Ericsson: az autó lesz a legfejlettebb okoseszköz a jövőben

forrás: Prím Online, 2021. szeptember 24. 14:30

Noha egyre többet hallunk az autonóm autózásról, a ma a piacon elérhető megoldások jellemzően a 2-es szintű önvezetésre képesek az ötfokozatú skálán. A valódi önvezetéshez az 5G széleskörű elterjedése is szükséges, mivel így lehset elérni, hogy a szoftver ne csak az adott autó által begyűjtött adatokra támaszkodjon, hanem messzebb is „ellásson” – derül ki az Ericsson új tanulmányából, amely a hálózatba kötött autók (connected cars) 166–200 milliárd dolláros piacán megnyíló üzleti lehetőségeket veszi számba.

A tartós siker érdekében az autógyártókra a következő években komoly változások várnak: ahogy az autóipart egyre inkább átszövi a digitalizáció, az autók fosszilis üzemanyaggal működő mechanikus szerkezetekből négy keréken guruló okoseszközzé válnak. A hagyományos autógyártók szerepe is átalakulhat az évtized végére, a mobilitás-ipar pedig soklépcsős értéklánccá válik olyan új szereplőkkel, melyek korábban egészen más szektorokban voltak meghatározók, vagy éppen ma még nem is léteznek.

 

Az Ericsson friss tanulmánya szerint a világ autógyártóinak mindez ma már nem újdonság. Az autóipari gyártók vezetői már elsősorban a felhőszolgáltatások, a mesterséges intelligencia és a gépek közti kommunikáció területén számolnak a legjelentősebb fejlesztési ráfordításokkal középtávon. Ez ugyanakkor új üzleti lehetőségeket és komoly növekedési potenciált is rejt magában.

 

 

A vezetéssegédektől a teljes önvezetésig

Ma már szinte minden új autóban szériatartozéknak számítanak az olyan vezetéssegédek, mint a sávtartó asszisztens vagy ütközéselkerülő, automatikusan vészfékező rendszerek, illetve az olyan, a vezetőt tehermentesítő eszközök, mint a távolságtartó tempomat. Ugyanakkor még a legfejlettebb csomagok – mint amilyen a Tesla Autopilot – is csak az önvezetés fokát jelző skála második fokán vannak az ötből, és amellett, hogy folyamatosan igénylik a sofőr odafigyelését, még hibákra is hajlamosak.

 

A valódi önvezető autózáshoz az Ericsson tanulmánya szerint sokkal több adatra van szüksége a mesterséges intelligenciának, amit nem lehet begyűjteni egyedül az adott autóból, hanem vezeték nélküli hálózatokon kell kommunikálnia a többi autóval és a közúti infrastruktúrával, miközben folyamatosan frissítenie kell a nagyfelbontású fedélzeti térképeket, amelyeken a legfrissebb útlezárások, forgalmi akadályok is azonnal láthatók. 

 

Ehhez pedig az 5G széleskörű elterjedésén át vezet az út, miután a technológia lehetővé teszi többek közt:

•  a tartósan több gigabit sávszélességű vezeték nélküli kapcsolat létrehozását,

•  a közlekedésben elengedhetetlen, valóban késleltetésmentes kommunikációt,

•  az adatcsomagok előre meghatározott paraméterek mentén történő, garantált továbbítását,

•  sok gépjármű és szenzor egyidejű kommunikációját, feltöltési és letöltési irányba egyaránt.

 

 

36 milliárd dolláros piac

Az egymással és az okos úthálózattal kommunikáló, új biztonsági és kényelmi funkciókat kínáló gépjárművek minden eddiginél komplexebb telematikai és fejlett vezetéstámogató rendszereket (angol rövidítés alapján ADAS) integrálnak majd – a növekedési potenciál ez utóbbi területen lehet a legnagyobb, a szegmens forgalma már 2025-re elérheti a 36 milliárd dollárt, ami több mint 30%-os kumulált növekedésnek felel meg. Az szenzorok piaca ugyanebben az évben pedig 40 milliárd dollárra rúghat.

 

Az autók fejlett fedélzeti elektronikája és szenzorrendszere által érzékelt és feldolgozott adathalmaz egy kellően rugalmas és nagy kapacitású hálózat közbeiktatásával jelentős mértékben hozzájárulhat a közlekedésbiztonság javításához és az utazási kényelem növeléséhez. Egyes becslések, illetve konkrét kísérletek szerint egy önvezető gépkocsi autonóm üzemmódban óránként 5 terabájtnyi szenzoradatot „termel”, amely – megfelelő szabályozás melletti – monetizálása szintén jelentős üzleti potenciált nyit meg az autógyárak előtt.

 

Négy kerék, százmillió programsor

Az autógyártók ma már szoftvergyártók is egyben, a rendszert vezérlő kód jelentősége pedig az autonóm járművek korszakához közeledve még jelentőségteljesebb lesz. A rendszerek összetettségének köszönhetően egy modern új autó fedélzeti számítógépének kódbázisa elérheti a százmillió sort (körülbeül duplaanyit, mint egy korszerű operációs rendszer), ráadásul a kód frissítésére az újabb funkciók és hibajavítások miatt egyre gyakrabban van szükség.

 

Az autók fedélzeti elektronikájának frissítését a jövőben könnyűszerrel el lehet majd végezni távolról is (angol szakszavakkal Over The Air, vagyis OTA frissítés), melyhez pusztán a frissítések várható méretéből fakadóan szintén elengedhetetlen lesz a stabil és gyors 5G hálózat. Egyes autógyártók (pl. a BMW és a Tesla) eddigi tapasztalatai alapján a távoli rendszerfrissítés nem csak a szervizköltségeket csökkentheti, hanem az analitikai folyamatoknak köszönhetően hozzájárulhat a funkciók – így összességében maga a gépjármű – hatékony továbbfejlesztéséhez is. 

Automobil ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A Maserati visszatér az autóversenyzésbe

A Maserati újra beszáll az autósportba, erre vonatkozó stratégiájának első lépéseként az olasz gyártó 2023-tól csatlakozik az ABB FIA Formula-E Világbajnoksághoz.

2022. január 14. 13:59

A Continental a CES 2022 kiállításon mutatta be a mobilitás jövőjét

A Continental technológiai vállalat törekvéseinek középpontjában a jövő mobilitása áll, amely biztonságosabb, magasabb szinten hálózatba kapcsolt és kényelmesebb. Az elmúlt több mint 150 évben a Continental forradalmasította azt, ahogyan közlekedünk, és most a CES 2022 kiállításon a vállalat a manapság felmerülő mobilitási igényekre kifejlesztett megoldások bemutatásával nyújtott bepillantást a jövőbe.

2022. január 13. 13:49

Vezet az open source… hamarosan a közutakon is

Nem tűnik túl távoli jövőnek az, hogy önvezető autók uralják az utakat, az autóvezetés pedig ugyanúgy a tehetősebb emberek sportja vagy hobbija legyen, mint ahogyan napjainkban a lovaglás. Addig azonban a gyártóknak még több komoly akadályt kell leküzdeniük a programozás és a biztonság terén, illetve gondoskodniuk kell arról is, hogy a különböző rendszerek gond nélkül képesek legyenek együttműködni egymással. A szakértők szerint a nyílt forráskódú szoftverek ezen a téren is nagy löketet adhatnak az innovációnak, ahogyan ezt a SUSE együttműködése is igazolja az autóipar egyik legfontosabb beszállítójával.

2022. január 10. 12:31

Az ABB és a HASCO előmozdítja az intelligens gyártást a kínai autóiparban

Az automatizálás terén kiemelkedő szakértelemmel rendelkező ABB és Kína vezető autóipari alkatrész-beszállítója, a HASCO bejelentették, hogy vegyesvállalatot hoztak létre az intelligens gyártás következő generációjának előmozdítására a kínai autóiparban.

2022. január 10. 10:02

Százmillió fékvezérlő elektronika Budapestről a balesetmentes közlekedés szolgálatában

Az elmúlt húsz évben százmillió fékvezérlő elektronikát gyártott le a Continental technológiai vállalat budapesti gyára, melynek termékei és mobilitási megoldásai szerte Európa útjain hozzájárulnak a balesetmentes közlekedéshez. A mérföldkő nem csupán a vállalat, hanem a Magyarországon készült, a mindenkori csúcstechnológiát képviselő termékek történetében is kiemelkedő teljesítménynek számít.

2021. december 25. 13:16

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Jön Magyarország legnagyobb e-kereskedelmi konferenciája

2022. január 12. 15:07

Már lehet regisztrálni az NMHH mobilkészülék-csere programjára

2022. január 7. 13:58

Átszámítva közel 40 millió forintot fizettek a világ első SMS üzenetéért

2021. december 21. 17:35

Digitális műtárgyként árverezi el a Vodafone a világ első SMS-ét

2021. december 14. 15:32