetője.
 
A Vatera a nemzetközi tendenciát látva megkérdezte saját felhasználóit, hogy mennyire fontos számukra a környezettudatosság a mindennapokban és vásárláskor. A kutatás azt is felmérte, hogy a vaterázók gondolkodása és gyakorlata között milyen különbségek vannak. A kitöltők legalább fele tesz valamit a mindennapokban a zero waste jegyében az alábbi 10 közül:
 
78% szelektíven gyűjti a hulladékot
77% tusol fürdés helyett
75% a fagyaszott ételt nem mikróban olvasztja, inkább időben kiveszi
74% elsősorban LED izzókat használ
71% nem használ szívószálat
71% kihúzza a konnektorból a telefontöltőt, ha nem használja
70% tartós bevásárlótáskát használ
58% inkább hazai alapanyagot vásárol
57% főként elektronikusan kapja a számlákat
53% textilrongyot használ inkább papírtörlő helyett
 
Vásárlás szempontjából is próbálunk odafigyelni ökológiai lábnyomunkra. A válaszadók többsége (72%) szívesen helyez olyan terméket a kosarába, amellyel a környezetért is tesz, és közel harmaduk (31%) akár még többet is fizetne a zero waste holmikért. A kitöltők majdnem negyede (23%) szintén nyitott a tudatosabb választásokra, de vannak olyan árucikkek, szokások, amikről nem tudnak lemondani. Mindössze 5 százalék nyilatkozott úgy, hogy beszerzéseinél nem szempont a hulladékmentesség.
 
A kutatás rávilágított továbbá arra, hogy a használt termékek iránt is jelentős a kereslet. A válaszadók 46 százaléka fele-fele arányban vásárol új és használt termékeket az online piactéren. 40 százalék kizárólag, vagy főként új holmikat keres, 14 százalék pedig csak, vagy főként használt árukra költ. Összességében tehát a felhasználók több mint fele nyitott a másodkézből való cikkek vásárlására. A kitöltők fele 5 000 és 30 000 Ft közötti értékben vásárolt az elmúlt egy évben az online piactéren, illetve más használt termékeket árusító oldalakon. A válaszadók közel harmada (30%) 10 000 és 30 000 forint között költött használt árura, de ugyanennyien vannak azok is, akik még ennél is többet szántak rá. A kutatás a választás okaira is kitért. Az eredmények azt mutatják, hogy vásárlók szívesen választanak használt terméket, de elsősorban még mindig a költséghatékonyság miatt (66%). Az egyediség pedig (30%) közel azonos mértékben esik latba döntéskor, mint a környezettudatosság (32%). Mindent egybevetve tehát, bár a kitöltők 72 százaléka nyitott a zero waste termékekre, a válaszadók csupán 60 százaléka vásárol használt cikkeket, és a másodkézből vásárló felhasználók harmada tartja csupán szem előtt a környezettudatosságot, mikor kosarába helyezi a terméket. Így elmondható, hogy annak ellenére, hogy a felhasználók környezettudatosan gondolkodnak, a mindennapok gyakorlatában nem nyilvánul meg ekkora mértékben a zero waste szemlélet.
 
A Vatera 50 százalékban olyan kiszállító partnerekkel dolgozik, akik folyamatosan tesznek ökológiai lábnyomuk csökkentéséért. Ettől függetlenül vásárláskor az esetek 25 százalékában a személyes átvételt választották a felhasználók, 21 százalékában pedig a csomagautomatákat, így az esetek közel felében a vevők a környezettudatos szállítás mellett tették le a voksukat.
 
A felmérés végén a kutatásban részt vevők értékelhették önmagukat, hogy mennyit tesznek a környezettudatosság jegyében. A válaszadók csupán közel negyede (23%) válaszolta, hogy nagy figyelmet fordít rá. A kitöltők 39 százaléka úgy érzi, a kérdőív rávilágított, hogy hulladékmentesebben él, mint gondolta, illetve közel azonos az aránya (38%) azoknak, akik saját bevallásuk szerint keveset tesznek a hulladék csökkentéséért, nem is gondolták, hogy ilyen sokat lehet. 
 
„Ma már nem lehet elmenni a túlfogyasztás problémája mellett, épp ezért a Vatera a minimalista életmód mellett teszi le a voksát. A visszajelzésekből is látszik, hogy a vásárlók gondolkodásmódja és a cselekedetei között nagy eltérés lehet, segíteni kell a felhasználókat a tudatos döntésben, hogy a gondolatiság és a gyakorlat közelítsen egymáshoz. A zero waste túlmutat azon, hogy nem vásárlunk olyan dolgokat, amelyeket egy használat után többé elő sem veszünk. A cél, hogy száműzzük életünkből a felesleges tárgyakat, szokásokat, tevékenységeket. Erre mutat rá a témában létrehozott microsite-unk. Emellett azért, hogy konkrétabban kereshessenek a vásárlók, bevezetjük az online piactéren a zero waste kategóriát is, így tudatos termékekre való a szűrés és a keresés is egyszerűbbé válik az oldalon” – mondta Szanitter Áron, a Vatera vezetője.
 

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A Dyntell lett a régió leggyorsabban fejlődő magyar technológiai cége

A 18 ország 50 vállalkozását tartalmazó Deloitte Technology Fast 50 versenyen az előkelő hatodik helyet szerezte meg a debreceni székhelyű Dyntell, amely üzleti szoftver fejlesztőjeként egy év alatt 2537 százalékos növekedést ért el. 

2019. október 22. 11:50

Az IBS UpSkill programja nyert a HR Best díj Toborzás kategóriájában

Első hellyel díjazta az International Business School UpSkill programját a HR Best nevű HR-szakmai díj zsűrije. Idén először adták át az elismerést az ország legnagyobb toborzási, munkaerő-piaci konferenciáján, a HR Festen. Öt kategóriában érkeztek be a nevezések számos pályázótól, melyeket két körben értékelt a szakmai zsűri.

2019. október 22. 10:18

A WiFi 6 technológiával az iskolák valódi digitális előnyre tehetnek szert

A Zyxel bejelentette legújabb  WiFi 6 (11ax) hozzáférési pont (AP) sorozatának megjelenését, amelyet az osztálytermekben és egyéb magas sűrűségű környezetben fellépő hálózati túlterhelés feloldására terveztek.

2019. október 22. 09:06

Hátborzongató számadatok a II. világháborúról

Az I. és a II. világháború között mindössze 20 év telt el, azonban a második felvonás még véresebb eredményeket hozott. Közel 100 millió ember vesztette ekkor életét, és ebből több mint 30 millióan civil áldozatok voltak. A Viasat History II. világháború számokban című sorozatának logikája szerint a háborút akkor érthetjük meg igazán, ha átlátjuk a kapcsolódó számadatokat. Íme a sokkoló tények, amelyek mellett nem lehet csak úgy elmenni!

2019. október 21. 18:16

Ausztria történetének eddigi legnagyobb hálózatbővítésében vesz részt az ABB

Az ABB ötéves, várhatóan 100 millió dollárnál is nagyobb értékű keretszerződést írt alá az ausztriai villamosenergia-rendszer üzemeltetőjével, az Austrian Power Griddel (APG) gázszigetelésű kapcsolóberendezések (GIS) szállításáról. E projekt lesz Ausztria történetének eddigi legnagyobb villamosenergia-hálózati bővítése. Az ABB a GIS kapcsolóberendezéseket egy olyan villamosenergia-hálózat kiépítéséhez biztosítja, ami segít felkészíteni az infrastruktúrát a fokozatosan növekvő mennyiségű, megújuló forrásból származó villamos energia fogadására. 

2019. október 21. 16:42

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Újabb mérföldkő a hazai digitális oktatásban

2019. október 10. 18:44

Ma 20 éves a Wi-Fi

2019. szeptember 30. 11:26

Az ABB a világ legkorszerűbb robotikai gyárát építi Sanghajban

2019. szeptember 23. 09:37

Nem omlik össze az ekereskedelem: egy év haladék az erős ügyfélhitelesítésre

2019. szeptember 11. 08:34
online sportfogadás