Áremelkedés várható a gumiabroncsok piacán

forrás: Prím Online, 2022. április 20. 11:15

Bár magánál az abroncs kiválasztásánál a minőség ugyanakkora súllyal esik latba, mint az ár, az esetleges áremelkedésnél gyorsan új abroncsot keresnek a magyar autósok, derült ki a Vredestein magyarországi képviseletének kutatásából. A cég szakértője arra figyelmeztet, hogy a háború, valamint az alapanyagok ára és hiánya miatt az abroncsok piacán áremelkedés várható, sőt, esetleg átmeneti hiány is előfordulhat. A Magyarországon található gyárak enyhíthetik ezeket a nehézségeket, mivel a kész abroncsok szállítási költsége alacsonyabb, mint ha más országokból importálnánk a termékeket. 

A kutatás arra is kereste a választ, milyen források alapján tájékozódnak a magyar autósok, mielőtt abroncsot választanak. Fontosak a teszteredmények, a válaszadók több mint fele ezek alapján választ gumit, míg a megkérdezettek harmada a gumisra, az ő ajánlására hagyatkozik. Magánál a választásnál egyforma súllyal esik latba az ár és a minőség, mint szempont, ugyanis a válaszadók közel 60 százaléka nem megy egy bizonyos minőség alá és egy bizonyos ár fölé. Közel 40% szerint a minőség a legfontosabb, mivel az életük is múlthat a megfelelő abroncsokon. Meglepő, mennyire nem csak az árat tartják a gumiabroncsok választásánál elsődleges szempontnak a magyarok, azok aránya, akik ezt a tényezőt veszik leginkább figyelembe, nem éri el a másfél százalékot. 

 

 

Számítunk a magasabb költségekre – de nem csak az abroncsok árai emelkedhetnek! 

A piaci realitással eléggé tisztában vannak a megkérdezettek, mivel 20-ból 19 válaszadó számít áremelkedésre a közeljövőben, amit alátámaszt a szakember véleménye is. Mikolai Béla, az Apollo Tyres (Hungary) Sales Kft. szakértője szerint idén januártól akár 20 százalékos emelkedés is elképzelhető a piacon, mivel „az alapanyagok árváltozása és adott esetben hiánya árfelhajtó hatással bír. Az ipari korom 30-40 százaléka Oroszországból érkezik, értelemszerűen ez a forrás most kiesett. Nem könnyíti meg a helyzetet, hogy a távol-keleti abroncsok ára is felment, ez a pandémia okozta logisztikai költség emelkedésnek köszönhető. Ha egy abroncsot nézünk, ez akár 4-5 ezer forinttal magasabb árat is eredményezhet.”

 

Ez azért fontos információ, mert a kutatás rámutatott, hogy a magyarok mekkora áremelkedés esetén keresnének másik, olcsóbb abroncsot. A válaszadók közel fele, ha egy darab abroncs ára 5000 forinttal emelkedne, másik terméket keresne, míg 10 ezer forintos emelkedés esetén a válaszadók közel harmada nézne új választás után. Ez azt jelzi, hogy a magyarok 80 százaléka 10 ezer forintos emelkedés esetén már biztosan új abroncsot használna. 

 

 

A kutatás arra a kérdésre is kereste a választ, mekkora díjat tartanak reálisnak az autósok egy szett 16 colos gumiabroncs szerelési munkájáért. A válaszadók közel 70 százaléka maximum 8 ezer forintot, azaz guminként legfeljebb kétezer forintot fizetne. 

 

Ez azért jelenthet gondot, mivel áremelkedésre kell számítani a szerelési munkák esetében is, így a legkisebb, 13-14 colos abroncsok darabjára vetített alapszerelés munkadíja elérheti a 2500 – 3000 forintot, a nagyobb méretek esetében ez akár 5-6 ezer Ft is lehet, és ez még nem is tartalmazza például a kiegyensúlyozáshoz felhasznált súlyok mennyiségét vagy szelep árát, vagy a tárolás költségét. Ennek oka, hogy a magasabb minimálbér megemelte a szakmunkás fizetéseket is, valamint a rezsicsökkentés ernyője alá be nem férő vállalkozások sokkal borsosabb energiaárakkal számolhatnak, ezt a két tényezőt pedig a gumisok kénytelenek beépíteni az árazásba is. Ki kell emelni, hogy a speciális abroncsméretek esetében a szerelési költség az egyedi berendezések használata miatt akár szettenként 60-65 ezer Ft is lehet. 

 

 

Átmeneti hiány is lehet, de Magyarország jó helyzetben van

A szakértő ugyanakkor figyelmeztet, nem csak áremelkedésre, hanem hiányra is lehet számítani, ugyanis „az említett indokok átmeneti hiányt okozhatnak bizonyos méretek esetében, de most nem csak az abroncspiac szereplői, hanem a teljes európai autóipar nehéz helyzettel szembesül. Természetesen pillanatok alatt változhat a helyzet.”

 

Minden ötödik válaszadó azt mondta, hogy ha teheti, inkább Magyarországon gyártott abroncsot vásárol, éppen ezért az esetleges hiányt enyhíthetik a hazánkban előállított gumik is. Hazánkban 4 gumigyár található és a kutatás rámutatott, hogy ezzel a válaszadók mindössze 30 százaléka van tisztában, és mintegy 70 százalékuk szerint csak kettő vagy három üzem készít abroncsokat Magyarországon. 

 

A hazai gyártású abroncsok ismertségét vizsgálva kiderült, hogy a kutatást szervező Apollo Tyres gyöngyöshalászi gyára a népszerűség tekintetében a második helyen végzett. Annak tükrében, hogy ebben az üzemben készítik a Vredestein személy és az Apollo tehergépkocsi abroncsokat is, elmondható, hogy hazánkban az indiai tulajdonú vállalatcsoport nagy ismertségnek örvend, így pedig termékeikkel megoldást jelenthetnek a közeljövőben felmerülő problémákra.  

Automobil ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Használt autót webshopból?

A 2023-as év konszolidációt hozott a használtautó-piacon, de a recesszió és az infláció szele érezhető a szegmensben. A vásárlók tudatosabbak, a bizalmatlanság viszont továbbra is erős és gyakran indokolt. Mit hozhat a jövő, és hogyan vásárolnak a magyarok használt autót 2024-ben? 

2024. április 18. 15:28

Új korszak az elektromobilitásban

A Maserati „Folgore Day” névre keresztelt nagyszabású eseményén mutatta be első 100%-ban elektromos kabrióját, a GranCabrio Folgore-t, melyet az úgynevezett „IT TURNS YOU ON” kampánnyal népszerűsítenek, az olasz művész, Damiano David szerepelésével. A modenai székhelyű márka fennállásának 110. évfordulóján a szigonyos márka ismertette ambiciózus céljait az elektromos átállás terén, valamint lerántotta a leplet TRIDENTE elektromos motorcsónakjáról is. 

2024. április 17. 16:28

Közel félmillió e-töltőpontra is szüksége lehet Franciaországnak néhány éven belül

A becslések szerint 2030-ra Franciaországban legalább 330 ezer, de akár 480 ezer e-töltőállomásra is szükség lehet. Ehhez gyors ütemben, folyamatosan újabb és újabb autópálya-pihenőhelyeket szerelnek fel töltőkkel, ahol már most akár 20 perc alatt 80 százalékra „tankolhatóak” az e-autók. 

2024. április 16. 10:10

A Continental SportContact 7 nyerte az Auto Bild sportscars kiadványának tesztjét

A Continental SportContact 7 gumiabroncs első helyezést ért el az Auto Bild sportscars kiadványa által végzett UHP nyári gumiabroncs-teszten (24/4. szám), melyen „tesztgyőztes” és „példamutató” minősítést kapott. A nagy teljesítményű autógumi hat nemzetközi gyártó modelljével szemben győzött: 1,2-es összpontszámmal a teszt első helyezettje lett. A szerkesztők a 265/35 R 19-es méretű autógumit egy Mercedes AMG GT első-, míg a 295/30 R 20-as méretű modellt annak a hátsó tengelyén tesztelték, összesen kilenc tesztszakaszban, vizes és száraz utakon egyaránt.

2024. április 13. 10:47

A Continental abroncsa megnyerte a német Auto Zeitung autógumi tesztjét is

Az Auto Zeitung német autós magazin szerkesztői legutóbbi nyári gumiabroncs-tesztjükben a Continental PremiumContact 7-et nevezték meg a „ragyogó győztesnek" (24/7. szám). Mind a vizes, mind a száraz vezetési teszteken a legmagasabb pontszámot érte el. A lap szakértői a 225/45 R 17-es méretben kilenc gumiabroncsot vizsgáltak egy BMW 120i-n, összesen 13 kritériumot szem előtt tartva. Európai, ázsiai és amerikai abroncsmárkák termékeit mérték fel.

2024. április 3. 11:37

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50

A 2024-es év fordulópont lehet az IT munkaerőpiacon?

2024. március 20. 10:09