A történelem vízi nagyágyúi

forrás: Prím Online, 2020. augusztus 3. 11:59

Viking hosszúhajók, a királynő masszív gályái, légpárnás hajó és versenygalleon – csak, hogy néhányat említsünk a történelem legendás vízi hadászati eszközei közül. Vajon mi tette őket sikeressé vagy épp mi miatt buktak el? Ki vagy kik voltak azok a híres, esetleg hírhedt személyek, akik megalkották, sőt, akik működtették ezeket a hajókat? 

A Viasat History Hadihajók című dokumentumsorozatának második évada minden érdekességet felsorakoztat, amit tudni érdemes ezekről a járművekről, sőt kapitányaikat, köztük Sir Francis Drake-et is tüzetesen bemutatja. Ízelítőként pedig íme néhány tény a történelem vízi nagyjairól:

  • A viking hosszúhajók koruk legmodernebb hadieszközei voltak: a tölgyfából készült jármű merülése kicsi volt, így utasai gyorsabban haladhattak és a sekély vízben az ellenséges terület mélyére is képesek voltak behatolni. Volt olyan hajó, amely a Szajnán egészen Párizsig eljutott, de a Földközi-tengert és az Atlanti-óceán északi részét is meghódították.
  • A II. világháborús rombolók nevükből fakadóan eredetileg a pusztításra készültek, de meglepően sokoldalúnak bizonyultak gyorsaságuknak és szívósságuknak hála. Egyaránt fel lehetett őket fegyverezni repülőgépek, tengeralattjárók és felszíni hajók ellen, ugyanakkor olcsók voltak és nem nagyon rendelkeztek védelemmel, így sokuk a hullámsírban végezte. A világháború során 120 romboló süllyedt el, ebből 42-t kamikazék vittek a tenger mélyére. Azonban a Laffey nevű hajó Julian Becton, a belevaló kapitány vezérletével, 1945-ben Hawaii partjainál a hidegvérű, jól felkészült legénységnek hála négy bomba és hat kamikaze gép becsapódását is túlélte, miközben másik kilencet leszedett. 
  • Sir Francis Drake, a XVI. század egyik leghíresebb kalóza valójában egy privatér volt, azaz egy államilag jóváhagyott kalóz, aki a brit királynő engedélyével fosztogathatott magántulajdonú hajóival. Legendássá váló versenygalleonjával, a Golden Hinddal ő volt az első angol, aki elérte a Csendes-óceánt, ahol aztán kedvére kifoszthatta a spanyol kolóniákat. 1577 és 1580 között 1020 napot töltött a tengeren, és ő volt a második ember, aki körbehajózta a világot. Mai értékben számolva kb. 74 millió dollárnyi kincset szerzett közben.
  • A normandiai partraszállás nem valósulhatott volna meg kétéltű járművek nélkül, amelyek egészen a partig szállíthatták rakományukat, és amelyek nem csupán a katonák tömeges szállítására voltak alkalmasak, hanem a nagyobbak harckocsik transzportálására is. Az 1944 júniusában végrehajtott partraszállásban 7000 hajó vett részt, ebből 800 szállított harckocsit. A művelet során több mint 130 ezer katonát és 50 ezer harckocsit juttattak át Angliából Franciaországba. 

 

 

 

 

 

Hajók és kapitányok, amik, illetve akik megváltoztatták a történelem menetét: róluk szól a Hadihajók második, nyolc részből álló évada, amely augusztus 3-án 22:05-kor indul a Viasat Historyn.

Kulcsszavak: Viasat History

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A Sony bemutatja az Xperia 5 II-t

A Sony az Xperia 5 II kiadásával bővítette meghatározó Xperia kínálatát. Az új készülék a márka második 5G kompatibilis okostelefonja, amely kompakt kialakítást és kompromisszumok nélküli teljesítményt garantál a felhasználóknak.

2020. szeptember 20. 16:04

Sürgeti a nagyvállalatok és az egyetemek oktatási együttműködését az EJMSZ

Annak érdekében, hogy a műszaki felsőoktatásból kikerülő diákok tudása minél jobban megfeleljen a piaci igényeknek, a mainál megfelelőbb módon kellene integrálni képzésükbe a nagyvállalatok valós ismereteit, készségeit és gyakorlatait. A duális képzés során van már erre utaló törekvés, azonban ezek a programok mindössze a hallgatók 5-7 százalékát érik el jelenleg. Átfogó, minden diák számára elérhető megoldásra van szükség a tudásmegosztásban – áll a fiatalok műszaki pályaorientációval foglalkozó Együtt a Jövő Mérnökeiért Szövetség (EJMSZ) legfrissebb állásfoglalásában. 

2020. szeptember 20. 14:50

Innovatív magyar cégeket köt össze a világpiaccal a KPMG

Immár 7 magyar céget találhatunk az ingatlanszektor digitális technológiai innováció topligájáról — a KPMG által — készített listán.  A startup világ egyik legélénkebb szegmensének tartott, úgynevezett proptech piacon a befektetési kedv 5 év alatt megtízszereződött. Tavaly már 2,6 milliárd dollár friss tőke áramlott az ingatlanszektor digitalizációját segítő vállalkozásokba, de előzetes adatok szerint 2020 első félévében 7 milliárd dollárnyi üzlet született, a COVID-válság kiváltotta digitalizációs boomnak köszönhetően.

2020. szeptember 20. 12:54

Ilyenek a jövőre felkészült vállalkozások

A Vodafone Business Future Ready Report néven átfogó tanulmányt készített világszerte mintegy 2600 vállalkozás bevonásával, melyben a vállalkozások üzleti ellenállóképességét, valamint a jövőre való felkészültségüket vizsgálták. Az eredmények értelmében a ’jövőre felkészült’ vállalkozások jellemzői közé tartozik, hogy pozitívan állnak a változásokhoz, nyitottak az új technológiákra, átfogó üzleti stratégiával rendelkeznek, rendszeresen tájékozódnak az aktuális tendenciákról és gyorsan reagálnak az új trendekre, kihívásokra. A ’jövőre felkészült’ magyar vállalkozások még szeptember 25-ig nevezhetnek történetükkel a Vodafone Magyarország és a Kreatív közös Ready pályázatára, ahol bemutathatják, hogyan sikerült leküzdeni az elmúlt időszak kihívásait.

2020. szeptember 20. 11:24

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Virtuális nézőteret nyit a Budai Szabadtéri Színház

2020. szeptember 9. 12:11

Év Informatikai Vezetője díj 2020

2020. augusztus 27. 11:07

Early Bird kedvezménnyel indul ‘Az Év Honlapja’ pályázat

2020. augusztus 13. 14:58

Az EU rendkívüli forrásokat biztosít a SZTAKI vezetésű nemzetközi COVID-projektre

2020. augusztus 13. 12:16
online sportfogadás