Azonnali fizetési rendszer: a netezők is rajtra készek!
Az azonnali fizetési rendszer bevezetését a felnőtt magyar internetezők 83 százaléka hasznosnak tartja. A rendszertől a hét minden napján, 0–24 órában 5 másodperc alatt teljesülő utalások által nyújtott kényelem mellett a készpénzhasználat visszaszorítását is várják. Másodlagos azonosítót felük tervez regisztrálni, ennek használatát illetően már megjelennek a biztonsággal kapcsolatos félelmek is – derül ki az eNET friss kutatásából.
A netezők a készpénzhasználat csökkenését (is) várják az új rendszertől
Az eNET 2020 februárjában végzett online kutatása alapján a felnőtt magyar internetezők 71 százaléka hallott róla, hogy 2020. március 2-án elindul Magyarországon az azonnali fizetési rendszer, melyet 83 százalék hasznosnak tart.
__________________________
Az azonnali fizetési rendszer bevezetésével a belföldi, 10 millió forint alatti banki átutalások 5 másodperc alatt megérkeznek a fogadó félhez (a jelenlegi maximum négy óra helyett), és nemcsak munkanapokon, hanem hétvégén és ünnepnapokon is. Az azonnali fizetést használhatjuk majd személyek közti fizetésre (pl. egy közös ebéd számlájának szétosztására), de webshopokban, a hétvégi nagybevásárlásnál, vagy akár a rezsiszámlák kifizetésére is alkalmas lesz. Emellett a bankszámlaszám helyett lehetőség lesz másodlagos azonosító használatával utalni (regisztrált e-mail címmel, telefonszámmal vagy adószámmal).
__________________________
Az új rendszer legnagyobb előnyeit abban látják a netezők, hogy hétvégén és ünnepnapokon is teljesülnek majd az utalások (83 százalék), hogy az összeg 5 másodperc alatt megérkezik a fogadó félhez (81 százalék), illetve hogy kényelmesebbé teszi a fizetést (75 százalék). Ennél azonban többet is várnak tőle: 61 százalék véli úgy, hogy a rendszer bevezetése elő fogja segíteni a készpénzhasználat csökkenését hazánkban.
A másodlagos azonosító használatával kapcsolatban már jobban megoszlanak a vélemények: csak minden második netező tervez ilyet regisztrálni bankjánál és/vagy használni másoknak történő utalás során, ugyanis tartanak tőle, hogy a gyorsabb teljesülés miatt nehezebb lesz a téves utalások visszavonása (54 százalék), és a másodlagos azonosító használata kevésbé lesz biztonságos, mint a bankszámlaszám megadása (36 százalék).
A legtöbben számlák, rendszeres és eseti díjak fizetésére használnák a rendszert
A netezők a legnagyobb arányban számlák, rendszeres és eseti díjak fizetésére (71 százalék) használnák az azonnali fizetési rendszert, de a személyek közti (56 százalék); a boltban, üzlethelyiségben, illetve a futárnál, csomagautomatánál történő fizetésre (egyaránt 52 százalék) is nyitottak.
Az azonnali fizetési rendszer új fizetési módokat is biztosít, melyek azonban egyelőre nem minden banknál lesznek elérhetőek. Ilyenek például a fizetési kérelem (melyet kérhetünk például a közműszolgáltatónktól, ezt csak jóvá kell hagynunk az utalás elindításához), vagy a QR-kódos utalás - előbbi lehetőséget a netezők fele, utóbbit 44 százaléka tervezi majd használni.
A rendszer indulását tehát nagy várakozás övezi. Ha beváltja a hozzá fűzött reményeket, az nemcsak leegyszerűsíti és meggyorsítja a fizetési folyamatokat, de fontos lépést jelenthet a készpénzhasználat visszaszorításában is.
eNET Internetkutató Kft.
Kapcsolódó cikkek
- Így játszik egy magyar gamer
- Nehéz csillapítani információéhségünket, ha egészségünkről van szó
- Közel 5,4 millió online vásárló hazánkban
- NMHH: tarol az okostelefonos életforma – nemcsak a fiataloknál
- eNet kutatás a hazai e-sport piac helyzetéről
- Aktivitást mérő okoseszközök használati szokásai Magyarországon
- Felnőttekhez fordulnak a gyerekek a netes zaklatások miatt
- További fejlődésre sarkall a karácsonyi e-kiskereskedelmi szezon
- eNET kutatás a hazai videojátékos piac helyzetéről
- Merj digitális ajándékot tenni a fa alá
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A telefonálástól a nagyképernyős streamelésig – így alakította át az életünket 3 évtized alatt a mobiltechnológia
1994. március 26-án, 30 évvel ezelőtt indította a Yettel az első kereskedelmi GSM szolgáltatást Magyarországon, akkor még Pannon GSM néven. Nem csak a márka, a mobiltechnológia is számos újításon ment keresztül a három évtized alatt. Az akkoriban még csak hangszolgáltatást nyújtó méregdrága belépési díjtól indulva mára korlátlan hang- és adatcsomagok, szélsebes mobilinternet érhető el megfizethető áron, mind mobilon, mind az otthonokban, mobilhálózati alapokon. 30 év fejlődése, aminek mára a lakosság és az üzleti felhasználók is a nyertesei lettek.
A márkák megítélése szenvedhet kárt a visszaeső életszínvonal miatt
Az összes vizsgált szempont szerint romlott a fogyasztói elégedettség az elmúlt egy évben a KPMG Customer Experience Excellence globális kutatása szerint. A jelenség mögött első sorban a globális megélhetési válság áll. Ugyanakkor a pandémia idején a márkák részéről tapasztalt odaadó hozzáálláshoz képest a mostani krízisjelenségek kezelésében nem érzik a fogyasztók a cégek részéről a partneri hozzáállást. Míg például a covid okozta fogyasztói nehézségeket közös összefogással lehetett megfelelően kezelni, a mesterséges intelligencia kérdésében akár a front ellentétes oldalára is rendeződhetnek a szolgáltatók és a fogyasztók – hívja fel a figyelmet jelentésében a KPMG.