Kína meghatározza az autonóm vezetés trendjeit

forrás: Prím Online, 2022. október 27. 18:40

Kína az autonóm vezetés területén is dinamikusan halad előre, amit olyan megatrendek mozgatnak, mint az e-mobilitás terjedése, a mesterséges intelligencia és az 5G fejlődése vagy a járműmegosztás előretörése – derült ki dr. Martin Schuster, a SAIC Volkswagen sanghaji vezetői asszisztens rendszerek kutatás-fejlesztési igazgatója, a győri Széchenyi István Egyetem Egyetemi Tudományos Tanácsának tagja előadásából.

A jövő mobilitása nagymértékben épülhet az autonóm – köznapi szóhasználattal: önvezető – járművekre és közlekedési rendszerekre, amelyek kutatásában meghatározó szerepet tölt be hazánkban a Széchenyi István Egyetem. Az intézmény Járműipari Kutatóközpontja és Digitális Fejlesztési Központja tevékenységének egyik fókuszában e terület áll. Ezért is volt különösen fontos, hogy az egyetemen tartott előadást dr. Martin Schuster, a SAIC Volkswagen sanghaji vezetői asszisztens rendszerek kutatás-fejlesztési igazgatója, a Széchenyi István Egyetem tiszteletbeli professzora, Egyetemi Tudományos Tanácsának tagja arról, hogyan határozza meg Kína az autonóm vezetés trendjeit.

 

Dr. Knáb Erzsébet, a Széchenyi István Egyetemért Alapítvány kuratóriumi elnöke. (Fotó: Májer Csaba József)

 

Az eseményen dr. Knáb Erzsébet, a Széchenyi István Egyetemért Alapítvány kuratóriumi elnöke köszöntőjében elmondta: az egyetem büszke arra, hogy elismerik szakmai munkájáért, oktatásáért, tudományos kutatásáért és társadalmi felelősségvállalásáért. Ezt támasztja alá, hogy idén a QS felsőoktatási minősítő szervezet világranglistáján a világ 800 legjobb egyeteme közé került. Hozzátette: az Audi Hungaria, amely a világ legjelentősebb autóipari motorgyárát működteti, az intézmény prémium márkapartnere.

„Az iparral való szoros összefonódást példázza az egyetem és az Audi közötti szerves partnerség, amely 1993 óta létezik, és amelynek eredményeként 2015-ben létrejött az Audi Hungaria Járműmérnöki Kar. Az együttműködés az oktatásra, a kutatásra, a közös finanszírozási tevékenységekre projektekre összpontosít” – fogalmazott dr. Knáb Erzsébet.

 

Bolla Szilárd sanghaji főkonzul videóüzenetben köszöntötte a jelenlévőket. (Fotó: Májer Csaba József)

 

A jelenlévőket Bolla Szilárd sanghaji főkonzul videoüzenetben köszöntötte. Kifejtette: Kínában az elmúlt évtizedben csaknem megduplázódott az autók száma, és 2021-re elérte a 302 milliót. A részben vagy teljesen elektromos meghajtású járművek száma tavaly már 7,8 millió volt az ázsiai országban, és csak az elmúlt évben 3,5 milliót gyártottak ott. Hozzátette: míg a kínai autópiac tavaly is növekedést produkált, addig a második legnagyobb piac, az amerikai 15 százalékos visszaesést szenvedett el. A főkonzul szerint a dinamikus fejlődésből profitál Magyarország is, ahol több, az elektromosjármű-gyártás ellátási láncának különböző szintjein lévő kínai vállalat valósít meg jelentős beruházásokat.

Dr. Martin Schuster – aki elöljáróban elmondta, hogy rendkívül szorosan kötődik Győrhöz, ahol korábban öt csodálatos évet töltött – több mint egyórás, érdekfeszítő előadást tartott a Széchenyi István Egyetem Menedzsment Campus épületének konferenciatermét megtöltő közönségnek. Kifejtette: az autonóm vezetés az ötvenes években még utópiaként vetődött fel, mára azonban belátható közelségbe került a technológiai fejlődésnek – így a számítási kapacitás növekedésének, a szenzorok, a nagyfelbontású térképek, az 5G adatkapcsolat és a mesterséges intelligencia fejlődésének – köszönhetően.

 

Dr. Martin Schuster (Fotó: Májer Csaba József)

 

Dr. Martin Schuster az arányok értékeltetésére azt hangsúlyozta: az ázsiai ország a világ legnagyobb autópiaca, ahol az újautó-eladások 2025-re elérhetik az évi 33 millió darabot. A kínai márkák folyamatosan erősödnek, és részesedésük három év múlva elkerülheti az 50 százalékot. Kína az autonóm vezetés területén is dinamikusan halad előre, amit olyan megatrendek mozgatnak, mint az e-mobilitás terjedése, a mesterséges intelligencia és az 5G fejlődése vagy a járműmegosztás előretörése. Egy másik faktor, hogy a kínai emberek kifejezetten szeretnek „meglepődni”, új, ismeretlen dolgokat kipróbálni, emellett igénylik a személyre szabott szolgáltatásokat és élményeket. Szerepet játszik a Z generáció hatása is, amely tagjainak fontos a komfort, a szórakozás, a környezettudatosság, és körükben már nem státuszszimbólum a saját tulajdonú kocsi. Kifejtette: az autonóm vezetésű járművek elterjedése csökkenti a munkaerő-költségeket (hiszen nem lesz szükség sofőrre), s az autó egyfajta harmadik otthonná válhat, amiben ülve számos – akár szórakozási, akár más – tevékenységre nyílik mód.

 

Az előadásra megtelt a Széchenyi István Egyetem Menedzsment Campus épületének konferenciaterme. (Fotó: Májer Csaba József)

 

Az autonóm vezetésnek öt szintjét különböztetik meg a szakemberek. Az 1-es szinten a sofőrnek a lábát, a 2-esen a kezét, a 3-ason pedig már a szemét sem kell használni a kocsiban ülve. A 4-es szinten akár aludhat is, miközben az autó halad, az 5-ösnél pedig a jármű anélkül közlekedik, hogy ember lenne benne. Dr. Martin Schuster a kínai kormányzati elképzeléseket ismertetve elmondta, hogy 2025-re korlátozott területen tervezik engedélyezni a 4-es szintű autonóm járművek közlekedését, amelyek 2035-re széles körben használttá válhatnak, de a kínai iparági szereplők még ennél is gyorsabb ütemmel számolnak.

Automobil ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Az ABB E-mobility leszállította az egymilliomodik EV-töltőt

Az ABB E-mobility bejelentette, hogy leszállította az egymilliomodik elektromosjármű-töltőjét, ami a legújabb mérföldköve a vállalat azon távlati céljának, hogy az intelligens és megbízható töltési megoldások folyamatos fejlesztésével lehetővé tegye a kibocsátásmentes jövőt.

2023. január 31. 17:11

4 éven belül átveszik a vezetést az elektromos járművek Európában

Az elektromos és plug-in hibrid autók értékesítése Európában már 2027-re meghaladja az összes többi motortípus forgalmát, amivel a kontinens beelőzi az Egyesült Államokat és Kínát is – derül ki az EY nemzetközi elemzéséből. A tanulmány szerint 2040-re a belső égésű motorral hajtott járművek aránya az összes eladás kevesebb mint 1 százalékára zsugorodik világszerte. 

2023. január 28. 12:23

Újabb szuperautóra gyárt gumiabroncsot a Bridgestone

A Bridgestone a Lamborghini Huracán STO, EVO és Tecnica modellek után a Huracán Sterrato egyetlen és kizárólagos gumiabroncs-partnere: a vállalat a világ első, V10-es motorral és összkerékhajtással, terepjáró és téli felszereléssel ellátott szupersportkocsijához biztosítja az úttörő és egyedi Bridgestone Dueler All-Terrain AT002 gumiabroncsot.

2023. január 20. 10:08

A sebesség szerelmesei ezt imádni fogják – új Firestone Firehawk Sport abroncsok

A Firestone legújabb, kimondottan a sportosan vezetők igényeire fejlesztett, nagy teljesítményű nyári gumiabroncsa erős tapadást nyújt nedves, és kiváló fékezést száraz útfelületen*, mindezt elfogadható áron.

2023. január 13. 15:51

Díjazták a Continental vezetőfelismerő kijelzőjét a CES-en

A Continental technológiai vállalat a CES 2023 kiállításon mutatja be ívelt ultraszéles kijelzőjét (Curved Ultrawide Display). Az „ultraszéles” 1,29 méteres szélességet jelent és a kijelző a két A-oszlop között terül el. A 47,5 colos TFT-kijelzőt több mint 3000 LED világítja meg egy 7680x660 pixeles aktív területen. A mátrix-háttérvilágítás kiváló, nagy kontrasztú képminőséget eredményez, és lehetőséget kínál a képernyő azon részeinek elsötétítésére, amelyekre nincs szükség. Ez a helyi fényerőszabályzó technológia energiát takarít meg, és növeli az olvashatóság szintjét.

2023. január 7. 14:44

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Megvannak ‘Az Év Honlapja’ 2022 díjazottjai!

2023. január 27. 09:47

Látássérülteknek fejlesztett eszköz nyerte az LG versenyének fődíját

2023. január 26. 14:02

Közeleg a 31. Magyar Innovációs Nagydíj felhívás beadási határideje

2023. január 16. 18:51

A Bullitt műholdas szolgáltatása lefedettlenség esetén is biztosítja az üzenetküldést

2023. január 9. 15:46