Reneszánszát éli a saját autóval való közlekedés

forrás: Prím Online, 2021. február 10. 13:40

A koronavírus-járvány világszerte tartósan befolyásolja az emberek mobilitási szokásait. A személygépkocsik használata nagyot nőtt, míg az utóbbi években virágzó utazásmegosztó- és telekocsi-szolgáltatások jelentősen visszaestek. Elmondható, hogy Franciaországban, az Egyesült Államokban, Japánban és Németországban az emberek jobbára hűségesek maradnak a hagyományos mobilitási koncepciókhoz: a járművek megosztása, vagy a spontán fuvarhívás formájában történő közösségi közlekedés ebben a négy országban szinte semmilyen szerepet sem játszik. 

Kínában ezzel szemben tízből egy ember vesz igénybe ilyen szolgáltatást. Ez csak egyike a 2020-as Continental Mobilitási Tanulmány megállapításainak. A tanulmány részeként a neves társadalomkutató intézettel, az infassal (Institute for Applied Social Sciences) együttműködésben végeztek reprezentatív felméréseket az emberek mobilitási szokásairól Franciaországban, az Egyesült Államokban, Japánban, Kínában és Németországban.

 

Dr. Ariane Reinhart, a Continental igazgatótanácsának emberi kapcsolatokért és fenntarthatóságért felelős tagja az alábbiakat nyilatkozta a tanulmány megállapításaival kapcsolatban: „A Continental Mobilitási Tanulmányának eredményei azt mutatják, hogy globális szinten igény van a személyes mobilitásra. A koronavírus-járvány ideje alatt pedig ez az igény még jobban felerősödött.” Dr. Ariane Reinhart hozzátette: „Tekintettel a jelenleg fennálló, sürgető klímahelyzetre, a fenntartható, és mindenekelőtt szén-dioxid-semleges globális közlekedési megoldások most még fontosabbnak számítanak. A beszállító ipar egyik legátfogóbb fenntarthatósági ütemtervével rendelkező technológiai vállalataként a Continental kulcsfontosságú hozzájárulást képes nyújtani számos személyes közlekedéssel kapcsolatos területen. A célunk az, hogy karbonsemleges mobilitást érjünk el legkésőbb 2050-re.”

 

Azzal, hogy az idei évtől valamennyi üzemében 100 százalékban zöld villamos energiára vált át, a Continental megtette az első jelentős lépést a szén-dioxid-semlegesség felé. 2020 decemberének elején a vállalat meghirdette a „Karbonsemlegesen az emissziómentes járművekért” elnevezésű programját is. Ez a program áthidalja a kibocsátásmentes mobilitás és a szén-dioxid-semlegesség, azaz két egymással kölcsönhatásban lévő fogalom közötti szakadékot. A „Karbonsemlegesen az emissziómentes járművekért” program részeként a kibocsátásmentes járművekkel kapcsolatos közvetlen tevékenységek 2022-től teljesen szén-dioxid-semlegessé fognak válni. A CO2-kibocsátás semlegesítését első lépésben az egyenlő mértékű, úgynevezett negatív kibocsátás generálásával érik el. Ennek érdekében a nyersanyagok beszerzéséből és beszállításából, a vállalat saját termeléséből, és a felhasználás után történő újrahasznosításból származó összes kibocsátás azzal megegyező mértékben kerül semlegesítésre.

 

 

Noha a személyes mobilitás népszerűsége növekedőben van, a kereskedelmi telekocsi szolgáltatások iránti kereslet Franciaországban, az Egyesült Államokban, Japánban és Németországban enyhe válságon megy keresztül. Franciaországban és Japánban a lakosság csak egy kis része (6 és 7 százalék) támaszkodik ezekre a szolgáltatásokra.

 

A személygépkocsival történő utazásra való áttérés szükségessége különösen Kínában érzékelhető, ahol a megkérdezettek 21 százaléka használ a világjárvány miatt igény szerinti megoldásokat. A szolgáltatások iránt mutatott magasabb hajlandóság Kínában annak is köszönhető, hogy a sűrűn lakott városi régiókban többen töltötték ki az online felmérést, és az említett megoldások ezeken a területeken könnyebben elérhetők.

 

Az olyan újszerű utazásmegosztási koncepciók, mint például a telekocsi, vagy a fuvarhívás, eddig nem játszottak jelentős szerepet a közlekedésben. Az ilyen szolgáltatásokat igénybe vevő válaszadók aránya csak a nagyvárosokban emelkedett, ott is csak kis mértékben, főleg az Egyesült Államokban. De mindezzel együtt továbbra sem mondható el, hogy széles körben elterjedt jelenségről beszélhetnénk.

 

A megkérdezettek több mint 80 százaléka a tulajdonosa az általa rendszeresen vezetett autónak, 14-20 százaléka pedig egy családtag vagy egy barát autóját használja.

 

 

Noha a különféle utazásmegosztó koncepciók az utóbbi években egyre népszerűbbé váltak, különösen a nagyvárosokban, a privát közlekedés szilárdan berögzült az emberek nagytöbbségének mindennapi életébe, és valószínűleg még sokáig ott is fog maradni, főleg azokon a vidéki területeken, ahol a háztartások jellemzően rendelkeznek saját gépkocsival. A válaszadók, akik azt jelölték meg, hogy nincs saját autójuk, elsősorban ezt a költségekkel magyarázták, míg mások szerint nincs rá szükségük.

 

Mindezek ellenére a legtöbb ember számára az autó részese a mindennapi közlekedésnek. Az amerikaiak 33 százaléka legalább egyszer használja a járművet egy héten, míg 57 százalék azt jelentette ki, hogy minden, vagy szinte minden nap autózik. Náluk csak a franciák ülnek be gyakrabban az autójukba, mivel ezt a választ 59 százalékuk jelölte meg.

 

A Németországban megkérdezettek 53 százaléka válaszolta azt, hogy napi, vagy szinte napi szinten használják autójukat, és 30 százalék vezet minimum egyszer egy héten. A helyzet hasonló Franciaországban, az Egyesült Államokban és Kínában is. Mindössze Japánban jellemző a ritkább autóhasználat, ahol a válaszadók 34 százaléka közlekedik autóval minden, vagy majdnem minden nap.

 

Konklúzió

Az új közlekedési koncepciók fontos szerepet játszanak a mobilitás jövőjéről szóló párbeszédben, de a legtöbb ember mindennapi életének nem képezik részét, mivel számukra a hétköznapi közlekedés továbbra is a saját autó használatában merül ki. Ezt a trendet a COVID-19 világjárvány tovább erősíti mind az öt vizsgált országban.

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Hogyan hozhat változást az energiatárolás egy decentralizált energiarendszerben?

Az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentésével egyre fontosabbá válik az energiatárolás szerepe az egyes országok hálózati villamosenergia-ellátásában, valamint a kereslet és a kínálat ideális arányának megteremtésében. Európa-szerte már számos város vizsgálja, hogy miként válhatnak a középületek – például iskolák és kórházak – hatékony termelő-fogyasztókká, ezzel is segítve a hálózat egyensúlyának fenntartását.

2022. május 19. 11:20

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Témanapot tart a Neumann Társaság az úttörő magyar számítógépépítőről

2022. május 16. 11:18

Példátlan szövetségre lépett két globális vállalat

2022. május 10. 15:35

A legnagyobb forgalmú online kereskedők rangsora

2022. május 5. 11:20

Nívó-díjat kapott a Magyar Telekom

2022. április 29. 20:24