A bankszektor 10 legfontosabb trendje 2022-ben

forrás: Prím Online, 2022. február 4. 20:18

Az iparágat átalakító trendek együttes hatására a járvány felgyorsította a bankszektor fejlődését. A Covid-19 járvány proaktívabbá tette a bankokat, fokozta alkalmazkodásukat és felgyorsította az innovációt. Az Accenture új jelentésében 10 olyan trendet azonosított, amely 2022-ben a legnagyobb hatással lesz a bankszektor átalakulására, és amely képes lesz előmozdítani a banki működés izgalmas, új jövőjét a Covid-19 utáni világban.

 

1. Mindenki szuperalkalmazás szeretne lenni 

A digitális világ és az emberi interakciók több vetületét is a szuperalkalmazások uralják (Alipay, Amazon, Paytm, Grab, WeChat, Kakao stb.). A bankoknak kockázatos döntést kell hozniuk: versenyeznek vagy együttműködnek. Világszerte 30 olyan platformvállalkozás létezik, amely szuperalkalmazásnak tekinthető, vagy az szeretne lenni. * 

 

2. Valósággá válik a zöld működés

Egyre erősödik az ESG (Environment, Social, Governance – környezet, társadalom, irányítás) fenntarthatósági feltételrendszer érvényesítésének igénye, amely a bankokat is környezetkímélő működésre sürgeti. Ez jelentős költséggel jár majd, amely egyértelműen meg fog térülni. 

 

A Bank of America becslése szerint globális szinten  150 ezer milliárd dollár értékű befektetést igényel a karbonsemlegesség 30 éven belüli megvalósítása. 

 

3. Az innováció visszatér

A fintech cégekkel és más versenytársakkal lépést tartani kívánó bankoknál újra középpontba kerül a kreativitás, és joggal tehetik fel azt az egyszerű, de hatásos kérdést: „Miért is ne?”. A hagyományos bankok hozzájárulása a GDP-hez 17%-kal (4,6%-ról 3685%-ra) csökkent az Egyesült Államokban 2009 és 2021 között.**  Ennek megállításához kreativitásra ás innovációra van szükség.

 

4. Banki díjak átláthatósága

A kizárólag digitális szolgáltatásokat nyújtó vállalatok és a BNPL (Buy Now, Pay Later) szolgáltatók „ingyenes” termékei nagyobb átláthatóságra – és kreativitásra – kényszeríti a bankokat a díjstruktúra kialakítása terén. A bankoknak nem egyszerű nyíltan kommunikálni díjaikról, de nincs sok választásuk: a rejtett díjak a fogyasztókban bizalmatlanságot keltenek és éles versenynek teszik ki a banki szolgáltatókat. Az Accenture elemzésének előrejelzése szerint a hagyományos bankok átlagosan 9%-kal növelhetik lakossági szolgáltatásokból származó bevételüket, ha újraépítik az ügyfélbizalmat és innovatív tanácsadói szolgáltatásokat vezetnek be. 

 

 

5. Az emberi kapcsolatok hiánya a digitális térben 

A bankok keresik a lehetőséget, hogy érdemi beszélgetéseket folytassanak ügyfeleikkel a digitális térben. A digitális bankolás bár funkcionálisan működőképes, de érzelemmentes. A bankoknak vissza kell csempészniük a humanitást a működésbe, talán az AI segítségével újra megteremthető az emberi kapcsolat. Az ügyfelek 70%-a szívesen fogadna egy olyan digitális élményt, amely emberi tanácsadással párosítja az egyszerű (72%) és a komplex (68%) banki termékeket.

 

6. A kriptovaluták fejlődése

A kriptovaluták elterjedésével az olyan kísérleti termékek, mint a digitális jegybankpénz (CBDC) is állandósulnak. Már keresik az ilyen megoldások gazdaságilag előnyös megvalósításának lehetőségeit. A CBDC használatának forgatókönyveit 78 ország vizsgálja, és közülük hét már bevezette a digitális jegybankpénzt.

 

7. A robotizált megoldások elérhető közelségbe hozzák az intelligens működést

A mesterséges intelligencia és a gépi tanulás egyes területeken túlszárnyalja az emberi munkaerőt. E technológiák alkalmazásával elérhető közelségbe kerül a hulladék- és hibamentes, valamint olcsóbb működés. A kereskedelmi hitelezés folyamatából például a manuális feladatok 60-70%-a kiiktatható – a jövedelmigazolások, a mérlegek és a lábjegyzetek egységes, korrigált kivonatokba vonhatóak össze.*** 

 

8. Fizetés: bárhol, bármikor… és most már bárhogyan 

A fizetési szektor következő forradalma a nyílt hálózatokból indul majd, amelyek révén a bankok újragondolhatják az igényes ügyfeleknek nyújtott fizetési szolgáltatásokat. 

 

33 európai bank és fizetési szolgáltató működik együtt az EPI pánkontinentális fizetési rendszer bevezetésében, amely a SEPA Instant Credit Transfer technológiára támaszkodva versenyez a nemzetközi és helyi kártyás rendszerekkel.

 

9. A bankok újra terjeszkednek

A növekedési törekvések a nemzetközi piacokra is jellemzőek lesznek 2022-ben. A nemzetközi szereplők keresik az üzletileg megtámadható digitális bankokat. Európában a felvásárlási szándékú, határokon átívelő terjeszkedés új hullámának vagyunk tanúi. 2021 elején az észak-amerikai bankok (1,3) és a növekvő piacokon működő bankok (1,4) részvényárfolyam-könyv szerinti érték aránya több mint duplája volt az európai bankokénak (0,6).**** 

 

10. Erősödik a tehetségekért folytatott verseny 

A járvány zavart okozott a bankok számára legkritikusabb erőforrás, a tehetséges munkatársak megszerzésében. Élesedik a verseny. A győztesek munkaadóként is újszerű módon pozicionálják magukat a piacon. A vállalatok 69%-a digitálisan felkészült – az alapokat, a munkaerőt, a működési folyamatokat, a cégvezetést és a vállalati kultúrát tekintve. A munkavállalók az ilyen cégeket tekintik vonzó munkahelynek.

 

________________

*  Az Accenture Research elemzése alapján.

**  Az Accenture Research központi bankokról és pénzügyi szabályozóhatóságokról szóló elemzése és az IMF adatai alapján.

***  Az Accenture ügyféltapasztalatokra épülő elemzése.

****  Az Accenture Research S&P Capital IQ kutatási adataira épülő elemzése.

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Elkészültek a 2022-es Média- és Kommunikációs torták

Az MRSZ megállapításainak összefoglalója a 2022-es média- és kommunikációs költés számokról: (1) A piac 2022-ben sem lélegezhetett fel, hiszen az orosz-ukrán háború következtében kialakult komplex válság a kommunikációs iparágat sem kímélte. 

2023. március 20. 20:07

Itthon is nagy változást hoz az elektronikus számlázásban az új EU-sztenderd

A számlaforgalom valós idejű ellenőrzése nem idegen a magyar vállalkozásoknak, de nem is ez lesz a legnagyobb kihívás abban az uniós jogszabálycsomagban, melynek bevezetésére több lépésben a következő években kerül sor, 2028-ig. Az elvárások teljesítéséhez nem elég a jó szándék, rengeteg cég lesz, ahol a működést is jelentősen át kell majd alakítani ‒ hívta fel a figyelmet Nyári Zsolt, a BDO Magyarország K-X Tanácsadó Kft. partnere és okleveles adószakértője.

2023. március 20. 18:46

GLAMI: a 12-26 éves korosztály diktál az online divatkereskedelemben

A GLAMI divatkereső európai webáruházak között készített felmérése szerint annak ellenére, hogy a 12-26 éves korosztály vált a divat világát leginkább meghatározó korcsoporttá, a vállalkozások csak 20%-a igazítja választékát a legfiatalabb generáció ízlésvilágához. Ugyanakkor azok a webáruházak válhatnak sikeressé, akik a rendelkezésükre álló technológiák segítségével képesek néhány másodperc alatt felkelteni, majd fenntartani a fogyasztók figyelmét.

2023. március 20. 15:38

2023-as energiagazdálkodási trendek az építőipari szektorban

Energiagazdálkodási szempontból számos nehézséget hozott a 2022-es év, és egyes problémákkal továbbra is szembe kell néznie a piacnak. De melyek lehetnek a legoptimálisabb megoldások, és milyen nemzetközi piaci trendek határozzák meg idén a témában a kereskedelmi, ipari és lakóépületek ágazatát? Az Eaton globális energiagazdálkodási vállalat honi leányvállalatának szakembere legfrissebb elemzésében felvázolja a legfontosabb irányvonalakat.

2023. március 20. 14:05

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Az Alzánál egyszerűbb lett az áruvisszaküldés és a reklamáció

2023. március 21. 09:59

Töretlennek tűnik a csaló e-mailek és SMS-ek terjedése – van megoldás

2023. március 14. 20:32

IT Akadémiát indított a BME VIK és a Qualysoft

2023. március 9. 14:08

DEUTSCHE TELEKOM innovációk az idei Mobil Világkiállításon

2023. február 28. 12:48