Mikor kössünk termékbiztosítást? – Erre érdemes figyelni, amikor elektronikai cikket veszünk

forrás: Prím Online, 2023. március 18. 18:27

Mivel a forgalmazók kötelesek felelősséget vállalni a jogszabályban meghatározott ideig a termékeik javításáért, a legtöbben nem is gondolunk bele, amikor új elektronikai eszközt vásárlunk, hogy az a tervezettnél előbb felmondhatja a szolgálatot. Így viszont kellemetlen meglepetést okozhat valamilyen hiba jelentkezése vagy egy, a rendeltetésszerű használat ellenére is meghibásodó alkatrész a jótállási idő leteltével. Ilyenkor válhat hasznunkra a termékbiztosítással is kiegészített jótállás. Az Euronics tapasztalatai szerint sok vásárló nincs tisztában a lehetőségeivel eszközei védelme kapcsán – holott sokat spórolhatnának készülékeik használati idejének kitolásával.

 

Egy éve változtak a jótállási feltételek

 

Már kicsivel több mint egy éve, hogy változtak a jogszabályban meghatározott jótállási feltételek: 2021 óta a megvásárolt termék árától függ az erre vonatkozó idő, azaz 10 000 és 100 000 Ft között 1 év, 100 001 és 250 000 Ft között 2 év, 250 001 Ft felett pedig 3 év jótállást kapunk egy termék mellé. Ezektől a keretektől a forgalmazók csak pozitív irányban térhetnek el. Ha valamilyen, a rendeltetésszerű használat mellett felmerülő problémával szembesülünk, a jótállási időn belül a forgalmazó köteles orvosolni ezt. Ehhez fontos, hogy a vásárláskor kapott jótállási jegyet és/vagy a vásárlás tényét igazoló számlát, nyugtát őrizzük meg a jótállási idő érvényességéig – mindkét dokumentummal érvényesíthetjük ugyanis jogainkat. A 2021 óta érvényes változtatások értelmében már a termék csomagolását sem szükséges megőriznünk – enélkül is visszaveszik a hibás terméket az üzletek.

 

 

Ismerjük a lehetőségeinket!

 

A jogszabály négy lehetőséget kínál a vásárlónak, ha jótállási időn belül jelentkezik az üzletben egy meghibásodott termékkel.

1. Kérheti a meghibásodott termék javítását – erre a vállalkozásoknak 15 napon belül törekedniük kell, 30 nap eltelte után pedig kötelesek új készülékre cserélni a terméket.

2. A vásárló kérheti a termék cseréjét. 

3. Igényelhet a fogyasztó a vételár arányos leszállítását a hibára hivatkozva, a hibát pedig maga javíttathatja ki.

4. A vásárló a vételárat is visszakérheti, azaz elállhat a vásárlástól, amennyiben az üzlet nem vállalja a hiba javítását vagy a termék kicserélését vagy, ha a vásárló már nem tart igényt ezekre. Ezt jelentéktelen hiba esetén nem teheti meg a vásárló, a hiba mértékét pedig a szakszerviz bevizsgálása nyomán a forgalmazó állapítja meg.

 

A készülékeinket minden más esetben is egy szerviz vizsgálja be, és az eredmény alapján a forgalmazó állapíthatja meg, hogy jogos-e a vásárló igénye.

 

Érdemes tudnunk, hogy a jótállási idő kezdetének a rögzített bekötésű, 10kg-nál nagyobb, tömegközlekedési eszközön nem szállítható termékek esetében a tényleges bejelentés számít, a kisebb termékek esetében pedig a leadás időpontja a mérvadó.

 

Fontos, hogy ezek a szabályok a kötelező jótállási időre vonatkoznak – vannak esetek, amikor a forgalmazó úgy dönt, egyes alkatrészekre vagy termékekre hosszabb jótállást kínál, ezeket érdemes külön észben tartani, feljegyezni.

 

 

Még a kávéfőzőt is biztosíthatjuk

 

Ha biztosra akarunk menni, érdemes termékbiztosítást is kötni, hiszen ezek sokkal szélesebb körben és/vagy hosszabb időszakban garantálják a termékkel kapcsolatban felmerülő problémák megoldását. Az Euronicsnál összességében a nagy háztartási gépekre kötik a legtöbb termékbiztosítást – a biztosítások 22%-át a mosó- és szárítógépek, 13%-át a hűtők, fagyasztók és egyéb nagy háztartási termékek teszik ki –, valamint a vásárlók szeretik biztonságban tudni a televíziókat és az IT-termékeket is. A műszaki áruházláncnál a felsorolt termékkategóriákban nagyjából minden 15. termékre kötnek biztosítást. 

 

Az Euronics szakértői szerint a mobiltelefonok kategóriájában a korábbi éveknél kevesebben kötöttek termékbiztosítást 2022-ben, holott ezeknél az eszközöknél a legnagyobb a kijelzőtörések, balesetek száma. Érdekesség továbbá, hogy a biztosított termékek között volt a tavalyi évben okosóra, drón és kávéfőző is.

 

 

Mikor és mit érdemes biztosítani?

 

Az Euronics szakértői szerint bármilyen termékre érdemes lehet biztosítást kötni, de fontos, hogy mindig tisztában legyünk, azzal, hogy milyen típusú károkra és meddig terjed a megvásárolt pénzügyi termék. A kiterjesztett garancia biztosítás például a jótállás lejárta után nyújtja a javítási- és csereszolgáltatásokat, míg a balesetbiztosítás a termékben hirtelen, váratlanul, külső behatás következtében bekövetkező kár elleni védelemre vonatkozik. Egy termékbiztosítással akár a vásárlástól számított 5 éven át biztonságban tudhatjuk a termékünket.

 

A szakértők elsősorban a nagyobb értékű termékekre, illetve a könnyen károsodó eszközökre javasolják a termékbiztosítást. Ilyenek lehetnek például a mobiltelefonok, a televíziók, a nagyháztartási gépek, a nagyobb értékű tabletek, laptopok. Új készülék vásárlásakor érdemes átgondolnunk, hogy milyen eszközök védelmére lehet szükségünk – csak ekkor, a vásárlással egyidőben köthetünk ugyanis biztosítást. Bár kezdetben valóban plusz kiadást jelent ez az elővigyázatosság, számos bosszúságot – és hosszú távon kiadást – spórolhatunk meg, hiszen például egy mobiltelefon vagy laptop meghibásodása, sérülése esetén nem kell majd rögtön búcsút mondanunk féltett adatainknak. 

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Marad vagy múlik az online kereskedelem térhódítása?

Az elmúlt években elképesztő mértékű átalakuláson ment keresztül az e-kereskedelem, nem csak Magyarországon, de szerte a világban. A Covid okozta korlátozások, lezárások kényszerűen megváltoztatták a fogyasztási szokásokat, a személyes vásárlási alkalmak jelentősen visszaestek, egyik napról a másikra megnőtt az igény az online jelenlétre. Mások mellett erről is szó lesz május 11-én, a magyar e-kereskedelem napján, melynek apropójából hamarosan összegyűlnek a szektor fontos szereplői.

2023. március 28. 20:16

Új tőkealap létrehozását jelentette be a Schneider Electric

Világszinten közel 800 millió, Afrika Szaharától délre eső részén pedig több mint félmilliárd ember nem jut hozzá elektromos áramhoz, ami jelentős mértékben akadályozza a térség fejlődését. A Schneider Electric az elefántcsontparti Abidjanban tartott nemzetközi fórumon egy új befektetési alap létrehozását jelentette be, illetve olyan megoldásokat mutatott be, amelyek könnyebbé tehetik az energiához való hozzáférést Afrikában is. A társaság saját fenntarthatósági céljainak részeként arra készül, hogy 2025-re 50 millió embert juttat világszerte tiszta és megbízható energiához.

2023. március 28. 18:43

Öt alkalommal lehet megnézni a Neumann-család relikviáit

A Neumann János születésének 120. évfordulóját köszöntő #neumann120 jubileumi év keretében a digitális számítógépek működési elveit kidolgozó tudós szülői és nagyszülői házának képzőművészeti és iparművészeti értékkel bíró műtárgyait mutatják be a Neumann-miliő emlékkiállításon. A számos unikális ritkaságot rejtő kollekciót  2023. április végéig öt alkalommal tekintheti meg a nagyközönség, méghozzá Neumann egykori alma materében, a Budapest-Fasori Evangélikus Gimnázium dísztermében. A tárlaton festmények, grafikák, fotók, bútorok, tárgyak, egymással összefüggő rendszere mutatja be a századforduló nagypolgári családjának művészetpártoló szellemiségét – az enteriőrt a Neumann Társaság friss tablósora egészíti ki a világhírű tudós pályájáról.

2023. március 28. 17:08

A Kingston FURY tovább színesíti a DDR5 termékcsalád megjelenését

A memóriatermékek és technológiai megoldások terén globális piacvezető Kingston Technology Company, Inc. nagy teljesítményű memóriatermékeket gyártó részlege, a Kingston FURY fehér hőelosztóval ellátott modellekkel egészítette ki díjnyertes Kingston FURY DDR5 memóriamodul-családját, még több lehetőséget biztosítva azok számára, akik minden szempontból kiemelkedő rendszert kívánnak építeni.

2023. március 28. 15:04

A tévé továbbra is stabil társ a háztartásokban

A tévénézési szokások generációról generációra változnak, de a televíziók helye egyelőre megingathatatlannak tűnik a háztartásokban – derül ki a Samsung reprezentatív felméréséből*. Azonban egyre bővül azon szituációk és tevékenységek köre, ahogyan és amikor bekapcsoljuk a készüléket.

2023. március 28. 14:09

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Megvannak a digitális marketingről szóló legjobb szakdolgozatok

2023. március 27. 12:43

Az Alzánál egyszerűbb lett az áruvisszaküldés és a reklamáció

2023. március 21. 09:59

Töretlennek tűnik a csaló e-mailek és SMS-ek terjedése – van megoldás

2023. március 14. 20:32

IT Akadémiát indított a BME VIK és a Qualysoft

2023. március 9. 14:08