MI, AR, VR, drónok és robotika a biztosítók szolgálatában

forrás: Prím Online, 2021. június 25. 19:01

Más iparágakkal összehasonlítva a biztosítási szektor nehezebben reagál a technikai újításokra, mégis, a fennmaradás érdekében elkerülhetetlen, hogy a biztosítási cégek is érdemben foglalkozzanak az innovatív megoldásokkal. A technikai vívmányok ugyanis lehetőséget adnak a biztosítóknak, hogy növeljék gazdasági és társadalmi hatásukat. Az Allianz Hungária a jelenben is odafigyel ügyfelei igényeire, a „Biztosítás 2030” című sorozatában most azt vizsgálja, hogy miképpen fokozható az ügyfél-elégedettség a jövőben, illetve a különböző technológiák hogyan alakítják át a biztosítási piacot.

A pandémia hatásaként a biztosítottak 41 százaléka leváltaná a biztosítóját egy olyanra, amely nagyobb arányban alkalmaz digitális módszereket a PricewaterhouseCoopers kutatása szerint. Nem véletlen, hogy az élet- és egészségbiztosítási területen egyre nagyobb szerephez jutnak az insurtech cégek, amelyek sokkal nagyobb arányban alkalmaznak új technológiákat, ezzel megalapozva népszerűségüket például a 18-35 év közötti korosztályban. Ők gondolkodás nélkül kötnének biztosítást a Facebookon, az Amazonon keresztül vagy a Google és az Apple segítségével is, mivel eddigi technikai és gazdasági eredményeik miatt jobban bíznak bennük. Az insurtech cégek száma megduplázódott az elmúlt öt év alatt és egyre nagyobb szeletet követelnek maguknak az élet- és egészségbiztosítási szektorban – derül ki a Bain&Company vezetési tanácsadó vállalat felméréséből. Ezek a technológiai újdonságokat a biztosítási ágazat szolgálatába állító cégek az adatelemzésben rejlő erősségeiket használják a kockázatkezelésben és az ajánlat személyre szabásában. De vajon melyek azok a további technológiai újdonságok, amelyek felforgathatják és forradalmasíthatják a biztosítási szektort, illetve fokozhatják az ügyfél-elégedettséget?

 

Objektívebb kárrendezés

A fogyasztók nagy része már akkor a digitális térben van, amikor még csak gondolkodik a szerződéskötésen, ezért az olyan technológiák lehetnek nyerők az iparágban, amelyek segítik a tájékozódást, a szerződéskötést és baj esetén a kárrendezést. A blockchain segítségével a biztosító társaságok akár 50-60 százalékkal automatizálhatják back-office tevékenységüket, miközben az ügyfél objektívebbnek tartja az eljárást, a biztosító pedig esélyt sem ad a visszaélésekre. Ennek azonban feltétele, hogy a biztosító, az ügynök, a viszontbiztosító és a szabályozó is hozzáférjen ugyanahhoz a blockchain hálózathoz. A világ legnagyobb biztosítói és viszontbiztosítói a B3i keretében a blockchain technológia minél szélesebb körű kiaknázásán dolgoznak. 

 

 

MI: tévedés kizárva

A mesterséges intelligencia térhódítása ebben a szektorban is megkerülhetetlen. Jelenleg az alkalmazása a hatékonyabb működésre és a minél jobb ügyfél-elégedettségre korlátozódik, a jövőben azonban az MI hatással lehet a biztosítási kockázatok azonosítására és azok értékelésére is. A technológia segítségével automatizálhatóvá válhatnak az összetett munkafolyamatok, a felhőben tárolás pedig meggyorsíthatja a szerződéskötés, kárrendezés ügymenetét, és ezzel együtt a tévedés lehetőségét is kizárhatja. Ma már az sem kérdés, hogy tovább erősödhet a chatbot jelentősége is: 2025-re az összes ügyfélkommunikáció több mint 90 százaléka tevődhet át a chatbot felületekre. Mivel ezek a csevegőrobotok mesterséges intelligencia alapúak, képesek az intelligens és hatékony kommunikációra az ügyfelekkel, a legtöbb felmerülő kérdésre választ adnak, így sok időt takaríthatnak meg ügyfélnek és biztosítótársaságnak egyaránt.

 

Segít a döntéshozatalban a robotika

Drónokról ma már a legtöbben hallottak, sokan személyes használatra is beszereztek egyet, a biztosítók azonban eddig nem használták ki a bennük rejlő lehetőségeket, pedig széles körben használhatóak lennének kockázatértékeléshez és -számításokhoz. Gyárak, nagy kiterjedésű vállalkozások felmérésében tökéletes partnerek lehetnek, hiszen ember által nehezen elérhető helyeket is meg tudnak mutatni. Az egyik legnagyobb potenciál azonban kétségtelenül a robotikában rejlik. A biztosítók egyre szívesebben alkalmazzák a robotizált folyamatautomatizálást (Robotic Process Automation, RPA), amely javítja a munkamenet hatékonyságát, gyorsaságát és pontosságát. A magyar fintech, a Blueopes például már a robottanácsadást kombinálja társadalom- és környezettudatos befektetéssel. A fejlesztés nagy segítség lehet például nyugdíjbiztosítások terén, segítségével elérhető a személyre szabottság és megfelelő időközönként újra súlyozható az ügyfél portfóliója.

 

VR és AR edukálja az ügyfeleket

Vajon hogyan forradalmasítja a virtuális valóság és a kiterjesztett valóság ezt a szektort? Lehetséges, hogy a virtuális térben kötünk majd szerződést, vagy azon keresztül méri fel a károkat a kárszakértő? A szakértők arra számítanak, hogy az AR és a VR jelentősen megkönnyíti majd a kárrendezést, és segít egy-egy baleset megfelelő, élethű szimulálásában, amelybe egyaránt bekapcsolódhat a biztosított, a rendőrség és a kárszakérő is. Emellett a biztosító az AR és VR segítségével sokkal pontosabban felmérheti előre a lehetséges károkat, az új technológia segítségével pedig arra is lesz lehetőség, hogy a káresetek elkerülése érdekében edukálja ügyfeleit. A kárrendezések, de akár az új szerződéskötések is gyorsabbak és hatékonyabbak lehetnek, hiszen a kiterjesztett és a virtuális valóság nem korlátozza az ügyfélszolgálat lehetőségeit hang-, video- vagy írásos kommunikációra.

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Így csábítja vissza sok cég a korábbi kollégáit

A volt alkalmazottak nagyszerű, ám korábban méltatlanul hanyagolt lehetőséget jelentenek a cégek toborzási erőfeszítései számára – mondja Fremda Balázs, a Morgan Stanley budapesti irodájának HR igazgatója. A vállalat 15 éve működő technológiai és analitikai központja a „bumerángozó” kollégák számának növekedését tapasztalta az elmúlt években. A visszatérők szerint az érdekes karrierlehetőségek, a támogató közösség, illetve a magánélet és a munka egyensúlya a fő tényezői a visszatérésnek.

2021. november 29. 19:27

Vékonykliens munkaállomásokkal támogatja a Delta Technologies a debreceni szakemberképzést

A Budapesti Értéktőzsdén jegyzett Delta Technologies Nyrt. kiemelt figyelmet fordít az oktatási intézmények digitális felzárkóztatására. Ezen törekvés mentén a társaság leányvállalata, a Delta Systems Kft. a Delta Informatika Zrt-vel közösen összesen 1 000 darab vékonykliens munkaállomással járult hozzá a Debreceni Szakképzési Centrum eszközparkjának fejlesztéséhez.

2021. november 29. 12:20

Magyarok is bekerültek a régió leggyorsabban fejlődő technológiai cégei közé

Idén három magyar társaság is különdíjat kapott a közép-európai Deloitte Technology Fast 50 programban, a Growth Stars és Impact Stars kategóriákban. A program a régió leggyorsabban fejlődő technológiai vállalkozásait mutatja be, amire idén minden eddiginél több, közel 450 vállalat pályázott.

2021. november 29. 09:51

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Dr. Charaf Hassan a Vodafone Magyarország Alapítvány kuratóriumának új elnöke

2021. november 18. 16:49

A Magyar Telekom 2021. harmadik negyedévi eredményei

2021. november 9. 21:45

Magyar innováció nyert ezüstérmet az év egyik legfontosabb egészségügyi startup versenyén

2021. október 30. 14:59

Hosszabbít Az Év Honlapja Pályázat

2021. október 15. 18:12