Innovatív technológiák az autózásban: hálózatba kapcsolt autók
Az autóipar technológiai fejlődésével egyre többen használnak internetre kapcsolt autókat: becslések szerint 2019-ben már 28,5 millió hálózatba kapcsolt autó volt forgalomban világszerte. Az intelligens közlekedési rendszerek segítségével ezek a járművek képesek egymással és a körülöttük lévő infrastruktúrával is valós időben kommunikálni, az így rendelkezésre álló adatok alapján pedig hatékonyan fejleszthető a közlekedési rendszer, illetve a közlekedésbiztonság. A flottakezelésben piacvezető LeasePlan most bemutatja, hogyan működnek azok a fejlett információs és kommunikációs technológiák, amelyek mindezt lehetővé teszik.
Az okosautók technológiája
A közlekedés a mindennapi életünk része, ám az egyre növekvő közúti forgalom komoly kihívásokat jelent elsősorban a torlódások, a biztonság és a környezetszennyezés szempontjából. Ezért az autóipari szereplők egyre több olyan technológiát fejlesztenek, amelyek megoldást jelenthetnek ezekre a problémákra. Az egyik ilyen a fejlett vezetéstámogató rendszer (Advanced Driver-Assistance System, ADAS), amely segíti a járművezetőket a balesetek megelőzésében, illetve enyhítésében. A megoldás támogatja a biztonságos sebesség és távolság megválasztását, a sávtartást, a veszélyesnek tűnő helyzetekben történő előzés elkerülését vagy a kereszteződésekben való biztonságos navigálást.
Az utóbbi években az internetre kapcsolt autókkal összefüggésben egyre fontosabbá váltak az ADAS-hoz hasonló, kooperatív intelligens közlekedési rendszerek (cooperative intelligent transport systems, C-ITS), amelyek lehetővé teszik a közúti forgalom biztonságának növelését. A technológia számos olyan egymással kommunikáló eszközt foglal magába, amelyek lehetővé teszik a valós idejű információcserét a járművek (Vehicle-to-Vehicle, V2V), illetve a járművek és az infrastruktúra (Vehicle-to-Infrastructure, V2I) között, így pontosabb és megbízhatóbb adatokat tudnak szolgáltatni a járművekről, azok helyéről és az útviszonyokról. A rendszer amellett, hogy folyamatosan tájékoztatja a járművezetőket a forgalmi helyzetről, időben figyelmezteti is őket többek között a balesetekre, útépítésekre és egyéb akadályokra. Hosszú távon mindez gördülékenyebbé teszi a forgalomszervezést, és csökkenti a károsanyag-kibocsájtást.
Hogyan működnek az intelligens közlekedési rendszerek?
Az autóban lévő érzékelők és vezérlők olyan adatokat gyűjtenek és elemeznek, mint a jármű sebessége, a kormánykerék szöge, a gumiabroncs tapadása, az ablaktörlő sebessége vagy a légzsák aktiválása, és ezek összesítése alapján képesek előrejelezni a forgalmi viszonyokat, illetve a veszélyhelyzeteket. Az 5G vagy Wi-Fi technológiával (ITS-G5) felszerelt autók figyelmeztető üzenetet küldhetnek, ha problémát észlelnek (például, ha meghibásodtak vagy lerobbantak). A figyelmeztető üzeneteket ezután vagy a közelben lévő más okosjárművek vagy az út mentén található rádiós adó-vevő berendezések fogadják, amelyek válaszjeleket küldhetnek a járműveknek, illetve a szervernek, amely összesíti az információkat és valós időben frissíti őket.
Például, amikor egy jármű baleset helyszínéhez közeledik, figyelmeztető jelet küld, amelyet a mögötte álló autók fogadnak. Ezek aztán továbbítják az üzenetet, riasztva a többi járművet. A figyelmeztető jelzést pedig bármelyik autó közelében lévő kommunikációs egység is fogadhatja. Ez a berendezés azután automatikusan értesíti a központi rendszert, amely a vészjelzésnek megfelelően figyelmezteti a segélyszolgálatokat. Hasonló figyelmeztetést lehet indítani bármilyen potenciálisan veszélyes esemény, például az útra kiszaladó állatok, ideiglenes útépítések, forgalmi dugók, földcsuszamlások stb. miatt. Idővel akár arra is lehetőség nyílik majd, hogy a sofőrök előre értesüljenek a forgalomban lévő motorkerékpárokról és traktorokról.
Hol tart az intelligens közlekedési rendszerek bevezetése?
A Volkswagen* az első olyan autógyártó, amelynek Golf 8 típusú modelljében a V2I kommunikációs rendszer már az alapfelszereltség része. Más gyártók, például a Renault és a Toyota is aktívan dolgoznak a járművek ITS-G5 technológiával történő felszerelésén. Eközben az autógyártók egy másik csoportja – köztük a BMW, a Daimler és a Ford – a távközlés és az autóipar közötti ágazati partnerségben népszerűsíti az 5G-alapú mobilhálózatot, mivel az alacsony késleltetési idő révén ez biztosítja a leggyorsabb adatcserét, ami vészhelyzetben akár életet is menthet.
Bár az utakon cikázó okosautók víziója hazánkban még utópisztikusnak tűnik, a kutatás-fejlesztés gőzerővel zajlik. Június végén a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem partnereivel** és osztrák iparági szereplők bevonásával egyedülálló járműipari mérési kampányt végzett az M86-os út csornai elkerülő szakaszán. A több napon át tartó mérési sorozat során a kutatók a lezárt intelligens útszakaszon közlekedő, speciális eszközökkel felszerelt személy- és tehergépjárművek segítségével tesztelték a kooperatív környezetérzékelés előnyeit, 5G technológiára épülő adatkommunikációs lehetőségekkel támogatva azt. Ez az új innovációs platform egyrészt növelheti Magyarország vonzerejét a fejlett autóipari beruházásoknál, másrészt jelentős versenyelőnyt biztosít a hazai iparág K+F tevékenysége számára.***
A várakozások szerint 2020 végéig minden forgalomba helyezett új autó képes lesz kapcsolatba lépni a többi járművel és az infrastruktúrával az utakon. Mivel azonban a különböző gyártók jelenleg eltérő megoldásokon dolgoznak, a rendszerek együttműködésre való képessége még megoldásra vár. Az okosautók ugyanis csak akkor fogják tudni kiaknázni teljes potenciáljukat, ha valamennyi jármű egymással kompatibilis rendszereken és azonos szabványokon alapul.
__________________
* https://dynniq.com/volkswagen-chooses-its-g5-in-new-golf
** Knorr-Bremse, Magyar Közút, Ericsson, Magyar Telekom
*** https://24.hu/tech/2020/06/25/m86-intelligens-infrastruktura-onvezeto-jarmuvek/
Kapcsolódó cikkek
- Négy biztonsági funkció, amellyel megelőzhetők az autóbalesetek
- Így lesz biztonságos és kényelmes a vezetés mesterséges intelligenciával
- Órák alatt fejleszt önvezető megoldásokat a Continental és az NVIDIA számítógép klasztere
- Brutális visszaesés az autókereskedelemben
- Kezd újraindulni az élet a járműiparban
- A Siemens megvásárolta az ipari vállalatok számára virtuális képzést biztosító Vizendot
- Mit tudnak rólunk az okosautók?
- Évet értékelt és előrejelzést adott a magyarországi Bosch csoport
- Az autóipari vállalatok autonóm mobil robotokkal optimalizálják belső logisztikájukat
- A Volkswagen a Siemens támogatásával fejleszti elektromos autóinak digitalizált gyártását
Automobil ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Bridgestone kapta a 2021-es ‘‘Év gyártója” címet nyári gumiabroncs kategóriában
Az abroncsgyártó két prémium terméke is kimagasló eredményekkel zárt a német autóklub és a neves magazinok idei nyári abroncs tesztjein. A Bridgestone Potenza Sport és Turanza T005 abroncsok több teszten is dobogós helyezést értek el száraz és nedves körülmények között.
A Xiaomi belép az elektromos járművek piacára
A Xiaomi Corporation bejelentette okos elektromos jármű iparágának elindítását a hongkongi tőzsdén (HKEX). Lei Jun, a Xiaomi alapítója, elnöke és vezérigazgatója a bejelentés alkalmával elmondta, hogy az üzletág egy 100%-ban a Xiaomi tulajdonában lévő, másfél milliárd amerikai dollár befektetésével indított leányvállalat égisze alatt fog működni. A következő 10 év során a Xiaomi nagyjából további 10 milliárd amerikai dollár befektetését tervezi. Lei Jun lesz az okos elektromos járművek üzletág vezérigazgatója is.
Az ABB és az AWS a teljesen elektromos jövő felé kormányozza a járműflottákat
Az ABB és az Amazon.com, Inc. leányvállalata, az Amazon Web Services (AWS) bejelentette, hogy együttműködésük keretében felhőalapú megoldást fejlesztenek az elektromos hajtású járműflották valós idejű irányítására és kezelésére. A megoldás optimalizálja az e-járművek (EV-k) hatékony használatát, felgyorsítja a közúti járműpark villamosítását, és hozzásegíti a flottaüzemeltetőket, hogy az elektromos hajtásláncra átállás során is 100%-osan fenntartsák az üzletmenetet.
Egyre több e-autót használnak a magyarok
Az egyik legmodernebb és leginnovatívabb elektromos autó, a Volkswagen ID.3 is bekerült az E.ON Hungária Csoport e-flottájába, jelentette be közös sajtótájékoztatón az energiavállalat, a Porsche Hungaria és Mercarius Flottakezelő. Az e-mobilitásban aktív vállalatok vezetői arra számítanak, hogy az elektromos autók térnyerése az idén is folytatódik.
A hazai autóstársadalom is sebességet váltott
2020-ban alig néhány hét alatt felborult a mindennapok korábbi rendje. Azt ugyan lehetetlen megjósolni, hogy mennyire lesznek tartósak ezek a változások, de az egyértelmű, hogy a járványhelyzet hatására tartósan felértékelődött a saját gépjármű szerepe, az autósok pedig keresik a praktikus és költséghatékony megoldásokat. Ennek az egyik nagy nyertese a négyévszakos abroncs.