Gyermekjogok világnapja: Az Internet Hotline a digitális gyermekjogokért dolgozik
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolgálata, az Internet Hotline (IH) november 20-án, a gyermekjogok világnapján szeretné felhívni a figyelmet arra, hogy a gyermekjogok a digitális térben is érvényesek, és e körben minden gyermeket megillet a biztonságos online környezethez való jog. Az IH 2011 óta több mint 17 000 bejelentést kezelt, amelyeknek egy része a nagyobb közösségimédia-felületeket érintette, ezért fontos eszköz a szolgálat kezében, hogy a partnerségnek köszönhetően az érintett platformok az IH jelzéseit prioritásként kezelik. A jogsegélyszolgálat azon dolgozik, hogy megelőzze és csökkentse az online ártalmak kockázatát, és segítséget nyújtson a bekövetkezett jogsértő helyzetek megoldásában.
Az Internet Hotline hatékonyságát erősítik a különböző online platformokkal kialakított partnerségei, az úgynevezett Trusted Flagger partnerprogramok, amelyek keretében az IH ma már együttműködik a Meta, a YouTube, a Google és a TikTok, valamint 2023 júniusa óta a Discord munkatársaival is.
Az Egyesült Nemzetek Szervezete 1989. november 20-án fogadta el a Gyermek Jogairól szóló Egyezményt (a továbbiakban: Gyermekjogi Egyezmény), amely összefoglalja azokat a minimumjogokat, amelyek minden gyermeket megilletnek. Azóta minden évben november 20-án ünnepeljük a gyermekjogok világnapját. Reagálva a megváltozott, gyors ütemű technológiai változásokra és az évek során kialakult digitális szokásokra, 2021-ben megjelent a Gyermekjogi Egyezmény 25. számú Általános Kommentárja (a továbbiakban: Kommentár), amely elismerte, hogy a gyermekek jogai a digitális környezetben is érvényesek. A Kommentár útmutatást ad arról, hogy a gyermekeket megillető jogok milyen módon biztosíthatók az online térben is: hogyan játszhatnak, tölthetnek időt úgy az interneten, hogy ne sérüljön – többek között – az erőszak és a kizsákmányolás elleni védelemhez való joguk, a káros, nem megbízható online tartalmaktól való védelemhez való joguk, és élhessenek a szabadidőhöz és játékhoz, a magánélethez, valamint az információhoz való jogukkal is.
Az IH egyik eszközét a hatékony segítségnyújtáshoz a jól kiépített partnerségei jelentik, amelyek lehetővé teszik a nagy közösségimédia-platformokkal való közvetlen kapcsolattartást. Ennek keretében a szolgáltató egyedi kommunikációs csatornát tart fenn megbízható bejelentő partnerei számára, és kiemelt moderátori figyelmet biztosít a tőlük érkező jelzéseknek.
Az IH 2021 februárja óta tagja a TikTok Community Partner Programjának, ami azért kiemelt jelentőségű eredmény, mert a platform felhasználói között nagyon sok gyermeket találunk, akik naponta akár több órát is eltölthetnek TikTok-videók megtekintésével. Emellett a szolgálat része a Meta, ennek körében a Facebook és az Instagram, valamint a Google és a YouTube partnerprogramjának is.
Az IH 2023 júniusában elsők között csatlakozott a Discord Trusted Reporter elnevezésű programjához. A Discordot jellemzően gamerek, azaz online videójátékosok használják abból a célból, hogy zökkenőmentesen tudjanak egymással kommunikálni a játék közben is különböző csevegőszobákban. A platform rendkívüli népszerűségnek örvend, világszerte havonta több mint 150 millió aktív felhasználóval rendelkezik, akik jelentős arányban kiskorúak. Az IH bejelentései között először 2022-ben jelent meg a platform, köztük főként olyan jelzések, amelyekben a Discordon elérhető, gyermekkel szembeni szexuális visszaélést rögzítő tartalmakat sérelmeztek. Emellett a tapasztalatok azt mutatják, hogy a platform és az azon belül, akár a videójátékoktól függetlenül is létrehozott csevegőszobák nyújtotta anonimitás azt a veszélyt is magában hordozza, hogy rossz szándékú felnőttek könnyen a gyermekek közelébe és egyúttal bizalmába tudnak férkőzni, majd az online behálózás részeként – többek között – intim felvételeket csalhatnak ki tőlük.
Az IH azon dolgozik, hogy az internet biztonságosabb hely legyen, és a felhasználók, köztük a gyermekek is, megbízhatóbb online környezetben gyakorolhassák jogaikat, veszélytelenül játszhassanak, cseveghessenek és kikapcsolódhassanak.
Azonban, ha mégis sérelem éri őket online, akkor is van hová fordulniuk. Itt lehet bejelentést tenni: https://nmhh.hu/internethotline/
Kapcsolódó cikkek
- Mást bántani nem menő címmel jelent meg az NMHH új kiadványa
- Figyelemfelhívó plakátokon biztatják segítségkérésre a gyermekeket
- Black Friday és karácsony – mire figyeljünk az online vásárlásnál?
- Az NMHH kiadta az idei Médiapiaci Jelentését
- Újabb eljárást indít a Médiatanács a Rádió 1 szolgáltatójával szemben
- Hazánkban is egyre elterjedtebb csalási módszer a phone number spoofing
- Digitalizáció a nyelvtanulásban: a tanári jelenlét még mindig elengedhetetlen a sikerhez
- Tízből négy magyar az online filmekkel és sorozatokkal kapcsolódik ki
- Lejárt a felkészülési idő, ideje megfelelni a DSA-nak
- Az NMHH Internet Hotline-ja megjelenik az ENSZ Menekültügyi Főbiztossága kiadványaiban
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitalizáció csak lassan érvényesül a könyvpiacon
A magyarok 42 százaléka olvas valamilyen gyakorisággal nyomtatott könyvet, ez az érték e-könyvek esetén 11 százalék, míg az e-hangoskönyveknél 7 százalék – derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) megbízásából készült kutatásból. A közösségi média, azon belül is kiemelten a Facebook, az Instagram és a TikTok nagy szerepet játszik egy-egy alkotó vagy kötet népszerűsítésében.
Eddig rendelj, hogy még a fa alá kerülhessen az ajándék!
Közeleg a szeretet ünnepe, és az e-kereskedelem elterjedésének köszönhetően évről évre egyre többen döntenek úgy, hogy a bolti sorban állás helyett, a fotel nyugalmából az internetről rendelnek ajándékot karácsonyra. Nincs is annál kellemetlenebb, mint mikor a gondosan megtervezett és kiválasztott ajándékok nem érkeznek meg időben. Célszerű tehát időben gondoskodni róla, hogy a szeretteinknek szánt meglepetések a fa alá kerülhessenek.
Újfajta matekélmények kellenek a fenntartható gazdasági döntésekhez
Hosszan tanuljuk, de kevesen értjük a matematikát, pedig alapvető fontosságú a vezetői döntések előkészítésében a fenntarthatósághoz vezető úton. Érdemes tehát az ENSZ fenntarthatósági alapelvei mellett újragondolni a matematikához való viszonyunkat – állítja Farkas-Kis Máté, a Corvinus egyetem kutatója.
Az e-kereskedelmi cégek 41 százaléka a tavalyinál kisebb karácsonyi forgalomra számít
A reálbérek idei átmeneti visszaesése, a vásárlók rendelkezésére álló szűkebb források a jelek szerint az év végi időszakban is éreztetik a hatásukat. A karácsonyi időszakban fókuszba kerülő termékeket forgalmazó webáruházak 41 százaléka a tavalyi szezonhoz képest alacsonyabb forgalmat vár – 22 százalékuk szerint a visszaesés meghaladja a 20 százalékot is. Növekedést az e-kereskedelmi cégek 32 százaléka vár, miközben 27 százalék a tavalyi szint ismétlődésére számít – derül ki az Olcsóbbat.hu ár-összehasonlító portál gyorsfelmérésében részt vevő közel száz hazai internetes áruház válaszaiból.