A magyarok fele már az elektromos autózásban látja a gépkocsis közlekedés jövőjét

forrás: Prím Online, 2021. október 4. 17:30

Az autóvásárlók kevesebb mint negyede vásárolna dízel meghajtású gépkocsit, legtöbben pedig hibrid üzemű autót vennének. A márkák népszerűségi rangsorát két német márka, a Volkswagen (28%) és az Opel (27%) vezeti, harmadik helyen egy japán cég, a Toyota fért még fel a képzeletbeli dobogóra, ismertette országosan reprezentatív kutatásának eredményeit az Opinio piackutató applikáció. E szerint az autómegosztó szolgáltatások iránt is növekszik az érdeklődés, igaz, egyelőre a társadalom kevesebb mint fele ismerkedett meg eddig ezzel a fogalommal. 

Az Opinio kutatása szerint a 16-59 közötti korosztály közel fele szeretne autót vásárolni a következő három év során. A válaszadók valamivel több mint fele használt autóban gondolkodik, igaz, az idősebb generációnál már inkább az új autó vásárlása jelenik meg igényként.  

 

Készpénzben - átlagban három millióért

Egy hipotetikus autóvásárlás esetében a gépkocsira átlagosan 2,98 millió forintot költenének a válaszadók. A többség (28 százalék) 1-3 millió forint közötti összeget jelölt. Nagyobb összeget a férfiak, illetve a gazdaságilag erősebb demográfiai csoportok hajlandóak költeni: 50-59 évesek, a diplomások, illetve a fővárosiak. A gépkocsipiacon még mindig a készpénzes, helyben fizetés a domináns fizetési mód. Ezzel szemben a megkérdezettek közel 45 százaléka használna fel valamilyen kölcsönkonstrukciót az autósávásláshoz – ezek közül a lízing és a személyi kölcsön tűnnek a legnépszerűbb opcióknak.

 

 

A megkérdezettek mindössze 20 százaléka rendelkezik 5 évnél fiatalabb autóval. Az autók életkora és a tervek között nincs egyenes összefüggés. Az 2-5 éves autóval rendelkezők ugyanakkora arányban terveznek autóvásárlást, mint azok, akik jelentősen öregebb, akár 15 évesnél idősebb autóval rendelkeznek.

 

Elektromos jövő - már nem kér a dízelből a magyar

Üzemanyag meghajtás és technológia szempontjából elég bizonytalanok a megkérdezettek. Kközel ugyanakkora arányban jelölték a hibrid, az elektromos, illetve a benzines autókat. Az elektromos autókkal kapcsolatban nagymértékű nyitottság tapasztalható. A megkérdezettek 3 százaléka már most is rendelkezik elektromos autóval, míg további 44 százalék nyitott lenne egy ilyen gépkocsi beszerzésére. Az elektromos autók a fiatalok és a diplomások körében népszerűbbek az átlagosnál. A megkérdezettek 84 százaléka szerint az alacsonyabb árak segítenék a leginkább ennek a gépkocsi formának a terjedését. Fontos még a technológia fejlesztése (nagyobb hatótávolság elérése), illetve az infrastruktúra fejlesztése (több töltőállomás telepítése).

 

A dízel technológiát viszont mindössze 24 százalék jelölte, mint potenciális választási lehetőség autóvásárlás esetén. A válaszadók fele kimondottan az elektromos autókban látja a gépkocsiközlekedés jövőjét. 

 

 

Megosztjuk egymással

Az autómegosztó szolgáltatások ismertsége 43 százalék. A magasabb iskolai végzettséggel rendelkezők, illetve a fővárosban élők között magasabb az átlagosnál. Az Opinio egy rövid magyarázó szöveg után azoktól is megkérdezte, hogy mennyire lennének nyitottak az autómegosztó szolgáltatások használata iránt, akik számára ismeretlen volt eddig ez a koncepció. Mindezek alapján a megkérdezettek 46 százaléka mutatkozik nyitottnak az autómegosztás használatára. Figyelemre méltó adat, hogy azok számára igazán vonzó ez a megoldás, akik ritkábban, havonta néhány alkalommal ülnek volán mögé. 

 

Az autómegosztás terjedését egyszerűbbnek látják a válaszadók, mint az elektromos autók terjedését. A magyar fogyasztói preferenciáknak megfelelően itt is az ár van az első helyen, mint a bővülést akadályozó tényező. Nem sokkal az ár mögött jelenik meg a szolgáltatás szűkössége: a hozzáférés könnyítésével, nagyobb kocsiparkkal, és nagyobb lefedett területtel lehet igazán bővíteni a szolgáltatás terjedését. A megkérdezettek többsége nem kizárólag városi használatra tartja alkalmasnak a szolgáltatást.

 

Van még német márka

A legnépszerűbb márkának ezúttal a Volkswagen bizonyult, egy-egy százalékponttal lemaradva mögötte az Opel és a Toyota. Rendkívül népszerű márka a Ford és a Suzuki is, míg a top hetes listában az Audi és a Skoda zárja a sort. A válaszadók nyilvánvalóan az autóvásárlás kapcsán jelölték meg a realitásokat is figyelembe véve a kedvenc márkáikat.   

 

Életkor szerint a fiatalabbak (15-29 évesek) preferencia listája tér el a legjobban az átlagostól. Körükben az olyan népszerű márkák, mint a Volkswagen, Opel, Toyota, Suzuki rosszul teljesítettek. Ebben a korcsoportban Subaru, Fiat és a Lexus, Seat és az Alfa Romeo a legnépszerűbb – vélhetően ez a korosztály kicsit később fog szembesülni a vásárlóerő és a vágyak közötti feszültséggel.  

 

A felmérésről

A felmérés az Opinio piackutató applikációval készült 2021. augusztusában, 1859 fős mintán. A fent bemutatott eredmények országosan reprezentatívak a 16-59 éves, okostelefonnal rendelkező lakosságra kor, nem, iskolai végzettség, lakóhely településtípusa és régiója szerint. 

Automobil ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A virtuális valóság és a digitális ikrek is helyet kap a lakóautók tervezésében

A felhalmozott szaktudás mellett a legújabb tervezőmegoldásokat is felhasználja új modelljeinek fejlesztése során a Hymer lakóautógyártó. A prototípusgyártásban a digitális ikerpár kap szerepet, a fejlesztési folyamat egy része pedig a virtuális térbe helyeződik át a Siemens segítségével.

2022. október 4. 09:57

Forradalmi áttörést ért el az ElevenEs akkumulátorcella fejlesztésben

Európa első és legnagyobb, teljes mértékben piaci felhasználásra alkalmas LFP (lítium-vasfoszfát) akkumulátorcelláját az ElevenEs alkotta meg, az akkumulátorcellák fejlesztésének úttörőjeként. A legelső darabok 2023 első negyedévében jutnak majd el az ügyfelekhez tesztelés céljából. A vállalat bejelentette, hogy az EDGE névre keresztelt akkumulátorcelláját az EIT InnoEnergy éves rendezvényén, a The Business Booster keretein belül fogja bemutatni, amelyet idén szeptember 28-án, illetve 29-én Lisszabonban rendeznek meg.

2022. szeptember 27. 19:31

Szimulátorból előzgethetők az igazi pályán köröző valódi autók

Kísérleti eszközök bevetésével hasznosulnak az 5G hálózat képességei a Digital Twin projektben. A nagy pontosságú helymeghatározásnak és gyors adattovábbításnak köszönhetően a versenypályán száguldó autók küzdelmébe online módon lehet bekapcsolódni. A fejlesztési munka egyik lehetséges eredményeként a jövőben akár egy Forma–1-es futam résztvevőivel is összemérhetik képességeiket az interneten keresztül a kanapépilóták. 

2022. szeptember 25. 13:31

5G távvezérlésre átalakított versenyautót tesztelt a Vodafone

Az IoT alapú megoldások az 5G magánhálózat segítségével új távlatokat nyitnak a mobilitásban és az autóipar teljes értékláncában. Ennek kiváló példája a BME Formula Racing Team és a Vodafone legújabb fejlesztése, egy  távvezérlésre is átalakítható elektromos versenyautó, amelyet a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) hallgatói terveztek és építettek meg a Formula Student mozgalom keretén belül. A szeptember 17-i teszten a távirányítással vezérelt autó az 5G gyorsaságát, pontosságát és minimális késleltetését is bizonyította.

2022. szeptember 21. 14:59

Modena utcáin hajtották meg a vadi új GranTurismót

Az olasz luxusautó-márka még a hivatalos bemutató előtt meghajtotta a vadi új GranTurismo luxuskupé Modena és Trofeo felszereltségű, V6 Nettuno motorral szerelt modellverzióit. A márka ikonikus, megállíthatatlan energiájú modelljével a Maserati Family program keretében kiválasztott kollégák tettek néhány kört.

2022. szeptember 18. 13:42

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Jól szerepeltek a magyar diákok a juniorok informatikai diákolimpiáján

2022. szeptember 26. 18:20

Megvannak az idei Gyurós Tibor-díjazottak

2022. szeptember 21. 13:46

Hatalmas siker a tudományos Európa Bajnokságon

2022. szeptember 19. 18:00

’Az Év Honlapja’ pályázat 21. alkalommal keresi a legjobb honlapokat, applikációkat és digitális megoldásokat

2022. szeptember 7. 11:38