Így lehet még biztonságosabb az e-autózás

forrás: Prím Online, 2020. május 11. 16:56

Milyen teljesítményű töltőállomást válasszanak, melyik a megfelelő csatlakozótípus, szükség van-e egyeztetésre az áramszolgáltatóval – számos kérdés merül fel, ha valaki úgy dönt, hogy otthonában is szeretne megoldást elektromos autója töltéséhez. Minden esetben megéri szakember segítségét kérni, a Schneider Electric pedig összegyűjtött néhány szempontot, amit már a konzultáció előtt is érdemes mérlegelni.

Csak tavaly több mint 1800 tisztán elektromos meghajtású autót adtak el itthon, ami éves összevetésben 40 százalékos bővülést jelentett. Az ilyen típusú járművek ugyan még mindig viszonylag ritkának számítanak a hazai utakon, de egyre több családban tűnnek fel és bár folyamatosan bővül a nyilvános töltőhálózat, egyre több helyen kell fizetni ezért a szolgáltatásért. Emellett a biztonság, vagy éppen a kényelem miatt is sokan döntenek úgy, hogy otthon is biztosítják a töltés lehetőségét autóik számára. Ehhez természetesen már rendelkezésre állnak a piacon a megfelelő eszközök, mielőtt azonban belevág valaki egy ilyen projektbe, érdemes átgondolnia néhány dolgot.

 

Felejtsük el a konnektort!

Bár elsőre talán kézenfekvőnek tűnik, veszélyes és nagyon alacsony hatékonyságú, az elektromos autók közvetlenül lakossági dugaljról, kábelbe integrált túláramvédelem nélkül történő töltése. Ilyenkor a hagyományos háztartási aljzatot kötjük össze közvetlenül az autóval, bármiféle vezérlés nélkül, és mivel nincs kommunikáció az autó és a töltő között, ezért bármikor túlterhelődhet a rendszer, és tűz keletkezhet. Szerencsére ezzel a megoldással ritkán találkozni. Egy másik a töltés közvetlenül lakossági dugaljról, kábelbe integrált túláram-védelemmel, az autógyártók által biztosított kábellel. Ez biztonsági szempontból már elfogadható megoldás, de szintén nem célszerű, mivel nagyon alacsony a hatásfoka - sok esetben több mint 10 órán keresztül kell vele tölteni az autót -, illetve a háztartási aljzathoz való csatlakozást használja, amely nem alkalmas hosszú időn keresztül nagy teljesítmények átvitelére. A legjobb megoldás otthonra a lakossági autótöltő állomásról való töltés. Ebben az esetben telepíteni kell egy töltőállomást a házban, amely biztonságos és nagy teljesítmény átvitelére teszi alkalmassá a töltést. Rendkívül hatékony megoldás, akár 30 perc alatt is képes az autót teljesen feltölteni, de néhány óra biztosan elég lesz. Hátránya lehet, hogy áramszolgáltatói hálózatfejlesztést igényelhet, amely extra költségeket és némi átépítést jelent. 

 

 

Válasszuk a megfelelő teljesítményt!

Érdemes az autó teljesítményfelvevő képességéhez igazítani a töltőállomás teljesítményét, a megfelelő párosítással jelentősen növelhetjük a hatékonyságot, és csökken a töltési idő. Az elektromos autókban napjainkban az egyik legnépszerűbb akkumulátorkapacitás a 40 kWh teljesítményű. Egy 22 kW teljesítményű töltőállomásról egy ilyen akkumulátor nagyjából egy kényelmes családi ebéd ideje, azaz mintegy 2 óra alatt tölthető fel teljes mértékben. Ajánlott kizárólag megbízható gyártó töltőállomását használni és célszerű meggyőződni arról is, hogy a készülék rendelkezik-e a megfelelő minősítésekkel (pl. CE). 

 

Ellenőrizzük a csatlakozó típusát!

Annak érdekében, hogy eldönthessük beépített kábellel vagy aljzattal rendelkező töltőre van-e szükség, ellenőrizni kell, hogy milyen csatlakozótípussal rendelkezik a megvásárolt autó. Ha valaki T2 aljzatos töltőt vesz, akkor azzal bármilyen autót fel tud tölteni T2-T2 vagy T2-T1 kábellel. Ha viszont beépített kábeleset vásárol, akkor meg kell állapítani az autón lévő csatlakozó típusát, mert a beépített kábel csatlakozójához kell alkalmazkodni. A csatlakozó típusának megfelelően gondoskodjunk gyári töltőkábelről, és soha ne használjunk sérült, toldott, szerelt, ragasztott kábeleket! 

 

Felejtsük el a házi barkács megoldásokat!

A nem megfelelő eszközök, csatlakozók nagyon komoly veszélyforrást jelentenek az elektromos autók töltésénél, könnyen okozhatnak elektromos zárlatot, tüzet, veszélyeztetve a házban élők testi épségét. Éppen ezért nem szabad hosszabbítókat, toldókat, átalakítókat használni, mert ezek nem biztonságosak, és veszélyesek lehetnek mind a használóra mind a vagyontárgyakra nézve.  

 

Kérjünk segítséget a profiktól!

Az otthoni töltési rendszer kialakításához érdemes egyeztetni szakképzett villanyszerelővel, és nem szabad spórolni a szakemberen a telepítéskor sem. Így kerülhetjük el, hogy nagyon hamar tönkre menjenek a drága készülékek és esetleg maga az autó, vagy akár emberi sérülés történjen. Szakember segítsége kell ahhoz is, hogy gondoskodjunk a megfelelő villamos védelmekről, amelyek biztosítják a biztonságos betáplálást. Minimum követelmény a megfelelő teljesítményű kismegszakító, és az emberi védelmet ellátó áram-védőkapcsoló, de ajánlott a túlfeszültségkorlátozó használata is.  

 

Előzzük meg a bosszantó áramszüneteket!

Ma egy átlagos otthon általában nincs felkészítve az autók töltésére, emiatt érdemes lehet áramszolgáltatói hálózatfejlesztést kérni. Ez ugyan extra költséggel jár, de megkímélheti az elektromos autók tulajdonosait a sűrű védelmi lekapcsolásoktól, melyek azon túl, hogy bosszantóak, ártanak is a készülékeknek. Természetesen ehhez is érdemes szakember segítségét igénybe venni.

 

„Az e-mobilitás fontos szerepet játszhat a klímaváltozás megállítását célzó erőfeszítésekben, és bár egyelőre csak a járművek nagyon kis része használja ezt a meghajtást, csak tavaly közel 2,3 millió, tisztán elektromos meghajtású autót adtak el világszerte. Az e-autózást kiszolgáló infrastruktúra is szépen fejlődik, Európában például a múlt év végén már 165 ezer elektromos töltőállomás volt, ami 70-szer több, mint 2011-ben. Azonban még messze nincs akkora hálózat e-autó töltőkből, mint benzinkutakból, így érthető, ha sokan otthon is meg akarják oldani ezt a kérdést. A Schneider Electricnél számos munkatársunk dolgozik azon, hogy az e-autózás és az azt kiszolgáló infrastruktúra minél gyorsabban fejlődjön. Az EcoStruxure for eMobility rendszerünk például teljes körű megoldást nyújt a töltési infrastruktúra kialakítására a tanácsadástól a mikrohálózatok kiépítésén és menedzselésén át a töltőállomások szállításáig” - mondta el Kozma László, a Schneider Electric szakértője.

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A jelenlegi 2-3-szorosára kellene gyorsítani az épületfelújítások ütemét Európában

A klímavédelem érdekében a beruházási prioritások sürgős átgondolására és határozottabb közös fellépésre szólítja fel a Világgazdasági Fórum (WEF) napokban zajló davosi találkozóján a résztvevőket a Schneider Electric. Az energiamendzsment és ipari automatizálási megoldások területén vezető multinacionális vállalat Fenntarthatósági Kutatóintézetének friss elemzése szerint a jelenlegi 2-3-szorosára kellene gyorsítani az épületfelújítások ütemét Európában, hogy sikerüljön elérni a Párizsi Megállapodásban megfogalmazott célokat. 

2022. május 24. 21:17

5G drónok segítségével forradalmasítja az egészségügyet a Vodafone

5G hálózathoz csatlakozott drónok szállítják az előkészített gyógyszereket a Düsseldorfi Egyetemi Kórház épületei között a hatékonyabb ellátás érdekében. Elsőként a drónok tápszert szállítanak a központi raktárból a gyermekosztályra. A jövőben mindennapossá válhat, hogy drónokra bízzák az egészségügyi transzfert, ha nehezen megközelíthető, távoli vagy veszélyes helyekre kell gyógyszereket szállítani. Az ilyen típusú repülések biztonságához kulcsfontosságú a repülési adatokat rendkívüli gyorsasággal és minimális késleltetéssel továbbító 5G hálózat.

2022. május 24. 19:40

A Széchenyi István Egyetemen elindult a Huawei több tízmillió forintos ösztöndíjprogramja

Az UNESCO Felsőoktatási Világkonferenciája alatt jelentették be Barcelonában, hogy a Huawei Technologies Hungary globális egyetemi együttműködési programjába bekerült a győri Széchenyi István Egyetem. A SEEDs ösztöndíjprogram célja a tehetséggondozás, valamint az 5G ipari felhasználásával – például a vasúti logisztika, a gyártás és a raktározás területén – kapcsolatos hallgatói kutatások támogatása. A több tízmilliós forintos ösztöndíjalap olyan hallgatói projektekre is fordítható, amelyek magában foglalják a tesztalkalmazások fejlesztését is, többek között a Huawei saját operációs rendszerére, a Harmony OS-re. 

2022. május 24. 16:31

A digitalizáció javíthatja az egészségügyi ellátást a nehezen megközelíthető településeken

A közép-, kelet- és dél-európai országokban megkérdezett egészségügyi szakemberek és döntéshozók közel 60 százaléka úgy véli, hogy a digitális egészségügyi megoldások javítanák az egészségügyi szolgáltatásokhoz való hozzáférést a nehezen megközelíthető területeken. A magyarországi szakemberek szerint a digitalizáció a kórházakban is nagymértékben növelné a folyamatok hatékonyságát – derül ki az EIT Health InnoStars és az Emerging Europe közös felméréséből.

2022. május 24. 12:41

A jövő felhőnatív, és konténerekre épül

Egy friss felmérés szerint a szervezetek 86 százaléka tervezi modernizálni az infrastruktúráját Európában, ehhez pedig a felhőnatív alkalmazásokat és a mikroszolgáltatásokat látják a megfelelő választásnak. Az odáig vezető út azonban nehéz és rögös, mivel sok esetben hiányoznak a szükséges alapfeltételek. A SUSE szakértői szerint megkönnyíti a feladatokat a cégek számára, ha az új technológiák előnyeinek kihasználásához konténereket használnak megfelelő menedzsmenteszközökkel kiegészítve. 

2022. május 24. 11:19

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Mindkét magyar csapat bronzérmes lett a Nemzetközi Informatikai Csapat Diákolimpián

2022. május 23. 19:40

Témanapot tart a Neumann Társaság az úttörő magyar számítógépépítőről

2022. május 16. 11:18

Példátlan szövetségre lépett két globális vállalat

2022. május 10. 15:35

A legnagyobb forgalmú online kereskedők rangsora

2022. május 5. 11:20