A hazai webáruházak a karácsonyi szezon győztesei

forrás: Prím Online, 2022. január 26. 20:48

A felnőtt magyarok háromnegyede a karácsonyra vásárolt ajándékok közül legalább egyet online rendelt meg 2021-ben, elsősorban belföldi webáruházakból – derült ki a Reacty Digital 2022. januári felméréséből. 

A csomagok többsége házhozszállítással érkezett, a webáruház által jelzett határidőn belül. Tavaly csupán a 18-79 évesek 8 százaléka utazott fizetős szálláshelyre az ünnepi időszakban, de általánosságban is jellemző, hogy inkább otthon, esetleg rokonoknál töltik az ünnepeket. A karácsonyi időszakban a távol élő rokonokkal való kapcsolattartás elsődleges eszköze a mobiltelefon, de a fiatalok körében már a chat alkalmazások a legnépszerűbbek. A szilvesztert legtöbben otthonukban töltötték, az ilyenkor szokásos tűzijátékozásról pedig megoszlanak a vélemények: legtöbben szeretik, sokan semlegesen állnak hozzá, az ellenzők pedig legnagyobb részben azért utasítják el, mert megijeszti az állatokat.

 

A legtöbben vegyesen vásároltak üzletben és interneten ajándékot

A 18-79 éves magyarok több mint fele (56%) november-december környékén vásárolta meg a tavalyi karácsonyi ajándékokat. Legkevésbé a fiatalokra (18-29 évesek) jellemző, hogy akár év közben folyamatosan vásárolnának és félretennék azokat karácsonyra, míg a 60 év felettiek között vannak legtöbben, akik egyáltalán nem is vettek karácsonyi ajándékot 2021-ben. 

 

A meglepetések beszerzését illetően az ajándékozók csaknem harmada (30%) inkább, vagy teljesen online rendelt, míg kétötöde (39%) inkább vagy teljesen üzletekben intézte a vásárlást. További harmaduk (31%) a termékek nagyjából felét üzletben vette, míg másik felét online rendelte. A férfiak, illetve a 30 év alattiak körében átlag feletti arányban vannak azok, akik mindent online rendeltek. 

 

 

Karácsonykor a hazai webáruházakat részesítettük előnyben

Érdekes, hogy bár korábbi felmérésünk alapján*  a felnőttek kétötöde (43%) vásárol külföldi webáruházból (is), az ünnepi időszakot inkább a hazai online kereskedők tudták kihasználni: a külföldről való rendelés összességében nem volt jellemző a karácsonyi ajándékok beszerzésekor, tízből kilenc online vásárló inkább magyar webáruházat választott (90%). Átvételi módként a rendelők több mint háromnegyede (77%) választotta a házhozszállítást legalább egy csomag esetében. A boltban, telephelyen vagy irodában való személyes átvétel különösen a budapestiekre volt jellemző (43%).

 

Az online rendelők bő háromnegyede (77%) nem tapasztalt késést a csomagok kézbesítésében, minden rendelt ajándéka a webáruház által ígért kiszállítási időn belül érkezett meg. Ötödük (19%) viszont azt jelezte, hogy volt olyan csomag, ami valamennyit késett, a külföldről (is) rendelők átlag feletti arányban tapasztalták ezt. Csupán a rendelők 4 százaléka panaszkodott késésre több csomag esetében is.

 

Mire költünk az ünnepek során?

A férfiak valamivel költekezőbbek az ajándékok tekintetében. Csaknem harmaduk (32%) 50.000 forintnál is többet költött ajándékokra a 2021-es karácsonyi időszakban, míg a nőknek csak kevesebb mint negyede (23%) költött ilyen összegben. A karácsonyi-szilveszteri dekorációt nem vitték túlzásba a magyar felnőttek. Bő kétötödük (42%) egyáltalán nem költött ilyesmire, további harmaduk (33%) pedig legfeljebb 5.000 forintot szánt a díszítésre. A tűzijáték még kevésbé volt jellemző, a 18-79 évesek döntő többsége (84%) egyáltalán nem vásárolt ilyesmit. A legfiatalabb korosztályban, illetve a dél-alföldi régióba tartozók között vannak legtöbben, akik viszont akár 25-50.000 forintot is szántak erre a látványosságra.

 

Kapcsolattartás az ünnepek alatt

A 18-79 éves magyarok többsége (69%) mobiltelefonon tartja a kapcsolatot az ünnepi időszakban a tőle távol élő vagy épp távol lévő rokonokkal, ismerősökkel. Szintén több mint felük (53%) választja a különböző chat felületeket – például a Messengert vagy a Vibert – erre a célra, a fiatalok esetében pedig ez az arány eléri a kétharmadot (66%). Ezzel körükben ezek a felületek a legnépszerűbbek. A felnőtt lakosság közel kétötöde (37%) él az internetes telefonálás / videóhívás lehetőségével.

 

Utazás az ünnepi időszakban

A felnőtt magyarok döntő többsége (92%) nem utazott az ünnepi időszak alatt – 2021. december 20. és 2022. január 2. között – fizetős szálláshelyre, de aki mégis, az elsősorban belföldi célpontot választott. A nem utazók elsődleges indoka, hogy általában sem szoktak ebben az időszakban fizetős szálláshelyre menni (62%), inkább otthon, esetleg családtagoknál töltik az ünnepeket, míg további szűk ötöde anyagi megfontolásból maradt most otthon (18%). Aki igénybe vett fizetős szálláshelyet, az többnyire párjával (62%) és/vagy közvetlen családtagjaival (42%) utazott és 2-4 éjszakát töltött el a szálláson.

 

Az általános utazási szokásokat a többségnél (66%) nem befolyásolta a járványhelyzet, azonban a felnőttek közel negyede (23%) ezért nem látogatta most meg barátait, rokonait, míg hatoduk (16%) a fizetős szálláshelyre való utazásról tett le (részben) a vírusra hivatkozva.

 

Szilveszter elsősorban otthon

A szilvesztert a felnőttek többsége (77%) saját otthonában töltötte, közel ötödük (18%) barát vagy ismerős otthonában; a rendezvényen, szórakozóhelyen, szállodában történő ünneplés kevéssé volt jellemző. Társaságnak legtöbben a párjukat (47%) és/vagy közvetlen családtagokat (41%) választottak, míg ötödük barátokkal (19%), nyolcaduk pedig egyedül (12%) töltötte a szilvesztert.

 

A szilveszterhez kapcsolódó tűzijátékot a felnőttek bő kétödöde (44%) szereti, ötöde (22%) semlegesen ítéli meg, míg harmada (34%) kifejezetten ellenzi. Az ellenzők legfőbb indoka (86%), hogy a tűzijáték megijeszti az állatokat, a háziállattal rendelkezők szinte mindegyike jelölte ezt a válaszlehetőséget, de még a háziállattal nem rendelkezők körében is ez számít elsődleges problémának. Emellett az ellenzők kétharmada (65%) veszélyesnek (is) tartja a tűzijátékozást, bő háromötöde (62%) szerint pedig egyszerűen felesleges dolog. Minél idősebb valaki, annál valószínűbb, hogy elítéli a tűzijátékot, a gyermekkel élők között pedig átlag feletti arányban vannak azok, akik nem csak nézni, de vásárolni, használni is szokták a tűzijátékot.

 

_______________

* Reacty Digital: Az e-kereskedelem egy éve: mit és hogyan vásároltunk online? https://reacty.digital/az-e-kereskedelem-egy-eve-mit-es-hogyan-vasaroltunk-online

Kulcsszavak: felmérés Reacty Digital

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Tovább nőhet az informatikushiány

Minden eddiginél nagyobb lehet az informatikushiány, mivel egyrészt megtörni látszik az IT-szakok iránti növekvő érdeklődés évtizedes trendje, másrészt továbbra is nagyon magas a lemorzsolódás és az elvándorlás, a tanári szakokra pedig egyre kevesebben végeznek – derül ki az IVSZ szakértői által készített elemzésből, amely az elmúlt 12 év jelentkezési, felvételi, beiskolázási és diplomaszerzési trendjeit dolgozta fel. Az elmúlt évtizedben emelkedett, azonban még mindig 20% alatti a nők aránya az informatika szakokon. 

2022. május 26. 17:46

Ipar 4.0 szakmai díjjal ismerték el a Széchenyi István Egyetem ipari digitalizációs vállalati megoldásait

A győri Széchenyi István Egyetem Digitális Fejlesztési Központja nyerte el idén az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) által alapított Ipar 4.0 szakmai díjat az oktatási, képzési programot, illetve kutatást, fejlesztést, innovációt megvalósító szervezet kategóriájában. Az elismerés jelzi, hogy az egyetemen magas színvonalú kutatás-fejlesztési tevékenység zajlik az ipari digitalizáció témakörében is, amely nagymértékben hozzájárul a térség versenyképességének erősítéséhez.

2022. május 26. 16:17

300 informatikai munkahelyet hoz Magyarországra az ALDI

Folytatja dinamikus bővülését, és megduplázza létszámát Magyarországon az ALDI informatikai szolgáltatásokat végző leányvállalata, az ALDI International IT Services Kft. A vállalat 300 olyan informatikai munkahelyet hoz létre itthon, amelyek jó része otthonról is ellátható feladatokból áll, így immáron az egész ország területéről várják otthoni (Home office) munkavégzéssel pályázók jelentkezését. A budapesti és a pécsi szolgáltató központját is bővíti a cég, a több nyelven beszélő pályakezdők mellett szoftverfejlesztők és SAP-szakemberek számára is számos álláslehetőség nyílik az ALDI-nál.

2022. május 26. 14:49

Felelősséggel lép a következő évtizedbe a Raben Group

Kilencvenéves évforduló, új akvizíciók, 14 ország 10 000 munkavállalójára vonatkozó statisztikák, a klímaváltozás elleni küzdelem és társadalmi tevékenységek – sok más mellett ezeket is tartalmazza a Raben Group új fenntarthatósági jelentése. A 2021-es évről szóló kiadványban a logisztikai szolgáltató a hosszú távú programjai és azok hatásai mellett egyszeri, gyakran nem csupán a vállalat, hanem az egész iparág szempontjából úttörőnek számító projektjeit is bemutatja.

2022. május 26. 11:16

A plafont súrolja a hazai okostelefon-használat

Hazánkban már 6,2 millióan használnak okostelefont és nagyjából 6 millióan interneteznek mobiljukon a 18-69 éves korosztályban, derült ki az eNET legújabb reprezentatív kutatásából*. A magasfokú okostelefon penetráció mellett azonban több internetes tevékenység van, ahol nem ezt az eszközt preferáljuk – ilyen például a webáruházi vásárlás vagy a levelezés, ahol a számítógépet részesítjük előnyben. A készülékek technológiai fejlődése, valamint a hozzájuk kapcsolódó új szolgáltatások megjelenése folyamatosan alakítják az eszköz- és internethasználati szokásainkat.

2022. május 26. 11:10

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Ismét a „Megbízható Munkaadók” között az SAP Hungary

2022. május 25. 12:15

Mindkét magyar csapat bronzérmes lett a Nemzetközi Informatikai Csapat Diákolimpián

2022. május 23. 19:40

Témanapot tart a Neumann Társaság az úttörő magyar számítógépépítőről

2022. május 16. 11:18

Példátlan szövetségre lépett két globális vállalat

2022. május 10. 15:35