A videójátékok és a munkavégzés kapcsolata

forrás: Prím Online, 2021. szeptember 15. 11:19

Mi lehet a hasonlóság a tó fenekéről egy levegővel felhozott kincs és egy projektmunka leadása között? Nem is gondolnánk, de napjaink videójátékainak felépítése és az elmélyült munkavégzés közt rengeteg összefüggés húzódik. Az LG most összeállított néhányat ezekből, a játékban való elmerülés állapota ugyanis néhány egyszerű trükkel akár a munkában is reprodukálható. 

A videójátékosok gyakran arról számolnak be, hogy képesek teljesen belefeledkezni a játékba, a tevékenység közben pedig a külvilág szinte megszűnik számukra. Olyannyira leköti őket az átélt élmény, hogy mindeközben az idő is csak úgy elszáll. A gaming során kétségkívül sokan a ’flow’ hatás alá kerülnek, erre pedig az LG egy nemrégiben itthon végzett, a járványhelyzet és a játék összefüggéseit vizsgáló reprezentatív kutatása* is rávilágított. A rendszeresen játszó válaszadók a videójátékokat ugyanis nem csak jó otthoni időtöltésnek tartották, de célt és sikerélményt adott nekik, sőt, közel minden második válaszadó egyenesen azt állította, hogy segít neki kiszakadni a mindennapokból és elrepíti őt egy másik világba. 

 

A játékprogramok felhasználókra gyakorolt hatásaival számos tudományág foglalkozik. Eltekintve attól, hogy ezek a hatások vajon inkább pozitívan vagy negatívan befolyásolják az érintetteket, egy dolog biztosan igaz a mai játékokra: a figyelmet a lehető leghatékonyabban képesek megragadni, és hosszú időn át fenntartani. Ennek eléréséhez pedig az alkotók olyan eszközöket alkalmaznak, amik a munkára való fókuszálásban is hasznunkra lehetnek. 

 

 

Szükségtelen információk kizárva

Aki játszott már bármilyen játékszoftverrel, bizonyosan feltűnt neki, hogy mennyire egyszerű és áttekinthető a kezelőfelület. A képernyő közepén foglal helyet a lényeg, az általunk irányított karakter, vagy – stratégiai játékokban – a látni kívánt terület. A képernyő szélein pedig a játékmenethez csak feltétlen szükséges információs ábrák láthatók: az életerő, a fegyverünk tárában maradt golyók száma, kalandjátékok esetén a hirtelen ellenséges támadás visszaveréséhez legszükségesebb varázsitalok, fegyverek. Minden fontos kellék kéznél van, semmi fölösleges zavaró tényező nem kerül az előtérbe. Mindez pontosan azért van így, hogy a lehető legzavartalanabb legyen a játékélmény, a felhasználó figyelme csak a lényegre koncentrálódjon.

 

Mielőtt munkához látunk, a hatékonyság érdekében érdemes nekünk is minden, figyelmünket elterelő tényezőt kizárnunk. Ezért minden kacatot és a feladat megoldásához szükségtelen tárgyat takarítsunk el az asztalunkról. Csak azokat az értesítéseket és hívásokat fogadjuk telefonunkon és számítógépünkön, amik feltétlen fontosak. Bármennyire is vonzó a multitasking, sokkal gyorsabb és hatékonyabb a munkavégzés, ha egyszerre kizárólag egy feladatra összpontosítunk. 

 

Zene, avagy a produktivitás gyógyszere

A legtöbb videójátékban zene kíséri a játékmenetet, ami ráadásul az adott szakasz dinamikájához passzol. Így amíg egy kalandjátékban például a környezetünk felfedezésekor lassú, barátságos dallamok szólnak, a készítők sejtelmes zenét terveznek a veszélyt tartogató részekhez, és többnyire valamilyen fenséges zenekari indulót arra az esetre, amikor a játék végén harcba indulunk a legfőbb gonosz ellen. Némely játékok – például néhány egynézetű lövöldözős – nem tartalmaz aláfestő zenét, mert fontos meghallanunk az ellenfelek lépteit. A rendszeres gamerek azonban sokszor így is bekapcsolnak jellemzően valamilyen dinamikus hangzású zenét, mert javítja a játékban való teljesítményüket.

 

Ugyanígy a munkavégzésben is segítségünkre lehet a megfelelően kiválasztott zene. Ha nagyfokú koncentrációt igényel az előttünk álló feladat, érdemes valamilyen lassú és zeneileg kevésbé összetett dallamot hallgatnunk a háttérben. Ha pedig valamilyen kreativitást igénylő projektben vagyunk, akár a legizgalmasabb videójátékok végjátékára komponált zenekari műveket is bevethetjük az összpontosítás érdekében. 

 

 

Időzítés – a pontos feladatelvégzés alapja

Vannak olyan számítógépes játékok, amikben a feladatok teljesítése időkorláthoz van kötve. Sokszor ezek a feladatok pedig úgy vannak kitalálva, hogy a való élethez nagyon hasonló szituációkban kell helytállnunk: égő házból kell kimenekítenünk a bent ragadt társakat, mielőtt az építmény összedől, vagy a tó alján fekvő kincset kell felszínre hoznunk úgy, hogy közben nem fogy el a levegőnk. 

 

Ha időkorláthoz vagyunk kötve, az segíthet megfelelően beosztani az erőforrásainkat, és megfelelő ütemben haladni a részfeladatokkal. Mindemellett van egy másik pozitív hatása is, hiszen motiválttá tesz a feladat teljesítésére, és segít elkerülni azt, hogy csak halogassunk és a befejezést az utolsó pillanatra hagyjuk. 

 

A játékok egyik legfontosabb jellemzője, hogy a sikeresen elvégzett feladatokért jutalom jár, hiszen így tudják folyamatosan odaszegezni a felhasználót a képernyőhöz. Ehhez hasonlóan a munkában elért kisebb-nagyobb sikereinkért mi is nyugodtan jutalmazzuk meg magunkat.

 

______________

* Az LG Magyarország országos, a 18-65 éves korcsoportra reprezentatív kutatása 2021 márciusban készült.

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Az SAP AI-alapú fejlesztéseivel a gyáripar is átalakul

A termelékenység, a hatékonyság és a precizitás újabb szintje érhető el azokkal az AI-alapú fejlesztésekkel, melyeket az SAP mutatott be az ellátási láncokhoz kapcsolódó megoldásaiban a Hannover Messe kiállításon. A valós idejű adatokból származó, mesterséges intelligencia által felfejtett következtetések abban segítenek a vállalatoknak, hogy jobb döntéseket hozzanak az ellátási láncok egészében, racionalizálják a termékfejlesztést és javítsák a gyártás hatékonyságát.

2024. április 25. 16:31

Az LG OLED evo televíziók már a negyedik egymást követő évben kapják meg a környezetbarát minősítést

Az LG 2024-es OLED evo televíziói megkapták a Carbon Trust*  szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséről**  és szén-dioxid méréséről***  szóló tanúsítványait, valamint a Société Générale de Surveillance (SGS) környezetvédelmi védjegyét****, amellyel az LG folyamatos ESG-kezdeményezéseit immár negyedik egymást követő évben ismerték el. Az LG legújabb OLED tévéi továbbá kiérdemelték az Intertek újrahasznosítási tanúsítványát*****, amely immár második éve bizonyítja ezen a téren is az LG környezetvédelmi felelősségvállalását.

2024. április 25. 14:53

Megjelentek az első HMD okostelefonok

A Human Mobile Devices (HMD) bemutatta első saját gyártású okostelefonjait: megérkezett a HMD Pulse Pro, HMD Pulse+ és HMD Pulse. A Pulse kollekció már most lefekteti a HMD designalapjait: merész vonalvezetés, egyedi tónusok, modern és letisztult esztétika, elegáns kialakítás, előkelő formatervezés – és mindez elérhető áron.

2024. április 25. 13:15

A Samsung legújabb képernyői az AI TV-k új korszakát hozzák el

A Samsung az Unbox & Discover eseményen mutatta be 2024-es Neo QLED 8K és 4K, valamint OLED televíziókból és hangprojektorokból álló portfólióját. A világ egyik élvonalbeli televíziógyártójaként elismert Samsung idén bevezetett készülékei olyan hatékony, mesterségesintelligencia (AI)-alapú funkciókkal rendelkeznek, amelyek minőségibb otthoni szórakozást kínálhatnak.

2024. április 25. 11:38

Kiderült, hogy állnak a magyarok a robotokhoz

Idén is kitárta kapuit a HVG Állásbörze, ahol több mint száz munkaadóval személyesen és hibrid formában is találkozhattak azok az álláskeresők, akik ellátogattak április 17-19-e között a Papp László Budapest Sportarénába. Mindenki kedvence, a Bastion Group robotkutyája is jelen volt az eseményen, ahol hatalmas volt az érdeklődés a robotika iránt.

2024. április 25. 09:56

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

2024. április 20. 11:36

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50