Megérkezik a csomag a karácsonyfa alá?
Az e-kereskedelem elterjedésének köszönhetően évről évre egyre többen döntenek úgy, hogy a bolti sorban állás helyett az internetről rendelnek ajándékot karácsonyra. Most, a koronavírus válság közepén, a webshopokból vásárlók száma exponenciálisan növekszik. Az ünnepek közeledtével felmerül a kérdés: időben ide fognak érni a karácsonyi ajándékok? Meddig adhatóak le úgy a rendelések a távol-keleti, európai és a magyar webshopokban, hogy a csomagok megérkezzenek a karácsonyfa alá?
Drámai változások a szállítmányozásban
Az elmúlt hónapokban a légi-tengeri szállítmányozás drámai változásokon ment keresztül, mely a távol-keleti portékák szállítási idejére is hatással van.
A gyárak és a kiskereskedelmi boltok közötti közúti árumozgatás is nélkülözhetetlen, miközben a világszerte elrendelt lezárások eddig nem látott fellendülést hoztak az e-kereskedelem számára. Szeptemberre, a KSH adatai alapján, a hazai kiskereskedelmi forgalomból 8,4%-kal részesedő csomagküldő és internetes kiskereskedelem volumene 33%-kal bővült, folytatva az évek óta tartó tendenciát. A koronavírus okozta lezárások miatt a kiskereskedőknek szükségessé vált az online értékesítés és az ahhoz kapcsolódó logisztikai háttér újragondolása.
Mihály Attila, a Trans-Sped Csoport légi-tengeri szállítmányozási osztályvezetője elmondta: „A logisztika területén is jelentősen befolyásolja az idei ünnepi időszakot a járványhelyzet. Van mi miatt aggódni, ha a szállítandó árumennyiséget és a szállítási kapacitást hasonlítjuk össze a karácsony közeledtével. Jellemzően ősszel elkezdődik az ünnepi termékek szállítmányozása, amely egyszerre zajlik a vízen a teherhajókon, levegőben az áru- és utasszállító repülőgépekkel, valamint a közúton a kamionokkal. A közúti, légi és tengeri fuvarozási partnereink kapacitásaiban jelentős csökkenést okoz a pandémia, illetve a bevezetett korlátozások. Tehát idén nem a klasszikus forgatókönyvvel kell készülnünk.”
Az ilyenkor megnövekvő szállítási igényekhez idén nem társult a fuvarozó közúti, légi és hajóstársaságok megnövelt kínálata. „Bár egyre nagyobb szükség mutatkozik karácsonyt megelőzően az árumozgatásra a különböző országok, földrészek között, és egyre jellemzőbb a logisztika területére az ünnepek előtti őrület, sajnos a járványhelyzet miatt elképzelhetőek a csúszások. Gazdasági szempontból kétségkívül a tengeri szállítmányozás a legrentábilisabb megoldás a kereskedők és a gyárak számára, amivel önmagában nem lenne semmi probléma, de jelen helyzetben a hajók korlátozott rakodóteret tudnak felkínálni, ennek következménye, hogy a szállításra kész konténerek heteket várnak a kikötőkben, míg útra kelhetnek” – mondta Mihály Attila.
Mit várhatunk a közúti szállítástól EU-n belül és kívül?
Az Európai Unió és a közúton megközelíthető európai és ázsiai országokból érkező szállítmányok mozgatása nagyobb arányban közúton valósul meg, amelyet a szokásos karácsony előtti kihívások mellett az idén újabb tényezők befolyásolnak.
“Minden évben jellemző egy általános karácsony előtti kapacitáshiány, így a szállítmányozási feladatok feltorlódhatnak. Főként a nem EU-s országok viszonylatában fogynak el a fuvarozási engedélyek, hiszen erre éves kvóta áll rendelkezésre. Ez tulajdonképpen azzal egyenértékű, mintha maga a fuvareszköz fogyna el, így akár a gyűjtő-, akár a teljes rakományt befolyásolhatja.” - értelmezi a helyzetet Szántó Lajos, a Trans-Sped szállítmányozási igazgatója.
A helyzet az EU-n belül is nehezebb az elmúlt évekhez képest, ugyanis a vírus miatt visszaálltak a határok, az ellenőrzések, amelyek így időveszteséget okoznak. A fuvarozói kapacitás egyre jobban telített, amely a hetek előrehaladtával egyre növekszik.
Ezt a helyzetet rontja 2020-ban a koronavírus okozta válság. Habár a Trans-Sped nem állított le egyetlen autót sem a koronavírus hatására, de azt látjuk, hogy a logisztikai piacon a kisebb fuvarozó cégeket jobban megviselte a kialakult helyzet, így sokan megszüntették, vagy december elején befejezik a fuvarozási tevékenységet. Az ünnepek előtt ez most extra kapacitáshiány, amely díjemelést hoz magával.
Brexit: a következő nehezítés
A szállítmányozási, fuvarozási piac már így is telítettséggel küzdő terepét tovább nehezíti, hogy 2021. január 1-től fizikailag is megvalósul az Egyesült Királyság kilépése az EU-ból. Így azok a gyártók és kereskedők, amelyek angol, skót, észak-ír és walesi irányú exportokat és importokat rendszeresen bonyolítanak, a januári fennakadásoktól tartva, még az új szabályok és vámeljárás bevezetése előtt nagy mennyiségben indítják el szállítmányaikat, amelyek már dömping jellegűek, azaz többezres mértékben megjelenő fuvarozói és szállítmányozói igényről beszélhetünk pont a karácsonyi szezon előtt.
“Ha azt gondolnánk, hogy így csak a nagy-britanniai raktárbázisokról érkező csomagok kerülhetnek veszélybe, sajnos tévednénk, mivel ez a kapacitásigény más relációkat, más útvonalakat borít fel. Így például az olasz vagy spanyol viszonylatokon is komoly kapacitáshiány jelentkezhet. Ebben a szezonban fokozottan előfordulhat, hogy a külföldről rendelt, ma még 30 naposra ígért kiszállítások esetében csúszás lesz.” - mondta el Szántó Lajos, a Trans-Sped igazgatója.
Hazai webshopok és kiszállítás
A szakértők már az év elején is azt jósolták, hogy az e-kereskedelem 2020-ban meg fogja haladni a globális kiskereskedelem 16%-át. Szinte minden termékcsoport és ágazat érintett, beleértve a könyveket, videókat, elektronikát és természetesen háztartási cikkeket.
Hazánkban az e-kereskedelmi kiszolgálást a nyugati mintától eltérően nem néhány nagyobb szolgáltató fedi le, hanem a kiskereskedelmi vállalkozások jellemzően önerőből fejlesztik az e-kereskedelemre delegált raktárakat és személyzetet.
Az ügyfelek által érzékelt szolgáltatási minőséget nem csupán a már jól ismert futárcégek teljesítménye határozza meg, hanem a fentebb részletezett nemzetközi árumozgás, és a kereskedőknél zajló logisztikai, raktári háttérfolyamatok.
“A kereskedők számára az e-kereskedelemben megjelenő ünnepi csúcsok kezelése már a koronavírus előtt is hatalmas kihívást jelentett nem csupán hazánkban, hanem akár az amerikai piacon is. A webáruházakat működtető kereskedők számára jelentős terhet jelent a logisztikai folyamatok felépítése és hatékony működtetése. A kereskedőknek és a fogyasztóknak is gondot okoznak a raktározással, készletezéssel járó problémák, a pontatlanul összekészített megrendelések, a lassú, határidőkből kicsúszó kiszállítás. Havi pár ezer csomag fölött profi logisztikai tudás nélkül, házilag fejlesztett raktári irányítási rendszerekkel, megfelelő eszközök nélküli raktárakkal drága, lassú és kevésbé hatékony lesz a termékek tárolása és a fogyasztókhoz eljuttatása.
Ezt a problémát láthattuk a koronavírus tavaszi csúcspontja alatt tetőzni, ami decemberben, a karácsony előtti időszakban fellendült kereslettel együtt újabb nehézséget okozhat. Amerikában, Nyugat-Európában, sőt már Lengyelországban és Csehországban is jól működik az úgynevezett fulfillment logisztikai szolgáltatás, mely hazánkban még éppenhogy elindult. Ennek lényege, hogy professzionális logisztikai szolgáltató kezébe adja a logisztikai feladatokat, amely egy erre a célra berendezett és működtetett raktárközpontban kezeli az árut, és a leadott webshoprendeléseket 24 órán belül útnak tudja indítani. Ez a kereskedők számára a várt vagy nem várt csúcsoknak a kezelésében nyújt segítséget.
Hazánkban a webshoplogisztikai kiszolgálás elterjedése még gyerekcipőben jár, leginkább a saját vagy bérelt raktárak méreteit és saját személyzet létszámát próbálják fejleszteni a kereskedők. A Trans-Sped idén ősszel indította el a webshopok stabil és hatékony logisztikai hátteret biztosító új szolgáltatását e-kereskedelmi logisztika néven. Ezzel a hazai, nagy méretű webáruházak számára is lehetőség nyílik hazánkban is az e-kereskedelmi logisztikai kiszolgálásra.” - osztotta meg Fülöp Szabolcs, a Trans-Sped ügyvezetője.
Összegezve
Összességében elmondható, hogy azok a webáruházak vannak felkészülve a dömpingre, akik már most a készleteiket feltöltve és professzionális logisztikai hátteret megszervezve várják a karácsonyi csúcsot.
Hazánkban a december közepéhez közeledve és a korlátozások miatt egyre nehezedő és egészségügyileg is kockázatos személyes vásárlások elmaradása miatt az utolsó hetekben egyre hosszabb szállítási időkkel számolhatunk.
Ajándékrendelési határidők
- Távol-Kelet: csak légi úton, maximum november végéig, tengeri úton nem érkezik meg
- Európai országok: a 30 napos szállítási határidőt vállaló webshopokból már kockázatos rendelni
- Hazai online kiszállítás: csak ha van készleten és maximum december 16-ig adjuk le a rendelést
Forrás: trans-sped.hu
Kapcsolódó cikkek
- Black Week: egy hét az akciók szerelmeseinek
- Robbanhat itthon év végén az e-kereskedelmi forgalom
- November 13-án tartja a Black Friday-t az Extreme Digital
- Folyamatosan bővül az eMAG és az Extreme Digital csomagautomata-hálózata
- Rekord: 1000 milliárd felett lehet az idei e-kereskedelemi összforgalom
- Az e-kereskedelemre fókuszáló startupok lehetnek a világjárvány nyertesei?
- Legjobb boltok - Cyber Monday Magyarország
- Új honlapot indított a Raben Group
- Black Friday 2020: a COVID sem áll az útjába
- E-kereskedelmi logisztika szolgáltatással terjeszkedik Budapesten a Trans-Sped
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Új korszak az elektromobilitásban
A Maserati „Folgore Day” névre keresztelt nagyszabású eseményén mutatta be első 100%-ban elektromos kabrióját, a GranCabrio Folgore-t, melyet az úgynevezett „IT TURNS YOU ON” kampánnyal népszerűsítenek, az olasz művész, Damiano David szerepelésével. A modenai székhelyű márka fennállásának 110. évfordulóján a szigonyos márka ismertette ambiciózus céljait az elektromos átállás terén, valamint lerántotta a leplet TRIDENTE elektromos motorcsónakjáról is.
Mesterséges intelligenciával készítik össze az Unilever B2C webshopjának rendeléseit
Közel 800 cikkszámot kezel, illetve mesterséges intelligenciával ellátott eszközökkel végzi a komissiózási feladatokat a Waberer’s Csoport leányvállalata, a WSZL az Unilever Magyarország Unishop elnevezésű B2C webshopjában. Az új megbízásnak köszönhetően a Waberer’s eddigi tevékenysége bővült és egy 14.500 négyzetméteres raktári terület kezelése mellett immár az Unishop raktárlogisztikai és fullfilment kiszolgálását is végzi.
Terjednek az alacsony kódú technológiák
Az elmúlt években állandó slágertéma volt a globális informatikushiány, majd elkezdtek záporozni a hírek a techszektorban zajló tömeges elbocsátásokról és a szakértők máris a vészharangokat kongatták. A fordulatot a legtöbben a mesterséges intelligencia számlájára írják, ugyanakkor egyre nagyobb szeletet hasítanak a piacból a low-code platformok is. Ezekkel minimális kézi kódolással fejleszthetünk gyorsan és hatékonyan, miközben rugalmasan alkalmazkodhatunk a változó igényekhez és egyszerűen hangolhatjuk össze az üzleti és technológiai szempontokat.