A vásárlók ötöde egyáltalán nem foglalkozik a biztonsági kérdésekkel
A magyarok közel negyede hatnál is több elosztót használ otthonában, mintegy ötödük pedig soha nem ellenőrzi vásárlás előtt, hogy mennyire biztonságosak ezek a termékek – derül ki a Schneider Electric online kutatásából. A felmérés alapján az elektronikai kisberendezések esetében a műszaki paraméterek és a teljesítmény a legfontosabb szempontok a fogyasztók számára, és a túlnyomó többség tisztában van azzal, hogy kapható már olyan elosztó, ami túlfeszültség elleni védelmet is tartalmaz.
Bár a legbiztonságosabb megoldás az, ha közvetlenül a fali dugaljba csatlakoztatjuk elektronikai eszközeinket, a Schneider Electric felmérésének egyik legfontosabb tanulsága az, hogy a magyarok rengeteg elosztót használnak otthonaikban. A válaszadók közül a legtöbben – 43 százalék – 4-6 ilyen berendezést helyezett el lakásában, de a megkérdezettek közel negyede még 6-nál is több elosztót vet be otthon. Alig több mint 4 százalék azok aránya, akik csak alkalmanként használnak egy-egy ilyen eszközt, vagy egyáltalán nem élnek ezzel a lehetőséggel.
Az ár mindegy, csak a teljesítmény legyen jó
A kutatásból az is kiderült, hogy az ár messze nem a legfontosabb szempont, amikor valamilyen elektronikai kisberendezést – elosztó, hosszabbító, elektromos kábelt – vásárolunk. A felmérés során a megkérdezettek mindössze 13,6 százaléka jelezte, hogy az ár alapján dönt ilyenkor, 13 százalék számára pedig a márka, illetve a származási hely a döntő tényező. A legtöbben, a válaszadók 39,1 százaléka az egyéb műszaki paraméterek, egy elosztó esetében például a dugaljak száma alapján dönti el, hogy milyen terméket vásárol. Szintén sokaknak fontos a teljesítmény, ezt 34,3 százalék jelölte meg elsődleges szempontként ilyen termék vásárlása során.
Azt, hogy az ár mennyire nincs a döntő tényezők között elektronikai kisberendezés vásárlása során, jól mutatják azok a válaszok, amelyeket arra a kérdésre adtak, hogy mennyit fizetnének egy 3 dugaljas elosztóért. Nagyon sokan, a válaszadók negyede úgy nyilatkozott, hogy amikor ilyen terméket vásárol, számára az ár nem döntő tényező, így ez egyáltalán nem releváns kérdés számára. A legtöbben, a megkérdezettek 31,3 százaléka egyébként 1500-2500 forint közötti összeget áldozna egy ilyen termékre, és majdnem 19 százalék jelezte azt, hogy akár 2500-4000 forintot is kiadna érte.
Biztonsági kérdések
Bár viszonylag tudatosak a hazai fogyasztók az elektronikai kisberendezések vásárlása során a biztonságot érintő kérdésekben, azért van még bőven tennivaló ezen a területen az edukáció kapcsán. A Schneider Electric kutatásában megkérdezettek 52,5 százaléka mindig megnézi vásárlás előtt, hogy átment-e tűzveszélyességi tesztelésen a kinézett elosztó, hosszabbító, vagy elektromos kábel. A válaszadók 28,1 százaléka jelezte, hogy néha ugyan eszébe jut ezt ellenőrizni, de korántsem ez az elsődleges szempont a választásnál. Ami viszont aggodalomra adhat okot, hogy a megkérdezettek közel ötödének eszébe sem jutott, hogy utánanézzen, biztonsági szempontból mi a helyzet a kiválasztott termékkel.
Szerencsére a felmérésben résztvevők túlnyomó többségének ezidáig nem kellett szembesülnie komoly károkkal amiatt, hogy zárlatos lett valamilyen elektronikai kisberendezése, például hosszabbítója, töltőkábele. A válaszadók háromnegyede még csak olyan helyzetbe sem került soha, amikor zárlatos lett egy eszköze. 22,8 százalékuk viszont tapasztalt már zárlatot több készülékénél is, és az ezzel járó szikrázást, de elektromos tüzet ez nem okozott. A felmérésben résztvevők mindössze 1,6 százaléka jelezte, hogy történt már elektronikai eszköz okozta tűz otthonában.
A tölthető belső energiaforrással rendelkező elektronikai készülékek (laptop, okostelefon, akkumulátoros barkácsgép, szépségápolási eszköz) töltése kapcsán meglehetősen tudatosan járnak el a magyarok: a megkérdezettek 63,6 százaléka mindig csak addig tölti ezeket a termékeket, amíg fel nem töltődnek és folyamatosan ellenőrzi állapotukat. A válaszadók valamivel több mint ötöde ugyanakkor már nem ellenőrzi külön, hogy feltöltődtek-e, hanem csak akkor veszi le töltőről az eszközt, amikor éppen eszébe jut, 13,6 százalék pedig azt jelezte, hogy előfordult már, hogy úgy ment el otthonról, hogy töltőn hagyott valamilyen készüléket.
Ha nem kerülhető el az elosztók használata, akkor érdemes olyan berendezést választani, amelybe túlfeszültség elleni védelmet is beépítettek, hiszen ez a megoldás segíthet az elektronikai eszközök által okozott tűzesetek megelőzésében. Jó hír ennek kapcsán, hogy a megkérdezettek túlnyomó többsége, 84,1 százaléka hallott már arról, hogy léteznek ilyen eszközök.
„A felmérésünk eredményei azt mutatják, hogy feltűnően sok elosztót használnak otthonaikban a magyarok, ami biztonsági szempontból korántsem a legjobb megoldás. Ráadásul folyamatosan nő az általunk használt elektronikai eszközök száma, elég csak arra gondolni, hogy ma már több tévé, számítógép és okostelefon is található a legtöbb háztartásban. Ezek elosztókon keresztüli csatlakoztatása az elektromos hálózathoz növeli a biztonsági kockázatokat, a rendszer túlterhelését, de zárlatot is okozhat. Éppen ezért, ha nem tudjuk kiváltani az elosztók használatát, célszerű olyan terméket választani, ami rendelkezik beépített túlfeszültség elleni védelemmel” – hangsúlyozta Gendúr István, a Schneider Electric Secure Power üzletágának értékesítési vezetője.
A kutatásról:
A Schneider Electric online kutatása 2022 májusában zajlott, a kérdőívet összesen 718-an töltötték ki.
Kapcsolódó cikkek
- Itt a válasz a növekedő energiaárakra: három jövőálló eszköz
- Hetvenmillió forintos fejlesztéssel épül a jövő hálózata a BME Ipar 4.0 Technológiai Központban
- 10 pont a zöldebb Európáért
- Több mint ezer beszállító csatlakozott a Schneider Electric „zöld” programjához
- Nagy a lemaradás az IT infrastruktúra fenntarthatóbbá tételében
- Már az épületeket is veszélyeztetik a kibertámadások
- Csúcstechnológia a tényői állattelepen
- Csúcstechnológiával csökkentik kibocsátásukat a legfejlettebb ipari cégek
- Egyszeri akciónak indult, tízéves komplett program lett belőle
- Hadüzenet a váratlan leállásoknak
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
2022-ben is az Euronics lett a legnagyobb 100%-ban magyar tulajdonú online kereskedő
Közzétette a Magyarországon működő legnagyobb forgalmú online kereskedők friss ranglistáját a GKID. 2022-ben már másodszor készült külön rangsor a 100%-ban magyar hátterű cégekről, ahol az Euronics ismét kiérdemelte az első helyet. Az összesített listán a vállalat megőrizte hetedik helyét, 2023-ban pedig további növekedésre számít online értékesítési csatornáján.
Az IFUA Horváth Zöld Kerék díj idei nyertesei
Az idén a Grundfos és az MBH Bank nyerte el az IFUA Horváth Zöld Kerék díjat. A Grundfos „Átfogó ESG-alapú irányítási rendszerfejlesztés” kategóriában, az MBH Bank pedig „ESG-szempontok beépítése a termékfejlesztésbe” kategóriában bizonyult a legjobbnak a pályázók közül.
Ötéves digitális átalakítási program elindításáról állapodott meg a Diageo az SAP-val és az IBM-mel
Informatikai környezetének teljes korszerűsítésére indított programot a világhírű italmárkák gyártásáról és forgalmazásáról ismert Diageo. A többek közt a Guinness, a Smirnoff és a Johnnie Walker márkákat birtokló Diageo a folyamatainak újratervezését és fejlesztését célozza meg, mind a 180 országra kiterjedően, ahol a vállalat működik. A vállalat eddigi legnagyobb és legátfogóbb stratégiai projektjének kivitelezésére az SAP és az IBM fogtak össze.
Bemutatkozik az Eaton easyE4 vezérlőrelé
Új, jelentősen továbbfejlesztett easyE4 vezérlőreléket vezet be az Eaton, az energiagazdálkodás globális vezető vállalata. A frissítés célja, hogy kiszélesítse a lehetséges alkalmazások körét és megfeleljen a növekvő kiberbiztonsági követelményeknek.
Konferencia a gépi tanulásról, a mesterséges intelligenciáról és a mély tanulásról
2023. június 2. és 4. között Prágában, az O2 Universumban rendezik meg Európa legnagyobb gépi tanulásról, mesterséges intelligenciáról és mélytanulásról szóló konferenciáját. A Machine Learning Praque társszervezője a Kiwi.com, vezető utazási technológiai vállalat. Az eseményen olyan nagyvállalatok szakértői lesznek előadók, mint az Amazon, az Emplify, a Google, a Microsoft és a Workday.