Hazai cégvezetők: optimista hangulat a következő 6 hónappal kapcsolatban

forrás: Prím Online, 2020. július 31. 18:51

Míg áprilisban százból csupán négy cég vezetője várt javulást a következő fél évben, addig most már minden második vállalat optimistán tekint a jövőbe. Jelenleg minden ötödik cég távmunkában dolgozik továbbra is, minden másodiknál pedig hosszú távon megmarad a home office lehetősége – derül ki a Profession.hu friss, 750 hazánkban működő cég helyzetét vizsgáló felmérésének adataiból.

A Profession.hu a koronavírus miatt kialakult válság alatt három felmérést végzett ügyfeleinek körében, hogy nyomon követhesse helyzetüket, kilátásaikat, várakozásaikat ebben az időszakban. Az első felmérés a válság berobbanásakor, míg az utolsó a járványügyi intézkedések feloldása után készült. „Örömteli, hogy a június végi felmérésünk - mely rekordszámú válaszadóval zajlott, hiszen több mint 750 cég mondta el véleményét – adatai már egy nagyon optimista hangulatot tükröznek” – mondta el Dencső Blanka, a Profession.hu piackutatási szakértője.

 

Mennyire érintette a hazai cégeket a válság?

Márciusban a cégek negyede még csak enyhén érezte a negatív hatást, míg harmaduk már a legrosszabb forgatókönyvet, a cég tönkremenetelét vizionálta. Áprilisban már tízből kilenc vállalat üzleti tevékenységét érintette kisebb (62%) illetve nagyobb (32%) mértékben a válság. Utóbbi hét százaléka teljes mértékben leállította működését. Az üzleti szférát, illetve az egymilliárd forint árbevételű cégeket kisebb, míg a kereskedelmi szektort, és az ötmillió forint alatti árbevételű vállalkozásokat nagyobb mértékben érintette a helyzet.

 

Június végére már szinte nem maradt cég, amire ne lett volna hatással a járvány okozta válsághelyzet. A több mint 750 válaszadó 80 százaléka nyilatkozott úgy, hogy kisebb mértékű korlátozással, de működnek. További 17 százalékuk nagymértékű korlátozásokat vezetett be, 3 százalékuk pedig teljesen leállította működését. Utóbbi válasz a szolgáltatói szektorban működő cégek, az egyéni vállalkozók, az ötmillió forint alatti árbevételű cégek esetében felülreprezentált – akár tíz százalékot is elér körükben.

 

Bizakodó hangulat

Áprilisban a cégek 67 százalékának csökkent az átlag havi árbevétele a válság kirobbanása óta, 13 százalékuk viszont jobb eredményeket tudott felmutatni. Június végére javult a helyzet, és a cégeknek már csak 58 százaléka számolt be havi árbevételének csökkenéséről, míg megduplázódott azok száma, akik legalább már 20 százalék nyereséget tudnak termelni.

 

„Míg áprilisban elvétve találtunk céget, aki a következő hat hónaptól javulást várt volna (100-ból csupán 4 munkáltató mondta, hogy javulni fog a cég helyzete), addig most már minden második cég bízik ebben” – emeli ki Dencső Blanka. A szolgáltatói szektorban azonban magasabb a továbbra is romlást vizionálók aránya.

 

Kevesebb elbocsátás

A pozitívabb szemlélet a megszorító intézkedések esetében is megjelenik. Áprilisban és júniusban is a cégek ötöde jelezte, hogy nem került sor semmiféle költségcsökkentő intézkedésre. Ahol igen, ott is csak minden tizedik esetben volt ennek a leépítés az eszköze. Az intézkedések mértéke is jelentősen enyhült: a beígért részmunkaidős foglalkoztatást mégsem vezették be sok helyen, de minden más megszorításra vonatkozó terv (pl. kényszerszabadságok, fizetéscsökkentés) is jelentősen csökkent.

 

Áprilisban még a cégek fele jelezte, hogy eddig sem volt és nincs is tervben munkavállalók elküldése, június végén viszont már a cégek 67 százaléka nyilatkozott úgy, hogy végül nem került sor elbocsátásra, és mindössze 6 százalékuk jelezte, hogy kisebb mértékű elbocsátás várható lenne. 

 

Az elbocsátások az üzleti szférát és a kereskedelmi szektort érintették eddig, míg az építőipari cégek felkészülnek rá, hogy a következő fél évben elbocsátásokra lehet szükség. A közigazgatásban, egészségügyben és oktatásban eddig sem volt jellemző, és a későbbiekben sem várhatók elbocsátások, míg a szolgáltató szektor cégvezetői bizonytalanok a helyzetükben.

 

Visszaáll a toborzások nagyságrendje

A válság alatt a cégek fele folytatta változatlanul, vagy csökkentett tervvel a 2020-as toborzási terveit. Június végére már 27 százalékra csökkent az új munkatársak keresését jelentősen vagy teljesen leállító cégek aránya. A válság hatására minden negyedik-ötödik cég kezdett el új eszközöket, platformokat használni a munkavállalók keresésére: állásportálokon, közösségi oldalakon kezdtek hirdetni, illetve adatbázisokban keresnek. A személyes interjúk helyett a telefonos, vagy videóinterjús előszűrés került előtérbe. 

 

Bevált a home office

A válaszadó cégek 33 százalékának alkalmazottai heti 5 napot dolgoztak otthonról 2020 tavaszán – minél nagyobb egy cég, annál magasabb volt a folyamatos távmunka aránya. A vállalatok 44 százalékának dolgozói egyáltalán nem maradhattak otthon (jellemzően egészségügyi dolgozókról van szó), heti 1-2 napos home office-t a cégek 7 százaléka, heti 3-4 napos távoli munkavégézést pedig a cégek 16 százaléka rendelt el a veszélyhelyzet idején.

 

A cégvezetők 57 százaléka úgy látta, hogy alkalmazottai ugyanúgy teljesítettek otthonról dolgozva, mint korábban, az irodában (500 fő feletti cégek esetében ez az arány jelentősen magasabb, 70% feletti), 18 százalékuk szerint kifejezetten javított a vállalat hatékonyságán a home office. Hatékonyság csökkenésről 26 százalékuk számolt be – egyéni vállalkozók és saját tulajdonú cégek vezetői nyilatkozták ezt jellemzően.

 

Visszatérés az irodába

Jelenleg minden ötödik cég távmunkában dolgozik továbbra is, minden másodiknál pedig megmarad a home office lehetősége. Az A-B munkahét (tehát a váltott irodai és otthoni munka) bevezetése cégek 12 százalékára jellemző. A cégek 93 százalékában nem tervezik a juttatások átalakítását a home officeban dolgozók esetében, ahol viszont igen, ott internet támogatást, rezsi és étkezési támogatást vezetnének be. 

 

A biztonságos irodai munkavégzéshez a cégek 81 százaléka biztosít dolgozóinak egészségvédelmi felszerelést (maszk, kesztyű, fertőtlenítő). A cégek közel fele a távmunka lehetőségét tartja meg, egynegyedük a biztonságos étkezés biztosítását, és szintén egynegyedük a munkaállomások egymástól távolabbra helyezésével teszi lehetővé, hogy járványbiztosabb legyen az irodai környezet. 

 

 

A felmérésről

Kérdőíves adatfelvételi módszerrel végeztük, a Profession.hu ügyfeleinek körében. 1.felmérés: 2020. március, 107 válaszadó cég 2. felmérés: 2020. április, 343 válaszadó cég 3. felmérés: 2020. június, 758 válaszadó cég. 

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Először került magyar cég a fejvadászok toplistájának élére

A fejvadászcégek között a HumanField Vezető- és Specialistakiválasztó Kft. lett az első a Budapest Business Journal (BBJ) – Book of Lists friss rangsorában. Idén először került magyar cég a lista élére. Dr. Molontay Patrik ügyvezető igazgató a munkaerőpiaci trendekről meglepő tényeket is közölt, előfordul, hogy a jelöltek már a jelenlegi fizetésük dupláját jelölik meg bérigényként.

2022. december 1. 18:30

300 százalékos a drágulás egyes marketingköltségeknél

Nagyot emelkedtek a vállalatok marketingköltségei a devizaárfolyamok ingadozása és a 20 százalékot meghaladó infláció hatására az elmúlt hónapokban. Berta Gergő marketingszakértő szerint a kialakult helyzetben még fontosabbá vált, hogy stratégiában gondolkodjanak a cégek és ne pánikreakciókat tegyenek. Mint mondta, a 360 fokos marketing során olyan online eszközök lehet a stratégiába állítani, ami sokszorosára emeli a megtérülés valószínűségét.

2022. december 1. 13:59

Digitalizáció: Van hova fejlődni a magyar cégeknek

Az EDITEL nemrég kutatást végzett a vállalati adatok és dokumentumok archiválásáról, ami többek között azt vizsgálta, hogy mennyire elterjedt a digitális archiválás, megbíznak-e a felhőalapú szolgáltatásban, és hogy készek-e elhagyni a papírt, mely fontos szempont a fenntarthatósági célok elérésében is.

2022. december 1. 12:38

Majd ötödével nőtt egy év alatt a Huawei márkaértéke

Tizennyolc százalékkal, 64.887 milliárd euróra nőtt a Huawei Technologies márkaértéke, ezzel már a kilencedik helyen áll az Európai Márkaintézet (European Brand Institute) 2022-es évi TOP100 globális márkákat rangsoroló listáján. A független tanácsadó szervezet által készített rangsor 16 szektor több mint 3000 vállalatának és azok márkáinak elemzésével a 2021-es pénzügyi év adatai alapján készült. A Huawei egy év alatt négy helyet lépett előre, immár a második legértékesebb kínai, és az ötödik legértékesebb technológiai márka a világon. 

2022. december 1. 09:56

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Innovatív építőipari vállalkozás vezetőit díjazta a FIVOSZ

2022. november 29. 12:39

December 1. éjfélig lehet nevezni 'Az Év Honlapja’ pályázatra!

2022. november 23. 09:55

Az energiatárolás lehet a válság megoldásának kulcsa

2022. november 18. 09:55

Iskolák is lehetnek a kiberbűnözők célpontjai?

2022. november 7. 15:56