A hírmegosztásban int óvatosságra az NMHH szeptemberi kampánya
Nem mindegy, hogy B. Károly megölte vagy megölelte rég nem látott szerelmét. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) ma induló kampánya az álhírek felismeréséhez nyújt segítséget – elsősorban az idősebb generációknak. Az nmhh.hu/alhirek oldalán három rövid kampányvideó figyelmeztet a sietős hírolvasás csapdáira, és egy magyarázatokkal ellátott infografika jelzi a hírellenőrzés kritikus pontjait.
Az NMHH tavalyi kutatása rámutatott, hogy a 15 évnél idősebb hazai internetezők 53 százaléka – saját bevallása szerint – találkozott már álhírekkel, mégpedig leggyakrabban a közösségi médiában. Mivel az álhírek gyakran az érzelmekre hatva próbálnak manipulálni, még az általában körültekintő, felkészült olvasóval is előfordulhat, hogy hirtelen felindulásból megoszt egy-egy ilyen hírt. A tudatos és a kritikus hírfogyasztás fontosságára ezért érdemes újra és újra felhívni a figyelmet.
A kampány rövid, 15 másodperces videókban sietősen olvasott, félreértett hírek példáival érzékelteti, miért érdemes lassítani, és feltenni néhány önellenőrző kérdést a hírek megosztása előtt. Az nmhh.hu/alhirek aloldalon található infografika pedig azokat a pontokat magyarázza el, amelyeket hasznos ellenőrizni egy hír olvasásakor, de megosztása előtt mindenképp. Ilyenek például: az oldal neve, a poszt szövege, a kép forrása, a szerző vagy maga a hatásvadász cím is. Az aloldal három további infografikát is ajánl az álhírkérdés alapvető tudnivalóival, és kapcsolódó cikkeket, például az ál-dokumentumfilmekről vagy az ún. clickbait-jelenségről, melyeket az NMHH Bűvösvölgy nevű médiaértés-oktató központjainak munkatársai készítettek.
A kampány szeptemberben, elsősorban közösségi felületeken zajlik, ahol és ahonnan maguk az álhírek is terjednek.
Az álhírekkel szembeni védekezés nem hatósági kérdés
A megtévesztő online hírforrások ellenőrzésére vagy szankcionálására nem terjed ki az NMHH hatásköre. Az álhírekkel szemben a leghatásosabb ellenszert a hírfogyasztók óvatossága és hírellenőrző képességei jelentik, melyek népszerűsítését a most induló kampány is szolgálja. Az olyan álhírekről szóló bejelentéseket, amelyek az NMHH internetes tájékoztató és segítségnyújtó szolgálatához, az Internet Hotline-hoz érkeznek, és a rémhírterjesztés gyanúját keltő álhírekre vonatkoznak, a szolgálat ezután is a rendőrséghez továbbítja.
Kapcsolódó cikkek
- Közel 75 millió forintos támogatás rádiós műsorgyártásra
- NMHH-felmérés: jól teljesítenek a hazai hírközlési hálózatok a felhasználók szerint
- Médiatanács: magyar–cseh együttműködés a Film Café és a Comedy Central médiafelügyeletében
- Túl a mélyponton a tévés reklámpiac
- NMHH-felmérés: csökken a hagyományos média fogyasztóinak aránya az internethez képest
- Médiatanács: Tovább szólhat Cegléden a Mária Rádió
- Újra szólhat Székesfehérváron a Vörösmarty Rádió
- NMHH-felmérés: a netezők hetven százaléka vásárol online
- Műsorkvóta-kötelezettség: Jól vizsgáztak a magyar joghatóság alá tartozó online tévék
- NMHH-piackutatás: a közösségi oldalakon találkozhatunk leginkább álhírekkel
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Az LG OLED evo televíziók már a negyedik egymást követő évben kapják meg a környezetbarát minősítést
Az LG 2024-es OLED evo televíziói megkapták a Carbon Trust* szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséről** és szén-dioxid méréséről*** szóló tanúsítványait, valamint a Société Générale de Surveillance (SGS) környezetvédelmi védjegyét****, amellyel az LG folyamatos ESG-kezdeményezéseit immár negyedik egymást követő évben ismerték el. Az LG legújabb OLED tévéi továbbá kiérdemelték az Intertek újrahasznosítási tanúsítványát*****, amely immár második éve bizonyítja ezen a téren is az LG környezetvédelmi felelősségvállalását.
Megjelentek az első HMD okostelefonok
A Human Mobile Devices (HMD) bemutatta első saját gyártású okostelefonjait: megérkezett a HMD Pulse Pro, HMD Pulse+ és HMD Pulse. A Pulse kollekció már most lefekteti a HMD designalapjait: merész vonalvezetés, egyedi tónusok, modern és letisztult esztétika, elegáns kialakítás, előkelő formatervezés – és mindez elérhető áron.
A Samsung legújabb képernyői az AI TV-k új korszakát hozzák el
A Samsung az Unbox & Discover eseményen mutatta be 2024-es Neo QLED 8K és 4K, valamint OLED televíziókból és hangprojektorokból álló portfólióját. A világ egyik élvonalbeli televíziógyártójaként elismert Samsung idén bevezetett készülékei olyan hatékony, mesterségesintelligencia (AI)-alapú funkciókkal rendelkeznek, amelyek minőségibb otthoni szórakozást kínálhatnak.
Kiderült, hogy állnak a magyarok a robotokhoz
Idén is kitárta kapuit a HVG Állásbörze, ahol több mint száz munkaadóval személyesen és hibrid formában is találkozhattak azok az álláskeresők, akik ellátogattak április 17-19-e között a Papp László Budapest Sportarénába. Mindenki kedvence, a Bastion Group robotkutyája is jelen volt az eseményen, ahol hatalmas volt az érdeklődés a robotika iránt.
Jöhet a személyre szabott reklámoktól mentes ingyenes Facebook és Instagram?
Nagy várakozás előzte meg az uniós adatvédelmi testület (EDPB) állásfoglalását az egyelőre leginkább a Meta által használt „consent or pay” (hozzájárulás vagy fizetés) üzleti modell adatvédelmi vonatkozásaival kapcsolatban. Várhatóan mi lesz a hatása a véleménynek a közösségi médiumok és platformok működésére, mit jelenthet mindez a piaci szereplők és a felhasználók számára? A fenti kérdéseket Bartal Ivánnal, az Oppenheim Ügyvédi Iroda adatvédelmi jogi praxisának vezetőjével jártuk körbe.