Az „általános Facebook adó”, a kkv-k új áfája

forrás: Prím Online, 2020. december 15. 14:50

A Facebook már nemcsak a kis- és közepes vállalkozások legnépszerűbb marketingeszköze, hanem a leghatékonyabbra értékelt is. A legtöbb kkv oda menekült a koronavírus „elől”, azonban a kék óriás egyre többet követel a sikerért cserébe, mégis jobban bíznak benne. Stockholm-szindrómában a kkv-k – derül ki a Marketing Commando tíz éve folyó felmérésének idei eredményéből.

A Facebook a kkv-k legnépszerűbb marketingeszköze és 2020 abszolút nyertese. A válaszadók 83 százaléka használja, 4 százalékponttal többen, mint egy évvel korábban. Idén először a leghatékonyabb eszközök listáját is a közösségimédia-óriás vezeti. Mi több, a koronavírus okozta nyomás hatására használt eszközök listáján is a Facebook áll az élen.

 

„Túszul ejtette a cégeket a Facebook, és egyre több befektetést követel, egyre több profitot visz el, egyre kisebb eredményekért. Ennek ellenére is számottevően, 7 százalékponttal erősödött iránta a bizalom. Ez olyan, mintha Stockholm-szindrómában lennének a cégek” – véli Wolf Gábor kisvállalati marketing szakértő, a Marketing Commando vezető tanácsadója.

 

Véleménye szerint ennek az a magyarázata, hogy ma még mindig alacsony áron lehet a Facebookon hirdetni. Így azok a vállalkozások, melyek elkezdik használni, pozitívan csalódnak az eredmények láttán. Azonban a szakember óvatosságra int: veszélyes csak a Facebookon hirdetni, mert kiszolgáltatottá teszi a vállalkozást.

 

Az év meglepetése az Instagram, amely a legnagyobb, 10 százalékpontos növekedést produkálta, és ezzel a harmadik a listán, eggyel javítva a tavalyi eredményen.

 

Az „Insta” azért vonzó a kis cégeknek, mert még nagy az organikus elérése, a közönség még aktív, a hirdetési funkciók pedig egyre jobbak. Emellett könnyű rá tartalmat fejleszteni, elég hozzá egy jó fotó. Ez egyszerűbb, mint elkészíteni a Facebookra egy videót vagy megírni egy szöveges posztot – magyarázza Wolf Gábor.

 

A listát elnézve szembetűnő a tartalommarketing-eszközök erősödése. A Facebook és az Instagram mellett erősödött a blog és a hírlevél. A koronavírus-nyomás hatására egyre többek vágtak tartalomkészítésbe, vélhetően ezzel pótolva a személyes találkozókat és a rendezvényeket. Szemmel láthatóan megszaporodtak a céges tartalmak, online videók, élő bejelentkezések, hírlevelek és szöveges posztok szinte minden felületen – mondta Wolf Gábor.

 

 

A legnépszerűbb kkv-marketingeszközök 2020

1. Facebook

2. Honlap

3. Instagram ↑+1

4. Ajánlás ↓–1

5. Google

6. Blog ↑+1

7. Keresőoptimalizálás (SEO) ↓–1

8. Hírlevél ↑+1

9. Ajánlatkészítés ↓–1

10. YouTube

 

A koronavírus átrendezte a hatékonysági sorrendet 

Hatékonyság szerint vizsgálva, a Facebook első alkalommal került az első helyre, maga mögé utasítva az ajánlást. „A Facebook mára megkerülhetetlen tényezővé vált. Világszerte 2,7 milliárd felhasználó érhető el rajta, eszeveszett tempóban fejlesztenek újabb és újabb hirdetési eszközöket. Ez óriási lehetőségeket jelent a kis és közepes cégeknek, mert az új eszközök kezdetben nagyon hatékonyak. Akik először kezdik használni az új lehetőségeket, azok nagyon jó eredményeket érhetnek el. Ez a gyorsaság a kkv-k legfontosabb versenyelőnye, ezért érdemes mindig kipróbálni és bevetni az újdonságokat” – mondta Wolf Gábor kisvállalati marketing szakértő.

 

A harmadik leghatékonyabbra értékelt eszköz a networking lett, mely három helyet erősödött az egy évvel korábbihoz képest, ami szintén meglepte a szakembert: úgy tűnik, hogy számos vállalkozás ezen a módon váltja ki például az üzletkötők munkáját vagy a személyes találkozásokat.

 

Ugyancsak váratlan, hogy négy helyet előre ugorva hetedik az árösszehasonlító oldal, mely először került a top 10 közé, ami nagy valószínűséggel összefügg a Google Shopping magyarországi elindulásával és térnyerésével.

 

A kkv-marketingeszközök sorrendje hatékonyság szerint 2020

1. Facebook ↑+1!!!

2. Ajánlás ↓–1

3. Networking ↑+3

4. Google ↓–1

5. Honlap ↓–1

6. Webshop ↓–1

7. Árösszehasonlító oldalon megjelenés ↑+4

8. Hírlevél ↓–1

9. SEO ↓–1

10. Instagram ↑+3

 

____________ 

Módszertan

Online, önkitöltős, kérdőíves, kvantitatív kutatás a Marketing Commando Facebook-követőinek és hírlevél-feliratkozóinak körében. Elemszám 1140 fő. Az adatok elemzése statisztikai módszerekkel történt. A felmérés nem reprezentatív. A mintavétel 2020 novemberében történt. A kutatás 2009 óta évente kerül elvégzésre.

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Marad vagy múlik az online kereskedelem térhódítása?

Az elmúlt években elképesztő mértékű átalakuláson ment keresztül az e-kereskedelem, nem csak Magyarországon, de szerte a világban. A Covid okozta korlátozások, lezárások kényszerűen megváltoztatták a fogyasztási szokásokat, a személyes vásárlási alkalmak jelentősen visszaestek, egyik napról a másikra megnőtt az igény az online jelenlétre. Mások mellett erről is szó lesz május 11-én, a magyar e-kereskedelem napján, melynek apropójából hamarosan összegyűlnek a szektor fontos szereplői.

2023. március 28. 20:16

Új tőkealap létrehozását jelentette be a Schneider Electric

Világszinten közel 800 millió, Afrika Szaharától délre eső részén pedig több mint félmilliárd ember nem jut hozzá elektromos áramhoz, ami jelentős mértékben akadályozza a térség fejlődését. A Schneider Electric az elefántcsontparti Abidjanban tartott nemzetközi fórumon egy új befektetési alap létrehozását jelentette be, illetve olyan megoldásokat mutatott be, amelyek könnyebbé tehetik az energiához való hozzáférést Afrikában is. A társaság saját fenntarthatósági céljainak részeként arra készül, hogy 2025-re 50 millió embert juttat világszerte tiszta és megbízható energiához.

2023. március 28. 18:43

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Megvannak a digitális marketingről szóló legjobb szakdolgozatok

2023. március 27. 12:43

Az Alzánál egyszerűbb lett az áruvisszaküldés és a reklamáció

2023. március 21. 09:59

Töretlennek tűnik a csaló e-mailek és SMS-ek terjedése – van megoldás

2023. március 14. 20:32

IT Akadémiát indított a BME VIK és a Qualysoft

2023. március 9. 14:08