Még sosem volt ilyen biztonságos a repülés

forrás: Prím Online, 2019. november 13. 17:43

A statisztikák szerint még soha nem volt ennyire biztonságos a repülés, noha világszinten rekordszámú, négymilliárd utas ült repülőgépre. A vállalati és légi biztosításra specializálódott Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS) és a repülésre és űrhajózásra szakosodott Embry-Riddle Aeronautical University közös „Légi közlekedési kockázatok 2020-ban: biztonság és helyzetértékelés” című jelentéses szerint, a halálos kimenetelű baleseteket tekintve még sosem volt ennyire biztonságos időszak a nemzetközi légiközlekedési ágazatban, mint az utóbbi néhány évben.

Az elmúlt négy évből három is bekerült a légiközlekedési ágazat legbiztonságosabb évei közé. Például 2017-ben 60 év után először nem történt halálos kimenetelű baleset utasszállító repülőgéppel, így ez számít a valaha volt legbiztonságosabb évnek.  Az Aviation Safety Network* (Légiközlekedés-biztonsági Hálózat) statisztikái szerint 2018-as év – melyben összesen 15 halálos baleset történt 556 áldozattal – a harmadik legbiztonságosabb év, 2015 pedig a második helyen áll. A jelentésből kiderül, hogy más közlekedési módokhoz képest (például a gépjármű és a kerékpár), illetve más váratlan eseményekkel (például lőfegyver-baleset vagy kutyatámadás) összehasonlítva rendkívül csekély az esélye annak, hogy valaki repülési balesetben veszítse életét.

 

 

Számtalan biztonsági fejlesztés

„A biztonságosabb légi közlekedés elsősorban az új technológiáknak, a hatékonyabb pilótaképzésnek, valamint a fejlettebb gyártási és üzemletetési és szabályozási folyamatoknak köszönhető ” – mondta Tom Fadden, az AGCS légi közlekedési részlegének globális igazgatója.

 

Az aerodinamikai és repülőgépvázat érintő fejlesztések, az elektronikus repülésvezérlő rendszerrel felszerelt repülőgépek, és a hatékonyabb biztonsági ellenőrzések hatására az elmúlt évtizedekben látványosan javultak a baleseti mutatók. A hajtóműgyártók egyúttal szinte teljesen kiküszöbölték a hajtómű-meghibásodás kockázatát. A rádió és repülőelektronikai rendszerek ma már rendkívül pontosak, emellett a fejlettebb légiforgalmi irányítási technológiák és a jobb ütközéselhárító rendszerek kedvező hatása is érezhető.

 

„A pilótáknak napjainkban sokkal több információ áll a rendelkezésére valós időben, a jelenlegi navigációs rendszerek pedig képesek ezredmérföld pontossággal meghatározni a repülőgép helyzetét” – mondta E. David Williams, az Embry-Riddle Aeronautical University adjunktusa, majd hozzátette: „A tudományos fejlődésnek köszönhetően a légiközlekedési ágazatban is jobban értjük, hogyan hatnak az emberi tényezők a biztonságra. Egyéb szempontok mellett kiemelten fontos kérdéskörré vált a pilóták fáradtsága, a képzés és a személyzeti erőforrás-gazdálkodás.”

 

 

Gyakoribb turbulencia – és ezzel több biztosítási esemény – várható

Bár az utasok minden eddiginél nagyobb biztonságban érezhetik magukat a fedélzeten, a jelentés szerint fel kell készülniük arra, hogy gyakoribbak lesznek a turbulenciák. 2019. júliusában majdnem negyvenen sérültek meg az Air Canada Vancouverből Sydneybe tartó járatán: a gép erős turbulenciába került, ezért kényszerleszállást kellett végrehajtania – és ez csak egy volt a repülőjáratokon világszerte nap mint nap előforduló rendkívüli események közül. Az éghajlatváltozás és a bolygó felmelegedése miatt a következő évtizedekben várhatóan erősebbé válik a turbulencia, különösen az Európa és Észak-Amerika közötti járatok esetében.

 

Noha a légiközlekedési ágazat biztonsági mutatói az elmúlt évtizedekben – különösen a halálos kimenetelű balesetek tekintetében – jelentősen javultak, továbbra is nagy számban és egyre jelentősebb nagyságrendben fordulnak elő biztosítási események. Az AGCS a légi biztosítási ágazatban több mint ötvenezer, 14,8 milliárd eurót (16,3 milliárd USA dollár) meghaladó összértékű biztosítási eseményt elemzett a 2013 és 2018 közötti időszakból. Az összes biztosítási esemény értékének több mint felét teszik ki  az ütközések és a zuhanások. Fontos tudni azonban, hogy nemcsak a végzetes repülőgép-szerencsétlenségek tartoznak e körbe, hanem az idegen tárgyak okozta sérülések vagy a zsúfolt reptereken előforduló földi ütközések is. A káreseményeknek számos egyéb oka is lehet, például az utasok elcsúszása vagy elesése, gépi üzemzavar és hajtómű-meghibásodás, felszállási tilalom vagy félretankolás. Ezek következtében a légijármű-gyártók, a légitársaságok és biztosítóik egyaránt egyre nagyobb veszteségeket szenvednek el.

 

Költséges javítások – a bérelt hajtómű drágább volt, mint az egész repülőgép

Az újgenerációs repülőgépek egyre bonyolultabbak: az üzemanyag-fogyasztás csökkentése érdekében gyakran könnyű összetett anyagok (pl. szénszál rétegek) felhasználásával készülnek, és kifinomult technológiával szerelik fel őket, emiatt azonban a javításuk és a felszállási tilalmak miatti költségek is nőnek. „Nemrég volt egy biztosítási eseményünk, ahol hajtóművet kellett bérelni az egyik repülőgéphez, amíg a saját hajtóművét megjavítják. A bérelt hajtómű értéke meghaladta a teljes repülőgépét az eredeti motorjával együtt” – emlékezett vissza David Watkins, az AGCS észak-amerikai általános légiközlekedési részlegének regionális igazgatója.

 

________________

* Az Aviation Safety Network 2019 januárjában tette közzé a 2018. évi légiközlekedési baleseti statisztikákat.

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Debrecenben nyitott regionális központot a 4iG

Debrecenben nyitotta meg legújabb régiós központját kedden a 4iG Nyrt., a társaság az észak-magyarországi gazdasági övezetben működő partnereinek kíván közvetlenebb és testre szabottabb szolgáltatásokat nyújtani - tájékoztatta az informatikai vállalat az MTI-t.

2020. augusztus 5. 17:40

Gyorsabb fejlesztés appról appra

Egyre nagyobb nyomás nehezedik mostanság az IT-vezetőkre és az alkalmazásfejlesztőkre, hogy a rugalmas üzleti reakciók érdekében lerövidítsék az alkalmazásfejlesztési ciklusokat, és gyorsabban tegyék elérhetővé az új szoftvereket és funkciókat. A SUSE friss felmérése szerint a fejlesztők 87 százaléka szerint ennek a területnek a korszerűsítése kapja idén a legnagyobb hangsúlyt, amelyben fontos szerepet játszanak majd többek között a DevOps folyamatok és a konténerek.

2020. augusztus 5. 16:12

Bekerültek a pótlóbusz megállóhelyek a MÁV-START online menetrendi keresőjébe

Már az ELVIRA menetrendi keresőbe is bekerültek a pótlóbuszok megállási helyei, így az utasok könnyebben, pontosabban tudnak tájékozódni a vonatok helyettesítő buszok megállóiról.

2020. augusztus 5. 14:43

Már elérhető a Razer Kishi univerzális mobil játékvezérlő Android (Xbox) változata

A Razer bejelentette, hogy már elérhető az Android (Xbox) rendszerhez szánt Razer Kishi univerzális mobil játékvezérlő - egy új kiegészítő, amely lehetővé teszi több mint 100 Xbox-kedvenc az Xbox Game Pass Ultimate segítségével, közvetlenül a felhőből történő, zökkenőmentes futtatását a legtöbb, USB-C csatlakozóval rendelkező okostelefonon.

2020. augusztus 5. 13:21

Még több adatközponti fejlesztés jön, kulcskérdés lehet a biztonság

A következő években is hatalmas összegeket fordítanak majd az adatközpontok fejlesztésére, 2023-ban akár már 125 milliárd dollárt is szánhatnak erre a célra. Az ezekben a létesítményekben elhelyezett szervereken futó alkalmazások vállalkozások és egyéni felhasználók tömegeit szolgálják ki, ezért kulcsfontosságú a folyamatos működés és a megfelelő biztonság, amit többek között a Schneider Electric EcoStruxure megoldásai garantálnak.

2020. augusztus 5. 11:58

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Új energiacímkék jönnek a háztartási gépekre

2020. augusztus 4. 16:36

Online sportfogadás Magyarországon

2020. július 23. 20:39

Harmadával nőttek a kibertámadások a koronavírus miatt

2020. július 16. 09:36

Újdonságok a szegedi informatikatörténeti kiállításon

2020. július 3. 18:53
online sportfogadás