A videójátékok és a munkavégzés kapcsolata

forrás: Prím Online, 2021. szeptember 15. 11:19

Mi lehet a hasonlóság a tó fenekéről egy levegővel felhozott kincs és egy projektmunka leadása között? Nem is gondolnánk, de napjaink videójátékainak felépítése és az elmélyült munkavégzés közt rengeteg összefüggés húzódik. Az LG most összeállított néhányat ezekből, a játékban való elmerülés állapota ugyanis néhány egyszerű trükkel akár a munkában is reprodukálható. 

A videójátékosok gyakran arról számolnak be, hogy képesek teljesen belefeledkezni a játékba, a tevékenység közben pedig a külvilág szinte megszűnik számukra. Olyannyira leköti őket az átélt élmény, hogy mindeközben az idő is csak úgy elszáll. A gaming során kétségkívül sokan a ’flow’ hatás alá kerülnek, erre pedig az LG egy nemrégiben itthon végzett, a járványhelyzet és a játék összefüggéseit vizsgáló reprezentatív kutatása* is rávilágított. A rendszeresen játszó válaszadók a videójátékokat ugyanis nem csak jó otthoni időtöltésnek tartották, de célt és sikerélményt adott nekik, sőt, közel minden második válaszadó egyenesen azt állította, hogy segít neki kiszakadni a mindennapokból és elrepíti őt egy másik világba. 

 

A játékprogramok felhasználókra gyakorolt hatásaival számos tudományág foglalkozik. Eltekintve attól, hogy ezek a hatások vajon inkább pozitívan vagy negatívan befolyásolják az érintetteket, egy dolog biztosan igaz a mai játékokra: a figyelmet a lehető leghatékonyabban képesek megragadni, és hosszú időn át fenntartani. Ennek eléréséhez pedig az alkotók olyan eszközöket alkalmaznak, amik a munkára való fókuszálásban is hasznunkra lehetnek. 

 

 

Szükségtelen információk kizárva

Aki játszott már bármilyen játékszoftverrel, bizonyosan feltűnt neki, hogy mennyire egyszerű és áttekinthető a kezelőfelület. A képernyő közepén foglal helyet a lényeg, az általunk irányított karakter, vagy – stratégiai játékokban – a látni kívánt terület. A képernyő szélein pedig a játékmenethez csak feltétlen szükséges információs ábrák láthatók: az életerő, a fegyverünk tárában maradt golyók száma, kalandjátékok esetén a hirtelen ellenséges támadás visszaveréséhez legszükségesebb varázsitalok, fegyverek. Minden fontos kellék kéznél van, semmi fölösleges zavaró tényező nem kerül az előtérbe. Mindez pontosan azért van így, hogy a lehető legzavartalanabb legyen a játékélmény, a felhasználó figyelme csak a lényegre koncentrálódjon.

 

Mielőtt munkához látunk, a hatékonyság érdekében érdemes nekünk is minden, figyelmünket elterelő tényezőt kizárnunk. Ezért minden kacatot és a feladat megoldásához szükségtelen tárgyat takarítsunk el az asztalunkról. Csak azokat az értesítéseket és hívásokat fogadjuk telefonunkon és számítógépünkön, amik feltétlen fontosak. Bármennyire is vonzó a multitasking, sokkal gyorsabb és hatékonyabb a munkavégzés, ha egyszerre kizárólag egy feladatra összpontosítunk. 

 

Zene, avagy a produktivitás gyógyszere

A legtöbb videójátékban zene kíséri a játékmenetet, ami ráadásul az adott szakasz dinamikájához passzol. Így amíg egy kalandjátékban például a környezetünk felfedezésekor lassú, barátságos dallamok szólnak, a készítők sejtelmes zenét terveznek a veszélyt tartogató részekhez, és többnyire valamilyen fenséges zenekari indulót arra az esetre, amikor a játék végén harcba indulunk a legfőbb gonosz ellen. Némely játékok – például néhány egynézetű lövöldözős – nem tartalmaz aláfestő zenét, mert fontos meghallanunk az ellenfelek lépteit. A rendszeres gamerek azonban sokszor így is bekapcsolnak jellemzően valamilyen dinamikus hangzású zenét, mert javítja a játékban való teljesítményüket.

 

Ugyanígy a munkavégzésben is segítségünkre lehet a megfelelően kiválasztott zene. Ha nagyfokú koncentrációt igényel az előttünk álló feladat, érdemes valamilyen lassú és zeneileg kevésbé összetett dallamot hallgatnunk a háttérben. Ha pedig valamilyen kreativitást igénylő projektben vagyunk, akár a legizgalmasabb videójátékok végjátékára komponált zenekari műveket is bevethetjük az összpontosítás érdekében. 

 

 

Időzítés – a pontos feladatelvégzés alapja

Vannak olyan számítógépes játékok, amikben a feladatok teljesítése időkorláthoz van kötve. Sokszor ezek a feladatok pedig úgy vannak kitalálva, hogy a való élethez nagyon hasonló szituációkban kell helytállnunk: égő házból kell kimenekítenünk a bent ragadt társakat, mielőtt az építmény összedől, vagy a tó alján fekvő kincset kell felszínre hoznunk úgy, hogy közben nem fogy el a levegőnk. 

 

Ha időkorláthoz vagyunk kötve, az segíthet megfelelően beosztani az erőforrásainkat, és megfelelő ütemben haladni a részfeladatokkal. Mindemellett van egy másik pozitív hatása is, hiszen motiválttá tesz a feladat teljesítésére, és segít elkerülni azt, hogy csak halogassunk és a befejezést az utolsó pillanatra hagyjuk. 

 

A játékok egyik legfontosabb jellemzője, hogy a sikeresen elvégzett feladatokért jutalom jár, hiszen így tudják folyamatosan odaszegezni a felhasználót a képernyőhöz. Ehhez hasonlóan a munkában elért kisebb-nagyobb sikereinkért mi is nyugodtan jutalmazzuk meg magunkat.

 

______________

* Az LG Magyarország országos, a 18-65 éves korcsoportra reprezentatív kutatása 2021 márciusban készült.

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A rádiós szolgáltatók elégedettek a Médiatanács támogatási programjával

Százas skálán 71-es értékelést adtak a rádiók képviselői a Médiatanács támogatási rendszerére – derül ki egy új felméréséből, amit a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa e heti ülésén fogadott el. A grémium rádiós pályázatokat is lezárt, illetve eljárásokat indított, amiért egyes szolgáltatók eltértek szerződéses vállalásaiktól.

2022. január 20. 21:26

Előrendelhető a Samsung The Freestyle sokoldalú, hordozható projektora

Az ágyból a plafonra, a kempingben a sátorponyvára vagy akár a kertben, a ház falára is kivetíthetők a legújabb filmek a Samsung hordozható projektorával. A CES 2022 kiállításon bemutatott The Freestyle-on azonnal elérhető a streaming szolgáltatók kínálata, kiváló hangzással szólalnak meg a bulizós lejátszási listák és koncentrációt segítő hangulatvilágítást is rábízhatják a felhasználók. A készülék okoshangszóróként és a házimozi központjaként is különleges élményt biztosít, amelyet az előrendelők számára a termék mellé igényelhető stílusos tok és egy Galaxy Buds2 vezeték nélküli fülhallgató tehet még izgalmasabbá.

2022. január 20. 20:49

Fenntarthatósági elit klubban a Schneider Electric

Ismét bekerült a legjobbak közé a Schneider Electric a Corporate Knights által évente összeállított, a legfenntarthatóbb módon működő vállalatokat felsoroló Global 100-as listán.

2022. január 20. 19:20

Minden kezdet nehéz: a TOP 5 leggyakoribb akadály, amivel a kezdő vállalkozások szembesülnek

A vállalkozásindítás, illetve a fiatal cégek első időszakának hatékony menedzselése soha nem volt kockázatoktól és nehézségektől mentes – nincs ez másképp manapság sem. Sőt, sok szempontból napjainkban még több problémával kell megküzdeni, gondoljunk csak a kommunikációs csatornák bővülésére és átalakulására, a túltelített piacokra, vagy akár az elmúlt két évben az életünk részét képező globális pandémiára és annak többek között például a személyes kapcsolattartásra való hatására. Van azonban néhány olyan nehézség, amellyel minden kezdő vállalkozás szembesül. A Brillit.com online üzleti platform szakértői bemutatják a TOP 5 leggyakoribb problémát és megoldásait.

2022. január 20. 17:58

Végérvényesen átalakulhatnak a fogyasztói szokások

Az emberek többsége már megszokta a világjárvány miatt kialakult új életmódot, és arra számít, hogy ezek a változások velünk is maradnak – derül ki az EY legfrissebb, 16 000 résztvevő bevonásával készült nemzetközi kutatásából. A megkérdezettek megfontoltabban költenek és egyre jobban ragaszkodnak a rugalmas munkavégzéshez.

2022. január 20. 16:21

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Ez a három újdonság határozza meg az online marketinget 2022-ben

2022. január 18. 15:29

Jön Magyarország legnagyobb e-kereskedelmi konferenciája

2022. január 12. 15:07

Már lehet regisztrálni az NMHH mobilkészülék-csere programjára

2022. január 7. 13:58

Átszámítva közel 40 millió forintot fizettek a világ első SMS üzenetéért

2021. december 21. 17:35