Mikor kössünk termékbiztosítást? – Erre érdemes figyelni, amikor elektronikai cikket veszünk
Mivel a forgalmazók kötelesek felelősséget vállalni a jogszabályban meghatározott ideig a termékeik javításáért, a legtöbben nem is gondolunk bele, amikor új elektronikai eszközt vásárlunk, hogy az a tervezettnél előbb felmondhatja a szolgálatot. Így viszont kellemetlen meglepetést okozhat valamilyen hiba jelentkezése vagy egy, a rendeltetésszerű használat ellenére is meghibásodó alkatrész a jótállási idő leteltével. Ilyenkor válhat hasznunkra a termékbiztosítással is kiegészített jótállás. Az Euronics tapasztalatai szerint sok vásárló nincs tisztában a lehetőségeivel eszközei védelme kapcsán – holott sokat spórolhatnának készülékeik használati idejének kitolásával.
Egy éve változtak a jótállási feltételek
Már kicsivel több mint egy éve, hogy változtak a jogszabályban meghatározott jótállási feltételek: 2021 óta a megvásárolt termék árától függ az erre vonatkozó idő, azaz 10 000 és 100 000 Ft között 1 év, 100 001 és 250 000 Ft között 2 év, 250 001 Ft felett pedig 3 év jótállást kapunk egy termék mellé. Ezektől a keretektől a forgalmazók csak pozitív irányban térhetnek el. Ha valamilyen, a rendeltetésszerű használat mellett felmerülő problémával szembesülünk, a jótállási időn belül a forgalmazó köteles orvosolni ezt. Ehhez fontos, hogy a vásárláskor kapott jótállási jegyet és/vagy a vásárlás tényét igazoló számlát, nyugtát őrizzük meg a jótállási idő érvényességéig – mindkét dokumentummal érvényesíthetjük ugyanis jogainkat. A 2021 óta érvényes változtatások értelmében már a termék csomagolását sem szükséges megőriznünk – enélkül is visszaveszik a hibás terméket az üzletek.
Ismerjük a lehetőségeinket!
A jogszabály négy lehetőséget kínál a vásárlónak, ha jótállási időn belül jelentkezik az üzletben egy meghibásodott termékkel.
1. Kérheti a meghibásodott termék javítását – erre a vállalkozásoknak 15 napon belül törekedniük kell, 30 nap eltelte után pedig kötelesek új készülékre cserélni a terméket.
2. A vásárló kérheti a termék cseréjét.
3. Igényelhet a fogyasztó a vételár arányos leszállítását a hibára hivatkozva, a hibát pedig maga javíttathatja ki.
4. A vásárló a vételárat is visszakérheti, azaz elállhat a vásárlástól, amennyiben az üzlet nem vállalja a hiba javítását vagy a termék kicserélését vagy, ha a vásárló már nem tart igényt ezekre. Ezt jelentéktelen hiba esetén nem teheti meg a vásárló, a hiba mértékét pedig a szakszerviz bevizsgálása nyomán a forgalmazó állapítja meg.
A készülékeinket minden más esetben is egy szerviz vizsgálja be, és az eredmény alapján a forgalmazó állapíthatja meg, hogy jogos-e a vásárló igénye.
Érdemes tudnunk, hogy a jótállási idő kezdetének a rögzített bekötésű, 10kg-nál nagyobb, tömegközlekedési eszközön nem szállítható termékek esetében a tényleges bejelentés számít, a kisebb termékek esetében pedig a leadás időpontja a mérvadó.
Fontos, hogy ezek a szabályok a kötelező jótállási időre vonatkoznak – vannak esetek, amikor a forgalmazó úgy dönt, egyes alkatrészekre vagy termékekre hosszabb jótállást kínál, ezeket érdemes külön észben tartani, feljegyezni.
Még a kávéfőzőt is biztosíthatjuk
Ha biztosra akarunk menni, érdemes termékbiztosítást is kötni, hiszen ezek sokkal szélesebb körben és/vagy hosszabb időszakban garantálják a termékkel kapcsolatban felmerülő problémák megoldását. Az Euronicsnál összességében a nagy háztartási gépekre kötik a legtöbb termékbiztosítást – a biztosítások 22%-át a mosó- és szárítógépek, 13%-át a hűtők, fagyasztók és egyéb nagy háztartási termékek teszik ki –, valamint a vásárlók szeretik biztonságban tudni a televíziókat és az IT-termékeket is. A műszaki áruházláncnál a felsorolt termékkategóriákban nagyjából minden 15. termékre kötnek biztosítást.
Az Euronics szakértői szerint a mobiltelefonok kategóriájában a korábbi éveknél kevesebben kötöttek termékbiztosítást 2022-ben, holott ezeknél az eszközöknél a legnagyobb a kijelzőtörések, balesetek száma. Érdekesség továbbá, hogy a biztosított termékek között volt a tavalyi évben okosóra, drón és kávéfőző is.
Mikor és mit érdemes biztosítani?
Az Euronics szakértői szerint bármilyen termékre érdemes lehet biztosítást kötni, de fontos, hogy mindig tisztában legyünk, azzal, hogy milyen típusú károkra és meddig terjed a megvásárolt pénzügyi termék. A kiterjesztett garancia biztosítás például a jótállás lejárta után nyújtja a javítási- és csereszolgáltatásokat, míg a balesetbiztosítás a termékben hirtelen, váratlanul, külső behatás következtében bekövetkező kár elleni védelemre vonatkozik. Egy termékbiztosítással akár a vásárlástól számított 5 éven át biztonságban tudhatjuk a termékünket.
A szakértők elsősorban a nagyobb értékű termékekre, illetve a könnyen károsodó eszközökre javasolják a termékbiztosítást. Ilyenek lehetnek például a mobiltelefonok, a televíziók, a nagyháztartási gépek, a nagyobb értékű tabletek, laptopok. Új készülék vásárlásakor érdemes átgondolnunk, hogy milyen eszközök védelmére lehet szükségünk – csak ekkor, a vásárlással egyidőben köthetünk ugyanis biztosítást. Bár kezdetben valóban plusz kiadást jelent ez az elővigyázatosság, számos bosszúságot – és hosszú távon kiadást – spórolhatunk meg, hiszen például egy mobiltelefon vagy laptop meghibásodása, sérülése esetén nem kell majd rögtön búcsút mondanunk féltett adatainknak.
Kapcsolódó cikkek
- Áramellátás bárhol, bármikor
- Egyre gyakoribbak az online adatlopások és átverések a neten
- Új év, új életmód? Ezt látja a műszaki áruházlánc
- Ezek az elektronikai eszközök kerülnek majd a legtöbb fa alá
- Erre számít az Euronics áruházlánc
- Ezek lesznek az idei Black Friday legnépszerűbb termékei
- Ezeket érdemes tudni, ha tévét keresünk sportnézéshez
- Kutatás készült az elektronikai eszközök energiatakarékosságának fontosságáról
- Ezek voltak az elmúlt egy év slágertermékei
- Miként fogjunk hozzá otthonunk okossá tételéhez?
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A felhő gyors és kényelmes, de hogyan lesz biztonságos?
A felhőalapú IT rendszerekkel a vállalatok gyors, megbízható és könnyen elérhető technológiai szolgáltatásokhoz jutnak, amelyek maximálisan képesek támogatni az üzleti igényeket és a működést. A felhőtechnológia alkalmazása ugyanakkor biztonsági kihívást is jelent a hozzáférések kezelése szempontjából, hiszen a vállalati IT infrastruktúra határai kibővülnek, így a védendő adatok köre is. Ezért elengedhetetlenül fontos egy felhőstratégia megalkotása és alkalmazása a vállalatok számára.
Így lehetünk sikeres streamerek
Az utóbbi pár évben hazánkba is nagy erőkkel robbant be a streaming piac, és egyre többen szeretnének belekóstolni a tartalomgyártás ezen formájába. De hogyan tudunk teljesen kezdőként elindulni ezen az úton? Az Euronics összegyűjtötte, hogy milyen alapeszközökre van szükség, és tippeket ad ahhoz, hogy sikeres streamerek legyünk.
„Élj sokszínűen!” üzeni a Xiaomi az új Redmi Note 12 sorozattal
A Xiaomi bejelentette a piacon már jó ideje várt Redmi Note 12 sorozatot. A népszerű termékcsaládhoz négy készülék tartozik: a Redmi Note 12 Pro+ 5G, a Redmi Note 12 Pro 5G, a Redmi Note 12 5G, és a Redmi Note 12.
Itt a kriptoról is mindent tudó ChatGPT és AI-képgenerátor
Kriptovilággal kapcsolatos, mesterséges intelligencián alapuló chatbotot és ingyenes AI-alapú képalkotó technológiát fejlesztett a Binance. A Bicasso nevű programban olyan alkotásokat hozhatunk létre a mesterséges intelligencia segítségével, amiket eddig inkább csak sci-fikben tudtunk elképzelni.
A Fujitsu európai partnerkapcsolatra lép a Nuixszal
A Fujitsu kibővítette partnerkapcsolatát a nyomozati analitikai és hírszerzési szoftvereket szállító Nuixszal az adatvédelmi, valamint a bűnözés és csalás elleni megoldások piacán. A Fujitsu európai portfóliójába felvett Nuix termékekkel az ügyfelek megbízhatóan értelmezni tudják működési területük bármilyen adatát.