Így támogathatjuk gyermekeink „digitális” iskolaérettségét – tippek szülőknek!
Idén is mintegy százezer kisdiák lép be először az iskolák kapuin szeptember első napján, ez pedig ismeretlen terepet jelent nem csupán nekik, de szüleiknek is. A megváltozott napirend és az újfajta kötelezettségek mellett többek között a tudatos digitális eszközhasználat elsajátítását sem halogathatják tovább családok tízezrei. Annál is inkább, hiszen minden jel arra mutat, hogy az újabb COVID-hullámok, a pedagógushiány és az elszabaduló energiaárak miatt az iskolai élet mind nagyobb része kerül majd az online térbe – az okoseszközöket tehát szövetségesként és nem ellenségként kell kezelnünk.
Hogyan segíthetünk szülőként már az utolsó nyár napokon a „digitális” iskolaérettség kialakításában? Vegyünk-e mobilt az elsősünknek és hogyan kezeljük a „de az osztálytársamnak is engedik” típusú kéréseket? Hortobágyi Ágoston digitális stratéga segít eligazodni a témát övező információáradatban.
Ahogy egyre szaporodnak a környezetünkben az okoseszközök, úgy ömlik ránk a rengeteg „jó” tanács azzal kapcsolatban, hogy mit, mikor és hogyan engedjünk meg gyermekünknek a digitális világban. Sokak szerint kifejezetten káros hatása van a kicsikre a villózó fényeknek, az egymást követő rengeteg impulzusnak, mely akár figyelem- és alvászavart is okozhat. Mások szerint a korlátok közé szorított eszközhasználatnak kifejezetten pozitív vonzata van a gyermekek kreativitására és logikai képességeire nézve, sőt, az őket érő különböző stresszfaktorok csökkentésében is segít. Ettől függetlenül tény, hogy a picik ma már akár néhány hónapos koruktól rendszeresen találkoznak mobiltelefonokkal és tabletekkel, azonban a tét akkor emelkedik igazán, mikor elkezdik az iskolát: ezen a ponton már a teljesítményükre is közvetlen hatással van a digitális eszközhasználat. Mit tehetnek a szülők, hogy a kütyük ne ellenségek, hanem szövetségesek legyenek a gyerekeik számára?
Felhőtlen szórakozásból tudatos eszközhasználat – így segíthetik a váltást a szülők
Habár a friss becslések szerint a gyerekek 7 éves korukig – vagyis nagyjából az iskolakezdésig – már összesen közel 1 évet ülnek a képernyők előtt, ez többnyire strukturálatlan időtöltésből áll. Eddig ugyanis a kütyük elsősorban a szórakoztatás eszközei, habár való igaz, hogy a szülők nagyon sokat tehetnek azért, hogy kicsik már a kezdetektől egészséges „viszonyt” alakítsanak a digitális eszközökkel. Tudatosan megválogathatják, hogy milyen tartalmak, játékok legyenek a táblagépen, előnyben részesítve a készségfejlesztő alkalmazásokat, de rászoktathatják a gyerekeket arra is, hogy csak bizonyos ideig vagy időközönként, esetleg csupán a lakás arra kijelölt pontjain nyomkodhassák a kütyüket, azon kívül pedig a fizikai tevékenységeké legyen a főszerep. Az iskolába kerülve azonban a tabletek és számítógépek kezelése már nem csupán opció vagy kellemes időtöltés – a Kréta elektronikus rendszer használata például szinte mindennapos feladat szülőnek, gyereknek és pedagógusnak egyaránt.
„Egyre fontosabb téma lesz a digitális iskolaérettség, főleg, hogy várhatóan továbbra is lesznek olyan időszakok a tanév során, amikor szinte csak az online kapcsolattartásra lehet majd támaszkodni. A kezdés előtti napokban-hetekben szépen fokozatosan be lehet vezetni azokat a szabályokat, melyeket a tanévkezdés után követni szeretnénk: legyenek tervezettebbek a napok, mutassunk a kicsiknek néhány számolást-írást segítő alkalmazást, a felsőbb osztályosoknak töltsünk le ismétlést segítő kvízjátékokat, legyen egyértelmű, mikor szórakozás és mikor „munka” az okoseszköz használata. Ki lehet nyitni a laptopot, megmutatni a gyerekeknek azokat a programokat, melyekre a jövőben napi szinten szükségük lesz. Ha pedig korábban az esti rutin része volt egy kis tévézés vagy mobilos kikapcsolódás, azt érdemes már ekkor kiiktatni a programból” – sorolja Hortobágyi Ágoston digitális stratéga, aki az egyre növekvő igényekre válaszul szeptembertől Digitális Szülő Képzést indít az érdeklődő anyukáknak és apukáknak.
Amikor belépnek a képbe a kortársak: „de anya, mindenkinek van már saját mobilja”
Már az iskolakezdés előtti hónapokban is gyakran felmerül a kérdés, hogy legyen-e saját mobiltelefonja a gyereknek, azonban ezt leggyakrabban az motiválja, hogy a szülők nehezen engedik el a kicsik kezét és a nap minden szakában biztonságban szeretnék tudni őket. A szakértő szerint ehhez nem feltétlenül van szükség már az első naptól mobiltelefonra – melynek önálló használata könnyen megnyithatja a kaput a keresetlen, káros tartalmak, vírusok, kiberbűnözők és online zaklatók előtt –, érdemes lehet például beszerezni inkább egy okosórát erre célra. „A saját, nagyobb értékű kütyük vásárlását nyugodtan halaszthatjuk későbbre is, előbb tanítsuk meg a kisiskolásoknak a biztonságos használat szabályait, illetve azt is, hogyan vigyázzanak a rájuk bízott eszközökre. Ezzel a felelősségérzetük is fejlődik, mire pedig kézbe kapják a mobiltelefonjukat, már olyan ismeretek és tudásanyag birtokában lesznek, hogy nyugodtabb szívvel engedhetjük őket útnak a digitális világban is” – teszi hozzá Hortobágyi Ágoston.
Persze egy bizonyos ponton túl nem lehet és nem is érdemes tovább halogatni a lépést, hogy saját digitális eszközöket bízzunk a gyerekekre, annál is inkább, hiszen az első iskolásévektől kezdve a szülői minták mellett egyre nagyobb szerepet kap a kortársak befolyása. A tiltás itt sem járható út és nem is érdemes teljes mértékben elutasítani a szórakozást jelentő játékok, chatprogramok vagy közösségi platformok használatát. Fontos viszont tisztázni a határokat, világosan kommunikálni, hogy mit szabad és mit nem, ha pedig egy kérésre nemet mondunk, mindig magyarázzuk el érhetően és őszintén, hogy mi a döntésünk oka és miért szolgálja ez a gyermek érdekeit. Ne feledjük, a digitalizáció lehetőségeinek hatékony kiaknázása nagyban hozzájárul a kicsik későbbi boldogulásához, ha okosan és tudatosan állunk a kérdéshez – így a kütyük nem fenyegetést hordozó eszközök, hanem a szövetségeseink lesznek a nevelésben.
Kapcsolódó cikkek
- Kulcsszerepe lehet az okostechnológiának a tanulásban
- Így választhatod le a gyereket az okoseszközökről a szünidőben
- Túl a százezren az okoseszközzel fizetők száma a K&H-nál
- Az IKEA bemutatja a DIRIGERA-t
- Magyarországon is elérhető a HUAWEI WATCH FIT 2 sportóra
- Így töltik az idei vakációt a gyerekek
- A klasszikusokat idézi a Huawei új, prémium okosórája
- K&H: kiugró növekedés az okoseszközös fizetésben
- Bivalyerős zászlóshajó okostelefont mutatott be a POCO
- Egyre jobban terjed a viselhető technológia az egészségügyben
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Megtanulni egy nyelvet fél év alatt? Lehetséges!
Egy igazán egyedülálló nyelvtanulási módszerrel hatalmas sikereket érhetünk el! Kezdő szintről mindössze hat hónap alatt el lehet sajátítani egy idegen nyelvet az egyedi módszer által. Tóth Alexandra, az Alexa Nyelviskola megálmodója kifejlesztett egy hatékony rendszert, melynek segítségével könnyen és érthetően tanulhatjuk meg a régóta vágyott nyelvet.
A Continental nyerte „Az év K+F beruházója” díjat a HIPA-tól
A technológiai cégcsoport magyarországi leányvállalatának, a Continental Automotive Hungary Kft-nek tavaly megvalósult beruházásait, vidéki bővülését, valamint a K+F területen nyújtott, folyamatosan kimagasló teljesítményét díjazta a Nemzeti Befektetési Ügynökség.
Mini-ösztöndíj gyártói startupoknak Bécsben
Elsősorban magyar, horvát, cseh, szerb, szlovák, szlovén és osztrák scale-upok jelentkezését várják a Bécsi Gazdasági Ügynökség és az EIT Manufacturing East mini-ösztöndíjára, a Discover Vienna: Manufacturing Edition nevű programra Bécsbe. Aki ügyes, akár négyszázezer eurós támogatáshoz is juthat.
Így nézd a tévét, és a rezsiszámlán is spórolhatsz
Az elmúlt évtizedekben az otthoni szórakozás egyik fő eszköze lett a televízió, ami a mai napig szinte minden háztartásban megtalálható. Friss adatok szerint a magyar lakosság napi közel 5 órán át használja a tévéképernyőt*, ami az otthon összenergia-fogyasztására is hatással van. A közelgő Föld Órája kezdeményezés éppen az ökológiai lábnyomunk csökkentésére – tehát részben a villanyáram-fogyasztásunk mérséklésére – igyekszik felhívni a figyelmet. Az LG szakértői ennek alkalmából összegyűjtöttek pár tippet, melyekkel gazdaságosabbá tehetjük a televíziónk használatát.
Magyar makettező cég innovatív 3D-s megoldásai a gyártás területén
Az utóbbi években a 3D nyomtatás és a hozzá kapcsolódó modell előállítási folyamatok a mindennapok részei lettek. A technológiával már városrészt, orvostechnikai eszközöket és ékszereket is készítenek, de van, ahol az általános iskolai oktatásban és a háztartásokban is használják. Nem létező, vagy sérült elemeket alkotnak virtuálisan újra, majd állítják elő ismét, hogy azok az eredetivel azonos módon működhessenek felhasználási területükön. Egy magyar cég a makettezés mellett úttörőnek számító területeken is használja a file to factory és a reverse engineering megoldásokat.