SZEnergy: újra a világ legjobbjai között a Széchenyi-egyetem hallgatói versenycsapata
A győri Széchenyi István Egyetem SZEnergy Team hallgatói csapata a tavalyi sikerek után újabb jelentős nemzetközi eredményt ért el: második helyezést szerzett a 2023-as Shell Eco-marathon autonóm programozási versenyen (Autonomous Programming Competition – APC). A verseny online formában zajlott, így a világ bármely egyeteméről jelentkezhettek hallgatói csapatok.
A Széchenyi István Egyetemen 2005 óta működő SZEnergy Team az intézmény Járműipari Kutatóközpontjának mentorálásával tevékenykedő, elektromos járművek és autonóm megoldások fejlesztésével foglalkozó hallgatói versenycsapat. Rendszeres résztvevője a világ egyik legnagyobb hallgatói megmérettetésének, a Shell Eco-marathonnak, amelyet tavaly világcsúccsal meg is nyert, de az autonóm versenyeken is rendre az élmezőnyben végez. Az idei, nemrégiben megrendezett autonóm programozási világversenyen ismét kitett magáért a csapat, amely második helyezést ért el. Bár valamennyi tag munkájának köszönhető az eredmény, de a feladatban kiemelkedő szerepet vállalt Blahovics Zoltán, Dobay Tamás, Mesics Mátyás, valamint Unger Miklós. A legnagyobb vetélytársnak ezúttal az indonézek bizonyultak, két csapatuk is felkerült a dobogóra, de a SZEnergy Teamnek olyan neves egyetemeket is sikerült megelőzni, mint az albertai (Kanada), a müncheni, az illinois-i és a torinói.
A dicsőség mellett természetesen a jutalmazás sem maradhatott el, a kiváló helyezéssel a csapat 2000 amerikai dollárt nyert.
Unger Miklós, Mesics Mátyás és Krecz Dávid, a SZEnergy Team tagjai. Rajtuk kívül nagy szerepet játszott a sikerben Blahovics Zoltán és Dobay Tamás, valamint mentorként Kőrös Péter és dr. Horváth Ernő. (Fotó: Májer Csaba József)
A versenyen idén harmadik alkalommal vett részt a SZEnergy Team, amelynek mérnökinformatikus hallgatói kétévnyi rutinnal a hátuk mögött oldották meg a feladathoz kapcsolódó fejlesztést. Az egyetem Járműipari Kutatóközpontjának kutatói nagy szerepet játszottak a felkészülésben: a hallgatók munkáját segítette és mentorálta dr. Horváth Ernő, az Autonóm Közlekedési Rendszerek Központjának szakmai vezetője, továbbá Kőrös Péter, a központ operatív vezetője.
„A rangsorolás a szimulációs környezetben felépített jármű és szenzor rendszerének fogyasztása alapján történt. Úgyhogy itt kellett ugyanazokat az optimalizáló eljárásokat alkalmazni, amelyeket a valós versenyeken is végzünk” – fogalmazott Kőrös Péter. Hozzátette, az idei európai élő versenyt májusban rendezik Franciaországban, a Nogaro melletti Paul Armagnac pályán május 19. és 25. között, ahol a csapat az autonóm és az energiahatékonysági versenyen is indul.
A mostani programozási versenyt a korábbiakkal megegyezően, online formában rendezték meg, így az könnyen elérhető volt mindenki számára. A megmérettetés feladatainak teljesítésére a résztvevőknek egy hónapjuk volt. A győri hallgatók nap mint nap a világ minden tájáról bejutott 25 egyetemi csapattal versenyeztek, melyek közül csupán 12 oldotta meg sikeresen, hibapont nélkül a feladatot. A résztvevőknek a Robot Operating System (ROS) segítségével pályatervezési, érzékelési és vezérlési algoritmusokat kellett kifejleszteniük egy autonóm (azaz önvezető) jármű számára. A kódokat ezután szimulált környezetben tesztelték, viszont a pontok meghatározott helyét nem lehetett előre tudni, ezért pontkövetési technikát alkalmaztak.
„A tizenöt pontot elérők között az energiahatékonyság számított egy átlagos villanyautóhoz képest” – mesélte Mesics Mátyás, a csapat egyik tagja, a Széchenyi István Egyetem mesterszakos hallgatója. „Jövőre is indulunk!” – vonták le a végkövetkeztetést a nagyszerű nemzetközi eredményt elérő hallgatók.
Kapcsolódó cikkek
- Innovatív technológia: sebészeti robotot mutattak be Győrben
- A mesterséges intelligencia felhasználását kutatják a Széchenyi-egyetem doktoranduszai
- Kaprinay Zoltán a cégépítésről tartott telt házas előadást a Széchenyi-egyetem Spinoff Klubjában
- Széchenyi-egyetem: még több szakmai kihívással tér vissza az Audi Development Camp
- A Széchenyi-egyetem képzési kínálatával és innovációival ismerkedtek a hazai középiskolák vezetői
- Rekordszámú fiatal jelentkezett a Széchenyi István Egyetem képzéseire
- Kapaszkodó 2.0: Esélyteremtés és élménytanulás robotprogramozással
- Újabb ingyenes IT képzések indulnak a Green Fox Academy támogatásával
- Nem lassít az Arrabona Racing Team: tizedik autójával az élre törne a Széchenyi-egyetem csapata
- Mesterséges intelligencia és önvezetés
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Még nagyobb szabadságot biztosít a Sencor új robotporszívója
Új szintre emeli a robotporszívók által nyújtott kényelmet a Sencor újdonsága. Kétség nem fér hozzá, hogy bár ezek a készülékek teljesen autonóm módon képesek gondoskodni a porszívózásról, a tartályuk kiürítésére eddig nem voltak képesek. Mindez teljesen megváltoztathatja a robotporszívókról alkotott elképzeléseinket.
Érkeznek a felújított telefonok a Telekomtól
Október 2-től A+ prémium minősítésű felújított készülékek vásárolhatók a Telekomtól. A vállalat ezzel is szeretné azt támogatni, hogy a digitális világ tüneményeihez való hozzáférés még szélesebb kör számára legyen elérhető.
Elindult a Magyar Klímacsereprogram
A minden negyedik magyar háztartásban megtalálható klímaberendezések közül a nagy energiafogyasztásúak cseréje még gyorsabban térülhet meg a Magyar Klímacsereprogram segítségével.
A HONOR X6a-val a vállalat újra a középkategóriás okostelefonok világában alkot nagyot
A HONOR ma bejelentette, hogy érkezik a HONOR X6a. Bámulatos, 6,56”-os kijelzője támogatja a dinamikus fénytompítást, erőteljes 50MP-es tripla kamerarendszere kiváló a fényképezéshez, az 5200mAh-s akkumulátor teljesítmény és a 128GB tárhely pedig átfogó felhasználói élményt nyújtanak az egész napra.
Évi egymillió forint támogatás – már lehet pályázni a Széchenyi-egyetem Gólya-ösztöndíjára
A győri Széchenyi István Egyetem elsőéves nappali tagozatos hallgatói számára kiírt ösztöndíj-pályázat ötven nyertes hallgatóját tíz hónapon át havi százezer forintos ösztöndíjjal segíti az intézmény tanulmányaiban.