Egyre gyorsabban terjed az elektronikus tárcák használata

forrás: Prím Online, 2021. szeptember 1. 19:44

Az Európai Unió egységes elektronikus személyazonosító tárca létrehozásán dolgozik, amely lehetővé teszi az elektronikus személyi igazolvány, a jogosítvány, bankkártyák és más fontos dokumentumok tárolását egyetlen alkalmazásban. A kezdeményezés a digitális tárcák terjedéséhez hasonlóan - amelyet a fogyasztók eleinte elsősorban online vásárlásra használtak, mára viszont közel ugyan annyian fizetnek vele fizikai üzletekben is - gyorsan általánossá válhat a világjárvány utáni valóságban. Magyarországon a vásárlások fele* ugyan még mindig készpénzes, de 2020-ban több mint 800 000 kártyát regisztráltak mobiltárcába, amivel használatuk elérte a 14% -ot a felnőtt lakosság körében**.

Az „elektronikus tárca” kifejezést általában olyan mobilalkalmazásokra használják, amelyekben a felhasználók bankkártya hozzárendelésével különböző pénzügyi műveleteket hajthatnak végre, ill. számos tranzakció kezelhető egy helyen. Az Európai Bizottság most új digitális személyazonosító rendszert tervez létrehozni, amely lényege, hogy egy alkalmazáson belül tárolhatók lesznek a személyes dokumentumok, jogosítvány, bizonyítványok, diplomák, bankszámlák és bankkártyák***.

 

„A piac innovációra való nyitottságát figyelembe véve, úgy gondoljuk, hogy az Európai Bizottság kezdeményezése sokak számára lesz vonzó megoldás Magyarországon. Tapasztalataink szerint a könnyű hozzáférhetőség és gyors kezelhetőség miatt a magyarok nyitottak rá, hogy dokumentumaikat digitális formában tárolják. A megoldás különösen hasznos lehet az utazások során, mivel a repülőtereken vagy a szállodában történő ügyintézéshez elég csak az okostelefonunkat elővenni, amelyben minden szükséges dokumentum megtalálható” – mondja Dawid Rozek, a Zen.com online és offline fizetésekhez használható applikációt kínáló vállalattól.

 

A magyarok is kezdi felfedezni a digitális fizetés előnyeit

A járványhelyzet hatására 2020-ban a magyar piacon a fintech szegmens szereplői jelentősen növekedést könyvelhettek el mind a tranzakciók volumene mind pedig a tranzakciók száma tekintetében az előző évhez képest, miközben jelentősen bővíteni tudták ügyfélbázisukat is. Ez elsősorban annak a nemzetközi fogyasztói trendnek köszönhető, amelynek középpontjában kényelem és rugalmasság iránti igény állnak. A Zen.com fizetési szolgáltató „Kényelmes hódítók” című piaci elemzése szerint az új típusú fogyasztók számára a legfontosabb szempontok egy webáruházban való vásárlás során a rövid szállítási határidők, az ügyélszolgálattal való beszélgetés lehetősége, a cashback kedvezmények elérhetősége, a legmagasabb tranzakciós biztonsági szint rendelkezésre állása, valamint a különféle, kényelmes fizetési módok elérhetősége. Offline vásárlás esetén Magyarországon az érintésmentes fizetés tekinthető szabványnak - 2020-ban a kibocsátott kártyák 99% -a érintésmentes volt, és a terminálok 98% -a elfogadta az ilyen kártyákat.

 

 

e-fizetés digitális pénztárcában

Az elektronikus pénztárcák által kínált szolgáltatások követik az igényeket és egyre kevésbé korlátozódnak online használatra. Egy a világ 9 meghatározó piacán**** készült kutatás szerint 10-ből már 4 tranzakció történik digitális tárca használatával az e-kereskedelemben, ezért az elektronikus fizetések digitális tárca formájában történő integrálása az Európai Bizottság által javasolt keretrendszerben az online és offline vásárlásra is megoldást kínál.

 

„A fogyasztók kényelmesen és egyszerűen szeretnének vásárolni. A digitális tárcák tökéletesen illeszkednek ebbe a trendbe, mert egyszerre több fizetési mód használatát is lehetővé teszik. A digitális tárcák működhetnek úgy is mint az Apple Pay vagy a Google Pay esetében, amelyekben a bankok és pénzügyi szolgáltatók tokenizált kártyáit tarthatjuk, de úgy is mint például a Zen.com-nál, amely egy olyan folyószámlát kínál, amely többféle megoldással feltölthető és fedezetként szolgál kártyás  fizetéskor, legyen szó online vagy fizikai üzletben történő vásárlásról” - teszi hozzá Dawid Rozek, a Zen.com-tól.

 

Az e-tárca előnyeit a magyar fogyasztók is kezdik megtapasztalni, jelenleg az e-kereskedelemben vásárló honfitársaink mintegy 5%-a használja online fizetés során, és a megoldás népszerűsége várhatóan gyorsan fog nőni a következő években: a Mastercard adatai alapján 2020-ban a pénztárcák részesedése az érintés nélküli tranzakciókban már 8% volt.

 

„Az iparág az elektronikus pénztárcák gyors terjedésével számol, mivel a fogyasztók számára az offline és az online világ egyre kevésbé válik szét, és ha fizethetnek elektronikusan online üzletekben, akkor szívesen választják ugyan ezt a megoldást a közeli élelmiszerboltban is. Ez különösen a fiatalabb generációk körében tapasztalható” - mondja Dawid Rożek.

 

A EU tervezet értelmében a tagállamok olyan digitális tárcát kínálnak majd a polgároknak és a vállalkozásoknak, amelyek segítségével a személyazonosságot és számos más hivatalos dokumentumot igazolhatnak. A jogalkotási folyamattal párhuzamosan az EU együttműködik a tagállamokkal és a magánszektorral az európai digitális identitás technikai vonatkozásainak kialakításán. Hogy a kezdeményezés mennyire lesz sikeres az idő fogja eldönteni, de az elektronikus pénztárcák piaci térnyerése elkerülhetetlennek látszik.

 

__________________

* Mastercard, Digital Payment Index Hungary 2020

** Mastercard, Digital Payment Index Hungary 2020

*** European Commision, Commission proposes a trusted and secure Digital Identity for all Europeans, 2021

**** Markets: Australia, Brasil, the Netherlands, India, Canada, Mexico, Germany, United States, United Kingdom. Source: Blackhawk Network Inc., Global Digital Payments Study 2021

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Tabudöntögető témákat feszegetnek a diákok a Megoldások a holnapért programban

Kiválasztották a Samsung és az EdisonKids által meghirdetett Megoldások a holnapért kihívás legjobb 50 diákcsapatát. A fenntarthatóság, a jövő oktatása és a közösség hívószavára összesen 120 jövőformáló és kreatív pályázat érkezett az ország számos pontjáról. A továbbjutók új készségekkel és ismeretekkel gazdagodhatnak a Megoldások a holnapért speciális tanulási platformján, hogy újszerű megoldást dolgozhassanak ki az általuk felvetett problémára. Az oktatási anyagok összeállításában, a diákok tervezői gondolkodásának elmélyítésében idén ismét kulcspartner a Cellux Csoport. A csapatokat támogató tanárok mentorálásában a Hősök Tere Alapítvány ad szakmai segítséget.

2024. március 28. 10:01

A márkák megítélése szenvedhet kárt a visszaeső életszínvonal miatt

Az összes vizsgált szempont szerint romlott a fogyasztói elégedettség az elmúlt egy évben a KPMG Customer Experience Excellence globális kutatása szerint. A jelenség mögött első sorban a globális megélhetési válság áll. Ugyanakkor a pandémia idején a márkák részéről tapasztalt odaadó hozzáálláshoz képest a mostani krízisjelenségek kezelésében nem érzik a fogyasztók a cégek részéről a partneri hozzáállást. Míg például a covid okozta fogyasztói nehézségeket közös összefogással lehetett megfelelően kezelni, a mesterséges intelligencia kérdésében akár a front ellentétes oldalára is rendeződhetnek a szolgáltatók és a fogyasztók – hívja fel a figyelmet jelentésében a KPMG.

2024. március 27. 13:17

Energiatakarékosság az ASUSTOR-ral!

Az áramszámlák világszerte meredeken nőnek, ASUSTOR NAS viszont segít abban, hogy adataid elérhetők legyenek és pénzt takaríts meg.

2024. március 27. 11:40

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50

A 2024-es év fordulópont lehet az IT munkaerőpiacon?

2024. március 20. 10:09

Nők az informatikában – Számít a nemek aránya a munkahelyen?

2024. március 12. 20:53

Szemünk előtt zajlik az e-kereskedelem mohácsi csatája

2024. március 6. 13:05